Hjælp til fodbold


Mohamed16
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en 16årig gammel knægt, jeg er blevet end smule desperat efter jeg begynder mere og mere at ku lide fodbold har bare et problem kan ikke selv finde ud af det. i mine yngre dage hadede jeg fodbold fordi jeg var så klodset ( er i 1.93cm høj) og havde problemer med at for kontrollen over benene så droppet jeg bolden for et kort tid imens er alle min venner blevet bedre end mig, og når vi spiller fodbold på "skolegården/banen/klubber/" er jeg altid ham den sidste der står tilbage fordi ingen vil har ham den høje klodset. Jeg har gået til atletik og basketball, og en fin fysik og er meget hurtigt, men mangler bare boldkontrol og lærer at drible kan jeg stadigvæk nå at tag mig sammen eller er jeg blevet for "gammel"??? hjælp taak

- mohamed 16år

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er du ikke for gammel Mohamed :)

Men det er klart de andre har et forspring, derfor kræver det ekstra træning og vilje fra din side af :)

Der er massere af eksempler på elitesportsudøvere som i deres "barndom" bestemt ikke er blandt de bedste, men ender med at blive det. Netop fordi de giver den en ekstra skalle og træner mere, og hårdere :)

Så det er bare igang med bolden

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville øve mig i at jonglere, da det giver en utrolig god fornemmelse med bolden, og begynd at finde videoer på internettet af Messi og Ronaldo der laver finter.. Se disse film og prøv at lære finterne. http://www.aabstalentskole.dk/finter/ronaldinho-finten.aspx

Hhvis det er skud du har problemer med er det bare at cykle ned på boldbanen og skyd på mål, hpber det hjælper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville øve mig i at jonglere, da det giver en utrolig god fornemmelse med bolden, og begynd at finde videoer på internettet af Messi og Ronaldo der laver finter.. Se disse film og prøv at lære finterne. http://www.aabstalentskole.dk/finter/ronaldinho-finten.aspx

Hhvis det er skud du har problemer med er det bare at cykle ned på boldbanen og skyd på mål, hpber det hjælper.

Arh come on, du kan ikke mene seriøst at det er det han skal bruge sin tid på? At øve finter og at jonglere...

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg er en 16årig gammel knægt, jeg er blevet end smule desperat efter jeg begynder mere og mere at ku lide fodbold har bare et problem kan ikke selv finde ud af det. i mine yngre dage hadede jeg fodbold fordi jeg var så klodset ( er i 1.93cm høj) og havde problemer med at for kontrollen over benene så droppet jeg bolden for et kort tid imens er alle min venner blevet bedre end mig, og når vi spiller fodbold på "skolegården/banen/klubber/" er jeg altid ham den sidste der står tilbage fordi ingen vil har ham den høje klodset. Jeg har gået til atletik og basketball, og en fin fysik og er meget hurtigt, men mangler bare boldkontrol og lærer at drible kan jeg stadigvæk nå at tag mig sammen eller er jeg blevet for "gammel"??? hjælp taak

- mohamed 16år

Hej Mohamed

Selvfølgelig er du ikke for gammel :-)

Jeg har haft fornøjelsen af at være træner for et af kvindeholdene (alder 18 til ca. 28) i min gamle fodboldklub. Der dukkede mange op, der aldrig før havde spillet bold og blandt dem, der lagde en indsats i det, var der mange, der gjorde bemærkelsesværdige fremskridt :o)

Det skader aldrig at øve sig i at jonglere + lave skudtræning, men jeg ville nok gribe det an på en lidt anden måde.

Fysikken lyder jo til at være på plads, så først og fremmest ville jeg fokusere på at få helt basale ting som indersidetæmninger og pasninger på plads. Det optimale ville være, hvis du kan finde en, der kan demonstrere det korrekt for dig (gerne en der har et trænerkursus, hvis muligt). En meget meget stor del af en fodboldkamp består af pasninger! Det er et faktum, der ikke kan understreges for meget :-)

Dernæst er det vigtigt at få styr på, hvordan man placerer sig og løber på en fodboldbane. Det er lidt besværligt at forklare på skrift, men det drejer sig eksempelvis om, at gøre sig selv spilbar når ens medspillere har bolden (dvs. ikke "gemme sig" bag en modstander) og sørge for at dække rigtigt op når modstanderne har bolden (som udgangspunkt er det altid smart at placere sig mellem din direkte modspiller og eget mål ;-))

Efterhånden som tæmninger, pasninger og placeringsevnen begynder at komme på plads, så kan du se på skud, finter etc. Igen vil jeg anbefale, at du finder en, der kan instruere dig i de forskellige former for skud, så du får dem lært korrekt fra starten af.

Du kan evt. se om der er et fodboldhold i nærheden, hvor du kan få lov at træne med. Jeg er klar over, at det kan være svært at komme som ny, især når du ikke har spillet så meget før, men det er jo forsøget værd. 7-mandsfodbold kan være en god start, da man der generelt får mange boldberøringer og ikke skal koncentrere sig om off side :o)

DBU har, så vidt jeg husker, også nogle træningsvideoer på deres hjemmeside, som du måske kan få lidt ud af at se :o)

Det absolut vigtigste er, at du er indstillet på at lytte og på at lære. Selv fodboldspillere, der har spillet bold siden de var små kan lære noget. Det er faktisk min erfaring, at der render mange rundt i de lavere rækker og tror at de er nogen pokkers gode fodboldspillere, men faktisk ikke formår at lave en korrekt indersidetæmning (det er især på herresiden at jeg har lagt mærke til dette - tror det har noget at gøre med en misforstået forventning om, at alle fyre automatisk kan spille fodbold, så det er "flovt" at indrømme, at man kan lære).

Held og lykke med projektet. Håber at du kan bruge mine input :-)

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share