Vægttab inden værnepligt


**Pede**
 Share

Recommended Posts

Hej alle :)

Landet ligger sådan, at jeg sgu har taget lidt for meget på, på det sidste, pga. familie-problemer og dovenskab, så motivationen for at komme ned i fitness har sgu været lidt lavt.. Men nu skal det være at jeg skal ha' tabt mig nogle kilo..

Til februar skal jeg ind som værnepligtigt, og jeg vil gerne ha' tabt mig lidt, inden jeg skal derind..

Min vægt ligger lige nu på 112, er 180 høj og 21 år gammel, det sidste halve år, er de 12 kilo desværre kommet på.. Før forældre skilsmissen lå jeg nogenlunde stabilt på de 100 kg, hvilket jeg havde de fint med, men nu har det sgu taget overhånd..

Min form er nok lig med 0, så den skal også gerne op igen.. Her tænker jeg, at løb nok er vejen frem..

Ville allerhelst tabe mig 10 kg, på de 3 måneders tid, inden jeg skal i mili, men er dette muligt ???

Da jeg som, så mange andre 21-årige, godt kan li' at gå på druk i weekenderne, så er det klart, at det skal droppes, det ved jeg udemærket godt.. Desværre er det nok nogle uheldige måneder jeg har valgt, at starte vægttab i, nu når julen nærmer sig..

Meningen med denne tråd er, at jeg er åben overfor alle forslag der kan hjælpe mig til vægttab eller der kan hjælpe mig i gang og i form :)

Håber der er nogen der har noget, at byde ind med :)

Mhv. Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter.

10 kg på 3 måneder er absolut muligt, jeg tabte selv 50 kg på 5-6 måneder sidste år, så 10 kg på 3 måneder er bestemt muligt.

Dog skal du nok ikke satse på løb som vejen til at komme i form, hvis du ikke er vandt til at løbe, bliver du nødt til at starte meget forsigtigt op for at undgå skader. Find et begynder løbeprogram på nettet.

Du bør nok starte med at løbe med det samme, så vil din krop være vænnet til løb om 3 måneder, hvilket vil være en rigtig god ting når du begynder i milli. Men de første mange uger vil du løbe så lidt, hvis du følger løbeprogrammet, at du ikke forbrænder særlig mange kalorier ved det.

Så sideløbende med din løbetræning, bør du dyrke noget andet konditionstræning hvor du både forbrænder nogle kalorier og kommer i form, eksempelvis spinning, cykling, svømning eller på en crosstrainer.

Der ud over er kosten selvfølgelig den aller vigtigste faktor, det hjælper ikke en skid at dyrke motion og forbrænde eksempelvis 1000 kcal ekstra om dagen, hvis du alligevel indtager 1500 kcal for meget om dagen, så vil du fortsætte med at tage på.

Måske har den kommune du bor i noget hjælp i form af livsstil sygeplejerske eller diætist, som du måske kan blive henvist til igennem egen læge.

Held og lykke med projektet

Edited by KenthJensen
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du skal igang med noget styrketræning og noget kredsløbstræning. Sinning er en rigtig god metode til at tabe sig, især når du er en stor dreng. Det beslaster ikke knæene så meget som løb gør.

Desuden har du åbenbart noget i din kost som skal kigges på, så du skal ud med alt det usunde og se om du kan undgå alt for fed mad og slik, hvis det er det du gør meget i? Hvis du ændrer din kost kan du sikkert tabe dig ret hurtigt, men tror også 10 kg på 3 mdr er lidt for meget, ift. hvis vægten skal holdes stabil bagefter. Det er bedst at tabe sig langsomt og vænne sig til sin nye livsstil, nu du ikke er vant til at dyrke motion og der åbenbart også er noget med kosten.

Hvad består din kost hovedsageligt af og hvad mener du selv du tager på af?

Link to comment
Share on other sites

Ved godt det normalt frarådes at løbe, når man vejer en del for meget, og det er jeg også fuldt ud enig i.

Men i din situation, bliver du jo sikkert tvunget ud i at skulle løbe når du skal ind og aftjene din værnepligt, uanset om du er for tung eller ej, så umiddelbart kunne jeg forestille mig at det bedste er at du allerede nu begynder at forberede dig på det, så din krop bedre kan få en stille og rolig start med løb, og ikke blive kastet direkte ud på en 5-10 km tur.

Men som tidligere nævnt, skal løb ikke være for at tabe dig, kun for at du kan nå at blive parat til det, inden du bliver presset ud i det i militæret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share