Håndbold og træning


crazyy
 Share

Recommended Posts

God dag d'herrer.

Jeg vil lige starte med at sige, at jeg ikke ved hvor dette indlæg skulle placeres, så nu er det placeret et sted hvor folk ser det og det kan så blive flyttet..

Sagen er den at jeg skal til at skrive en tværfaglig opgave i gymnasiet i fagene biologi og idræt. Jeg har valgt at tage udgangspunkt i håndbold, da jeg synes det er en spændende sportsgren. Herefter tænker jeg at jeg vil kigge på den fysiske træning, gennem både fagene idræt og biologi.

Mit spørgsmål går på om nogle af jer har nogle erfaringer med dette, som måske kunne dele ud af nogle forslag til vinkling af opgaven, eller om nogle er i besiddelse af studier eller bøger, som kunne vise noget om arbejdskravene i håndbold, hvilken fysisk træning der skal til, hvilke adaptioner der sker i kroppen osv.

Jeg har selvfølgelig noget viden om emnet, men vil også gerne have noget god litteratur og mere viden på området.

Håber folk kan hjælpe lidt, da jeg føler jeg står lidt på bar bund og på forhånd undskyld hvis det er placeret forkert..

Go' dag

Link to comment
Share on other sites

Ja, i sådan en opgave, er det jo ikke i orden, at tage folks ord for gode varer - alt skal dokumenteres.

Jeg synes du skal gå ind på dif's hjemmeside. Der er et ton af publikantioner, lige til at downloade - omkring alt muligt - aerob, anaerob træning, styrketræning osv. Kan ikke lige huske en bestemt om håndbold, men prøv da at kig engang - det er sjov læsning, og alt er dokumenteret.

Hestbech

Link to comment
Share on other sites

Har du/din skole adgang til videnskabelige artikeldatabaser? Jeg er sikker på der findes en artikel derude et sted, hvor man har analyseret distancer, tid og puls under en håndboldkamp.

En hurtig googlesøgning gav fx. det her: http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2011/09000/Match_Analysis_of_Elite_Adolescent_Team_Handball.8.aspx

Bogen "Aerob og anaerob træning" (Michalsik og Bangsbo) er en god grundbog ang. konditionstræning. Den fungerer også udmærket som introduktion til biokemien vedr. stofskiftet ved forskellige intensiteter, samt de fysiske adaptioner.

Bogen dækker dog ikke styrketræning. Og som man kan høre i medierne er håndboldspillerene blevet større og stærkere med årene, så teknisk træning i hallen er altså ikke 'nok' længere, så en del af rapporter skal også grundlæggende dække og forklare styrketræning og hvordan den slags fungerer. Jeg synes selv at "Practical Programming" (Kilgore, Rippetoe) forklarer det meget godt.

Bag en kage til din bibliotekar - han/hun kan være en stærk allieret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share