Muskelvækst


Petee.bill
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg er meget interesseret i at vide hvilke fysiologiske mekanismer der sker, når en muskelcelle trænes og hvordan den forøger sit volumen under restitution?

Min nuværende idé bygger på at man under træning "ødelægger" musklen, hvorefter man under restitutionen opbygger musklen påny. Nogle der kan verificere den påstand (evt. uddybe) eller komme med en anden forklaring?

Jeg er meget interesseret i at vide om muskelceller (bemærk celler) går til grunde, dvs. udskiller proteiner til blodet såsom, aktin- og mysosinfilamenter samt myoglobin?? Er der evt. nogle herinde der kan linke mig videre til artikler m.v.??

Mvh.

Peter

Link to comment
Share on other sites

Det korte svar off the top of my head:

Muskelfibrene spaltes hvilket giver et større tværsnitsareal = Større muskler.. Større tværsnitsareal = Større kraft..

Derudover så trænes det neurale drive ligeledes som gør musklerne i stand til hurtigere at aktiveres = højere RFD (Rate Of Force Development)..

Det næste er sådan lige hvad jeg mener, men ikke er sikker på:

Der dannes derudover flere tværbroer, samt at mængden af aktin og myosin-filamenter forøges.

Derudover kommer der flere mitochondrier i cellen, som er med til at give kraft til muskelcellen

Det lange svar:

Læs "Exercise Physiology" af McArdle, Katch & Katch , samt "Menneskets Fysiologi" af Schiebye & Klausen ;-)

Link to comment
Share on other sites

bare lige for at begrebsafklare, så er mekanismer ikke noget der sker. Tilpasninger er noget der sker og og det gør det via en mekanisme.

Muskelceller bliver generelt ikke flere, men de bliver større og det bliver de ved at antaller af myofibriller stiger, samt at myofibrillerne bliver større. Dét sker så igen ved at musklernes gener for muskelproteiner tændes og der syntetiseres muskelproteiner (aktin, myosin, troponin, titin, alfa-actinin osv) som ved en indtil videre dårligt defineret proces indbygges i myofibrillerne.

Flere myofibriller giver mulighed for at der kan dannes flere actin/myosin forbindelser og det giver mulighed for større kraftudvikling. Mitokondrier laver ikke kraft, de laver brændstæf til myosin og aktin, som SÅ kan lave kraft.

Din antagelse er grundlæggende forkert. Proteinsyntese er under fysioloigske omstændigheder noget der foregår samtidig med nedbrydning. Efter træning og tilstrækkelig ernræing foregår syntesen bare hurtigere end nedbrydning. Selve iden om at nedbrydning og opbygning er et levn til dels fra BB-verdenen og fra mange af de muskelskadeforsøg der foregår på utrænede. Musklers nettoproteinsyntese er positiv fra en time eller to efter træning og 48-72 time efter det, og den topper omtrent et døgn efter sidst påførte træningstimulus.

Ellers har wikipedia desunde flere kloge ting at sige om den slags ;o)

http://en.wikipedia.org/wiki/Skeletal_striated_muscle

Link to comment
Share on other sites

bare lige for at begrebsafklare, så er mekanismer ikke noget der sker. Tilpasninger er noget der sker og og det gør det via en mekanisme.

Muskelceller bliver generelt ikke flere, men de bliver større og det bliver de ved at antaller af myofibriller stiger, samt at myofibrillerne bliver større. Dét sker så igen ved at musklernes gener for muskelproteiner tændes og der syntetiseres muskelproteiner (aktin, myosin, troponin, titin, alfa-actinin osv) som ved en indtil videre dårligt defineret proces indbygges i myofibrillerne.

Flere myofibriller giver mulighed for at der kan dannes flere actin/myosin forbindelser og det giver mulighed for større kraftudvikling. Mitokondrier laver ikke kraft, de laver brændstæf til myosin og aktin, som SÅ kan lave kraft.

Din antagelse er grundlæggende forkert. Proteinsyntese er under fysioloigske omstændigheder noget der foregår samtidig med nedbrydning. Efter træning og tilstrækkelig ernræing foregår syntesen bare hurtigere end nedbrydning. Selve iden om at nedbrydning og opbygning er et levn til dels fra BB-verdenen og fra mange af de muskelskadeforsøg der foregår på utrænede. Musklers nettoproteinsyntese er positiv fra en time eller to efter træning og 48-72 time efter det, og den topper omtrent et døgn efter sidst påførte træningstimulus.

Ellers har wikipedia desunde flere kloge ting at sige om den slags ;o)

http://en.wikipedia.org/wiki/Skeletal_striated_muscle

HVorfor er alle window of oppertunity-grafer så dalende fra ummiddelbart efter træningstimulus?

Link to comment
Share on other sites

HVorfor er alle window of oppertunity-grafer så dalende fra ummiddelbart efter træningstimulus?

Hvilke window of opportunity grafer? Mig bekendt findes der ikke sådanne i den videnskabelige litteratur. Der spekuleres derom, men det er noget andet.

Man kan argumentere for at en relativ høj koncentration af visse nutrienter (e.g. aminosyrer, glucose) samt hormoner (e.g. insulin) sammen med et øget blodgennemstrømning i muskelvævet potentielt giver det bedste betingelser for vækst. Men det bliver hurtigt spekulativt.

Link to comment
Share on other sites

HVorfor er alle window of oppertunity-grafer så dalende fra ummiddelbart efter træningstimulus?

"Window of oppertunity" handler nærmere om at bidrage til en større netto proteinsyntese. Breakdown er højst sandsynligt lavere ved protein+styrketræning end ved styrketræning alene, selvom at selve proteinsyntesen ikke stigere betydeligt mere ved protein+styrketræning.

Stuart Phillips har bl.a. skrevet "Protein Requirements and Supplementation in

Strength Sports"(2006), der beskriver det.

Edited by tann3r
Link to comment
Share on other sites

HVorfor er alle window of oppertunity-grafer så dalende fra ummiddelbart efter træningstimulus?

jeg tror du har misforstået window of opportunity begrebet en smule. Under alle omstændigheder kan jeg svare ordentligt med mindre du specificerer lidt mere præcist hvilke typer grafetr du omtaler:

Normalt forstår man ved window of opportunity at man har en særlig modtagelighed for næringsstoffer lige efter træning, hvilket på ingen måde udelukker at forholdene er som jeg har beskrevet. Iøvrigt, hvis man skulle bruge superkompensationsteorien, kunne man lige så godt argumentere for at det omtalte vindue var 3-5 dage efter sin træning,

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente med WoO-graf var netop, som du siger Incognito - at man har en særlig modtagelighed for næringsstoffer lige efter træning. Der hvor jeg "har graferne fra" er fra diverse supp-forhandler-info og broscience-kilder. At jeg sagde graf skulle ikke betyde, at jeg mente tal et papir i journal of buffness :)

Men den "graf", jeg taler om er dalende fra kort efter endt træningspas. Det kan jeg ikke forstå den er, når incognito fortæller, at

Musklers nettoproteinsyntese er positiv fra en time eller to efter træning og 48-72 time efter det, og den topper omtrent et døgn efter sidst påførte træningstimulus.

Det er muligt, jeg misforstår din pointe her incoq, men hvis proteinresyntesen topper omtrent et døgn efter træningsstimulus - hvorfor topper WoO-grafen så ikke et døgn efter?

Link to comment
Share on other sites

det er et faktum at nettoproteinsyntesen topper efter et døgns tid, ihvertfald forudsat at man tror på de målemetoder der findes nu.

Den normale forklaring er på hvorfor at supplering af nutrienter lige efter træning har bedre effekt end nogle der er tilført senere, er at næringen lige efter træning afstedkommer nogle forandringer i musklernes signalering der går langt ud over selve tiden omkring fordøjelsen af de omtalte næringsstoffer. Det findes der masser af eksempler på i fysiologien, altså hvor stimuli der i sig varer forholdsvis kort tid, afsætter effekter der varer længere tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share