Repetitions maximum og korrekt form


rdt
 Share

Recommended Posts

Jeg har lavet styrketræning i ca 3-4 måneder nu, men jeg er noget i tvivl om, hvordan RM-begrebet præcist skal tolkes. Lad os sige, at jeg kan lave en given øvelse med helt korrekt form 8 gange med en given vægt. Jeg kan godt lave flere gentagelser, f.eks. 4 mere, men efter 8 begynder formen at blive dårlig, f.eks. ikke at holde resten af kroppen i ro under en isolationsøvelse, at være nødt til at bruge noget momentum fra andre muskler eller tilsvarende. Er den vægt så min 8RM eller min 12RM? Og for det andet, skal jeg så undgå disse 4 ekstra gentagelser og evt. gå ned i vægt, eller er det ok at fortsætte med lidt ringere form i øvelsen?

Hilsen Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Lad os sige, at jeg kan lave en given øvelse med helt korrekt form 8 gange med en given vægt. Jeg kan godt lave flere gentagelser, f.eks. 4 mere, men efter 8 begynder formen at blive dårlig, f.eks. ikke at holde resten af kroppen i ro under en isolationsøvelse, at være nødt til at bruge noget momentum fra andre muskler eller tilsvarende.

Der er forskel på om du kører isolationsøvelser, eller flerledsøvelser.

I isolationsøvelsen er hele pointen at du udtrætter én muskel - så du bør lade den 8. gentagelse, hvor formen stadig er god, være den sidste, for så er det jo netop dér dit RM for den ene muskel er.

Begynder du at bruge momentum eller lignende, er der ikke nogen grund til at isolere.

I fleledsøvelser, tror jeg, at det er et spørgsmål om indstilling til tingene.

- Vil jeg kunne køre en given øvelse i samme form, indtil en af musklerne, det svageste led, ikke kan mere og stoppe før formen ændres?

Eller

- Vil jeg ændre form gradvist gennem sættet, så muskler over alle øvelsens led ender med at være helt udkørte? (dette tror jeg er svært.)

Uden at vide det, tror jeg - og det er også sådan jeg selv forsøger at gøre, hælder jeg til at den første udgave er den mest korrekte. Du starter og slutter sættet i samme form - det svageste led i din muskelsynergi vil i sidste ende være på samme niveau som de andre og hele din muskulatur vil blive udfordret i nogenlunde samme grad.

Hestbech

Link to comment
Share on other sites

jeg synes ikke der noget problem i at man har programlagt snyd i den måde man udfører øvelserne på i isolations øvelser eller flereled.

Isolations går tit i stå rent progressionsmæssigt, så det kan være en måde at variere belastningen på. Det kunne f.eks. være at man brugt hofte hip i ens biceps curl og sænkede den herefter langsomt. Det vil resultere i at man loaded mere excentrisk end man plejer og give et nyt stimuli.

Ligeledes kunne man gøre det samme i en BB row.

RM principet er desværre ikke så klart defineret at man kan svar på dit spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Når du ikke har trænet mere end 3-4 måneder, vil jeg helt sikkert ikke mene du bør spekulere i cheat (bruge andre muskler til ekstra moment). Cheat kan være rigtigt godt, hvis det bruges korrekt, men det bør ikke være en fast del af et træningspas før en korrekt teknik er på plads først.

Det hurtige svar omkring RM-spørgsmålet er nok, at for den almindelige motionist er 1RM den vægt man max kan løfte ligegyldigt hvad (dvs. elendig teknik) i samtlige øvelser. De fleste kompetente folk vil nok holde et givent RM indenfor "korrekt tenik området" i isolationsøvelserrne. De fleste mennesker vil nok have et mere eller mindre teknikbrist under et maxforsøg i basisøvelserne.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

"RM står for for Repetitions-Maksimum. 1 RM er den vægt man løfte akkurat 1 gang og 5 RM er den vægt man kan løfte akkurat 5 gange i en given øvelse. Man bruger ofte RM-begrebet til at beskrive hvor tunge vægte der skal anvendes i et træningsprogram. Det kan derfor være nyttigt, at kunne beregne forskellige RM-værdier udfra blot en enkelt RM-måling." - RM-beregning

Link to comment
Share on other sites

"RM står for for Repetitions-Maksimum. 1 RM er den vægt man løfte akkurat 1 gang og 5 RM er den vægt man kan løfte akkurat 5 gange i en given øvelse. Man bruger ofte RM-begrebet til at beskrive hvor tunge vægte der skal anvendes i et træningsprogram. Det kan derfor være nyttigt, at kunne beregne forskellige RM-værdier udfra blot en enkelt RM-måling." - RM-beregning

Det svarer jo ikke på noget? Det er jo netop den definition RDT føler mangelfuld..

Hestbech

Link to comment
Share on other sites

Det svarer jo ikke på noget? Det er jo netop den definition RDT føler mangelfuld..

Hestbech

Forstår ikke helt? RM-begrebet er fint forklaret, kræver bare forståelse.

Ex. med de 8RM... Den 8. gentagelse skal han akkurat kun lige kunne presse/løfte. Hvis han kan tage en mere, så er det 9RM.. Og sådan derudaf..

At der så er evt. cheats med o.l. - ja så begynder RM-begrebet at blive lidt diffust

Link to comment
Share on other sites

Tak for de brugbare svar. Ja, jeg spurgte netop fordi jeg godt kan tvinge flere gentagelser igennem i f.eks. biceps curls, men det vil gå ud over teknikken, som jeg anser for at være vigtigere end hvor tung vægten er. Og det nævnes slet ikke i definitionen. Jeg tror ud fra svarene, at det mest meningsfulde er at bruge så god form som muligt og stoppe, når ordentlig form ikke kan opretholdes længere. Hvis det er en isolationsøvelse, så kan dårlig form være ineffektivt, og hvis det er en sammensat øvelse, så kan det være direkte skadeligt. Men bevidst cheat kan måske godt komme på tale på et senere tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share