Glutenallergi - hjælp til diagnose


Mbechmann
 Share

Recommended Posts

Jeg er kommet i noget af et problem. Min læge er kort sagt et fjols.

Historien er, at jeg har gået syg i 3 mdr nu. Det startede med at så snart jeg spiste, blev jeg voldsomt træt (svarende til at spise 10 sovepiller samtidig), fik maveproblemer, kvalme osv.

For at gøre en lang historie kort, så lykkedes det mig, via kosten, at finde frem til hvilken mad jeg kunne tåle og hvad jeg ikke kunne tåle. Ud fra det, pegede meget på at jeg har glutenallergi.

Men men men, hvis tingene bare var så simpel. Min læge, satte mig med det samme på en glutenfri kost, samtidig med at hun tog blodprøver og sendte mig afsted til en kikkertundersøgelse.

Problemet er bare, at begge de test er normale - hvilket jo giver sig selv, eftersom hun satte mig på en glutenfri kost inden de blev taget.

Nu vil hun raskmelde mig, uden at have en endelig diagnose, men hun forlanger jeg skal forsætte på glutenfri kost. For mig er det ligesom jeg er blevet låst fast nu. Hvis jeg skal raskmeldes, så burde jeg jo også være helt rask - og så kan jeg tåle glutenholdig kost. Men ved at hun forlanger jeg skal være på glutenfri kost, er jeg jo rask - men uden at have en diagnose på hvorfor jeg har været syg i 3 mdr.

Hvad skal jeg gøre? Skal jeg ignorere min læge, og spise glutenholdig kost, eller skal jeg acceptere at hun forlanger jeg skal spise glutenfri kost? Hvad mener I?

På forhånd tak for hjælpen.

Michael

Link to comment
Share on other sites

Forstår heller ikke helt problemet? Du har konstateret at du får det bedre når du ikke spiser mad med gluten i, og derfor har din læge sagt det til dig? Du er med andre ord rask nu. En allergi er jo som sådan ikke noget du kan behandles for, andet end ved at undgå den givne udslagsgiver. Hvis du er allergisk overfor peanuts, så spiser man bare ikke peanuts. Er man allergisk overfor græs, prøver du så vidt muligt at undgå græspollen.

Link to comment
Share on other sites

Skal se om jeg kan uddybe mit problem lidt bedre.

Hvis min læge ikke vil stille en diagnose, fordi jeg har det bedre nu, så må jeg jo være HELT rask. Ikke blot symptomfri, men HELT rask. Det er jeg ikke, da normalt mad, netop gør mig syg.

Hvis det IKKE er glutenallergi, så er det noget andet. Ved at min læge nu nægter at stille en diagnose, så er der en risiko for at der kan være noget andet og mere alvorligt galt.

Hvis det er glutenallergi, så vil en diagnose åbne op for nogle hjælpemidler, som jeg har brug for. Bl.a. en diatist som kan vejlede mig hvad jeg kan tåle at spise osv, samt et tilskud til at købe glutenfri kost. Ting som jeg har brug for, hvis jeg skal lærer at leve normalt. Specielt økonomien i dette, har betydning, da jeg har mistet mit job, pga sygemeldingen. Derfor er det slet ikke sikkert at jeg har råd til at købe glutenfri kost, uden det tilskud - som jeg ikke kan få uden en diagnose.

Derfor er spøgsmålet helt reelt. Hvad gør jeg nu? Tager jeg skridtet og spiser normalt mad, og bliver voldsomt syg, så min læge er nødsaget til at sygemelde mig igen? Eller skifter jeg læge? Eller hvad gør jeg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share