Virkning af koffein og gensing?


Henrik Nygaard
 Share

Recommended Posts

Jeg har brug for noget der giver energi!

Kost, træning og søvn er der helt styr på, men jeg er B-menneske og er simpelthen fuldstændig bombet hele formiddagen på den her tid af året.

Jeg bruger ingen kosttilskud og drikker hverken kaffe, the, cola eller energidrikke, eller noget der indeholde ginseng. Ud fra mine beregninger kan det heller ikke svare sig at begynde med det, rent økonomisk, sammenlignet med prisen på koffein som tilskud.

Derfor overvejer jeg nu nogle tilskud, mere specifikt Bodylab Energizer og Bodylab Performance (det er til at komme i nærheden af prismæssigt og de virker noget mere jordnære end mange af de udenlandske firmaer, der vil sælge produkterne som mirakelmidler)

Er det den rette vej frem eller er der andre alternativer, som jeg vil få mere gavn af?

Edited by Henrik Nygaard
Link to comment
Share on other sites

Ja,koffein blev lovligt for nogle år siden,mener det var i forbindelse med at det blev fjernet fra dopinglisten,men du må ikke hænge mig op på dette.

Synes selv at keoffein har en fin effekt. Jeg bruger det hvis jeg er træt og uoplagt før træning, eller jeg skal præstere noget ekstra.

Lars

Edited by Mr. Power
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Henrik!

Din lille fortælling lyder fuldstændig som mit eget liv hele vinterperioden. Ja faktisk bare så snart jeg er påtvunget at skulle tidligt op. Jeg har tidligere haft et massivt forbrug af kaffe for at kompensere for min manglende energi. Jeg synes klart, at jeg kan mærke en bedre energi i min træning når jeg har indtaget store mængder kaffe forinden. Det giver en sitren i kroppen og en stor lyst og trang til at bevæge sig. Der er dog et stort men. Det er absolut ikke sundt at drikke meget kaffe, især ikke hvis det er kombineret med søvndeprivation.

Søvnmangel fremkalder insulinsresistens som giver en blodsukkerstigning på op til 20-25% den følgende dag. Samtidig viser anden forskning, at indtag af kaffe også fremkalder insulinsresistens (=højere blodsukker) i timerne efter man har indtaget en kop kaffe. Dvs at den sædvanlige rutine med at drikke en masse kaffe for at kompensere for manglende energi pga. for lidt søvn, er en ret dårlig idé. Det er på ingen måde sundt at have forhøjet blodsukker over en længere periode, det giver blandt andet øget risiko for at udvikle type2 diabetes.

Søvnunderskud er i øvrigt forbundet med en række andre negative effekter som du kan læse om - blandt andet øges din appetit samtidig med at din mæthedsfornemmelse undertrykkes, hvilket kan føre til overvægt.

Når du får for lidt søvn, vil mængden af stresshormonet cortisol samtidig øges i din krop. Forhøjet cortisol har en lang række bivirkninger jeg ikke alle vil komme nærmere ind på her. Mængden af cortisol vil især være forhøjet i aftentimerne. Samtidig fremmer indtag af kaffe også udskillelsen af cortisol, som under normale omstændigheder udskilles om morgenen, for at få kroppen i gang. Det er derfor aldeles søvn-hæmmende. Samtidig har coffein jo en centralstimulerende effekt og halveringstiden er faktisk op til 8 timer, hvilket snildt kan påvirke din nattesøvn. Du vil derfor have sværere ved at falde i søvn om aftenen og få for lidt søvn, som igen gør at du har svært ved at sove natten efter osv osv. Og så kører møllen jo bare. Det er derfor det kan være så sindssygt svært at bryde ud af et dårligt søvnmønster.

Sidst men ikke mindst, er det værd at bemærke, at et forøget cortisolniveau direkte undertrykker udskillelsen af testosteron i kroppen. Så set fra et træningsmæssigt perspektiv, er det altså ikke skide smart, at få for lidt søvn og kompensere for dette ved at bælle mokka hele dagen. Jeg kan ikke se noget problem i, at du drikker en enkelt kop stærk kaffe umiddelbart før træning og får lidt energi af det. Men jeg vil stærkt fraråde at gå og bløbbe kaffe hele dagen som rigtig mange danskere ellers gør.

Edited by Excess
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har præcis samme problem, som bliver holdt nogenlunde nede, vha. en lysterapi lampe.

Den bruges også til vinterdepression, men dog er vintertræthed ikke lig med vinterdepression. Man skal sidde med lampen 30-60 min om dagen, afhængig af styrken. Den fungerer som sollys og vil derfor give dig den energi du har brug for og ikke får i de kolde vintermåneder.

Den bruges meget i fx. nord Norge. Det er virkelig værd at prøve, istedet for at drikke en kande kaffe om dagen. Hvis jeg glemmer at bruge min i et par dage, er jeg helt død, så for mig virker den fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

finten med Koffein er timing.

Jeg er rigtig glad for et par stærke kopper kaffe..om morgenen. Hvis jeg dropper kafe efter ca 2 om eftermiddagen er der ingen problemer med søvn senere. Omvendt, koffein før aftentræning er ikke en god ide hvis man gerne vil have en god nats søvn, hvilket er vigtigt :)

Noget ressearch tyder på at koffeinen i kaffe ikke øger performance så meget som ren koffein, men omvendt er den trygge lyd af en Moccamaster der arbejder løs sød musik om morgenen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share