Det bliver for nemt?


Guest Slettet_nov2011
 Share

Recommended Posts

Guest Louise78

Jeg er ny i dette forum, så bær venligst over med mig hvis jeg overtræder nogle uskrevne regler. :blush:

Jeg er ikke bare ny i dette forum, jeg er også ny i motions/trænings-verdenen. :4thumbup:

Jeg er 32 år, normalvægtig og har født 2 børn.

Jeg startede intens træning for 3 uger siden, jeg meldte mig ind i motionscenter, og har de sidste 3 uger i gennemsnit trænet 1-3 timer om dagen (jeg har dog fast hviledag søndag, og som oftets også tirsdag).

Jeg træner en kombination af styrke og puls (på hold med super gode trænere).

Inden jeg meldte mig ind i motionscenteret løb jeg et par gange om ugen, samt dyrkede en lille smule puls og styrke (1-2 timer om ugen)

Jeg har flere dilemmaer/sprøgsmål i denne forbindelse.

Jeg havde håbet at jeg ville tabe mig 2-3 kg., men min vægt står stille, jeg har endda taget lidt på - ca. 1 kg.. Jeg har selvfølgelig læst en masse artikler og er klar over at man forøger sin blodmængde osv., og dette gør at man ikke taber sig. Jeg har brugt et målebånd, og kan med stor glæde se at jeg ikke er blevet større, men faktisk nogle få millimeter mindre... :4thumbup: Dette må vel betegnes som en succes? Kan jeg forvente at jeg på et tidspunkt begynder at tabe mig? Jeg tæller kalorier, og indtager væsenligt mindre end jeg forbrænder! Tidligere tabte jeg mig meget hurtigt ved at tælle kalorier, men dette er altså ikke tilfældet efter jeg er begyndt at motionere. :devil: Hvorfor?

Der udover virker det som om at min konditionstræning er blevet så god, at min krop ikke kan følge med. Jeg bliver ikke træt/forpustet på samme måde længere. Mine ben syrer til, og mine muskler bliver trætte inden jeg føler at jeg selv er træt. Altå rent konditionsmæssigt virker det som om jeg kan blive ved og ved, men jeg kan mærke at mine muskler ikke helt følger med.

Betyder det jeg skal træne noget hårdere kondition - for at blive ved med at få noget ud af det? Eller er det bedre at træne noget mere styrke?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ny i dette forum, så bær venligst over med mig hvis jeg overtræder nogle uskrevne regler. :blush:

Jeg er ikke bare ny i dette forum, jeg er også ny i motions/trænings-verdenen. :4thumbup:

Jeg er 32 år, normalvægtig og har født 2 børn.

Jeg startede intens træning for 3 uger siden, jeg meldte mig ind i motionscenter, og har de sidste 3 uger i gennemsnit trænet 1-3 timer om dagen (jeg har dog fast hviledag søndag, og som oftets også tirsdag).

Jeg træner en kombination af styrke og puls (på hold med super gode trænere).

Inden jeg meldte mig ind i motionscenteret løb jeg et par gange om ugen, samt dyrkede en lille smule puls og styrke (1-2 timer om ugen)

Jeg har flere dilemmaer/sprøgsmål i denne forbindelse.

Jeg havde håbet at jeg ville tabe mig 2-3 kg., men min vægt står stille, jeg har endda taget lidt på - ca. 1 kg.. Jeg har selvfølgelig læst en masse artikler og er klar over at man forøger sin blodmængde osv., og dette gør at man ikke taber sig. Jeg har brugt et målebånd, og kan med stor glæde se at jeg ikke er blevet større, men faktisk nogle få millimeter mindre... :4thumbup: Dette må vel betegnes som en succes? Kan jeg forvente at jeg på et tidspunkt begynder at tabe mig? Jeg tæller kalorier, og indtager væsenligt mindre end jeg forbrænder! Tidligere tabte jeg mig meget hurtigt ved at tælle kalorier, men dette er altså ikke tilfældet efter jeg er begyndt at motionere. :devil:Hvorfor?

Der udover virker det som om at min konditionstræning er blevet så god, at min krop ikke kan følge med. Jeg bliver ikke træt/forpustet på samme måde længere. Mine ben syrer til, og mine muskler bliver trætte inden jeg føler at jeg selv er træt. Altå rent konditionsmæssigt virker det som om jeg kan blive ved og ved, men jeg kan mærke at mine muskler ikke helt følger med.

Betyder det jeg skal træne noget hårdere kondition - for at blive ved med at få noget ud af det? Eller er det bedre at træne noget mere styrke?

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med dit nye liv. Fedt at du giver den maks gas. Du skal nok høste frugten af dit hårde arbejde. Jeg kunne sige en masse om ikke at køre dig selv ned og slide dig selv op i starten, at det er bedre at starte blødt ud og så bygge op. Selvom at det er sandt, så ved jeg fra mig selv, at det ofte er all-or-nothing for at motivationen kan holdes i top. Det giver nogle knubs og perioder med dårligt selvværd mens man venter på at kunne komme i gang igen. Du virker som en all-or-nothing type, så bliv ved med det du gør og lær af dine fejl undervejs.

Læste lige igennem igen... Det lyder for fesent i forhold til hvad jeg gerne vil sige... Men aner ikke lige hvordan jeg skal sige det bedre.

Link to comment
Share on other sites

Godt nok er du ikke så høj, men det er din vægt sørme heller ikke.

Samtidig virker det voldsomt at sætte en masse i værk, hvis målet skulle være at tabe 2 kg.

Hvad er vigtigst?

1. At du taber dig fra 49 til 47kg

2. At du opnår en pænere, stærkere, sundere krop.

Som det måske anes, så er mit forslag at du flytter fokus fra punkt 1 til punkt 2 og samtidig får justeret lidt på dine mål og succeskriterier for træningen.

Vægt er - undskyld sproget - fucking ligegyldig der hvor du befinder dig, og bør derfor ikke få nogen nævneværdig fokus.

Link to comment
Share on other sites

Guest Louise78

Hvordan er din kost?

Min kost er meget sund og meget fedtfattig. jeg spiser rigtig mange grøntsager, lidt frugt og en masse lækkert hjemmebagt brød. :innocent:

MEN jeg er afhængig af sukker, og spiser det dagligt. Det drejer sig måske om hvad der svarer til 1-2 flødeboller eller 50 g. blandet slik eller 2-3 små chokoladekiks dagligt. Jeg drikker ikke kaffe eller the. Jeg drikker en del vand, men er altså også meget afhængig af Pepsi max, hvor jeg har et dagligt indtag der svarer til ca. 250 ml.

Link to comment
Share on other sites

Guest Louise78

Godt nok er du ikke så høj, men det er din vægt sørme heller ikke.

Samtidig virker det voldsomt at sætte en masse i værk, hvis målet skulle være at tabe 2 kg.

Hvad er vigtigst?

1. At du taber dig fra 49 til 47kg

2. At du opnår en pænere, stærkere, sundere krop.

Som det måske anes, så er mit forslag at du flytter fokus fra punkt 1 til punkt 2 og samtidig får justeret lidt på dine mål og succeskriterier for træningen.

Vægt er - undskyld sproget - fucking ligegyldig der hvor du befinder dig, og bør derfor ikke få nogen nævneværdig fokus.

Jeg ved godt at mange mennesker reagerer kraftigt når de hører min vægt, og hører at jeg gerne vil tabe mig. MEN det er faktisk kun folk som ikke har set mig!!! Forstå mig ret, min vægt passer til mig, men jeg kan sagtens tabe mig 2-3 kg., uden jeg ligner en der er syg!

Tidligere lå min vægt altid på 45-46 kg., jeg har sågar været nede og veje 44 kg. i en periode, ja det var for lidt. I forbindelse med et langt sygdomsforløb var jeg nede og veje 35 kg., uden der var nogen der blev yderligere bekymret over det.

Og når det så er sagt, så er det selvfølgelig vigtigst for mig at opnå en pænere, stærkere og sundere krop. Udgangspunktet for denne træning har dog hele tiden været et vægttab, men som tiden går har jeg indset, at det er andet er endnu vigtigere. Men ejg er bare en sådan person der gerne skulle kunne se resultater. Når jeg løber, løber jeg hele tiden for at få en bedre tid eller at kunne løbe længere. Når jeg træner i motionscentret har jeg svært ved at finde noget at måle på? Og derfor bliver det nok helt ubevidst vægten der bliver mit succeskriterie. Men har du andre idéer? Jeg ville jo gerne kunne måle min fedtprocent, men umiddelbart lyder det ikke så lige til?

Link to comment
Share on other sites

Åhr, herregudda - 1 flødebolle/50 gram slik er da ikke særligt slemt, eller? Ved selvfølgelig godt at Helle og Villy ikke synes at vi skal spise den slags, meeeeen. I de mængder er det da kun med at at sætte lidt kulør på hverdagen.

På vægttræning er det oplagt at måle på hvor stærk du er - det behøver ikke at være noget stort projekt. Du kan du tage en vægt du plejer at træne med og så se hvor mange gentagelser du kan lave indtil der er helt udsolgt. Det duer naturligvis ikke til holdtræning men kan jo klares i vægtafdelingen.

For at måle dig på cardio-siden, så kan du lave små tests på kondicykel, romaskine, crosstrainer, løbebånd, eller ....

Enten på korte distancer a la så langt som muligt på 5 minutter. Eller så langt som muligt på en time. Eller en halv. Eller noget andet: du bestemmer selv :smile:

Hvad for noget konditionstræning dyrker du, hvor du brænder af i benene for hurtigt?

Link to comment
Share on other sites

Guest Louise78

Åhr, herregudda - 1 flødebolle/50 gram slik er da ikke særligt slemt, eller? Ved selvfølgelig godt at Helle og Villy ikke synes at vi skal spise den slags, meeeeen. I de mængder er det da kun med at at sætte lidt kulør på hverdagen.

På vægttræning er det oplagt at måle på hvor stærk du er - det behøver ikke at være noget stort projekt. Du kan du tage en vægt du plejer at træne med og så se hvor mange gentagelser du kan lave indtil der er helt udsolgt. Det duer naturligvis ikke til holdtræning men kan jo klares i vægtafdelingen.

For at måle dig på cardio-siden, så kan du lave små tests på kondicykel, romaskine, crosstrainer, løbebånd, eller ....

Enten på korte distancer a la så langt som muligt på 5 minutter. Eller så langt som muligt på en time. Eller en halv. Eller noget andet: du bestemmer selv :smile:

Hvad for noget konditionstræning dyrker du, hvor du brænder af i benene for hurtigt?

Nej okay, måske er en flødebolle eller 50 g. slik ikke så meget, men det er jo HVER dag, og med mit kaloriebehov i mente, synes jeg faktisk det er lige i overkanten, men måske er det ikke noget jeg skal bekymre mig om. :bigsmile:

Jeg dyrker udelukkende holdtræning, da jeg ikke kan motivere mig selv til at yde i nærheden af det samme som jeg gør på hold.

Dette vil altså sige at jeg ikke rigtigt har noget at måle på. Det eneste jeg kan mærke er at jeg ikke så hurtigt bliver forpustet og træt (synes egentlig stort set aldrig jeg bliver forpustet længere... :blink: )

Link to comment
Share on other sites

Guest Louise78

Åhr, herregudda - 1 flødebolle/50 gram slik er da ikke særligt slemt, eller? Ved selvfølgelig godt at Helle og Villy ikke synes at vi skal spise den slags, meeeeen. I de mængder er det da kun med at at sætte lidt kulør på hverdagen.

På vægttræning er det oplagt at måle på hvor stærk du er - det behøver ikke at være noget stort projekt. Du kan du tage en vægt du plejer at træne med og så se hvor mange gentagelser du kan lave indtil der er helt udsolgt. Det duer naturligvis ikke til holdtræning men kan jo klares i vægtafdelingen.

For at måle dig på cardio-siden, så kan du lave små tests på kondicykel, romaskine, crosstrainer, løbebånd, eller ....

Enten på korte distancer a la så langt som muligt på 5 minutter. Eller så langt som muligt på en time. Eller en halv. Eller noget andet: du bestemmer selv :smile:

Hvad for noget konditionstræning dyrker du, hvor du brænder af i benene for hurtigt?

Nå ja og så lige svar på dit spørgsmål. På cykel syrer mine ben forholdsvist hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Nå ja og så lige svar på dit spørgsmål. På cykel syrer mine ben forholdsvist hurtigt.

For at generalisere, altså det er ikke sikkert at det passer på dig, så kunne det let tænkes at du helt lavpraktisk mangler styrke i benene.

Det er en meget almindelig ting i cykelklubberne når de får løbere som skifter sportsgren, at de "brænder sammen" i stængerne langt før de for alvor er på vej i hegnet rent konditionsmæssigt. Ikke at løb ikke træner benene men cykling stiller bare meget større krav til lårstrækkerne end løb. Og når de så har konditionen i orden, så er det benene der står af først. Jeg tænker at det måske er lidt det samme for dig.

Hvis du ikke ønsker at træne alene er det lidt svært specifikt at arbejde på problemet.

Hvis du kører spinning, så kan du gå ekstra ind på den tunge kørsel og håbe at det giver lidt specifik styrke (men pas nu på knæene hvis de er sarte).

På den anden side er det lettere at presse pulsen op når man kører med høj kadance.

Så det er jo om du vil prioritere langsigtet eller her-og-nu.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt at mange mennesker reagerer kraftigt når de hører min vægt, og hører at jeg gerne vil tabe mig. MEN det er faktisk kun folk som ikke har set mig!!! Forstå mig ret, min vægt passer til mig, men jeg kan sagtens tabe mig 2-3 kg., uden jeg ligner en der er syg!

Tidligere lå min vægt altid på 45-46 kg., jeg har sågar været nede og veje 44 kg. i en periode, ja det var for lidt. I forbindelse med et langt sygdomsforløb var jeg nede og veje 35 kg., uden der var nogen der blev yderligere bekymret over det.

Og når det så er sagt, så er det selvfølgelig vigtigst for mig at opnå en pænere, stærkere og sundere krop. Udgangspunktet for denne træning har dog hele tiden været et vægttab, men som tiden går har jeg indset, at det er andet er endnu vigtigere. Men ejg er bare en sådan person der gerne skulle kunne se resultater. Når jeg løber, løber jeg hele tiden for at få en bedre tid eller at kunne løbe længere. Når jeg træner i motionscentret har jeg svært ved at finde noget at måle på? Og derfor bliver det nok helt ubevidst vægten der bliver mit succeskriterie. Men har du andre idéer? Jeg ville jo gerne kunne måle min fedtprocent, men umiddelbart lyder det ikke så lige til?

Fandt lige et billede bare for at gøre pointen helt klar. :smile:

post-1845-067508800 1320828625_thumb.jpg

At benytte kropsmål som succeskriterier for træningen er svært, dels fordi der ikke er så mange måder at gøre det på og dels fordi de flytter sig meget langsomt.

I stedet for vægten kunne du bruge et målebånd på f.eks. læg, lår, hofte, talje, brystomkreds, skulderomkreds, arme, evt underarme og hals, sidstnævnte er dog nok mere mål som mænd kunne vælge at fokusere på. Her på MOL er der også en beregner som kan omsætte målebåndsresultater til et bud på fedtprocent. Du kan også bruge en fedttang til 100-200kr og få et rimeligt mål for fedtprocenten den vej. De er måske ikke præcise så de kan give dig din eksakte fedtprocent, men bruger du dem på samme måde hver gang er resultaterne sammenlignelige, og mere robuste end svingninger i vægt vil jeg mene. Find formlerne for disse fra forsiden.

Mere oplagt vil jeg sige det er at bruge hvad du kan i stedet for kropsmål. Hvis du styrketræner giver det næsten sig selv at holde regnskab med hvor meget du løfter og om du bliver stærkere. Tilsvarende kan du have mål for din tid på forskellige løbedistancer, men du bør nok lave din træning så det ikke bare er samme distance du forsøger at løbe hurtigere og hurtigere hver gang. Det går du hurtigt sur i. Variation skal der til.

Til sidst er det selvfølgelig nødvendigt at kunne finde en glæde ved træningen i sig selv, så du ikke kun gør det fordi du jagter et eller andet tilfældigt tal eller mål, men at hver træning i øvrigt føles som en sur pligt. Du skal træne det du gør fordi du ved at det er godt for dig fysisk og mentalt. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Louise78

Fandt lige et billede bare for at gøre pointen helt klar. :smile:

post-1845-067508800 1320828625_thumb.jpg

At benytte kropsmål som succeskriterier for træningen er svært, dels fordi der ikke er så mange måder at gøre det på og dels fordi de flytter sig meget langsomt.

I stedet for vægten kunne du bruge et målebånd på f.eks. læg, lår, hofte, talje, brystomkreds, skulderomkreds, arme, evt underarme og hals, sidstnævnte er dog nok mere mål som mænd kunne vælge at fokusere på. Her på MOL er der også en beregner som kan omsætte målebåndsresultater til et bud på fedtprocent. Du kan også bruge en fedttang til 100-200kr og få et rimeligt mål for fedtprocenten den vej. De er måske ikke præcise så de kan give dig din eksakte fedtprocent, men bruger du dem på samme måde hver gang er resultaterne sammenlignelige, og mere robuste end svingninger i vægt vil jeg mene. Find formlerne for disse fra forsiden.

Mere oplagt vil jeg sige det er at bruge hvad du kan i stedet for kropsmål. Hvis du styrketræner giver det næsten sig selv at holde regnskab med hvor meget du løfter og om du bliver stærkere. Tilsvarende kan du have mål for din tid på forskellige løbedistancer, men du bør nok lave din træning så det ikke bare er samme distance du forsøger at løbe hurtigere og hurtigere hver gang. Det går du hurtigt sur i. Variation skal der til.

Til sidst er det selvfølgelig nødvendigt at kunne finde en glæde ved træningen i sig selv, så du ikke kun gør det fordi du jagter et eller andet tilfældigt tal eller mål, men at hver træning i øvrigt føles som en sur pligt. Du skal træne det du gør fordi du ved at det er godt for dig fysisk og mentalt. :bigsmile:

Ja det billede giver da bestemt stof til eftertanke.... :blush:

Ja jeg mangler styrke i mine ben, jeg mangler styrke i hele min krop!! Ret meget endda. Jeg kører bare hurtigt surt i det, hvis jeg kun træner styrke. Men de hold jeg går på, synes jeg nu giver mig en god kombination af både kondition og styrke, så det fortsætter jeg med! :smile:

Jeg synes bestemt jeg er begyndt at finde roen i motionen, det giver mig en glæde og et overskud, som jeg ikke tidligere har kendt til. Jeg kan blot mærke at det bliver sværere og sværere at holde motiovationen oppe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes bestemt jeg er begyndt at finde roen i motionen, det giver mig en glæde og et overskud, som jeg ikke tidligere har kendt til. Jeg kan blot mærke at det bliver sværere og sværere at holde motiovationen oppe.

Hvis eneste motivation er tal, tider og vægt vil dit projekt misløkkes meget snart.

hvis du slipper fokus fra tal, tider og vægt, og du finder glæden ved at træne så kommer du rigtigt langt.

Link to comment
Share on other sites

Og så har jeg endnu ikke hørt om ret meget holdtræning som opbygger styrke på effektiv vis.

Hvis du bare en (men selvfølgelig bedre med flere) gange om ugen kunne styrketræne "rigtigt", ville du formodentlig opleve fremgang betydeligt hurtigere end nu.

Eller kender du nogen som du kan træne med - så smager det lidt af holdtræning? Variationen kunne også give motivation så du ikke jammer igennem på samme hold hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share