Vægtløftning - hvorfor åben mund?


klausjensen
 Share

Recommended Posts

I styrkeløft er det god latin at man tager en dyb indånding og holder vejret gennem det meste af løftet - måske ånder ud når man er tæt på at afslutte løftet. Årsagen er at man kan øge sin stabilitet gennem et øget intra-abdominalt tryk. Jeg har selv mærket det virke og der er stort set ingen variation i, hvordan elite-atleter i styrkeløft gør på dette område.

...Så åbnede jeg for Eurosport og så at vægtløfterne oftest har vidt åben mund når de cleaner vægten. Jeg er ikke i tvivl om de også holder vejret og på samme måde bruger det intra-abdominale tryk for at skabe stabilitet.

Men hvorfor den åbne mund? Hvorfor gør man det i vægtløftning når man ikke gør det i styrkeløft? Er det bare noget "sådan har man altid gjort" eller er der en god forklaring?

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

bugtryk = nedadrotation af ribben.

indånding = opad rotation af ribben

opad rotation af ribben = øget strækning af øvre ryg

øget strækning af øvre ryg = mere lige bane på stangen

mere lige bane = mindre vej stangen skal

mindre vej = mindre krav til kraftudvikling

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart så kunne det jo være at det gjorde det nemmere at komme hurtigt under stangen.

Ser på nogle østeuropæiske traktorer lige nu og det er ikke alle som gør det.

Jeg så det sidste af 77kg klassen (deromkring) for mænd, og de gjorde det stort set alle sammen. Jeg ved ikk eom du joker med at det skulle hjælpe med at komme hurtigere ind under stangen. :tongue:

Er det virkelig så kedeligt i Pilzen at du sidder og ser vægtløftning istedetfor???

Jeg orkede ikke at sidde og se mere styrkeløft i går. Fik ikke engang set Olech lave 903kg total i 74kg.

Fra i morgen er der danskere eller islændinge i konkurrence hver dag, så gider jeg nok igen.

Link to comment
Share on other sites

altså.. første og fremmest er der vist meget stor forskel på hvad de gør,

anyways.. jeg synes nu jeg har givet et bud allerede... men jeg prøver at forklarer det. Ved at lave indånding, dvs åbne munden fyldes lungerne med luft og øvre ryg rettes mere opad. hvis de holdt et bugtryk ville man istedet press ribbene sammen og derved krum ryggen en anelse. dvs. bugtryk øger altså fleksionen af den øvre ryg og herved for stangen en mindre lige bane

det er bare et bud..

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Husker det som om man indånder i det man kaster sig under stangen og har pustet ud idet man færdiggør hiv-delen.

De kg man håndterer er ret beskedne i OL, sammenlignet med SL (mindre behov for konstant bugtryk) og løftene kendetegnes ved flere belastningsfrie faser, hvor man kan snige sig til en mundfuld luft eller 2.

Samtidigt indgår der langt mere bevægelse end i SL øvelser og det samlede metabolske arbejde ar typisk noget større.

I de belastningsfrie faser, kan blodet frit bevæge sig i årerne og dette øger iltforbruget.

Der forekommer af og til et spøjst fænomen under upperstødet, hvor man af og til ser løftere få black out, mens de har stangen på brystet. Årsagen er måske noget med utilstrækkelig blodforsyning til hjernen (grundet utilstrækkeligt blodtryk i øjeblikket). Det sker gerne for løftere der forsøger at trække vejret lidt rigeligt inden upperstødet, så vidt jeg husker.

Link to comment
Share on other sites

Årsagen er måske noget med utilstrækkelig blodforsyning til hjernen (grundet utilstrækkeligt blodtryk i øjeblikket). Det sker gerne for løftere der forsøger at trække vejret lidt rigeligt inden upperstødet, så vidt jeg husker.

Helt enig i det første. Hvis det ikke reguleres og blodtrykket falder mere end 20 mmHg kaldes det postural hypotension --> dårlig blodgennemstrømning i hjernen --> svimmelhed/black out (i værste fald).

Men det at en øget vejrtrækning skulle starte det hele kan jeg ikke lige se. Hvad er mekanismen?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i det første. Hvis det ikke reguleres og blodtrykket falder mere end 20 mmHg kaldes det postural hypotension --> dårlig blodgennemstrømning i hjernen --> svimmelhed/black out (i værste fald).

Men det at en øget vejrtrækning skulle starte det hele kan jeg ikke lige se. Hvad er mekanismen?

Blot en observation for mange år siden, mulighed for at jeg husker forkert er tilstede!

Min tanke ville være at hvis man forsøger at trække vejret, mens man har en tungere stang liggende, vil man miste bugtryk og skabe øget blodbevægelse, og dette skulle lede til faldet i blodtryk til hjernen.

Link to comment
Share on other sites

Min tanke ville være at hvis man forsøger at trække vejret, mens man har en tungere stang liggende, vil man miste bugtryk og skabe øget blodbevægelse, og dette skulle lede til faldet i blodtryk til hjernen.

Det lyder meget rimeligt.

Er bare overrasket over at det kan ske så hurtigt. Ville tro at deres efterfølgende Valsalva manøvre hurtigt ville øge bugtrykket --> øget blodtryk i hjertet --> øget blodtryk op til hjernen?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder meget rimeligt.

Er bare overrasket over at det kan ske så hurtigt. Ville tro at deres efterfølgende Valsalva manøvre hurtigt ville øge bugtrykket --> øget blodtryk i hjertet --> øget blodtryk op til hjernen?

Kun spekulationer fra min side. Det er i øvrigt ret sjældent det sker og hvem ved måske er det bare overdreven nervøsitet eller tilsvarende der er årsagen.

Link to comment
Share on other sites

dem der mener at den åbne mund betyder at de trækker vejret igennem løftet, udover mens stangen er racket lige før opadstødet, har tydeligvis aldrig prøvet de olympiske løft "for alvor" selv.

Mit gæt er at en åben mund måske giver en lidt løsere og mere åben kropsføring, i princippet ved samme mekanisme som en afslappet hånd tillader et hurtigere slag end en spændt. I VL skal man jo ikke kun producere spænding, som i styrkeløft, men balancere hele kroppen. Dér kunne jeg godt forestille mig at unødvendig spænding kunne påvirke graden af afslappethed og bevægelighed igennem bevægelsen. Men det er et gæt.

Link to comment
Share on other sites

Mit gæt er at en åben mund måske giver en lidt løsere og mere åben kropsføring, i princippet ved samme mekanisme som en afslappet hånd tillader et hurtigere slag end en spændt. I VL skal man jo ikke kun producere spænding, som i styrkeløft, men balancere hele kroppen. Dér kunne jeg godt forestille mig at unødvendig spænding kunne påvirke graden af afslappethed og bevægelighed igennem bevægelsen. Men det er et gæt.

God pointe, det eneste jeg mener at kunne huske at have læst omkring dette er at hele halsmuskulaturen har en stor virking på skulderbæltet i starten af et løft og at denne afslappes mere ved at have åben mund. Om der er noget om det aner jeg ikke. :smile:

Link to comment
Share on other sites

at åbne og lukkemunden har intet at gøre med de halsmuskler der påvirker skulderbæltet. De suprahyoider muskler påvirker mandibular ledet og hyodeus. thats it.

Jeg kan sagtens spænde scalener, platysma, sternocleidomastoeidus og øvre trapezius uden det har indvirkning på om jeg har åben eller lukket mund. Så kan man diskuttere fascia og så videre.. men så bliver det svært at sige noget generelt.

Men som incognito skriver så har det måske noget at gøre med afslappethed i forhold til ROM. Jeg mener så at det manglende bugtryk, visuelt set som åben mund, gøre at thorakal columna kan ekstenderes yderligere. Har man dyrket vægtløftning ved man hvor vigtigt det er for at få en op ret holdning.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

at åbne og lukkemunden har intet at gøre med de halsmuskler der påvirker skulderbæltet. De suprahyoider muskler påvirker mandibular ledet og hyodeus. thats it.

Jeg kan sagtens spænde scalener, platysma, sternocleidomastoeidus og øvre trapezius uden det har indvirkning på om jeg har åben eller lukket mund. Så kan man diskuttere fascia og så videre.. men så bliver det svært at sige noget generelt.

Men som incognito skriver så har det måske noget at gøre med afslappethed i forhold til ROM. Jeg mener så at det manglende bugtryk, visuelt set som åben mund, gøre at thorakal columna kan ekstenderes yderligere. Har man dyrket vægtløftning ved man hvor vigtigt det er for at få en op ret holdning.

Rune. Der er INGEN vægtløftere på konkurrence niveau, der ikke løfter med bugspænd/valsalva manøvre, åben mund eller ej. INGEN. åben mund og bugtryk er på ingen måde gensidigt eksklusive. Som bekendt stammer langt det meste af lukningen fra glottis og ikke fra mundens muskler.

Og så er du godt nok hurtig til at afvise at der kunne være sådan en sammenhæng mellem spændingsniveauet i halsen muskler og skulderbæltet. Det kaldes irradiation og findes i mange andre sammenhænge. Jeg siger ikke at det helt sikkert findes i den sammenhæng som jeg foreslog, men at det kunne være en mulig forklaring. Den er den slags neuromuskulære fænomener som befinder sig på evidensens grænseflade og dermed noget jeg ligeså lidt kan bevise som du kan modbevise, men det ændrer ikke at der findes en empiri for det flere steder...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share