Sign in to follow this  
NicoLeg

Kraftig overvægt - Hvilken motions-form?

Recommended Posts

Hej - jeg er en fyr på snart 20 år og har for 2 uger siden besluttet mig for at gå på en seriøs slankekur. Men vil hellere kalde det for en kostomlægning. Jeg har på 2 uger tabt mig 4,1 kg og synes selv det er fantastisk :-). Det hårde er egentlig ikke maden, men istedet at motivere sig selv til at træne/motionere.

Jeg vejer 107,9 kg, så dvs. jeg er kraftig overvægtig. Er 182 høj. Så ja det hvad man kan kalde fed :) Og det vil jeg lave om på.

Jeg er startet i Fitness world, hvor jeg fra mit hjem har ca 7 km ind til centeret. Istedet for at tage bussen, cykler jeg - dvs. det er jo så 14 km i alt, bare derind og tilbage igen.

Når jeg endelig er derinde, har jeg svært ved at tage mig sammen til at styrketræne mine muskler? Så jeg starter egentlig op med 15 minutters cykling derinde, efterfuldt af ca 20 minutter på en crosstrainer. Til sidst slutter jeg af med at gå i ca 10 minutter på løbebåndet. (Jeg kan ikke rigtig løbe)

Problemet er egentlig, at jeg ikke tror det er nok? Jeg træner kun hver anden dag, da jeg ikke har overskud og tid til at gøre det hver dag... Er det vigtigt jeg finder overskudet til at gøre det hver dag?? Og er det alt for lidt jeg træner??

Det har virket fint indtil videre med 4,1 kg, men ville vide om der noget jeg skal ændre. Og hvilke maskiner, taber man hvilket på?

Cykling - Hvad taber man sig af dér? er det kun lår, eller også resten af kroppen? Og hvad med crosstraineren??? Hmm .. Søger svar. Hvordan undgår jeg at min mave kommer til at hænge for vildt, når jeg har tabt mig og nået mit slutmål på 85 kg? jeg synes også selv min bagdel er ret så stor, så hvordan gør jeg den mindre? :)

TAK PÅ FORHÅND!!!

Edited by NicoLeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sej beslutning og god begyndelse :smile:

Det vigtigste i forbindelse med vægttab er under alle omstændigheder kostomlægningen, så at træne hver anden dag er et fint niveau. Særligt hvis du har været helt inaktiv er der rigtig god grund til at undlade træning hver dag for at undgå skader.

Uanset om du cykler eller står på en crosstrainer, vil du tabe dig over hele kroppen. Alt efter dine gener vil der være områder hvor du har ophobet ekstra fedt og/eller hvor det vil være særlig svært at få væk.

Med hensyn til maskiner, så er den ene maskine lige så god som den anden. Brug den, som du synes at du får mest ud af. Men hvis du har mulighed for det, så sørg for at bruge romaskinen, i det mindste som afveksling. Dels er den super til konditionstræning og dels får du også trænet din overkrop og arme i romaskinen

Du bør begynde på styrketræning ved siden af konditionstræningen. Tjek nogle af de enkle programmer i link til styrketræningstråden

Med din startvægt bør dit maveskind kunne trække sig sammen, efterhånden som du taber dig. Vores hud er elastisk, men det kan naturligvis godt tage tid for den at trække sig sammen. Normalt er det kun ved ekstrem overvægt at huden ikke kan trække sig tilstrækkeligt sammen, så det bliver nødvendigt at fjerne overflødig hud ved operation.

Edited by KåreS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Jeg har haft det lidt på samme måde som dig. Det som har hjulpet mig var at melde på diverse hold, således at man var lidt tvungen til at lave øvelserne. Det gælder på spinning og diverse hold omkring styrketræning og for mit vedkommen er styrketræningen ikke så ubehagligt mere. Mit problem var måske også at jeg frygtede at lave fejl m.m og hvad de andre sagde!!

Ellers held og lykke med dit projekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ville også melde mig på hold eks Spinning.

I mit center har vi også en del MEGET overvægtige. Og det kan godt være man ikke kan gennemføre timen med ligeså meget power som de andre, men man kan gøre sit bedste. Og vil alle døre gøre lidt ekstra for at hænge i når der er andre der kigger på :)

Herudover er det motiverende at kigge på andre menneskers kroppe, udstråling og form mens man træner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Først og fremmest: du er ikke vanvittigt overvægtig. Dit største problem er (sandsynligvis) at din krop ikke er vant til at lave noget. Din vægt er ikke på et niveau hvor det f.eks. vil være umuligt for dig at løbe. Det handler bare om langsomt at bygge op. Jeg vejer selv nogenlunde det samme som du gør fordelt på 185cm, og jeg kan både hoppe, spring, sjippe og løbe. Ikke dermed sagt at du "bare skal tage dig sammen", det er mere ment som en opmuntring - hvis du bygger stille og roligt op vil du både tabe dig undervejs og med tiden være i stand til at gøre alle de samme ting.

Det er slet ikke urealistisk at du kan være helt normalvægtig til sommer hvis du arbejder hårdt for det.

De næste par måneder vil det være ualmindeligt svært at tage sig sammen til at løbe udenfor - du kan passende bruge de måneder i fitnesscenteret, på at opbygge en god nok grundform til at du rent faktisk vil kunne løbe ture når vi når til april.

Et program som dette tager 3 måneder at gennemføre ved 3 træninger om ugen. Derfra vil du så kunne arbejde videre frem mod eksempelvis 10km eller halvmaraton.

Rent motivationsmæssigt virker det som regel bedst at fokusere på en præstation fremfor en vægt.

Forskellige former for holdundervisning er et ok alternativ, men hvis du vil igang med at tabe dig er den nemmeste måde at få gang i løbeskoene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Nico, jeg kan fortælle dig lidt om mine egne erfaringer. Da jeg var 18 vejede jeg 125 kg og jeg er kun 170 høj, så var en lille fed dværg. En dag besluttede jeg mig til, at nu skulle der ske noget. Det første jeg droppede var alkohol og div. junk food. Begyndte at spise kylling, fisk, grøntsager( specielt spinat) brune ris, det er vigtigt ikke at sulte sig. Samtidig med det begyndte jeg at gå ture om morgen og aften samt lidt løb + styrke træning om eftermiddagen. For hver uge kunne jeg gå og løbe længere og blev stærkere. Da der var gået 14 mdr. vejede jeg 75 kg og var fit så der er håb. Du skal bare gi den gas:)

Det der er vigtigt i dit sammehæng er at du skal passe på du ikke overbelaster dine knæ med for meget kondi, jeg ville måske vælge at skifte de 10 min cykling med noget andet, da du cykler frem og tilbage til centeret. Så heller bruge tiden med noget vægttræning, på den langesigt er styrketræning bedre end kondi træning set over en hel dag med hensyn til kalorie forbrænding; dog ikke sagt du ikke skal lave kondi:)

Det er vigtig at når du begynder at styrketræne at du ikke løfter tunge vægte/ tungt på maskiner men at du starter blødt ud, så du ikke får skader som bremser din træning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Nico, jeg kan fortælle dig lidt om mine egne erfaringer. Da jeg var 18 vejede jeg 125 kg og jeg er kun 170 høj, så var en lille fed dværg. En dag besluttede jeg mig til, at nu skulle der ske noget. Det første jeg droppede var alkohol og div. junk food. Begyndte at spise kylling, fisk, grøntsager( specielt spinat) brune ris, det er vigtigt ikke at sulte sig. Samtidig med det begyndte jeg at gå ture om morgen og aften samt lidt løb + styrke træning om eftermiddagen. For hver uge kunne jeg gå og løbe længere og blev stærkere. Da der var gået 14 mdr. vejede jeg 75 kg og var fit så der er håb. Du skal bare gi den gas:)

Det der er vigtigt i dit sammehæng er at du skal passe på du ikke overbelaster dine knæ med for meget kondi, jeg ville måske vælge at skifte de 10 min cykling med noget andet, da du cykler frem og tilbage til centeret. Så heller bruge tiden med noget vægttræning, på den langesigt er styrketræning bedre end kondi træning set over en hel dag med hensyn til kalorie forbrænding; dog ikke sagt du ikke skal lave kondi:)

Det er vigtig at når du begynder at styrketræne at du ikke løfter tunge vægte/ tungt på maskiner men at du starter blødt ud, så du ikke får skader som bremser din træning.

Hej Dardar,

- Hold da op, det gir' mig motivation når man hører om andre der faktisk har vejet mere end en selv, og som er kommet så meget ned i vægt. Det er virkelig flot :-) Håber selv jeg kan bevare motivationen, og blive ved .. har været meget stillesiddende de sidste 2 års tid, så har ikke dyrket så meget motion, og der har været flere dage hvor jeg slet ikke har rørt mig. Det har sat sine spor, men det skal der laves om på, og jeg håber på jeg kan lade det forblive en livsstil-ændring for altid!

- Mht. mad osv, spiser jeg faktisk kun Kylling, kalkun & Fisk .. Som kød. Og udover det en masse forskellige grøntsager.

Morgenmad består af frugt

- Mellemmåltider kan være alt muligt forskelligt, men for det meste en yoggi youghurt (max 1 gang om dagen), og så et stykke frugt, eller en musli-bar. :-)

Middagsmad står på rugbrød med magert kød-pålæg / kyllingebryst eller kalkunbryst, samt tomat og agurk..

Indtil videre går det fremragende, og har tabt mig 2 cm omkring taljen og brystet. På 2 uger!! Så jeg er stolt og glad, men ved godt der er lang vej endnu!

Er også begyndt på det løbeprogram herinde, hvor man kan træne sig op til at kunne løbe 5 km. Er jeg startet på idag, så ser jeg frem til.

Gør det noget jeg ikke træner hver dag, i starten? Jeg føler ikke overskud til at træne hver dag, så holder for det meste en pause hver anden dag... Ved ikke om det er "OK"?

Er der andet i vil give mig gode råd til er de HJERTELIGT velkommene!

Og igen tak til jer alle for de positive indlæg, det varmer sgu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det gør ikke noget du ikke træner hver dag, det er endda ikke særlig smart hvis du ikke er vandt til at træne.

Din krop skal have lov til at restiruere.

Derimod er det vigtigt at du sørger for at træne igennem når du træner. Dvs. høj puls og du er "kvæstet" bagefter.

Så længe motivationen er på plads er det bare kører på med fuld gas. Men du vil med stor sandsynlighed som "os" (læs mig) andre opleve dage hvor du ikke gider, og du synes det er noget lort.

Giv dig selv lidt frirum, bare engang i mellem. Sæt dig evt. en fast dag hver 14.dag eller lign hvor du må hygge dig og spise lidt ekstra, eller lidt af det gode:)

Sådan gør jeg med stor succes.

Ellers kig godt og ofte på din krop, læg hele tiden mærke til de små resultater og ændringer. Det er virkelig noget der sætter skub i motivationen for at komme endnu længere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this