Eksplosivt styrketræningsprogram mht boksning


Mwandila
 Share

Recommended Posts

Hej kloge mennesker :)

Jeg har læst, læst, læst og læst på internettet om eksplosivt. Der er jeg kommet frem til at hvis man vil være bedre til sin sport skal man træne eksplosivt. Jeg går til boksning og har jeg gjort i 9 år. Og nu vil jeg så gerne være rigtig stærk/markeret på overkroppen, men selvfølgelig også lidt i underkroppen. Jeg har derfor ledt efter træningsprogrammer, men har ikke kunne finde nogle som kunne tilfredstille mit ønske om at blive en stærkere boksere. Jeg har læst, at man skal træne meget tungt med på repitationer og man skal udføre øvelserne så hurtigt som muligt, men da jeg aldrig har beskæftiget mig med styrketræning sådan i et center kender jeg ikke så mange øvelser. Så tænkte derfor om der var en der ville hjælpe mig med at lave et herinde? det ville gavne og da jeg allerede er en af de bedste boksere i min vægtkklasse ville jeg blive ond nok :D

Håber i har tid til at hjælpe..

Link to comment
Share on other sites

Da du ikke informerer om din nuværende form eller om du overhovedet har sat fod i et fitness center før går jeg ud fra du ikke har og mit svar vil derfor tage udgangspunkt heri.

Du snakker om eksplosivitet og ud fra at du læser og læser på nettet er det nok blot et spørgsmål om tid inden du også læser om plyometri, men lad mig stoppe dig inden du bliver alt for forviret og får en masse gode idér..

Pånær du har en god basis form og styrke er det eneste du skal tænkte på at opnå netop dette, en god basis form og en god portion styrke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har nogle gode øvelser for boksning

1:det først jeg gør inden jeg træner er at strække ud i hele kroppen først benene og så ryggen og så overkroppen derefter nakken.

2:så begynder jeg så med at lave nogle 10 squat,10 englehop og så begynder jeg lige så småt at hoppe rundt altså skygge bokse bare uden af at slå for at varme benene op, når de så er varmet op laver jeg så mange dødsløft jeg nu kan med 50kg fordi at det er det som træner min ryg mest. Men jeg ved ikke hvor mange kg du skal dødsløfte med da jeg ikke ved hvor stærk din ryg og ben er. Når jeg så har dødsløftet så mange gange jeg kan, begynder jeg at bevæge min overkrop i små cirkler sådan at alle musklerne varmes op. Så ligger jeg på maven og drejer min nakke fra side til side og derefter begynder jeg at lave små cirkler med nakken mens jeg ligger på maven.når jeg så mærker at min nakke er varmet nogen lunde op begynder jeg så at bevæge min nakke så langt tilbage som den nu kan. Sådan tilbage med nakken ned med nakken tilbage med nakken sådan fortsætter jeg i et stykke tid. Så er det så tid til ryggen jeg sætter mine fødder under noget tungt fx nogle håndvægte og bøjer ryggen så langt tilbage som den nu kan indtil jeg ikke kan mere. Nu ved jeg så ikke hvor stærk din nakke er... Men du kan prøve det her(find en pude. Lig dit hoved på puden. Lav en nakkebro det er det samme som at gå i bro, men istedet for at du støtter dig med dine hænder så prøv at støtte dig på nakken i noget tid og når din nakke er blevet stærk nok så ligger du dig bare på puden med hovdet og så prøv at se om du kan komme op at stå bro på din nakke uden at bruge hænderne og gær det indtil at du ikke kan mere, eller hvis du får ondt i hovdet eller i nakken) nu er jeg så kommet til maven og du tager 10 hvor du kommer halvt ned og prøv at tage så mange du kan hvor at du kommer helt ned. Når du er udmattet i maven så slap lidt af i 20-30 sekunder og begynd at lave 8 tallet så lang tid at du kan. Så rejser jeg mig igen op og laver nogle cirkel bevægelser i overkroppen sådan 10 stk hver retning og så begynder jeg at snore mine arme rundt i cirkler 10 begge veje så 5 begge veje 1 begge veje og til sidst 2 begge veje. Når du er færdig med det så stræk dit håndled ud når du er færdig så ligger du dig på maven og laver 20 diamant armbøjninger 20 almindelige armbøjninger og 20 arbøjninger med armene spredt et godt stykke. Når du er færdig med dem tager du 10 almindelige arbøjninger og laver træstammen i 30 SEK og så 10 almindelige arbøjninger igen og træstammen i 30 SEK.(hvis du har håndvægte eller noget lignende så tag en håndvægt (kun en) og tag fat i håndvægten med den ene hånd og begynd at lave 20 armbøjninger igen. Så rejs dig op efter at du har gjordt dette og tag en kettlebell og løft den 10 gange med hver arm.

2: skyggeboksning.

Varm op over hele kroppen og så begynd at skyggebokse ligeså stille, når du føler atcdu er klar så tage nogle håndvægte (det skal være nogen du kan slå med cirka 20-30 gange før du begynder at blive træt) du skal ha en i hver arm så laver du hammern det vil sige at du taget håbdvægten og løften den så hurtig op som du kan og får den så hurtig ned som muligt. Gør det 10 gange. Så lav nogle uppercut med vægtene efter det så lav nogle hook's med dem og så sørg for at rotere din krop men du har vægtene i hånden lav 20 roteringer og begynd at lave 10 jabs 5 i hver arm og så lav 10 jabs skråt op ad 5 i hver arm og igen 10 jabs 5 i hver arm og 10 jabs skråt opad 5 i hver arm. Så ligger du vægtene ned og begynder at skyggebokse igen. Du kan sikkert mærke kræfterne efter at du har slået med håndvægtene :D så øv dig i at gå rundt fordi uden balance kan man ikke lave kræftige slag ( husk også at bevæge anklen) når du skyggebokser men det ved du nok godt nok i forvejen.

3: enten så køber du en boksepude eller så bruger den i din bokseklub det styrker ens muskler at slå og du får vist også bedre kondition. Du skal også bruge en speedball sådan en har i nok. Den gør dine slag hurtigere og giver dig mere energi( kan ikke forklare det med tekst men på video kunne jeg nu godt)når du er færdig med at bruge speedballen så tag et sjippetorv det er godt for benene og skuldrene osv.

4: når du ikke er i bokseklubben kan du løbe nogle ture konditionen får du brug får hvis du vil vinde.

Jeg plejer at lave alle øvelserne på en dag bortset fra at løbe og sjippe

Sender nogle videor hvor at du kan se hvad jeg mener med nogle af øvelserne.

Husk at træne nakken. Den gør sådan at EU skal ha flere slag for at blive K.O'et

http://m.youtube.com/index?q=left+hook&search_sort=relevance&search_type=search_all&uploaded=#/watch?v=zvQTyHE2c5M

nogle armbøjnings øvelser triceps emmer brystmuskel er dit valg.

http://m.youtube.com/index?q=left+hook&search_sort=relevance&search_type=search_all&uploaded=#/watch?v=qR1IxZDX8jQ

kettlebell øvelser

når du er færdig med træningen skal din krop have proteiner, fedt og kalorier. Jeg plejer at steget 5 spejlæg med madolie når de er færdige spiser jeg det med lidt brød ægene har proteinerne og olien har fedtet så tag brødet og kør det hen ad olien. Og spis det virker meget effektivt på mig jeg er 15 år 180 vejede 61 kg og nu vejer jeg 70kg har endlig fundet hemmeligheden i at tage på i muskler og har lige givet dig opskriften, men der findes så mange retter men det er en af dem ikke spis proteiner inder træningen spis dem efter!

håber at du forstår hvad jeg skriver.

Fortsat god dag

hvis du har spørgsmål så skriv til mig jeg er meget erfaren. Har styrketræner siden jeg var 11 år og havde gået til boksning som 13 årig så ved en del. hvis du vil vide mere så søg på expertboxing på YouTube der kan du lære en masse omkring boksning

MVH en indvandrer

Edited by indvandrer123
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share