Kan "bundtræk" overføres til fart?


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Igen, så det kan ikke være helt tilfældigt, har jeg kunnet konstatere at jeg på cyklen relativt laver flere watt end så mange andre ved lav kadance. En helt ubrugelig egenskab.

Kunne man lave nogle øvelser, så jeg kunne få fat i poweren ved en højere og mere brugbar kadance - der mangler jeg den nemlig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lidt svært ved at forstå hvad du reelt spørger til.

Handler det om at du producere flere watt ved et lavt antal pedalomdrejninger, end et højt ved samme belastning (relativ=puls)? Som jeg husker det burde 60 være optimalt udfra forsøg/teori, mens de fleste ryttere ligger 80-90 i praksis. Der er selvfølgelig undtagelser herfra, men mon ikke dit kendskab til div. topryttere er større end mit...

Link to comment
Share on other sites

Prøver at tydeliggøre det :blush:

Hvis jeg kører sammen med nogen jeg er på linie med, sådan generelt når vi cykler, så kører jeg fra dem i øvelser med lav kadance.

Acceleration fungerer fint - topfart halter. I en spurt, trækker jeg typisk fra i starten mens min topfart flader ud alt for tidligt. Det må næsten være samme problemstilling, altså at jeg er relativt dårligt til at frembringe power når muskulaturen skal trække sig hurtigt sammen mens det går fornuftigt ved langsomme kontraktioner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share