A whole new life - Er jeg på rette spor...?


Nowa
 Share

Recommended Posts

Hej med jer :)

Jeg er en mand på 24 år, 190 cm, som vejer ca 150 kg (ved det ærligt talt ikke, har ikke en vægt, men køber jo nok snart en)... Jeg meldte mig ind i Fitness World sidste uge og har i dagene op til lagt min kost om... Og jeg vil gerne lige høre om jeg er på rette spor, for jeg har ikke snakket med nogen om det, per se...

Målet er i første omgang at se om jeg kan tabe mig 30 kg inden juli 2012. Det synes jeg ikke er heeelt urealistisk. Eller hva...

Min dag ser pt typisk således ud:

Morgenmad: Havregryn med minimælk og to stk frugt.

Middag: Rugbrød med noget fisk eller kyllinge pålæg.

Aften: Salat, eller mere rugbrød. Gulerødder, Levevis youghurt eller andet "let"...

Mellemmåltider: frugt, eller multikernebolle...

Indtil videre er det i en heeelt anden grøft jeg befinder mig i, end hvad jeg tidligere har spist. Og det bedste er, at det ikke rører mig :) Troede det ville være en kamp, men jeg hygger mig med at købe disse ting ind, og planlægger måltiderne løbende i hovedet. So far so good...

I dag var jeg så til min første træningstime i træningscentret. Igen, har ikke snakket med nogen om det, så jeg tager den på instinktet og logikken i første omgang. OG siden jeg stort ingen motion får normalt, udover cykling til fra arb/skole (ca 14 km dagligt), så var det self hårdt. Men ikke så hårdt at jeg er helt beat. Cykelturen hjem var f.eks. nem nok...

Træningen i dag forløb således:

Motionscykel: 50% intensitet, 20 min, 8,5 km.

Løbebånd (gåbånd i mit tilfælde): 6km hastighed, 20 min.

Crosstrainer: Nåede 7 minutter og måtte stoppe. Ikke fordi jeg var træt, men tror min teknik er helt forkert. Undersiden af mine fødder syrede til og jeg fik krampe. Jeg gør nok noget forkert, eller måske er det mit fodtøj...

Now, jeg har hørt via flere tråde herinde, at for at opnå bedst og hurtigs vægttab, så skal man kombinere cardio med styrketræning. Og min begrænsede viden siger mig, at cardio bl.a. dækker over de tre overstående redskaber jeg brugte i dag.

Er jeg på rette spor...? - og sidder du med en tanke om at noget måske skulle ændres...? - for jeg er med på den værste. Bring it on :)

Mvh Nowa

Edited by Nowa
Link to comment
Share on other sites

Nevermind, time will tell...

Hej

Umiddelbart ser det ud til at du mangler nogle proteiner i din kost. Proteiner skal bruges til muskel opbygning, og de er gode for mæthedsfornemmelsen.

Jeg har selv vejet 130 kg, og vejer idag ca. 89. På min vej derned har jeg lavet de samme ting som du gør, spist nogenlunde det samme, så det er ikke helt ved siden af det du gør. Da min knæ gjorde vrøvl brugte jeg romaskinen og crosstraineren meget, samt et hjemme strikket styrkeprogram. Jeg trænede 3-4 timer om ugen. I dag cykler jeg dagligt 1 lille time, spinner 3-4 timer ugentligt, og er lige begyndt at løbe igen.

Jeg var ved at køre træt, og fast i mit vægttab, da jeg opdagede mobilefitness.dk fra københavns Universitet. Det er gratis og ret nemt at anvende.

Du indtaster nogle start data, og hvad dit mål er, og hvor lang tid det skal tage, så udregner programmet hvor meget du skal spise i forskellige kostgrupper (proteiner, kulhydrater, sukker, fedt, alkohol). Du for et givet antal felter hver dag. I starten tager det lidt tid men man lærer hurtigt hvad ens normale måltider giver af felter.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bare en hurtig sejr-update:

Startede officielt d. 12 december 2011 på alt det her, og nu 60 dage senere har jeg smidt 15,7 kg, og synes jeg kan se nogle gode muskler på min overarm... :)

On the down side, har jeg nået et form for plateau, hvor vægten går meget langsomt derned af... Taber mig stadigt dagligt, men kun 100 g på en god dag...

Når jeg træner, ser mit program nu således ud:

Varm op med 10-15 minutter v. 5,5 km/t på løbebånd.

Crosstrainer: 10 minutter, 50% intensitet.

Benpres: 130 kg, 3 sæt a 12.

Abdominal (siddende mavebøjninger): 50-60 kg, 3 sæt a 12

Ryg maskine (hvor man retter sig ud): 65-70 kg, 3 sæt a 12

Lat Pull: 45 kg, 3 sæt a 12

Chest Press: 30 kg, 3 sæt a 12

Motionscykel: 20 minutter interval; 5 minutter med intensitet på 10, og derefter 1 niveau op hver 30. sek. indtil 10 minutter. Gentages.

Jeg spiser havregryn til morgenmad, og sørger for at få masser af protein og grønt ved middagstid. Om aftenen er jeg dog faldet lidt af på den, hvor jeg ofte stopper dagens kalorie indtag efter en let eftermiddags snack (multikernebolle eller knækbrød).

Er der noget iøjenfaldene ved min situation lige nu, som kan have forårsaget det plateau jeg ligger på...? :)

Vil jo gerne videre i processen og der er ingen fare for at jeg mister motivation, for jeg har fysisk aldrig haft det bedre, og selvom vægten står irriterende stille, så kan jeg dog mærke jeg får flere muskler hist og her...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Først og fremmest tillykke med dit vægttab. Det er en sej kamp du skal igennem, og du vil opleve tilbagefald og stagnation. Når du oplever at stå stille, skal du ændre på noget. Spise noget andet,lave noget andet. Når det er sagt, så er 700 g om ugen ikke at foragte. Det generelle råd ved vægttab er 0,5 til 1 kg om ugen.

Umiddelbart synes jeg du burde lave noget mere cardio træning, cykling, crosstrainer, romaskine (få instruktion) eller spinning. Selv synes jeg både romaskine og spinning er rigtig godt.

Hvor meget træner du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner 2 gange om ugen... Ville gerne træne mere, men job og andre events kommer altid i vejen...

Flere gange har jeg startet på motionscyklen, 20 minutter, derefter løbebånd (gå) 20 minutter, og så afsluttet med styrketræning... Her på det sidste har jeg også brugt romaskinen ca 10 min. som afsluttende aktivitet...

Men ja, måske skulle jeg fokusere mere på cardio end på styrketræning... Bruger ca 40 - 45 min. på cardio, og ca 30 min på styrketræning...

Link to comment
Share on other sites

Tillægsspørgsmål:

Har læst flere steder at man kan "snyde" plateauet ved at spise lidt usundt én gang om ugen, da kroppen har vænnet sig til den sunde mad gennem længere tid... Er det completely bullshit...?

Jeg har været meget strict med hvad jeg spiser siden jeg startede, og under ikke engang mig selv pizza, sodavand, junk food, slik, snacks ala chips/peanuts etc... Det er ikke noget jeg mangler og det er bestemt ikke noget jeg savner. Men ville det gøre nogen forskel at gå amok en gang imellem med lidt junk, for at kroppen har noget mere at arbejde med...? - hvis vi sådan kigger på processen rent pligt-mæssigt... :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hvis du spiser mindre end du forbrænder, vil du tabe dig, hvilket du jo også gør. Det er ikke ved motion du rigtig taber dig, vægttabet foregår i "køkkenet" hvis du forstår. Motionen hjælper dig til at bevare din muskelmasse, mens du taber dig.

1 kg fedt indeholder ca. 9.000 kcal. Og du forbrænder ca. 3-500 kcal ved 5km løb. Så for at forbrænde 1 kg fedt skal du løbe ca. 18x5 km = 90 km. Og det er jo så yderligere en forudsætning at du kun forbrænder fedt.

Så jeg tror at hvis man når et plateau, står stille vægtmæssigt, så skal man gøre noget andet end det man plejer. Man har nået et ligevægts indtag.

Jeg har gennem mit vægttab ikke nægtet mig noget, jeg har måtte spise lige det jeg havde lyst til. Ingen forbud. Det har virket for mig at jeg godt måtte, men jeg lod som oftest være, eller tog et lille stykke. Og hvis du skal synde så spis vingummi eller bolcher eller noget andet sukker slik. Ikke kage eller fed pizza. Så får du kun sukker, og ikke både sukker (kulhydrater) og fedt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Din-nye-livsstil

Hej med jer :)

Jeg er en mand på 24 år, 190 cm, som vejer ca 150 kg (ved det ærligt talt ikke, har ikke en vægt, men køber jo nok snart en)... Jeg meldte mig ind i Fitness World sidste uge og har i dagene op til lagt min kost om... Og jeg vil gerne lige høre om jeg er på rette spor, for jeg har ikke snakket med nogen om det, per se...

Målet er i første omgang at se om jeg kan tabe mig 30 kg inden juli 2012. Det synes jeg ikke er heeelt urealistisk. Eller hva...

Min dag ser pt typisk således ud:

Morgenmad: Havregryn med minimælk og to stk frugt.

Middag: Rugbrød med noget fisk eller kyllinge pålæg.

Aften: Salat, eller mere rugbrød. Gulerødder, Levevis youghurt eller andet "let"...

Mellemmåltider: frugt, eller multikernebolle...

Indtil videre er det i en heeelt anden grøft jeg befinder mig i, end hvad jeg tidligere har spist. Og det bedste er, at det ikke rører mig :) Troede det ville være en kamp, men jeg hygger mig med at købe disse ting ind, og planlægger måltiderne løbende i hovedet. So far so good...

I dag var jeg så til min første træningstime i træningscentret. Igen, har ikke snakket med nogen om det, så jeg tager den på instinktet og logikken i første omgang. OG siden jeg stort ingen motion får normalt, udover cykling til fra arb/skole (ca 14 km dagligt), så var det self hårdt. Men ikke så hårdt at jeg er helt beat. Cykelturen hjem var f.eks. nem nok...

Træningen i dag forløb således:

Motionscykel: 50% intensitet, 20 min, 8,5 km.

Løbebånd (gåbånd i mit tilfælde): 6km hastighed, 20 min.

Crosstrainer: Nåede 7 minutter og måtte stoppe. Ikke fordi jeg var træt, men tror min teknik er helt forkert. Undersiden af mine fødder syrede til og jeg fik krampe. Jeg gør nok noget forkert, eller måske er det mit fodtøj...

Now, jeg har hørt via flere tråde herinde, at for at opnå bedst og hurtigs vægttab, så skal man kombinere cardio med styrketræning. Og min begrænsede viden siger mig, at cardio bl.a. dækker over de tre overstående redskaber jeg brugte i dag.

Er jeg på rette spor...? - og sidder du med en tanke om at noget måske skulle ændres...? - for jeg er med på den værste. Bring it on :)

Mvh Nowa

Hej Nowa.

Du spiser ikke særligt meget mad.

Du mangler at få proteiner ind, og spise lidt mere om dagen.

Realistisk set ville jeg sige at når du vejer 150 kg så burde du efter den rette kostplan uden motion til at starte med tabe dig meget.

Men motion er også en bonus SÅ længe du ikke løbetræner!

Jeg har personlig erfaring på dette område.

Hvis du har brug for min hjælp så tjek min hjemmeside:

www.123hjemmeside.dk/din-nye-livsstil

Bedste hilsner

Din-nye-livsstil

Jeg vedhæfter lige et billede af mit før og efter billede

Edited by Din-nye-livsstil
Link to comment
Share on other sites

Hej Nowa.

Du spiser ikke særligt meget mad.

Du mangler at få proteiner ind, og spise lidt mere om dagen.

Realistisk set ville jeg sige at når du vejer 150 kg så burde du efter den rette kostplan uden motion til at starte med tabe dig meget.

Men motion er også en bonus SÅ længe du ikke løbetræner!

Jeg har personlig erfaring på dette område.

Hvis du har brug for min hjælp så tjek min hjemmeside:

www.123hjemmeside.dk/din-nye-livsstil

Bedste hilsner

Din-nye-livsstil

Jeg vedhæfter lige et billede af mit før og efter billede

Hey... Mine sidste opdateringer er forældet info nu... :) Mit træningsprogram er anderledes og jeg spiser mere rigtigt nu... HAr tabt 26 kg siden midten af december og det jeg laver nu ser ud til at virke... Så det fortsætter jeg bare med.. :)

Men tak for henvendelsen! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hey... Mine sidste opdateringer er forældet info nu... :) Mit træningsprogram er anderledes og jeg spiser mere rigtigt nu... HAr tabt 26 kg siden midten af december og det jeg laver nu ser ud til at virke... Så det fortsætter jeg bare med.. :)

Men tak for henvendelsen! :)

Hej Nowa. Kunne du dele lidt ud af hvad du har gjort? Jeg står i nøjagtig samme situation som du gjorde. Vejer omtrent 150 kg og er på nogenlunde samme højde som dig.

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share