Løb længere- uden skader...


Tineg
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt i flere omgange om min interesse til det at have en offentlig dagbog, og kommet til den konklusion,at nogle ting er vigtige at formidle, for derfor at blive klogere på mig selv og mine omgivelser...

Mange ting kan jeg læse mig til i bøger - mange ting kan afprøves, men at drage nytte af andres erfaringer, ideer og tanker, og nysgerrigheden på andres mål og træningsformer, har nu bragt mig hertil :4mewantfood:

Jeg har altid haft interessen for kroppen og det den kan præstere, men har en årrække lagt mig selv på hylden for så at genopdage, at jeg faktisk har fået stor lyst til at sætte mig nogle mål.

Jeg løber så ofte jeg kan, og det har altid været korte ture. I det sidste år har tankerne dog kredset om længere løb. Her tænker jeg ½ M. Min styrke må være min stædighed, der godt kan bruges positivt i nogle situationer. :superman:

Jeg har løbet on/ off det sidste år, og bevæger mig på et løbeprogram, der hedder løb 3-4 x i ugen. Jeg løber oftest for mig selv, med garmin ur og måske lidt musik i ipoden.

Jeg har det :4thumbup: her, når jeg hår løbet. Mange tanker får frit løb, og masser af ideer kommer til mig...

I går løb jeg mit længste træningsløb ever; 20,7 km. Det var skønt at mærke den stadige energi, da jeg kom i mål,og selvom turen var i mørkt december haglvejr på landevej og asfalt generelt, var jeg høj og også lidt stolt af mig selv...Så mon ikke, der kommer et ½ M på plakaten til foråret...det kunne faktisk godt være mit mål... :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Så mon ikke, der kommer et ½ M på plakaten til foråret...

Velkommen til. Det bliver spændende at følge dine planer og fremskridt :4thumbup:

Selv om det egentlig ikke er 'min' distance, så har jeg for god ordens skyld tilmeldt mig denne her:

B.T. Halvmarathon

Det er et flot arrangement, der plejer at blive forholdsvis hurtigt udsolgt.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til. Det bliver spændende at følge dine planer og fremskridt :4thumbup:

Selv om det egentlig ikke er 'min' distance, så har jeg for god ordens skyld tilmeldt mig denne her:

B.T. Halvmarathon

Det er et flot arrangement, der plejer at blive forholdsvis hurtigt udsolgt.

Tak Henrik :bigsmile: det er rart at blive budt velkommen i et mekka af sportsfolk...Jeg vil læse, lære, løbe og skrive lidt om stort og småt.

Link to comment
Share on other sites

Som overskriften lyder, tyder det på, at jeg må drosle kraftigt ned på træningsmængden so fare :blush:

Efter at ha' mærket de velkendte akilles smerter i går i venstre fod, mente jeg en hviledag ville være det, der sku til, for så at løbe en tur på 5-6 km i dag. Jeg blev klogere, og er meget klogere end for et par år siden, hvor jeg akut måtte stoppe med løb pga. betændt og meget grim akillesskade. Efter flere behandlinger, og noget fattigere med fys. og genoptræning, var der gået næsten 9 måneder, inden jeg kom på landevejen igen. I den periode måtte jeg ty til træningscenteret og styrketræne i stedet. Nu er den indendørs træning ikke lige mig, for selve oplevelsen af at løbe ligger ude i naturen....

- SÅ DERFOR LYTTER JEG TIL SIGNALET OM, AT SKÆRE MEGET NED PÅ MIN LØBELÆNGDE!!!!!

Jeg løb i dag på det meste af turen på blødt underlag (sti) fik strukket akilles ud efter hver km, og tænkte meget over at komme ned i fart. Som gammel midtbanespiller med små hurtige ryk, er det sjovt at opdage, hvor svært det kan være for hjernen, at flytte fokus fra at være hurtig, og til at komme ned i et lavere tempo. Det er noget jeg skal arbejde en del med..

Jeg endte med at gå den sidste km. :4thumbup: og det blev lidt koldt efter at have løbet ved Lillebælt. Havde i dag valgt mine nye blå assics kayano, der er lidt blødere, end de andre sko , jeg har.

Nogle tanker hen over løbe turen på volden...

:tongue: Min hjerne vil løbe længere, end min krop på nuværende tidspunkt kan.

:innocent: Jeg vil arbejde på, at trænet min akillessene..

:nonono: Jeg skal må flytte fokus fra længden, og i stedet ha fokus på de kortere ture, vel og mærket uden smerter.

:wink: Jeg tænker om gigtpiller er sagen?

Men hvad kan man forlange af en krop på 39 (d.14.12) med 4 graviditeter i bagagen, korsbåndsskader....tja løberens ømme punkt- vel og mærket mit ømme punkt....:superman: TÅLMOD...TINE tålmodighed...det er det der skal til :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Fornuftige overvejelser. Døjede selv med en inflammeret akillessene forrige sommer, og den er ikke til at spøge med. Jeg valgte også at kaste alle mulige fysbehandlinger efter den, og så synes jeg, at de excentriske øvelser, der er beskrevet her gjorde en forskel. Jeg gik også en overgang med en lille kile, der gav foden et løft og dermed aflastede akillessenen. Men det lyder som om, at du allerede har været hele registret igennem. Og bare rolig: Du er langt fra den eneste herinde, der gerne vil træne mere, end kroppen vil være med til :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak Henrik :smile: det gav et større smil...jeg er bare så motiveret, men så må det bare overføres til at det gøre det rigtige...ja det er en træls skade at døje med, ja det er alle skader vel, men det er jo bare læring, og giver mig rødt lys ii en periode...men max gejst, så tja.. ro på ro på...alt godt kommer til den, der venter. Det har jeg da lært :wub::smile:

Link to comment
Share on other sites

Dagen i dag blev på cykel, og synes smerterne i akilles er svundet lidt. Jeg har lavet mig et program, der skal styrke min sene, og håber at det vil hjælpe mig henover nogle uger.Som jeg oplever smerten, vil jeg prøve korte løbeture, efterfølgende is på senen, og har creme på lager til min inflammatoriske lidelse, som jeg smører med. I nat sov jeg med sokker og benvarmere... :w00t:

I morgen vil jeg prøve en lille løbetur, og vurdere hvordan smerten er undervejs, og de efterfølgende timer efter.

Ellers en smuk dag her, startede med for 1. gang i år at skrabe is af bilruderne. Cykelturen var lidt på glatis, men sol hele formiddagen. I aften suppe og gæster, og glæder mig til at mærke kroppen i morgen... :superman:

Link to comment
Share on other sites

Dagen i dag blev på cykel, og synes smerterne i akilles er svundet lidt. Jeg har lavet mig et program, der skal styrke min sene, og håber at det vil hjælpe mig henover nogle uger.Som jeg oplever smerten, vil jeg prøve korte løbeture, efterfølgende is på senen, og har creme på lager til min inflammatoriske lidelse, som jeg smører med. I nat sov jeg med sokker og benvarmere... :w00t:

I morgen vil jeg prøve en lille løbetur, og vurdere hvordan smerten er undervejs, og de efterfølgende timer efter.

Ellers en smuk dag her, startede med for 1. gang i år at skrabe is af bilruderne. Cykelturen var lidt på glatis, men sol hele formiddagen. I aften suppe og gæster, og glæder mig til at mærke kroppen i morgen... :superman:

Formiddagsløb, hvor jeg fik fik blæst krop og sjæl igennem :superman: Turen blev lidt i zig zag bevægelser pga store pytter og grene på stierne ved vandet. Eksperimenterede med underlag, smerten størst ved asfalt. Grundet den store vind kunne jeg øve poserunnng :tongue: Stoppede mit løb efter knap 3,5 km. Slow slow((5.47/pr. km)

Har lavet akillis øvelser 3 x 10 og ligger med is på senen. Håber 2 hviledage, og øvelser kan forbedre min fod på sigt. Glæder mig til hygge i weekenden med ungerne :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Har holdt ret lav profil og reduceret min træningsmængde kraftigt, grundet ømheden i akilles... Det er ok at holde en break, siger jeg til mig selv, men savner at løbe og blive luftet igennem.

Mandag lavede jeg walk & run, men måtte stoppe efter 1.5 km pga en stigende smerte i venstre fod :nonono:

Det har resulteret i et lægebesøg i dag,som mener, jeg gør det rigtige, og har tilbudt mig laser-behandling.

Jeg har svært ved at vurdere, om jeg skal stoppe helt med at løbe, det blev lidt uklart, men tænker jeg må prøve mig frem, og stadig arbejde excentrisk. Evt. begynde i træningscenter, for at styrke resten at kroppen for en periode. Det er ikke lige det, der trækker, vil meeeeget hellere løbe løbe løbe.. :4thumbup: :superman: :superman:

Link to comment
Share on other sites

Jo jo det er nok vejen frem...

Vigtige træningsprincipper! Læs dem!!!

Tirsdag, 28. september 2010 11:53 Morten Munkholm

Den professionelle Amerikanske løbetræner John Kellogg forklarer hér sine 4 træningsprincipper, der er i klar overenstemmelse med Lydiards ideer. Læs og lær disse træningsråd hvis du vil være god! Titlen på artiklen er "No shortcuts", altså "ingen genveje" og når man læser nedenstående råd giver titlen mening.

Artiklen er taget fra den fremragende løbehjemmeside Letsrun.com

Four Principles To Correct Training For Elites

by John Kellogg

This piece centers on the cornerstones of any sound career-long running program, which include progressively higher mileage, periodization, and extremely limiting the amount of hard interval training, particularly in youth. Right from the start, let's make one thing clear: the training fundamentals outlined here do not stem from any sort of "philosophy." Other terms which do not apply here are "opinion", "theory" and "belief." Instead, the word "approach" is the appropriate one. See, "philosophy" smacks of the armchair musings of some non-runner who has a degree in physiology and sets out to prove his little training theory by using serious distance runners in the same disposable fashion that B.F. Skinner used rats!

There are as many scatterbrained theories on training as there are on the JFK assassination and "the mark of the beast." But serious runners don't need theories; they need what has been proven in the real world. Here's the truth: It is not possible to reach ultimate potential without first establishing enough of a lifetime base to make your training count when you become physically mature. Most Americans do not understand this; they try to get a quick fix in this sport, and it simply doesn't work. A runner absolutely must obtain the ability to train at 120-150 (or more) miles per week by the peak of the career in order to reach fruition. There are no exceptions to this. To generalize as much as possible, a proper training approach relies on four principles that are not widely used in the United States:

1.) Long-term development. It takes years for runners to attain their capacities. Most Americans employ a "fast food" training scheme, particularly in junior high and high school. They run hard intervals on the track, which gives them an alluring quick fix, yet the long-term results are without exception mediocre at best. Every time you race, you're drawing not only off of training you did a few weeks ago or even months ago, but also off of running or other activity that you did many years ago! The nature of that activity must be predominately aerobic for best future results in running.

2.) High mileage. This is the missing ingredient in American distance running. An emphasis on low to moderate mileage during the 1980s and most of the 1990s is the sole reason for our failure to produce the number of elite runners that we had during the 1970s and early 1980s. Those guys "back in the day" ran high mileage, and - surprise of surprises - the only U.S. runners who have been among the world's elite during the last decade are also high mileage runners! Our program aims to develop runners from youth to the point where they can train effectively and consistently at 120-150 miles per week by the time they reach physical maturity. Anything less than that is a cop-out and is inferior to the training used by elites around the world. Again, this is a long-term approach. There are no quick fixes to doing this correctly. It may take many years to reach the point of being able to run three weeks out of every four at 120-150 miles per week and also be able to add an ample amount of faster-paced running in there. It will pay off enormously if done correctly, but several years of only moderately good performances might have to be faithfully endured in order to get to the highest possible level. Probably 99 out of 100 Americans lack this kind of patience and perseverance, and those runners will most likely never fulfill their promise.

3.) Less hard track training. We do far less of the stressful anaerobic interval training than anybody else in America. The bulk of our harder training is comprised of what's commonly called "threshold" or "high steady state" running. The idea in this is to work with your body rather than against it, watching for the yellow warning light that says you're about to go too hard, as opposed to sailing through a red light, struggling and fighting yourself, and undermining the effectiveness of the workout. We also do what is called "alactic" speed work; i.e., short buildups, strides or speedy running of less than 35 seconds at a time. We also develop and maintain joint integrity and muscular strength through occasional form drills such as quick steps and hill bounding.

4.) Periodization. This refers to shifting training emphasis at various times, between each off-season and competitive season, and also over the course of an entire career. There are times to run slow, times to run long, times to run a fast relaxed pace, times to gut it up and push a hard continuous pace, times to do tough anaerobic training, speedwork, etc. You have to know when and how much of each to use. Tailoring this training to suit each individual's strengths is best learned through a long association with each runner, but the principles themselves pretty much apply to everybody.

Tidligere løber under John Kellogg har i nedenstående artikel oversat principperne for de løbere som ikke kan løbe over 200km om ugen.

The Four Principles Translated For the Masses

by Robert Johnson

Let's start with the basics. I honestly believe that John Kellogg (the man on the left) knows more about distance running than anyone else in the world. However, he is only concerned with super serious athletes and thus his training approach is a bit unrealistic for the masses. His approach definitely is correct for everyone - there just needs to be someone to help translate it to the masses and that's where I enter the picture.

I remember getting a letter from John Kellogg at the start of the summer before my freshman year in high school that was outlining the training program for those interested in running cross country. It said that I should get up to like 40-50 miles a week by the end of the summer. I quickly figured out that that was about 7 miles a day and began to laugh as I'd probably never run 7 miles in any one day let alone every day of the week.

1) Long-Term Development - John is correct however when he says that it's essential to get as much as a base as possible. Just how much of a base (whether it's 20, 40, 60 or more than 100 miles a week) depends on a variety of factors (how long you've been running, how injury prone you are, and how much time you have, etc.).

Just remember, you will not reach your ultimate potential as a runner in your first few months or even years of running. There's definitely a cumulative effect. They key is to take think long-term and TAKE IT SLOWLY. Don't rush to build up your mileage or get into shape for a race a few weeks away. This will most likely just cause you to get hurt and end up slower and less fit.

I mean I spent about 7 years pretty much away from the sport as I kept trying to become a world-beater in 3 months. Only when I gave myself one year to gradually get in shape did I get to a point where I could train consistently and run races. Now only 2.5 years after I started running, I can run more than 100 miles in a week.

2) High Mileage Yes, he's right. High mileage definitely is very important - especially if you want to be the very best. However, not everyone has time to go run 15 miles or more every day. I mean I guess one shouldn't be surprised to learn that Mr. Kellogg doesn't have a family of his own - there simply wouldn't be time to have a family and run that much.

However, it still is important to get your mileage up if you want to do well in any races - whether it's the mile or marathon.

The key is remaining injury free. More is better but only if you don't get hurt. Also don't obsess about your weekly mileage totals. Just focus more on getting in one long run every two weeks and 3-4 high days close together. Be patient and take a long term approach.

3) Less hard track training - At last, we all can find something we agree on. Yes that's right, we're both saying run hard less often and you'll probably end up doing better in the long term.

It sounds counter intuitive but it's true. You don't need to be running killer workouts all the time in order to get fast. In fact, if you'd back off a bit and just make sure that you regularly workout moderately with occasionally really hard ones, you'll end up faster in the long run. Why does this happen? Because your body needs time to become fully recovered. If you're tired, it's hard to run fast or stay injury free.

4) Periodization - This sounds complex but all it refers to is trying to focus on one or two races a year (perhaps one in the spring and one in the fall) and then train differently at different times of the year, making sure you peak for your big races. I've found that one should probably spend their summers and winters just running easy for the most part - just 2-3 times week, run like four 100-meter sprints near the end of your runs with like 1 minute rest in between.

My brother Weldon has dropped his 10k time by almost 2 minutes since getting out of college and he runs fewer hard workouts and fewer workouts in general than he did while in school. Why is he faster?

Because by just running farther and not as hard, he made his body stronger and stayed injury free so when it's really time to get race sharp he is able to push it. If you try to stay in race shape all year long or most of it, it's very hard on you both physically and mentally. One of two things will likely happen - you'll get injured or you'll lose your motivation.

Link to comment
Share on other sites

Vigtige træningsprincipper! Læs dem!!!

Tirsdag, 28. september 2010 11:53 Morten Munkholm

Den professionelle Amerikanske løbetræner John Kellogg forklarer hér sine 4 træningsprincipper, der er i klar overenstemmelse med Lydiards ideer. Læs og lær disse træningsråd hvis du vil være god! Titlen på artiklen er "No shortcuts", altså "ingen genveje" og når man læser nedenstående råd giver titlen mening.

Artiklen er taget fra den fremragende løbehjemmeside Letsrun.com

Four Principles To Correct Training For Elites

by John Kellogg

This piece centers on the cornerstones of any sound career-long running program, which include progressively higher mileage, periodization, and extremely limiting the amount of hard interval training, particularly in youth. Right from the start, let's make one thing clear: the training fundamentals outlined here do not stem from any sort of "philosophy." Other terms which do not apply here are "opinion", "theory" and "belief." Instead, the word "approach" is the appropriate one. See, "philosophy" smacks of the armchair musings of some non-runner who has a degree in physiology and sets out to prove his little training theory by using serious distance runners in the same disposable fashion that B.F. Skinner used rats!

There are as many scatterbrained theories on training as there are on the JFK assassination and "the mark of the beast." But serious runners don't need theories; they need what has been proven in the real world. Here's the truth: It is not possible to reach ultimate potential without first establishing enough of a lifetime base to make your training count when you become physically mature. Most Americans do not understand this; they try to get a quick fix in this sport, and it simply doesn't work. A runner absolutely must obtain the ability to train at 120-150 (or more) miles per week by the peak of the career in order to reach fruition. There are no exceptions to this. To generalize as much as possible, a proper training approach relies on four principles that are not widely used in the United States:

1.) Long-term development. It takes years for runners to attain their capacities. Most Americans employ a "fast food" training scheme, particularly in junior high and high school. They run hard intervals on the track, which gives them an alluring quick fix, yet the long-term results are without exception mediocre at best. Every time you race, you're drawing not only off of training you did a few weeks ago or even months ago, but also off of running or other activity that you did many years ago! The nature of that activity must be predominately aerobic for best future results in running.

2.) High mileage. This is the missing ingredient in American distance running. An emphasis on low to moderate mileage during the 1980s and most of the 1990s is the sole reason for our failure to produce the number of elite runners that we had during the 1970s and early 1980s. Those guys "back in the day" ran high mileage, and - surprise of surprises - the only U.S. runners who have been among the world's elite during the last decade are also high mileage runners! Our program aims to develop runners from youth to the point where they can train effectively and consistently at 120-150 miles per week by the time they reach physical maturity. Anything less than that is a cop-out and is inferior to the training used by elites around the world. Again, this is a long-term approach. There are no quick fixes to doing this correctly. It may take many years to reach the point of being able to run three weeks out of every four at 120-150 miles per week and also be able to add an ample amount of faster-paced running in there. It will pay off enormously if done correctly, but several years of only moderately good performances might have to be faithfully endured in order to get to the highest possible level. Probably 99 out of 100 Americans lack this kind of patience and perseverance, and those runners will most likely never fulfill their promise.

3.) Less hard track training. We do far less of the stressful anaerobic interval training than anybody else in America. The bulk of our harder training is comprised of what's commonly called "threshold" or "high steady state" running. The idea in this is to work with your body rather than against it, watching for the yellow warning light that says you're about to go too hard, as opposed to sailing through a red light, struggling and fighting yourself, and undermining the effectiveness of the workout. We also do what is called "alactic" speed work; i.e., short buildups, strides or speedy running of less than 35 seconds at a time. We also develop and maintain joint integrity and muscular strength through occasional form drills such as quick steps and hill bounding.

4.) Periodization. This refers to shifting training emphasis at various times, between each off-season and competitive season, and also over the course of an entire career. There are times to run slow, times to run long, times to run a fast relaxed pace, times to gut it up and push a hard continuous pace, times to do tough anaerobic training, speedwork, etc. You have to know when and how much of each to use. Tailoring this training to suit each individual's strengths is best learned through a long association with each runner, but the principles themselves pretty much apply to everybody.

Tidligere løber under John Kellogg har i nedenstående artikel oversat principperne for de løbere som ikke kan løbe over 200km om ugen.

The Four Principles Translated For the Masses

by Robert Johnson

Let's start with the basics. I honestly believe that John Kellogg (the man on the left) knows more about distance running than anyone else in the world. However, he is only concerned with super serious athletes and thus his training approach is a bit unrealistic for the masses. His approach definitely is correct for everyone - there just needs to be someone to help translate it to the masses and that's where I enter the picture.

I remember getting a letter from John Kellogg at the start of the summer before my freshman year in high school that was outlining the training program for those interested in running cross country. It said that I should get up to like 40-50 miles a week by the end of the summer. I quickly figured out that that was about 7 miles a day and began to laugh as I'd probably never run 7 miles in any one day let alone every day of the week.

1) Long-Term Development - John is correct however when he says that it's essential to get as much as a base as possible. Just how much of a base (whether it's 20, 40, 60 or more than 100 miles a week) depends on a variety of factors (how long you've been running, how injury prone you are, and how much time you have, etc.).

Just remember, you will not reach your ultimate potential as a runner in your first few months or even years of running. There's definitely a cumulative effect. They key is to take think long-term and TAKE IT SLOWLY. Don't rush to build up your mileage or get into shape for a race a few weeks away. This will most likely just cause you to get hurt and end up slower and less fit.

I mean I spent about 7 years pretty much away from the sport as I kept trying to become a world-beater in 3 months. Only when I gave myself one year to gradually get in shape did I get to a point where I could train consistently and run races. Now only 2.5 years after I started running, I can run more than 100 miles in a week.

2) High Mileage Yes, he's right. High mileage definitely is very important - especially if you want to be the very best. However, not everyone has time to go run 15 miles or more every day. I mean I guess one shouldn't be surprised to learn that Mr. Kellogg doesn't have a family of his own - there simply wouldn't be time to have a family and run that much.

However, it still is important to get your mileage up if you want to do well in any races - whether it's the mile or marathon.

The key is remaining injury free. More is better but only if you don't get hurt. Also don't obsess about your weekly mileage totals. Just focus more on getting in one long run every two weeks and 3-4 high days close together. Be patient and take a long term approach.

3) Less hard track training - At last, we all can find something we agree on. Yes that's right, we're both saying run hard less often and you'll probably end up doing better in the long term.

It sounds counter intuitive but it's true. You don't need to be running killer workouts all the time in order to get fast. In fact, if you'd back off a bit and just make sure that you regularly workout moderately with occasionally really hard ones, you'll end up faster in the long run. Why does this happen? Because your body needs time to become fully recovered. If you're tired, it's hard to run fast or stay injury free.

4) Periodization - This sounds complex but all it refers to is trying to focus on one or two races a year (perhaps one in the spring and one in the fall) and then train differently at different times of the year, making sure you peak for your big races. I've found that one should probably spend their summers and winters just running easy for the most part - just 2-3 times week, run like four 100-meter sprints near the end of your runs with like 1 minute rest in between.

My brother Weldon has dropped his 10k time by almost 2 minutes since getting out of college and he runs fewer hard workouts and fewer workouts in general than he did while in school. Why is he faster?

Because by just running farther and not as hard, he made his body stronger and stayed injury free so when it's really time to get race sharp he is able to push it. If you try to stay in race shape all year long or most of it, it's very hard on you both physically and mentally. One of two things will likely happen - you'll get injured or you'll lose your motivation.

JOJO... er det weekendens lektie Lars..nu ved jeg ikke, om jeg vil ligefrem vil være go' til at løbe...men vil nok bare blive bedre. Artiklen er da tankevækkende i forhold til det jeg har lært, contra det jeg så gør, eller ikke gør for den sags skyld :innocent: ...

Link to comment
Share on other sites

Weekend i vest med sol, regn og blæst. Jeg har praktiseret walkman & run lørdag og søndag i meget roligt tempo. (5km og 4 km). :-P Akilles bedre, stadig med smerte, men den bliver ikke værre under løb, som for bare en uge siden. Min 'coach' er ikke sikker på det er den skade, jeg har, men fornemmer den samme og velkendte smerte, så er sikker på den ømhed midt på senen, handler om små blødninger og irritationer i akilles.:-o

I fredags købte jeg indlæg til mine sko, og vil prøve at gå med dem. Et råd jeg vil prøve af er, at stikke min fod i iskoldt vand...derefter min kompressionstrømpe...

Alt skal prøves!!..Træner stadig excentrisk. I morgen skal der laserbehandling til...glæder mig over de små fremskridt og tænker det er et godt varsel til at lære at lytte igen og igen til træningsmængde samt intensitet. Slow slow here I go...later I will run, run, run....it will be fun run fun....:-D:-D

Link to comment
Share on other sites

Weekend i vest med sol, regn og blæst. Jeg har praktiseret walkman & run lørdag og søndag i meget roligt tempo. (5km og 4 km). :-P Akilles bedre, stadig med smerte, men den bliver ikke værre under løb, som for bare en uge siden. Min 'coach' er ikke sikker på det er den skade, jeg har, men fornemmer den samme og velkendte smerte, så er sikker på den ømhed midt på senen, handler om små blødninger og irritationer i akilles.:-o

I fredags købte jeg indlæg til mine sko, og vil prøve at gå med dem. Et råd jeg vil prøve af er, at stikke min fod i iskoldt vand...derefter min kompressionstrømpe...

Alt skal prøves!!..Træner stadig excentrisk. I morgen skal der laserbehandling til...glæder mig over de små fremskridt og tænker det er et godt varsel til at lære at lytte igen og igen til træningsmængde samt intensitet. Slow slow here I go...later I will run, run, run....it will be fun run fun....:-D:-D

Laserbehandlingen har meget overraskende hjulpet mig...smerten var næsten væk her idag, da jeg stod ud af sengen. I går undlod jeg at træne, andet end gang i mine sko med "Schroll" indlæg :tongue: Onsdag og fredag samme tur ved lægen med laser!!

Jeg vil ud på en lille løbetur(walk and run)her på en smådryppende gråvejrsdag, inden julefrokost på job og ferie...jubiii :4thumbup:

Edited by Tineg
Link to comment
Share on other sites

Laserbehandlingen har meget overraskende hjulpet mig...smerten var næsten væk her idag, da jeg stod ud af sengen. I går undlod jeg at træne, andet end gang i mine sko med "Schroll" indlæg :tongue: Onsdag og fredag samme tur ved lægen med laser!!

Jeg vil ud på en lille løbetur(walk and run)her på en smådryppende gråvejrsdag, inden julefrokost på job og ferie...jubiii :4thumbup:

Sidder med røde kinder og isposen på akilles, og faktisk med et smil på læben. Min tur var god :smile: Fik holdt mit tempo nede, den lille smerte stoppede i de passager, hvor jeg gik. (1km løb/ ca.100 m gang) Så det er helt klart fremgang :4thumbup: Turen blev på 5.7 km. Det er klart bedst at løbe på blødt underlag pt. Fik prøvet forskellige underlag af...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sidder med røde kinder og isposen på akilles, og faktisk med et smil på læben. Min tur var god :smile: Fik holdt mit tempo nede, den lille smerte stoppede i de passager, hvor jeg gik. (1km løb/ ca.100 m gang) Så det er helt klart fremgang :4thumbup: Turen blev på 5.7 km. Det er klart bedst at løbe på blødt underlag pt. Fik prøvet forskellige underlag af...

Efter nu en måneds tid, ser det ud til, at jeg har fået bugt med akillesskaden. Laser behandling og nedtrapning af lange ture samt det lavere tempo, har virket.

Min tanke er at løbe hver 2. dag indtil jeg er stærkere, men tror faktisk, det er et ret godt bud på træningsmængden for mig. Turene i den sidste måned har ligget på 4-7 km og tempoet røget betydeligt ned. En kold lungebetændelse mellem jul og nytår har vist sig at være et fremragende middel for at få mit tempo ned :tongue:

I dag var jeg umiddelbart træt, men ret hurtigt på løbeturen fik jeg lidt energi. Min fod virker lidt stiv i starten, men efter ca. 500 meter, er den fin. Jeg løb ned omkring vandet, og det er imponerende så mange biler, der kan holde med folk, der bare sidder i bilen og glor...Længe leve udelivet :superman:

Turen blev 6 km med 5.29/km. I lørdags satte jeg lidt mere tempo på under min 5 km's tur, og det mærkede jeg ikke i foden. Det er super dejligt at være smertefri, og glæder mig til de næste mange løbeture her i den ret milde vintertid....:superman:

Edited by Tineg
Link to comment
Share on other sites

Onsdagsløbet var ok i jævnt tempo. 5.5 km.

Jeg er glad for, at jeg er blevet sej til at organisere min sparsomme tid, når jeg er alene med mine børn. Så får løbet inden, jeg henter dem, eller får dem med på en tur. Det fungerer fint. Hellere en tur i lavt tempo, end ingen løbetur...

:superman:

Turen i dag var sej, en tung cykeltrailer med 2 børn halvdelen af turen. Morgenstund med frost, og skoene gled på de isglatte veje, så turen blev derfor helt naturligt holdt i lavt tempo, og fik rundet de 7 km :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Onsdagsløbet var ok i jævnt tempo. 5.5 km.

Jeg er glad for, at jeg er blevet sej til at organisere min sparsomme tid, når jeg er alene med mine børn. Så får løbet inden, jeg henter dem, eller får dem med på en tur. Det fungerer fint. Hellere en tur i lavt tempo, end ingen løbetur...

:superman:

Turen i dag var sej, en tung cykeltrailer med 2 børn halvdelen af turen. Morgenstund med frost, og skoene gled på de isglatte veje, så turen blev derfor helt naturligt holdt i lavt tempo, og fik rundet de 7 km :tongue:

Jeg følger min plan med at løbe hver 2. dag, dog har jeg lige holdt en uges pause med ferie i Egypten. :sun: Varme og svømmeture har været godt for lunger,sjæl og akillis...

Kulden kom og tja...løbeturen i dag var flot. :walking: Solbriller, vintertights og 3 lag foroven, gjorde at turen blev en god oplevelse. Det er første gang, at jeg har beholdt mine vanter på hele turen. Mine hænder bliver altid utrolig varme, når jeg løber, men i dag beholdt jeg nu vanterne på. Jeg fik sendt mange tanker af sted, og havde virkelig lyst til at løbe en længere tur, men jeg holdt ved 6.5 km. :cooldance: Jeg har ret meget respekt for den akillessene, og vil virkelig gerne på nogle forårs-/ sommerløb i år. Faktisk vil jeg rose mig selv for at være en lille bitte smule mere tålmodig, end jeg plejer... :clap: :clap:

Edited by Tineg
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

SÅ blev det forår, selvom det er forholdsvist koldt idag. Solen er fremme, men vinden er også kold her i Vestjylland.

Siden december har min akillis drillet, og er stadig uden held kommet skaden til livs. Flere kloge hoveder har hvert deres bud på, hvad, hvordan, hvorfor, så det er et mekka af mulige ideer til, hvad, hvordan og hvorfor jeg bør, skal, kunne gøre det ene eller det andet.

Idag tog jeg det ene kloge hoved med på turen, i den forstand, at rådet var, at jeg skulle prøve at løbe mig en tur i helt flade sneakers. Turen var som flere af mine ture walk & run, og 2 km løb jeg i mine Mizuno sko, og skiftede så over til mine Nike sneakers. Det var en sjov oplevelse at løbe fladt, med alle indtrykkene, som fodsålerne kunne opfange fra underlaget. Det var som at bliver rykket tilbage til dagene på stierne ved mit barndomshjem. Husker tydeligt konkurrencerne blandt børnene, og smerten, når jeg landede på knæene. Synes faktisk tit jeg havde tykke skorper af sår på knæene og altid lapper på bukserne, som min mor syede på.

Jeg lagde særligt mærke til i dag, at mine skridt blev naturligt kortere, mine skidt afviklet hurtigere, og landingen på min forfod mere "rene". PÅ den måde forstået, at jeg føler lidt jeg drejer på forfoden, når jeg løber i løbesko. Det var ikke oplagt at lande på hælen, men jeg fornemmede, at mit løb blev mere jævnt og naturligt i forhold til den løber, jeg nu er. Det blev 2 km uden trætte fodled, og akillis virker til at ville udfordres på den måde en anden dag... :yahoo:

Edited by Tineg
Link to comment
Share on other sites

På barnefødder igen med flade sko, og har nu fundet det rette træningssted til netop denne udfordring. Det ser lidt komisk ud med tights, løbeudstyr og så flade sko..."HOV! har hende der mon glemt sine løbesko?"

Min nye træningsform i Nike sneakers, der virkelig får mine "følelsesmæssige intelligens" på prøve, men det virker sgu. Har smidt alle tanker ud om klinikker og løbeeksperter, og er så enormt heldig at have en "autodidakt løbehjerne" på sidelinien. Jeg vælger at tro på netop ham... :pumpin: Jeg starter på nul med elendig form, og det kræver virkelig, at jeg fører en nøje plan både kost- og træningsmæssigt...jeg synes rent faktisk, jeg skylder mig selv og min krop en "make over", for synes ikke den har fortjent andet...

I dag blev det til 5 km i de flade, og selvom akillis ikke var super glad i starten, fik jeg en højlydt snak med den på grusvejen, og det virkede...samtidig er jeg startet med at træne mine slappe ben, og puh jeg er bare slap :alright: erkendelse er en god ting, og jeg erkender, at min næsten 40 årige krop, skal bankes igennem...go TG.. :heartpump:

Edited by Tineg
Link to comment
Share on other sites

Cyklede til volden for at komme op til det rette træningsunderlag. Jævnt grus og generelt ret plant underlag. "Camouflagesolbriller" på, da jeg stadig ikke helt kan forene mig med mine sko, dog lige indtil fødderne bliver sat i gruset, og jeg tænker på, hvordan mine fødder føles og mine skridt afvikles. "Skal du ikke løbe hurtigere", tilråb fra en kending, "OG NEJ" det skal jeg så ikke...smiler lidt genert over at være blevet genkendt, men det skrigorange hår er nok ikke helt at skjule på turen. Der er ret mange løbere ude lige i dag, og af en eller anden grund, føler jeg mig pludselig bare lidt sej ved at løbe i mine flade, for det føles let, uden smerter udover en ret træt og øm højre læg, der lige skal vænne sig til at blive brugt igen...ggg. Akillis fin, og jeg glemmer at følge med på Garminuret, der indimellem bibber, fordi tempoet blir' for højt. :crazy_pilot:I alt 4 km.

Efter turen ben-øvelser, og en god gang studie af løbestile på Youtube. Tror det ender med et par minimalist løbesko en dag....må udforske markedet, og høre om erfaringer indenfor netop denne slags sko??

Lavet en træning- og kostdagbog. Indkøbt hørfrø-og kæmpenatlysolie, kokosolie, der har været på programmet før, samt ris- og soyamælk til mine shakes...mums..

Tine Tå-løberens tænke-tank...

Edited by Tineg
Link to comment
Share on other sites

Der har været en del run på jobbet og hjemmefronten, men træningen har været nogenlunde stabil. Det er blevet til en gang "Thai bo" torsdag, første gang jeg har prøvet det. Dejligt afvekslende. Lørdag løb jeg 3 km på grus i sneakers og i bare tæer, for at fornemme det. Foregik dog indenfor på lange gange...Hver dag på nær søndag, har jeg lavet forskellige øvelser for mine ben, og er efterhånden sikker på hvilke øvelser, der virker lige nu for mig. Så skal der måske en overbygning på senere...

I dag løb jeg til morgen i småregn på volden. 4,2 km. Jeg kan mærke, at underbenene/ læggene bliver brugt en del og at akillesenerne virker ok. Jeg forestillede mig, hvordan jeg så ud når jeg løb. Hvilken stilling min krop var i, armenes bevægelse, og benene, med landing, afsæt og afviklingen af løbet generelt. Det er dejligt at jeg fik løbet, så er der mere ro på, for går en lang lang dag i møde på jobbet...

Edited by Tineg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share