Pro BB søges til nogle spørgsmål


ibroken
 Share

Recommended Posts

Hej,

Er i gang med min SSO (større skriftlig opgave), hvor jeg bl.a. skriver om bodybuilding, arnold schwarzenegger samt træning og kost for en professionel bodybuilder.

Den sidste del med en pro BB kunne jeg godt bruge en herinde fra som måske lige kunne svare på nogle hurtige spørgsmål. Det kan foregå med navn eller anonymt, og vil blive betragtet som et interview. Jeg vil bruge svarene til at henvise med og evt. sammenligne med hvad arnold nævner i sin bog "new encyclopedia of modern bodybuilding".

Hvis der er nogen, der er frisk, så må I gerne svare på nedestående spørgsmål. En vis uddybning og begrundelse ville være godt. Flere må også gerne svare.

1. Hvordan foregår din træning og kost i bulk sæson?

2. Hvordan ændrer du din kost og træning op til en konkurrence?

3. Hvorfor er det vigtigt at ændre din kost og træning op til konkurrence?

4. Hvad mener du, er de vigtigste faktorer for at opbygge en veltrænet bodybuilder krop?

5. Hvad er din mening om tidligere Mr. Olympia, Arnold Schwarzenegger, samt hans holdninger/meninger mht. bodybuilder?

Det var det. Tak på forhånd ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener da, at der er danske bodybuilders herinde, som stiller op til konkurrencer? Jeg tænker ikke på en rigtig Pro bodybuilder.. Bare en eller flere, som stiller op til konkurrencer osv.

Hvis ikke muligt, så bare en eller flere, der har gode og nyttige erfaringer med bulk og cut.

Er det bare mig, der er havnet det forkerte sted eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Ud fra dine interviewspørgsmål at dømme, kan jeg ikke se at du har nogen grund til overhovedet at foretage interviews. Brug i stedet lidt tid på at læse på internetfora, herunder i særdeleshed i folks logbøger.

Mit umiddelbare bud vil i øvrigt være, at du næppe får mere end 4 for den opgave. Jeg vil gerne uddybe hvorfor, men det er forhåbentlig ikke nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Guest J.A.-Træning

Hej,

Er i gang med min SSO (større skriftlig opgave), hvor jeg bl.a. skriver om bodybuilding, arnold schwarzenegger samt træning og kost for en professionel bodybuilder.

Den sidste del med en pro BB kunne jeg godt bruge en herinde fra som måske lige kunne svare på nogle hurtige spørgsmål. Det kan foregå med navn eller anonymt, og vil blive betragtet som et interview. Jeg vil bruge svarene til at henvise med og evt. sammenligne med hvad arnold nævner i sin bog "new encyclopedia of modern bodybuilding".

Hvis der er nogen, der er frisk, så må I gerne svare på nedestående spørgsmål. En vis uddybning og begrundelse ville være godt. Flere må også gerne svare.

1. Hvordan foregår din træning og kost i bulk sæson?

2. Hvordan ændrer du din kost og træning op til en konkurrence?

3. Hvorfor er det vigtigt at ændre din kost og træning op til konkurrence?

4. Hvad mener du, er de vigtigste faktorer for at opbygge en veltrænet bodybuilder krop?

5. Hvad er din mening om tidligere Mr. Olympia, Arnold Schwarzenegger, samt hans holdninger/meninger mht. bodybuilder?

Det var det. Tak på forhånd ;)

Hej,

Jeg er hverken pro eller semi pro BB, jeg er for den sags skyld heller ikke specielt stor - Men jeg har min Personlig Træner eksamen imorgen, og vil da gerne give dig nogle korte, teoretiske svar. - Håber det da idet mindste kan hjælpe dig i mangel på andet.

1. Hvad kost angår, så skal de sørge for at få en protein- og kulhydrat rig kost, så de kan genopfylde depoter og muskler så hurtigt som muligt. Man siger som regel 1,2-1,7 g protein pr kg kropsvægt pr dag og 10-12g kulhydrat pr KG kropsvægt pr dag. Der er dog mange bodybuildere som mener de får mere ud af det, hvis de tager 2g pr kg.. Men det er der ingen form for undersøgelser der peger på.

De skal også huske at spise på de rigtige tidspunkter, og så generelt bare være i et energi overskud.

Deres træning, er meget hypotrafi altså mellem 6 - 12 RM (Repetition Maximum).

2. De skal stadig sørge for at få nok proteiner og kulhydrater, men de skal nu være i energi UNDERSKUD, så de kan smide de overflødige KG. De skal ofte smide 10KG på nuværende tidspunkt.

Træningen ryger ned på et sted mellem 1-6 RM på det her tidspunkt.

3. Det er vigtigt at de har et energiunderskud, som sagt for ellers kan de ikke tabe sig.

4. De vigtigste faktorer er kosten og træningen. Konditionstræning skal holdes adskilt fra hypertrofi træningen, da man udskiller nogle stoffer under konditionstræning som hæmmer muskelopbygningen.

Derudover så er der desværre ALT for mange BB'ere som er på en eller anden form for "juice". Alle mennesker har et maximum for både størrelse og styrke, og det er meget forskelligt hvor man rammer det punkt, så for at kunne komme videre skal man snyde.

5. Jeg har stor respekt for Arnold, når vi snakker træning. Hans politiske karrierer er noget helt andet.

Men han er meget gammeldags i hans træning, men han er også fra en anden generation, hvor vores viden om træning ikke var lige så stor.

Men man kan godt nok ikke komme uden om at han har revolutioneret bodybuilding på så mange punkter.

Jeg håber det var til bare lidt hjælp, ellers må du spørge :-)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, J.A. Det kan jeg godt bruge ;)

Har du noget imod at svare på blot et enkelt spørgsmål ekstra, så ville det være en stor hjælp:

Du nævner "juice".. Kan du uddybe din mening om steroider og dets fordele og ulemper?

Til Karl.. Du kender ikke engang noget til min opgave, også går du ud fra det er et 4-tal? Tror du selv jeg baserer hele min opgave ud fra et interview? Det er for at sammenligne og diskutere mod arnolds "udgået" holdninger og meninger. Derudover vil jeg selvfølgelig inkl andre BB'ers mening, såsom Phil Heath. Det ville bare være rart med input fra en i samme land. Næsten ligesom at spørge en læge, hvis man skrev om medicin.

Link to comment
Share on other sites

Til Karl.. Du kender ikke engang noget til min opgave, også går du ud fra det er et 4-tal? Tror du selv jeg baserer hele min opgave ud fra et interview? Det er for at sammenligne og diskutere mod arnolds "udgået" holdninger og meninger. Derudover vil jeg selvfølgelig inkl andre BB'ers mening, såsom Phil Heath. Det ville bare være rart med input fra en i samme land. Næsten ligesom at spørge en læge, hvis man skrev om medicin.

Bro, du baserer din SSO på en bog skrevet af Arnold og interviews med bodybuildere. Come on.

Link to comment
Share on other sites

Du har sgu ikke engang læst min problemformulering. Delen med arnolds bog og interviewet dækker kun en lille del af analysen i min opgave. Dertil kommer en redegørelse for kroppen og dets musklers, samt en redegørelse for muskelopbygning og steroider.

Så hold din mening for dig selv, tak.

Link to comment
Share on other sites

Du har sgu ikke engang læst min problemformulering. Delen med arnolds bog og interviewet dækker kun en lille del af analysen i min opgave. Dertil kommer en redegørelse for kroppen og dets musklers, samt en redegørelse for muskelopbygning og steroider.

Så hold din mening for dig selv, tak.

Husk på hvem du skriver opgaven for - Det kan godt være du syntes det er fedt at læse om BB'ere og kost, men formidlingen er langt vigtigere her end indholdet. Sørg for at få budskabet klart igennem, og ikke bare skrive en opgave du syntes er fed. Jeg tvivler osse på du får mere end 4 når man læser dine indlæg her i tråden...

Link to comment
Share on other sites

Guest J.A.-Træning

Tak for svaret, J.A. Det kan jeg godt bruge ;)

Har du noget imod at svare på blot et enkelt spørgsmål ekstra, så ville det være en stor hjælp:

Du nævner "juice".. Kan du uddybe din mening om steroider og dets fordele og ulemper?

Til Karl.. Du kender ikke engang noget til min opgave, også går du ud fra det er et 4-tal? Tror du selv jeg baserer hele min opgave ud fra et interview? Det er for at sammenligne og diskutere mod arnolds "udgået" holdninger og meninger. Derudover vil jeg selvfølgelig inkl andre BB'ers mening, såsom Phil Heath. Det ville bare være rart med input fra en i samme land. Næsten ligesom at spørge en læge, hvis man skrev om medicin.

Selvfølgelig vil jeg da svare på et spørgsmål til. Du stiller bare så mange du vil.

Altså, personligt vil jeg aldrig selv bruge eller anbefale steroider eller doping af nogen form, men når det er sagt, kan jeg sagtens se ideen med det til konkurrencesport, da det øger deres præstation væsentligt.

Og samtidig når man tænker på at forskerne ikke ar fastslået hvilke bivirkninger der er på det endnu.

- men et af problemerne ved steroider er, at virkningen mere eller mindre fortager sig, hvis man stopper med det.

Så der er både fordele og ulemper ved det, og er derfor en meget individuel ting, men jeg vil altid fraråde det.

Håber det hjælper :)

Link to comment
Share on other sites

J.A.-Træning har lidt spørgsmål til dine udsagn med hensyn til kost.

Jeg prøvede lige at lege lidt med de tal du kom med dvs. 12g kulhydrat pr. Kg kropsvægt og ligeledes 1,2-1,7g protein pr. Kg kropsvægt, hvor er fedtet i denne sammenhæng?

Nå men anyway det jeg gjorde var jeg legede lidt med beregneren her fra siden. Jeg tog udgangspunkt i en meget aktiv måske urealistisk aktiv 100kg tung 25 årig person. Her er lige et link til beregneren http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/.

Jeg satte intensiv træning til 1 time, hvilket er voldsomt især hvis man tager i betragtning hvad det indebærer.

Moderat træning til 2timer og 30 minutter, igen højt

Let træning 1time og 50 minutter

Stå/gå 4timer

søvn 9timer, med det aktivitetsniveau er 9 timer nok en nødvendighed

Samlede energiforbrug for sådan en person: 28.300 KJ.

med 1,7g protein og 12g kulhydrat pr. Kg vil så allerede inddække 23290KJ, for at komme op på 29000, som vil være et ret stort energioverskud skal personen så indtage 150g Fedt. Mit spørgsmål er så er det nok, er det for meget? Aktivitetsniveauet er sat urimeligt højt, med en mere realistisk mængde dvs. intesiv træning 30min, moderat træning 2timer, let træning 1 time, stå/gå 4timer og søvn uforandret, er energiforbruget allerede i overskud helt uden et eneste gram fedt?

Min Pointe er de vejledninger man har så tralvt med at give folk (ala så og så mange gram kulhydrater og protein pr. KG kropsvægt) er helt hende i vejret og i meget høj grad varierer, det er umuligt at give sådanne vejledninger eller hvad mener du?

Link to comment
Share on other sites

Guest J.A.-Træning

J.A.-Træning har lidt spørgsmål til dine udsagn med hensyn til kost.

Jeg prøvede lige at lege lidt med de tal du kom med dvs. 12g kulhydrat pr. Kg kropsvægt og ligeledes 1,2-1,7g protein pr. Kg kropsvægt, hvor er fedtet i denne sammenhæng?

Nå men anyway det jeg gjorde var jeg legede lidt med beregneren her fra siden. Jeg tog udgangspunkt i en meget aktiv måske urealistisk aktiv 100kg tung 25 årig person. Her er lige et link til beregneren http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/.

Jeg satte intensiv træning til 1 time, hvilket er voldsomt især hvis man tager i betragtning hvad det indebærer.

Moderat træning til 2timer og 30 minutter, igen højt

Let træning 1time og 50 minutter

Stå/gå 4timer

søvn 9timer, med det aktivitetsniveau er 9 timer nok en nødvendighed

Samlede energiforbrug for sådan en person: 28.300 KJ.

med 1,7g protein og 12g kulhydrat pr. Kg vil så allerede inddække 23290KJ, for at komme op på 29000, som vil være et ret stort energioverskud skal personen så indtage 150g Fedt. Mit spørgsmål er så er det nok, er det for meget? Aktivitetsniveauet er sat urimeligt højt, med en mere realistisk mængde dvs. intesiv træning 30min, moderat træning 2timer, let træning 1 time, stå/gå 4timer og søvn uforandret, er energiforbruget allerede i overskud helt uden et eneste gram fedt?

Min Pointe er de vejledninger man har så tralvt med at give folk (ala så og så mange gram kulhydrater og protein pr. KG kropsvægt) er helt hende i vejret og i meget høj grad varierer, det er umuligt at give sådanne vejledninger eller hvad mener du?

Jeg er glad for du spørger, i stedet for at bare at tro på hvad du får at vide.

De tal jeg kom med, er ikke nogle du som sådan skal gå efter. Det var ment til elitesportsfolk og bodybuildere på højt plan. Det er nemlig rigtigt mange kalorier, men det skal der også til.

Til os andre dødelige mennesker, som ikke skal præsterer noget, men bare træner for vores egen skyld er 5-7g kulhydrat pr. kg. korps vægt, nok.

Med hensyn til fedtet, så er det jo bare det resterende. Du behøver slet ikke fedt i din kost, da du har et rigtigt stort energidepot i form af din kropsfedt i forvejen.

Jeg mener at man siger, en person med 10kg fedt, kan vidst løbe omkring 10.000 km bare på energien fra sit fedt depot.

De tal jeg har givet dig indtil videre, er for at sikre sig man får fyldt sine depoter op. Protein for at kunne bygge muskelcellerne op igen, og kulhydrat for at kunne få fyldt sine glykogen depoter op igen, da det er der en stor mængde af vores energi kommer fra, og vi ikke kan have specielt meget i kroppen af gangen.

Håber det hjalp :)

Link to comment
Share on other sites

Du nævner at vi ikke behøver fedt pga. fedtdepoter hvor vi sådan set har aflageret energi. Her har jeg altså en helt anden holdning, der er en grund til at vi taler om essentielle fedtsyrer. Fedt er nødvendigt for en normal hormon produktion og for enzymer som, spiller en rolle i proteinsynthesen(mener jeg) og meget mere. Kroppen kan jo sådan set godt udvinde energi fra andre kilder end sakkarider, f.eks. fedt, fedt indeholder over doppelt så meget energi som kulhydrater. Så jeg undrer mig da lidt over din holdning til fedt, desuden tror jeg ikke en kost som består af 1% fedt 29% protein og 70% kulhydrat er sund for en normal person. Jeg tænker her specielt på det høje blodsukkerniveau man vil have hele dagen lang og alle de livsstilsrelaterede sygdomme samfundet døjer med for tiden. Der er jo et hav af undersøgelser der indikerer at kulhydrater og især mono -og disakkarider spiller en væsentlig rolle i de problemer man står overfor i dag.

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

Guest J.A.-Træning

Du nævner at vi ikke behøver fedt pga. fedtdepoter hvor vi sådan set har aflageret energi. Her har jeg altså en helt anden holdning, der er en grund til at vi taler om essentielle fedtsyrer. Fedt er nødvendigt for en normal hormon produktion og for enzymer som, spiller en rolle i proteinsynthesen(mener jeg) og meget mere. Kroppen kan jo sådan set godt udvinde energi fra andre kilder end sakkarider, f.eks. fedt, fedt indeholder over doppelt så meget energi som kulhydrater. Så jeg undrer mig da lidt over din holdning til fedt, desuden tror jeg ikke en kost som består af 1% fedt 29% protein og 70% kulhydrat er sund for en normal person. Jeg tænker her specielt på det høje blodsukkerniveau man vil have hele dagen lang og alle de livsstilsrelaterede sygdomme samfundet døjer med for tiden. Der er jo et hav af undersøgelser der indikerer at kulhydrater og især mono -og disakkarider spiller en væsentlig rolle i de problemer man står overfor i dag.

Du må tage diskussionen med danmarks idrætsforbund, team Danmark og ACSM, om hvorvidt det er en skæv fordeling. Jeg synes også det virker som meget lidt med 29000 kj for en bodybuilder på 100 kg., men det kommer jo an på hvordan du har regnet det ud.

Jeg siger ikke at vi ikke har brug for fedt for at fungere, jeg siger bare at for en elite udøver er det nødvendigt med den mængde protein og CHO som jeg skrev.

Jeg er helt enig i at vi har brug for fedt for at fungere som mennesker, derfor mænd ikke må have en fedt procent på under 3% og kvinder må ikke have under... 12% mener jeg det er.

Link to comment
Share on other sites

Det var sådan set ikke for at diskutere team danmarks holdninger jeg spurgte ind til dig, det undrede mig blot at du sådan kan give, i mine øjne så firkantede "kostvejledninger". Jeg ville føle et sådan råd er lidt utilstrækkeligt. Du siger at den mængde protein og kulhydrat du anbefaler er den mængde en elite udøver skal have, men er du ikke enig i at det i høj grad afhænger af hvad udøveren laver? Således har en professionel cykelrytter nok i højere grad brug for kulhydrater især let og hurtige optagelige i forhold til en Bodybuilder.

Desuden syntes jeg forklaringen med fedtet er lidt underlig. Jeg er med på at 10kg kropfsfedt må indeholde en kæmpe mængde energi (omkring 380.000KJ??), men energi er jo ikke alt kroppen skal jo også have visse fedtsyrer den ikke selv er i stand til at producere. Mener du at disse fedtsyrer også er lagret i kroppens fedtdepoter, eller hvordan kan du sige vi kan klare os helt uden fedt?

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

Guest J.A.-Træning

Jeg siger ikke at vi kan klare os uden fedt, men jeg svarede bare på behovet for at kroppen kan fungere tilstrækkeligt.

Selvfølgelig har vi brug for fedt, og fedtsyre.

Sagde heller ikke at vi kun skulle bruge 150g fedt. Men jeg mener så derimod at 150g fedt sagtens kan være nok.

Jeg har lige lavet et verdensklasse kostprogram til min eksamen, hvor min case havde 92g fedt i hans kost.

Og selvfølgelig kommer det an på hvad personen laver. Men det hedder sig at en eliteudøver, det er inkl. konkurrence bodybuildere, at de har brug for den mængde CHO og protein.

Hvis personen så "kun" skulle have 29000 kj, så er der bare ikke så stor en procentdel fedt tilbage. Hvis ikke personen synes det er rigligt, kan man supplere med fx en fiskeoliepille.

Men jeg ville stadig mene at 150g fedt, bør være nok.

Men som jeg også sagde, hvis ikke han er eliteudøver, så er 5-7g CHO nok til at dække hans behov, og så ser procentdelen helt anderledes ud.

Og mht. min "Firkantede kostvejledning", så bliver den jo nødt til at være kort og firkantet. Jeg kan jo ikke sidde og forklare i detaljer, alt jeg ved, og alle forskelle på de forskellige idrætsgrene og udøvere.

Jeg forsøgte simpelthen bare at give ham et overordnet billede af hvad en bodybuilder har brug for at kunne opbygge hans krop.

I mit oprindelige svar, gik jeg jo slet heller ikke i dybden med hvad der skal bruges af aminosyre, fedtsyre og hvad der ellers hører til.

Selvfølgelig varierer det også lidt fra person til person, men havde jo heller ikke meget at gå ud fra.

Alt han havde givet af information, var bare en bodybuilder, derfor måtte mit svar også bare være kort og konkret. Tallene var taget direkte fra Danmarks Idræts Forbund.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret igen, J.A. ;)

Har fulgt med i jeres diskussion om behovet for fedtsyrer og kulhydrater osv.

Kan du evt svare på nogle flere spørgsmål ang. de 3 næringsstoffer?

1. Hvor mange gram proteiner ville du anbefale til en professionel bodybuilder og en alm person, der forsøger at øge sin muskelmasse? Og

2. Hvordan mange gram kulhydrater burde man indtage gennem sin kost hver dag? Og skal disse være komplekse eller simple, hvis man er en bodybuilder? (En begrundelse for valget af kulhydrater ville være rart)

3. Hvor mange gram fedt bør man så også indtage i sin daglig kost? Skal en bodybuilder fokusere på mættede, monoumættede eller flerumættede fedtsyrer, og hvorfor? Hvilken funktion har fedt i kroppen?

4. Hvis der skulle lægges tal på, hvordan skulle fordelingen af disse tre næringsstoffer så ligge i procent gennem en alm hverdag for en professionel bodybuilder?

Hvis du ikke har noget imod, så vil jeg gerne inkludere dit navn og dit profession/uddannelse i interviewet, så min censor ved det kommer fra en ekspert inden for området.

Link to comment
Share on other sites

Guest J.A.-Træning

Tak for svaret igen, J.A. ;)

Har fulgt med i jeres diskussion om behovet for fedtsyrer og kulhydrater osv.

Kan du evt svare på nogle flere spørgsmål ang. de 3 næringsstoffer?

1. Hvor mange gram proteiner ville du anbefale til en professionel bodybuilder og en alm person, der forsøger at øge sin muskelmasse? Og

2. Hvordan mange gram kulhydrater burde man indtage gennem sin kost hver dag? Og skal disse være komplekse eller simple, hvis man er en bodybuilder? (En begrundelse for valget af kulhydrater ville være rart)

3. Hvor mange gram fedt bør man så også indtage i sin daglig kost? Skal en bodybuilder fokusere på mættede, monoumættede eller flerumættede fedtsyrer, og hvorfor? Hvilken funktion har fedt i kroppen?

4. Hvis der skulle lægges tal på, hvordan skulle fordelingen af disse tre næringsstoffer så ligge i procent gennem en alm hverdag for en professionel bodybuilder?

Hvis du ikke har noget imod, så vil jeg gerne inkludere dit navn og dit profession/uddannelse i interviewet, så min censor ved det kommer fra en ekspert inden for området.

1. Jeg vil altid sige 1,2 - 1,7g protein, for at opbygge muskelmasse, nogle få gange 2 - Bare for at være sikker.

2. Kulhydrat indtaget, kommet meget an på hvor meget man laver i løbet af en dag.

Jeg vil mene at der ikke er den store forskel på om det er komplekse eller simple, da de i sidste ende bliver omdannet til glukose i kroppen. Men der imod kan det gøre en forskel om det er hurtigt eller langsomt optagelige kulhydrater.

3. Voksne har brug for min 40-60g fedt. Fedt må MAX udgøre 30% af dit samlede energiindtag. Og det er vigtigt at du vælger forskellige fedkilder. Det er vigtigt at få alle 3 former for fedtsyre, da de alle er med til at optage vitaminer og mineraler.

Men dog vil jeg sige du skal spare lidt på det mættede fedt i fed ost, fed mælk, smør, kød, fast food og kager.

4. Man siger at en sund kost består af 50% Kulhydrat, 25% fedt og 25% protein, men det er som regel til folk der ikke træner, eller ikke træner mere end 10 timer om ugen. Hvis du over stiger 10 timer om ugen, så skal man sørge for at få dækket sit protein og CHO behov. og hvis du skal yde noget specielt, så som konkurrence idræt, skal du også have dækket dine behov.

Fedt er som regel den mindst vigtige energikilde at få dækket, da man ikke behøver ret meget af det, for at opretholde fedtbalancen.

Det kommer an på om bodybuilderen er skal cutte eller bulke, og så kommer det an på træningen de laver.

Styrke- og hypertrofi træning er anaerob træning, og får derfor sin energi ved at spalte kulhydrater og kreatin fosfat.

Igen procentdelen er svær at sætte på, men jeg ville stadig bruge de mængder jeg hele tiden har sagt.

Du bruger bare løs af navn og profession. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share