vil jeg tage skade af de kosttilskud


toke2408
 Share

Recommended Posts

hej, jeg har lige et lille spørgsmål til jer. jeg er en dreng på 15 år som styrketræner ret seriøst, jeg træner ca. 5 gange i ugen. jeg bruger NITRIX 360 KAPS AVPT 2 gange om dagen (hverdag) til om morgenen og sidst på dagen. Inden træning drikker jeg no-xplode 2.0 og efter træning drikker jeg MYOFUSION HYDRO (NY) 2,3KG (proteinpulver)

Så ville jeg hører om jeg kan tage skade af det, nu når jeg kun er 15 år. og jeg ville sige at det har hjulpet rigtig meget efter jeg er begyndt at tage de ting. Men jeg har bare hørt fra nogle venner at jeg kan tage skade osv ved at tage de ting.

tak på forhånd.

MVH Toke

Link to comment
Share on other sites

hej, jeg har lige et lille spørgsmål til jer. jeg er en dreng på 15 år som styrketræner ret seriøst, jeg træner ca. 5 gange i ugen. jeg bruger NITRIX 360 KAPS AVPT 2 gange om dagen (hverdag) til om morgenen og sidst på dagen. Inden træning drikker jeg no-xplode 2.0 og efter træning drikker jeg MYOFUSION HYDRO (NY) 2,3KG (proteinpulver)

Så ville jeg hører om jeg kan tage skade af det, nu når jeg kun er 15 år. og jeg ville sige at det har hjulpet rigtig meget efter jeg er begyndt at tage de ting. Men jeg har bare hørt fra nogle venner at jeg kan tage skade osv ved at tage de ting.

tak på forhånd.

MVH Toke

Hvordan har de kosttilskud hjulpet dig meget? Altså hvilke resultater har du opnået over tid, som du mener kan tilskrives kosttilskuddene? F.eks. hvor mange kilo har du lagt til dit squat, bænkpres, dødløft etc. over en måned eller to, mens du har taget kosttilskuddene kontra den gang du ikke tog dem?

Link to comment
Share on other sites

inden jeg begyndte at tage de ting tog jeg fks. 45 i bænk. og så begyndte jeg at tage alle de kosttilskud og efter ca. 2 uger kunne jeg sagtens tage 50kg. og jeg er også gået meget op i kilo ved hver ting, og jeg kan træne meget længere tid hver gang. men jeg er bare i tvivl om jeg tager skade af det, fordi at der er kreatin i de piller og i no-xplode, og jeg har hørt at hvis man er under 18 år og tager kreatin så kan man holde op med at vokse og alt muligt mærkeligt. Og at ens hjerne tager skade. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at du skal holde op med at høre på folk der ikke ved hvad de taler om. Selv folk der træner har de underligste ideer om hvad sandheden er. Disse ting er 9 ud 10 gange hevet ud af den blå luft, og kaldes for broscience eller centermyter.

Link to comment
Share on other sites

Drop de dyre kosttilskud.

Spis sundt og varieret.

Suppler eventuelt med noget proteinholdigt umiddelbart efter træning, f.eks. proteinshake eller bare skummetmælk eller kakaomælk.

Træn regelmæssigt og progressivt, hvor progressionen måles i år og ikke kilo. Hellere gå langsomt til værks og undgå skader end at brage fremad og bruge halvdelen af tiden på at arbejde udenom skader.

Du er ung. Det er en fordel fordi du har masser af tid at udvikle dig i, men en ulempe fordi du er utålmodig. Forsøg at lade være med at være utålmodig, værdsæt at du fordi du starter din træning tidligt, har så mange flere år at bliver super dygtig i. Tag den med ro :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Cloudhands - drop alle de dyre (og unødvendige kostttilskud). Du kan opnå det samme med en sund, varieret og proteinrig kost.

Derudover: Har du overvejet hvorfor du er gået frem i f.eks. bænkpres? Kunne det tænkes at du i den periode du har taget tilskuddene samtidig har øget din træningsmængde. Dvs. har trænet mere, hårdere, mere fokuseret og med mere kvalitet i træningen? Du har sandsynligvis (forhåbentlig) også forbedret din teknik, hvilket er en af de største årsager til fremgang for en yngre fyr som dig.

Min påstand er, at du kunne have opnået samme fremgang uden alle dine tilskud. Det er typisk at man øger træningsmængden, når man begynder at tage tilskud. Ud fra sådan en "nu skal der fanme trænes"-tankegang :bigsmile: På den måde bliver det ikke tydeligt om det er en mindre ændring af træningen eller tilskuddene der har gjort den største forskel.

Link to comment
Share on other sites

jamen jeg syndes bare at jeg får meget bedre trænings dage når jeg fks. tager no-xplode fordi at så er jeg meget mere forkuseret og jeg syndes selv at jeg kan holde til mere og tage mere. og efter jeg er begyndt at tage de nitrix piller så syndes jeg at min træning går meget bedre fordi jeg kan tage meget mere, og jeg syndes at det er gået så hurtig med at fokse og tage flere kilo efter jeg er begyndt at tage de kosttilskud. Men jeg spiser rigtig sundt i min hverdag. Men jeg har bare stadig lyst til at tage de kosttilskud men så kunne jeg vil bare skære ned på dem så jeg ikke får så meget, fordi jeg syndes min træning er meget bedre når jeg tager de ting. Men tror i at jeg vil få skader i min krop osv. hvis jeg nu ikke tager så meget af det :)

Link to comment
Share on other sites

jamen jeg syndes bare at jeg får meget bedre trænings dage når jeg fks. tager no-xplode fordi at så er jeg meget mere forkuseret og jeg syndes selv at jeg kan holde til mere og tage mere. og efter jeg er begyndt at tage de nitrix piller så syndes jeg at min træning går meget bedre fordi jeg kan tage meget mere, og jeg syndes at det er gået så hurtig med at fokse og tage flere kilo efter jeg er begyndt at tage de kosttilskud. Men jeg spiser rigtig sundt i min hverdag. Men jeg har bare stadig lyst til at tage de kosttilskud men så kunne jeg vil bare skære ned på dem så jeg ikke får så meget, fordi jeg syndes min træning er meget bedre når jeg tager de ting. Men tror i at jeg vil få skader i min krop osv. hvis jeg nu ikke tager så meget af det :)

Ok, for at svare helt konkret på dit spørgsmål...

Protein kan man godt få for meget af, hvis protein er det eneste man spiser. Det kan skade bl.a. nyrene, men du skal dælme knokle for det.

Kreatin kan du så vidt jeg ved ikke få for meget af, men prisen taget i betragtning, så er det idioti at tage for meget.

Bottomline: Det eneste der tager alvorligt skade hos dig lige nu er din pengepung.

---

Drop NO-Xplode og de andre dyre mærkeprodukter. Nøjes med at købe et billigt proteinpulver (f.eks. whey isolate af en eller anden beskaffenhed) og ligeledes kreatin. Jeg købte mit seneste kreatinprodukt 1kg (nok til 3-4 omgange af 3mdr) for lige omkring 200kr og 5kg proteinpulver 77% for 500kr. Det er købt hos danske forhandlere og hvis du køber det udenlands kan du få det betydeligt billigere.

Link to comment
Share on other sites

okay mange tak for svaret, men jeg behøver vel ikke at købe kreatin pulver når jeg tager de piller hvor der er kreatin i :)

Nej selvfølgelig ikke. Og husk du behøver kun 0,02g/kg kropsvægt om dagen for at få nok. Vejer du 70kg betyder det at du skal have 1,4g om dagen... Hvor meget er der i dine piller?

Link to comment
Share on other sites

Guest J.A.-Træning

Ok, for at svare helt konkret på dit spørgsmål...

Protein kan man godt få for meget af, hvis protein er det eneste man spiser. Det kan skade bl.a. nyrene, men du skal dælme knokle for det.

Kreatin kan du så vidt jeg ved ikke få for meget af, men prisen taget i betragtning, så er det idioti at tage for meget.

Bottomline: Det eneste der tager alvorligt skade hos dig lige nu er din pengepung.

---

Drop NO-Xplode og de andre dyre mærkeprodukter. Nøjes med at købe et billigt proteinpulver (f.eks. whey isolate af en eller anden beskaffenhed) og ligeledes kreatin. Jeg købte mit seneste kreatinprodukt 1kg (nok til 3-4 omgange af 3mdr) for lige omkring 200kr og 5kg proteinpulver 77% for 500kr. Det er købt hos danske forhandlere og hvis du køber det udenlands kan du få det betydeligt billigere.

Hej,

Jeg vil lige sige at du har fat i noget af det rigtige.

NO-generatores er der lige blevet forsket en masse i, og det viser sig at de ikke virker efter hensigten! så drop dem, det er spild af penge.

Proteinpulver kan hjælpe, men en sund og proteinrig kost er lige så effektiv. Den eneste fordel ved pulver, er at det er nemmere! men der er fare for kontaminering!! Det vil sige, at det kan forekomme at der er rester fra andre ting i proteinpulveren.

jeg kan ikke huske de præcise tal, men det er en ret stor andel af proteinpulver på markedet, som er blevet testet positiv for kontaminering. Det vil sige du kan dumpe en doping test, hvis du bliver taget i sådan en.

Til sidst vil jeg så lige sige, at man kan SAGTENS få for meget kreatin. Hvis du får for meget kreatin, så kan det stoppe din egen produktion af det.

En god regel for Kreatin er: I første uge du tager det (Kaldet loading fasen) tager du 20g om dagen, derefter tager du 8 uger hvor du tager 5g om dagen. Efter de 8 uger, holder du så 4 ugers pause og starter derefter forfra med en loading fase.

Du skal bare huske på, der er ca. 30% der er "non-responders", det vil sige at der er 30% som slet ikke responderer på kreatin.

Link to comment
Share on other sites

Guest J.A.-Træning

jeg forstå ikke helt hvad du mener med det med det protein pulver, de forklarede at der er fare for et eller andet. kan du måske uddåbe det lidt mere :smile:

Jeg kan forsøge :-)

Altså, der er mange fabrikanter af proteinpulver - Ikke mærker, fabrikanter - som producere andet end kun proteinpulver, det kan medføre at de ikke altid får renset deres udstyr, og derved kan der forekomme kontaminering, som kan være usundt, farligt og ulovligt.

Derudover er der nogle mærker - Desværre ofte amerikanske eller asiatiske - som bevist kommer forskellige ting i som får det til at virke bedre, men desværre så forekommer det at de bruger ulovlige ting.

- Det jeg siger er bare, du skal virkeligt passe på hvad du køber. Specielt når protein er så UTROLIGT nemt at få naturligt gennem kosten!

Link to comment
Share on other sites

jeg forstå ikke helt hvad du mener med det med det protein pulver, de forklarede at der er fare for et eller andet. kan du måske uddåbe det lidt mere :smile:

Det han siger er at der i nogle typer proteinpulver er fundet alt muligt andet skidt end det der lige står på etiketten. Det er selvfølgelig en risiko. Jeg kan ikke se hvorfor eller hvordan at den skulle være mindre fordi man køber et dyrere- eller et mærkeprodukt.

Jeg aner ikke præcis hvordan man skal vurderer om der er blandet andet end protein i det pulver man spiser, men jeg har ikke oplevet et eneste problem eller bivirkninger med hverken Protein Factory, Maxim, Nutramino eller Viking. Det eneste der svinger er for mig at se smagen og opløseligheden. Noget smager bedre end andet og noget klumper mere end andet. Det bedste rent smags- og opløselighedsmæssigt jeg endnu har oplevet er Maxim med chokoladesmag.

Jeg køber overvejende mit pulver på tilbud i butikken, også selvom at det er dyrere end at købe det i udlandet over nettet. Jeg ved ikke om det giver en særlig sikkerhed hvad angår kvalitet og eventuelle sære ting der er blandet i, men jeg har det bedre med det og derfor gør jeg det sådan.

Jeg har hørt nogle klamme historier om hvad der kan gemme sig i proteinpulver. Alt lige fra plastikstykker for at få det til at fylde mere, til stoffer som f.eks. steorider. Jeg tror det er det sidste, som Jonas hentyder til, når han snakker om at du kan blive snuppet i en dopingkontrol.

Tror ikke at du skal bekymre dig så meget, hvis bare du køber fra nogle velrenomerede forhandlere, uanset om det er på nettet eller fysisk.

Link to comment
Share on other sites

Guest J.A.-Træning

Det var præcist det jeg mente. :-)

Hvis jeg selv skulle foreslå et, ville det være Maxim, Onenutrition eller Nutramino.

Der vil jeg mene man er på den sikre side.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share