Konditionstræning med dårlige knæ


optaget
 Share

Recommended Posts

Er der en der har en ide til hvordan jeg kan lave konditionstræning med dårlige knæ? Jeg har prøvet cross trainer, men jeg får ondt i knæene af det, selv om jeg ikke bliver rigtigt forpustet. Jeg kan godt motionscykle med lav belastning og 80-90 rpm og det hjælper faktisk på mine knæ - jeg har købt en motionscykel og cykler 20-30 minutter næsten hver dag. Men det er heller ikke noget jeg bliver forpustet af. Jeg kan også ro i romaskine men må også der begrænse belastningen, her pga ryggen, så det får jeg heller ikke meget sved på panden af.

Ideelt set forestiller jeg mig en motionscykel der også aktiverer armene på en eller anden måde. Nogen ideer? Nogen træningscentre i kbh der har sådan noget?

Jeg er 35 år, mand, høj, tynd, og har haft ondt i knæene (pfps) i 4-5 år. Jeg savner virkeligt at blive forpustet og tror det vil være godt og sundt for mig at motionstræne med høj puls og sved på panden. Jeg har overvejet svøming, men jeg er ikke meget for vand - det er koldt, jeg er ikke god til at svømme og det tager så lang tid med vask, omklædning, vask igen osv. Men måske det er min eneste mulighed?

Edited by optaget
Link to comment
Share on other sites

Hej

Man kan sagtens ro i en romaskine med lav belastning, og blive både forpustet og få sved på panden. Hvis det er en concept2 maskine skal belastningen ikke være højere end en dragfaktor på ca 105-115 for almindelige motionister. Man indstiller dragfactoren, i stedet for bare at indstille damperen på siden, for så vil forskellige maskiner komme til at føles ens.

Dragfactor indstilles således:

On a PM3 or PM4:

Press Menu|Back until the Main Menu is displayed.

Select More Options.

Select Display Drag Factor.

Take a few strokes. After a couple of seconds, the PM will display the drag factor.

Brug den rigtige teknik, se her: http://www.concept2.com/us/training/technique.asp

Også er det ellers bare at komme i gang. Start roligt med at få teknikken på plads, 20-24 strokes/min.

God fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

Svømning er som skrevet en god idé, men pas på med brystsvømning med dårlige knæ.

Som du selv skriver kan cykling ved høj cadence være godt. Hvis du cykeltræninger med en cadence på 90+ sikrer du at den enkelte belastning i hvert tråd bliver mindre. Lance Armstrong kom ret lang med omdrejninger over 100 rpm, så det er ikke helt dumt :bigsmile:

Nu ved jeg ikke hvad din knæskade består af, men det er vel ikke utænkeligt at du gradvist kan øge intensiteten på din cykel, så du kan få sved på panden.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar!

Det med at øge belastningen på cyklen har jeg dårlig erfaring med - jeg begynder at få mere ondt uden jeg er i nærheden af at blive forpustet.

Angående romaskine: Jeg har kigget på videoen, jeg bøjer ikke min knæ til mere end måske 100 grader da min knæ ikke kan lide at blive bøjet mere.. Derudover har jeg en vane med at trække skulderne ekstra langt tilbage for at træne ryggen mere. Men måske det er med til at gøre at jeg får ondt i ryg/skuldre, og på videoen siger de at man skal slappe af i skulderne når man er trukket helt tilbage - så det vil jeg prøve at ændre på. Tak for de andre tips med drag factor mv, det vil jeg kigge på.

Jeg har nu prøvet at være i svømmehallen, det var ikke så slemt med svøming som jeg huskede og dejlïgt at være forpustet igen, så jeg vil prøve at se om jeg kan gøre svømning til en vane.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har været gennem 3 korsbånd operationer og har ikke længere mulighed for at løbe, da jeg mangler alt min brusk i det ene knæ.

Jeg løber meget på rulleskøjter når vejret tillader det. Det er rigtig god træning da man aldrig bøjer knæet mere en ca. 90 grader eller strækker benet helt.

Jeg har flere gange oplevet at jer har haft pulsen over 180 og total stakåndet.

Det vil kræve en del tilvænning og det kræver også en del fokus på teknik. Men når jeg rigtig giver den gas kan jeg holde en gennemsnits hastighed på ca 28 km/t. Det er også vigtigt at finde steder hvor asfalten er ordentlig

Håber du kan bruge mine erfaringer.

Edited by MortenE
Link to comment
Share on other sites

Du vil næsten med garanti få ondt i knæene på en kondicykel fordi den er forkert indstillet. Prøv at leg med højden lidt, så bliver det forhåbentlig bedre. Dog er kondicykler berømte og berygtede for at have en hel elendig indstilling i forhold til kranken(man sidder for langt fremme).

Link to comment
Share on other sites

Hvad har du gjort for at løse dit problem med PFPS?

Der er mange muligheder, som måske kan hjælpe dig:

  • Styrkelse af VMO
  • Udspænding af ITB
  • Korrektion af fodstilling
  • McConnell tapning

Der er ingen garanti for at det virker, men nogle af disse metoder vil måske reducere din smerte så meget at du kan løbe normalt igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hej

Prøv aquaspinning. Det er jo godt nok i vand, men hvis du finder en instruktør der giver den gas så får du garanteret hurtigt varmen. Konceptet med motionscykler i vand får nok nogen til at trække på smilebåndet - men det er supergod motion. Og pga. at det foregår i vand er det skånsomt for knæet. Ved det af erfaring :smile:

Hilsen

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu er der jo forskel på at have en "rigtig" skade og så få ondt i knæene og ikke bryde sig om at komme for langt ned i knæ.

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvilken kategori vi er i her?

Jeg har selv været i sidste katagori, og skulle lige ud over de første ugers sguat træning for at komme den til livs.

Sandheden er jo at hvis man ikke er van til at belaste sine knæ, ja så kan det være ubehageligt og gøre nas.

Der er mange gode forslag til hvordan man fx forebygger løbe knæ. Humlen i alle rådene vil jeg mener er.

Træn tungt.

Squat og Leg extention.

Er der tale om en Reel skade bør du nok spørge din læge til råds. Men som det er nævnt. Svømning og skates er gode.

Skates er en helt anden bevægelse en cross trainer btw.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share