2x2 split eller 4 split


Rasm7181
 Share

Recommended Posts

Hej alle MO brugere :)

jeg er i øjeblikket på jagt efter et nyt træningsprogram da jeg snart er færdig med at cutte, søger et hvor jeg ligger press på min krop og får opbygget muskelmasse.

Jeg har længe trænet fullbody 3 gange i ugen, men føler at det måske er på tide at begynde på noget split hvor jeg træner 4 dage om ugen.

Valget står så mellem et "standard" 4 dags split med f.eks

Dag 1 - skuldre, mave

Dag 2 - bryst og Triceps

dag 3 pause

Dag 4 - ryg og Biceps, mave

Dag 5 - ben og lår

Eller et 2x2 split ( ved ikke lige hvad man helt kalder det )

hvor jeg så vil træne

Dag 1 - bryst, skuldre, Triceps og mave

Dag 2 - ben, ryg, Biceps

dag 3 = pause

Dag 4 = samme som dag 1

Dag 5 = samme som dag 2

------------------------------

Alt i alt træner jeg jo samme antal dage, men i 4 dags splittet er der lidt mere fokus på de enkelte øvelser og i 2x2 splitet når jeg samme muskler igennem 2 gange i ugen.

Jeg vil gerne høre jeres mening om hvad i tror vil være best til at opbygge muskelmasse, selv vil jeg måske mene at 2x2 splittet vil være det rigtige da jeg får lagt belastning på alle muskler 2 gange i løbet af ugen, men vil gerne have andres mening :)

Rasm7181

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører også 2-split som du selv nævner.

Det virker rigtig godt for mig. :)

4-split kræver max. disciplin. og 100% styr på øvelserne.

Springer du en dag over, så ryger hele fidusen.

MEN jeg kender et par stykker der er gået fra fullbody til 4-split, hvor det siger det virker godt for dem.

Jeg stemmer for 2-split. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest J.A.-Træning

Bare som lille gratis information.

I det tilfælde er et 2 split klart at foretrække, da et "4 split" ikke fungere med mindre man træner 2 gange om dagen.

Grunden til at "4 splittet" ikke fungere er således:

Musklerne skal stimuleres 2-3 gange om ugen, for at vokse optimalt, og med 4 splittet, træner du de fleste muskelgrupper 1 gang om ugen.

Grunden til dette er at når man træner, går man ind i nogle forskellige faser i restitutions tiden.

Først, vil musklen være svækket efter den hårde træning, så den skal have godt med hvile, for derefter at nå til udgangspunktet igen. Så kommer der noget der hedder "Superkonpensation", det vil sige at musklen i en periode kommer over ens første udgangspunkt, hvor den er stærkere, og mere udholden - Og det er netop der man skal træne igen, for at få fremgang. Hvis man ikke træner mens musklen superkompenserer, falder den tilbage til dens udgangspunkt, og man må starte forfra.

Det er meget forskelligt hvor lang den proces er, men som regel, er man i det rette område 2-3 dage efter træningen.

Håber det kan kaste lidt lys over det, hvis ikke - så spørg da endelig :)

Link to comment
Share on other sites

Bare som lille gratis information.

I det tilfælde er et 2 split klart at foretrække, da et "4 split" ikke fungere med mindre man træner 2 gange om dagen.

Grunden til at "4 splittet" ikke fungere er således:

Musklerne skal stimuleres 2-3 gange om ugen, for at vokse optimalt, og med 4 splittet, træner du de fleste muskelgrupper 1 gang om ugen.

Grunden til dette er at når man træner, går man ind i nogle forskellige faser i restitutions tiden.

Først, vil musklen være svækket efter den hårde træning, så den skal have godt med hvile, for derefter at nå til udgangspunktet igen. Så kommer der noget der hedder "Superkonpensation", det vil sige at musklen i en periode kommer over ens første udgangspunkt, hvor den er stærkere, og mere udholden - Og det er netop der man skal træne igen, for at få fremgang. Hvis man ikke træner mens musklen superkompenserer, falder den tilbage til dens udgangspunkt, og man må starte forfra.

Det er meget forskelligt hvor lang den proces er, men som regel, er man i det rette område 2-3 dage efter træningen.

Håber det kan kaste lidt lys over det, hvis ikke - så spørg da endelig :)

Wow!

Link to comment
Share on other sites

Guest J.A.-Træning

4-split fungerer ikke?

Hvad med at smide et par kilder på, når du hælder sådan en omgang vås ud på internettet?

Synes nu ellers jeg fik forklaret hvorfor jeg ikke mener at 4 splits fungerer ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share