Væske i kroppen


Fast legs
 Share

Recommended Posts

Når, jeg er lidt i tvivl om hvor dette indlæg passer ind, men jeg prøver.

I forbindelse med en test som jeg kørte lørdag eftermiddag, har jeg nedtrappet min træning, og spist mere stivelse end jeg plejer for at være sikker på at glycogenlagrene var fyldte, og at jeg var 100% frisk til testen.

Jeg forsøgte at forberede mig som til en konkurrencesituation - for at være sikker på at det virker!

"problemet" er så min vægt.

Onsdag: Morgenvægt 66,8 kg. - 5 timers udholdenhedstræning.

torsdag: Morgenvægt 66,6 kg. - 3 timer med antrit (dog ellers roligt)

fredag: Morgenvægt 67,6 kg. - 2½ timer stille og roligt

lørdag: Morgenvægt 68,2 kg. - testdag (ekstremt tørstig gennem dagen)

Søndag: Morgenvægt 69,3 kg. - Almindelig træning igen - uden nedsat intensitet.

Min vægt har hele tiden vist en stabil fedtprocent, helt uden svingninger.

Men skyldes denne pludselige vægtøgning så væske i forbindelse med lagring af glycogen - eller hvad (for en øgning af glycogendepoterne på 2,7 kg. lyder EKSTREMT)?

Ud over at have spist mindre grøntsager (for ikke at få for mange fibre) og mere stivelse - har jeg ikke ændret på kosten. Og jeg føler OVERHOVEDET ikke jeg har spist noget der kan retfærdiggøre en stor lagring af fedt.

Jeg har før set lignende udsving, men ikke SÅ store. Desuden har jeg nogle gange haft problemer med tendens til kramper efter glycogenlagring - bør jeg indtage mineraler i disse perioder (her tænker jeg specielt på magnesium).

I dag (søndag) har jeg (både under træning og ellers) ladet vandet forholdsvis meget (væske ud - i takt med at jeg forbrænder kulhydrat?).

Jeg håber der sider nogle derude med lidt god viden som de vil dele med mig!

Link to comment
Share on other sites

stivelse binder vand, så vidt jeg ved.

Ja kulhydrater binder væske. Jeg mener at 1 gram kulhydrater binder 3 g væske. Jeg er ret sikker på at dette er årsagen til vægtudsvingene.

Kroppen kan lagre ca. 600 g (afhænger selvfølgelig af størrelse osv.) kulhydrat i kroppen.

Regnestykket bliver da 600 g kulhydrat x 3 g væske = 1800 g, hertil lægges kulhydraternes vægt: 1800g væske + 600 g kulhydrater = 2400 g (tallene kan selvfølgelig ikke blive helt præcise men giver et godt billede).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share