Mit program til tab af mavefedt og bryst stram op


Max Demian
 Share

Recommended Posts

Jeg er 34 gammel. Jeg vejer cirka 73 kilo og er cirka 1,74 cm høj, med en spinkel knoglebygning. Min statur er relativ normal men min mave stritter nu længere ud end mit bryst som også trænger til en opstrammer. Jeg har derfor to mål. 1. Smide 5 kilo på maven 2. Stramme mit bryst og overarme med en naturlig markering. Min form er sådan lidt halv slatten almindelig dansker lignende, men jeg ryger ikke :-D. Jeg spiser jeg normalt sundt men ikke fanatisk. jeg spiser rug-frem for hvidt brød. Jeg spiser almindelig aftensmad med kød og kartofler og et fiber tilskud - bønner, ærter,broccoli og den slags +let sovs. Nogle gange bare rugbrød. Jeg drikker vand og en daglig halvliters øl. Når men for at gøre en kort historie lang vil jeg gerne have et par kommentere til mit program.

Roning 35 min: 300 kalorier 10 kilos (maksimum modstand) 5,8 km

Crosstrainer 15 min 100 kalorier. Modstand 17 ud af 25

Håndcykling 15 min 100 kalorier. Modstand 15 ud af 25

Jeg beklager de noget relative tal :-(

Min interval er 3 gange om ugen, kombineret med styrketræning to per ugen af 45 min varighed per gang.

Jeg har været i gennem motionsprogrammet 6 gange og styrketræning en enkelt gang, men det er vel for tidligt til at jeg burde se nogle resultater?

Lyder dette som som højpuls eller lavpuls træning? Jeg har ikke sådan en pulsmåler. Jeg er mest interesseret i højpulstræning.

Ser programmet fornuftigt ud? Hvor lang tid vil der gå for jeg har smidt 5 kilo på maven? Mit stofskifte har altid været effektivt, men dårlig kost har resulteret i at jeg har taget på, på maven.

Skal jeg lave programmet om og hvorfor?

Ja, undskyld hele denne roman :-)

Mvh

Lasse

Jeg har vedlagt at billede af min krop så der er noget mere konkret at forholde sig til.
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville smide håndcykling over højre skulder og i stedet bruge noget mere tid i romaskinen eller på crosstraineren.

Om din puls er høj eller lav er umuligt at sige, men både crosstrainer og (især) romaskine giver gode muligheder for at få pulsen langt op.

Du behøver ikke en pulsmåler for at vurdere, om du kører med høj nok intensitet. Hvis pulsen er høj (nok), vil du have besvær med at sige en kort sætning uden at hakke den i stykker på grund af vejrtrækningen.

Med hensyn til styrketræningen, så prøv at smide dit program herind i tråden, hvis du har brug for noget feedback.

Og ja, det er for tidligt at kunne se resultater.

Det er svært at sige, hvor lang tid det vil tage dig at smide fem kilo. Det afhænger fuldstændig af din kost. Med en fornuftig sammensætning af kost og træning bør du kunne gøre det på et par måneder.

Link to comment
Share on other sites

Ok mange tak for feedback. Så vil jeg smide håndcyklingen over højre skuldre. Hvordan kan det være at den er så værdiløs?

Håndscyklen aktivere kun delvist overkroppen i modsætning til roning, cykling, crosstrainer der aktivere underkroppen og dele af overkroppen. Da der sidder langt mere muskelmasse i underkroppen end overkroppen vil du kunne forbrænde langt mere energi ved sidstnævnte aktiviteter ift håndcyklen.

Håndcyklen vil desuden primært bidrage med noget udholdenhed til overkroppen, men hvis du gerne vil øge muskelmassen (og blive mere markeret) så skal belastningen være højere (ala styrketræning). Kort sagt er din tid brugt bedre på aktiviteter der enten forbrænder mere eller er mere muskelopbyggende.

Må jeg i øvrigt foreslå at sætte din romaskine (hvis det er en Concept 2) ned på niveau 5 (højest).

Læs her hvorfor: http://www.concept2.com/us/training/basics/damper_intensity.asp

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er 46, vej ca. 90 kg og er 184.

5,8 km roning på 35 min, svarer til en 500 m tid på ca 3 min.

Da jeg startede med at ro i romaskine vejede jeg 130 kg og var i ekstrem dårlig form. Jeg kunne godt klare 2 km på 10-11 min. Og jeg kom ret hurtigt ned på 9 min. Min PR er 7:12 på 2.000, 19:07 på 5.000 og 39:04 på 10.000.

Så jeg vil gætte på at du ikke er særlig presset på dine 5,8 km. Eller også gør du det forkert.

Her er hvad jeg skrev i et andet indlæg:

Hvis det er en concept2 maskine skal belastningen ikke være højere end en dragfaktor på ca 105-115 for almindelige motionister. Man indstiller dragfactoren, i stedet for bare at indstille damperen på siden, for så vil forskellige maskiner komme til at føles ens.

Dragfactor indstilles således:

On a PM3 or PM4:

Press Menu|Back until the Main Menu is displayed.

Select More Options.

Select Display Drag Factor.

Take a few strokes. After a couple of seconds, the PM will display the drag factor.

Brug den rigtige teknik, se her: http://www.concept2....g/technique.asp

Også er det ellers bare at komme i gang. Start roligt med at få teknikken på plads, 20-24 strokes/min.

God fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

Aloha og tak fra feedback til begge.

Angående dampersetting virkede det logisk på mig, at sætte denne på 10 i formodning om at dette ville tilføje muskelmasse eller i hvert fald holde den status quo,altså samtidigt med jeg fedtforbrænder? Min gennemsnitlige trækfaktor i går lå på omkring 82 og jeg gjorde de 5800 m på 30 min cirkus. Jeg tror i øvrigt ikke at jeg sådan motorisk set ror forkert. Måske er min kondi bare dårligere end først antaget? Jeg er ikke så god til matematikem, men lavere modstand vil selvfølgeligt give mig en bedre sluttid, men vil jeg også være i stand til at forbrænde det samme antal kalorier på samme tidsinterval?

Link to comment
Share on other sites

Aloha og tak fra feedback til begge.

Angående dampersetting virkede det logisk på mig, at sætte denne på 10 i formodning om at dette ville tilføje muskelmasse eller i hvert fald holde den status quo,altså samtidigt med jeg fedtforbrænder? Min gennemsnitlige trækfaktor i går lå på omkring 82 og jeg gjorde de 5800 m på 30 min cirkus. Jeg tror i øvrigt ikke at jeg sådan motorisk set ror forkert. Måske er min kondi bare dårligere end først antaget? Jeg er ikke så god til matematikem, men lavere modstand vil selvfølgeligt give mig en bedre sluttid, men vil jeg også være i stand til at forbrænde det samme antal kalorier på samme tidsinterval?

Det skulle ikke være svært at finde nogle youtube-videoer med roteknik, så kom i sving.

Ang dampersetting, så kræver det lige meget energi at ro en given distance (lad os sige 5000m) uanset om dampersetting står på 1 eller 10, men der vil være en indstilling midt imellem som vil passe dig bedst. Det svare nogenlunde til gearene på en cykel. Det koster en given mængde energi at cykle eksempelvis 25km/t i 30 min, og hvilket gear du benytter har ikke betydning for hvor meget energi det kræver, men det har betydning for hvor let du kan få trampet tilpas med energi i pedalerne. I laveste gear vil du skulle hjule meget hurtigt rundt. I højeste gear vil det være for tungt. Dampersetting 10 (eller i den høje ende) ville man bruge hvis man var en stor fyr (lad os sige 100+ kg) og/eller skulle ro meget kort - 500m eller derunder.

Link to comment
Share on other sites

Jo det kan være en del af konklusionen, Men...

Styrketræning er med til at øge din muskelmasse. En øget muskelmasse vil give dig et øget stofskifte - det bevirker at selv når du ikke træner, så forbrænder kroppen mere, end hvad den gør, med nuværende muskelmasse.

Det kan derfor være en god ide at investere i en god gang styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share