Ondt i ryggen


Mr. Power
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har igennem lang tid haft ondt i ryggen. Det er i den ene side,der hvor man kan mærke bækkenet,lige ved siden af lænden. Det er i toppen af "knoglen". Hvilken muskel hæfter der?Latissimus dorsi?Og kan det være noget infektion i hæftningen?

Kom gerne med nogle bud. Jeg har prøvet både kiropraktor og fyserterapeut uden succes,og er ved at være pænt frustreret.

Lars

Link to comment
Share on other sites

Går ud fra at både fysioterapeut og kiropraktor allerede har undersøgt om der skulle være en SI-problematik. Ellers burde du da ha' pengene tilbage :wink:

Det er MEGET svært at lave en diagnose her over nettet og ville være pænt arrogant af en af os at melde en diagnose ud når du allerede er blevet undersøgt af professionelle.

Hvis du har prøvet både kiro og fys uden succes kunne du evt. prøve med en osteopat :smile:

Link to comment
Share on other sites

God pointe Onkel Troels,havde bare lige surfet nettet for muligheder.

Og med hensyn til en diagnose kan jeg godt se at det ville være for useriøst,havde bare håbet på at der sad en derude,som havde haft lige netop det samme problem og lå inde med nogle guldkorn :)

Jeg laver stadig mobilitetsøvelser for at se om det giver bonus.

Lars

Link to comment
Share on other sites

God pointe Onkel Troels,havde bare lige surfet nettet for muligheder.

Pas på med det! Der findes dårlige råd i overflod.

Jeg har selv haft en del problemer med ryggen (lænden) og har derfor fået en del behandling af en del forskellige behandlere. Og selvom jeg på den måde har erhvervet mig en del viden om netop det problem, tør jeg sjældent at give råd og vejledning over nettet. Det er næsten umuligt på fornuftig hvis at give råd til øvelser, bevægelser og stræk kun ved skrift - og man aner ikke hvordan personen i den anden end tolker det og udfører det.

Link to comment
Share on other sites

Mon det kan være noget iskias-smerte vi er ude i?

Jeg havde lign. symptomer engang, hvor min egen læge fandt frem til, det var musculus piriformis (mindre pæreformet sædemuskel) der klemte på iskiasnerven, som blev beskadiget under et dårligt squat (som jeg selv mener er årsagen).

Jeg havde heller ikke smerter ned i benet, men faktisk kun i siden lige over bækkenet, som du selv beskriver. Men som Troels også nævner, burde en fys umiddelbart have lokaliseret dette.

Link to comment
Share on other sites

Er han "ikke bare" en massør?

Hvad er det han kan, som andre behandlere som fysioterapeuter, osteopater og kiro ikke kan?

Han er manuel terapeut - jeg kender ikke den officielle historien om "uddannelsen". Men han er ikke bare massør - han knækker led som en kiropraktor, bruger akupunktur, trigger point massage og diverse posturologi-teknikker(dem med tænder og ørerne).

Han er fokuseret på årsagsbehandling frem for symptom (modsat fysser og kiro'er). Der er ingen færdiguddannede osteopater i Århus eller Region Midtjylland...

Link to comment
Share on other sites

Han er manuel terapeut - jeg kender ikke den officielle historien om "uddannelsen". Men han er ikke bare massør - han knækker led som en kiropraktor, bruger akupunktur, trigger point massage og diverse posturologi-teknikker(dem med tænder og ørerne).

Han er fokuseret på årsagsbehandling frem for symptom (modsat fysser og kiro'er). Der er ingen færdiguddannede osteopater i Århus eller Region Midtjylland...

Det er noget af en bold at smide i luften, at fysioterapeuter kun behandler symptomer og ikke årsagen. Det er et absolut forkert budskab...

Jeg vil også anbefale, at du finder en dygtig fysioterapeut med efteruddannelse indenfor muskuloskeletal fysioterapi. Søg evt. på www.mckenzie.dk, www.mt.dk eller www.performancestability.com

Link to comment
Share on other sites

Det er noget af en bold at smide i luften, at fysioterapeuter kun behandler symptomer og ikke årsagen. Det er et absolut forkert budskab...

Jeg vil også anbefale, at du finder en dygtig fysioterapeut med efteruddannelse indenfor muskuloskeletal fysioterapi. Søg evt. på www.mckenzie.dk, www.mt.dk eller www.performancestability.com

Jeg vil skide på Mckenzie..., sorry!

Link to comment
Share on other sites

Det vil de mange patienter, som får det bedre ikke. Men hvis du ikke har argumenterne på plads, udover at du skider, så kan du få lov til at fortsætte med dette :)

Jeg kan jo umuligt have mine argumenter på plads, når jeg reelt set ingen ægte forstand har på det..., men det kommer herfra: Det er min indtryk, at Mckenzie-teknikker bliver brugt relativt ukritisk som en "best practice"-løsning uden at bekymre sig om årsagen...

Gider du iøvrigt ikke PM'e link til din praksis?

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo umuligt have mine argumenter på plads, når jeg reelt set ingen ægte forstand har på det..., men det kommer herfra: Det er min indtryk, at Mckenzie-teknikker bliver brugt relativt ukritisk som en "best practice"-løsning uden at bekymre sig om årsagen...

Gider du iøvrigt ikke PM'e link til din praksis?

Selve konceptet er holdbart, og der er meget forskning som støtter op om tilgangen FOR LÆNDEN. For nakke og andre led er forskningen fortsat begrænset. McKenzie er meget omfattende og består af 4x 4 dages kurser, hvorefter man kan tage credential exam. med stort pensum både i teori og praksis. Men der er desværre mange, som vælger at stoppe efter kursus A og B, derfor er det vigtigt at finde terapeuter, som har taget hele kursusrækken og kan anvende tilgangen optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share