Keto-diæt


mvp.
 Share

Recommended Posts

Anyone fortalte mig i dag om hvad en keto-diæt går ud på.

Ingen kulhydrater i længere perioder ad gangen.

Så det gik jeg hjem og fortalte til min kæreste, der er sygeplejerske.

Når man ikke indtager kulhydrater og depoterne er tømte, omdannes noget af kroppens fedt til ketoner. Det er for at hjernen kan få lidt brændstof, da fedt ikke kan passere blod-hjerne barrieren. Men ketoner virker som opløsningsmidler, der langsomt opløser hjernen.

Man kan faktisk få hjerneskade af det og gå i koma. Og det er ikke en joke!

Det kan slå en ihjel.

Ketoner har kostet flere sukkersyge patienter livet.

:teachingfinger:

Jeg synes bare lige at jeg ville nævne det.

Link to comment
Share on other sites

Fuldstændig korrekt.

Af samme grund er det også en hel videnskab at følge en ketogen diæt. Der skal nemlig varieres mellem den ketogene periode og perioder med højt kulhydrat indtag. Et godt eksempel er Body Opus af Dan Duchaine (og nej han døde ikke af at være på ketogen diæt :) )

Men sagt med det samme, man kan sgu knap nok huske hvad man selv hedder på sådan en diæt :lol: Så hvis du er glad for dit job, så vil jeg nok anbefale noget andet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm… Det lyder ubehageligt mvp, men som du selv skriver:

Ingen kulhydrater i længere perioder ad gangen.

Jeg følger en CKD diæt og spiser masser af kulhydrater i en 36 timers periode fra fredag eftermiddag til lørdag aften for at komme ud ketose igen. Så jeg er kun i ketose tilstand fra ca. tirsdag aften til fredag aften, altså 3 dage.

Indtil videre har jeg ikke oplevet andre ting end lettere svedeture og solidt vægttab. En del af vægttabet er dog væske, da ketose diæter også virker deuretisk.

Ved det mindste tegn på andre bivirkninger hopper jeg straks af, og jeg køre ikke i mere end 3 uger af gangen før jeg har enten en status qou uger eller skifter til en mere alm. diæt.

Link to comment
Share on other sites

Men ketoner virker som opløsningsmidler, der langsomt opløser hjernen.

Man kan faktisk få hjerneskade af det og gå i koma. Og det er ikke en joke!

Det kan slå en ihjel.

Jeg kunne godt tænke mig at se en lille reference på det, hvis det er muligt....er lidt nysgerrig efter hvordan man kan opfatte de omtalte keton-stoffer som organiske opløsningsmidler.

Link to comment
Share on other sites

Fuldstændig korrekt.

pruuhh - skal vi nu ikke lige hive i tøjlerne til ketosehesten en gang? :D

Nu kan man jo ikke helt sammenligne faste/kulhydratfaste med diabetisk ketoacidose.

Ved diabetes er det rigtige nok, at det er en farlig tilstand, som har en dødelighed på ca.5% i svære tilfælde, men det er ikke kun ketonstoffernes skyld.

Som sagt bliver man også dehydreret(gns. 5-6liter), man mister natrium og store mængder kalium. Man har typisk et blodsukker på 20-40mM(normalt ca.4-6).

Hvad dør man af ved diabetisk ketoacidose?

Kredsløbskollaps(pga. dehydrering), acidose(delvist pga. ketonstoffer og delvist pga. kredsløbskollaps) og/eller kaliummangel.

Så basalt set har de to tilstande noget med hinanden at gøre og alligevel ikke.

Link to comment
Share on other sites

Acetone er et organisk opløsningsmiddel

Jeg fik nok formuleret mig lidt svagt der. Det jeg mente var, at keton-stoffer, der ikke kun er acetone, er i kroppen i store mængder hele tiden. En keton er jo ikke andet end en funktionel gruppe. De keton-stoffer som dannes under ketogene diæter kunne jeg godt tænke mig at få en reference på....altså en vurdering er sundhedsrisikoen af disse ketoner.

Grunden til det , er at jeg mener Claus har fat i den lange ende. Jeg mener ikke man umiddelbart kan sammenligne diabetes men kulhydrat faste.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ganske vist ikke baggrunden til at kunne deltage i debatten om keton-grupper og hvad vi nu ellers består af. Men, hvis de ketogene diæter skulle være så farlige som beskrevet, synes jeg det er underligt at vi endnu ikke har set en undersøgelse, der dokumenterer problemerne ved dem. De har trods alt eksisteret siden starten af 70erne. Seneste undersøgelse fra Duke i NC, USA fulgte en gruppe på Atkins i 6 måneder. Eneste resultat var laveret blodtryk, lavere fedtprocent og lavere indhold af kolesterol i blodet.

Det hører vel også med til historien at hele folkeslag (eskimoerne eks.) har levet på konstant ketogenisk "diæt". Deres problemer opstod først, da deres kostplaner kom under indflydelse udefra.

Link to comment
Share on other sites

Diddley->

Det er korrekt at eskimoer ikke har haft adgang til kulhydrater i den helt store stil.

Så der er forskel på folkeslag. Prøv f.eks. at se en grønlænder der har drukket et par elefanter.

Der går lige lidt tid før der kan dokumenteres for min påstand.

Men i er vel forhåbentlig stadig i live til den tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share