Cardio


CKF1
 Share

Recommended Posts

Hej venner

Hvad angår fedttab er det så en fordel at træne cardio-træning - eller kan man ligesågodt bare spise dét mindre?

Jeg synes faktisk jeg har lagt mærke til, at jeg taber fedtet hurtigere bare ved at spise mindre og træne styrketræning. Kan der være noget i dét?

Jeg har en teori om, at kroppen er mere tilbøjelig til at lagre fedt hvis den er "vant" til at dyrke meget cardiotræning. Altså - både fordi den vil sikre sig at have energi til næste cardiotræning - men også fordi at kroppen simpelthen bliver for "effektiv" når man er i virkelig god kondi. Altså - at kroppen simpelthen bruger mindre energi ved at røre sig hvis man er i topform. Sagt på en anden måde - hvis man har virkelig god kondition, så skal kroppen ikke bruge ligesåmeget energi på at slæbe sig selv i hverdagen.

Er der nogle kloge hoveder der ved noget om dette?

Jeg synes faktisk det virker meget bedre bare at skære dét mere ned i kosten - end at knokle derudaf med cardiotræning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme at jeg ikke har hørt om din teori andre steder.

Cardiotræning er noget man bliver sulten af, så mon ikke du bare spiser tilsvarende mere end du forbrænder? Energiforbruget ved træningen er slet ikke så stort som mange går og tror.

Ved vægttab er kosten alfa og omega mens motion kun er en (i andre sammenhænge sund og god) detalje.

Link to comment
Share on other sites

Hej venner

Hvad angår fedttab er det så en fordel at træne cardio-træning - eller kan man ligesågodt bare spise dét mindre?

Jeg synes faktisk jeg har lagt mærke til, at jeg taber fedtet hurtigere bare ved at spise mindre og træne styrketræning. Kan der være noget i dét?

Jeg har en teori om, at kroppen er mere tilbøjelig til at lagre fedt hvis den er "vant" til at dyrke meget cardiotræning. Altså - både fordi den vil sikre sig at have energi til næste cardiotræning - men også fordi at kroppen simpelthen bliver for "effektiv" når man er i virkelig god kondi. Altså - at kroppen simpelthen bruger mindre energi ved at røre sig hvis man er i topform. Sagt på en anden måde - hvis man har virkelig god kondition, så skal kroppen ikke bruge ligesåmeget energi på at slæbe sig selv i hverdagen.

Er der nogle kloge hoveder der ved noget om dette?

Jeg synes faktisk det virker meget bedre bare at skære dét mere ned i kosten - end at knokle derudaf med cardiotræning.

Der er lavet studier, som viser at forhøjet stofskifte(i form af motion) øger ens fedtforbrænding. Derfor er det en klar fordel at dyrke cardio, mens man taber sig.

Det er dog langt fra nødvendigt, såfremt man ikke skal cutte hurtigst muligt. Det er dog klart fordelagtigt at cutte hurtigt, som en bodybuilder, da man har mulighed for at bulke længere.

Derudover hvad angår højere kondition -> lavere stofskifte, jeg har aldrig hørt om den teori. Højere kondition betyder jo bare bedre iltoptagelse, that's it.

Dernæst tror jeg også kun en højere kondition kan betyde højere muskelmasse, hvilket resultere i et højere stofskifte.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene gutter.

Jeg skal personligt hverken det ene eller det andet - det er ren interesse. Men - lidt lavere fedtprocent er vel altid godt - og så for helvede da stå i at bruge tiden på de væmmelige cardiomaskiner. Hehe.

Jeg vil undersøge lidt mere i det. Jeg TROR der kan være noget i teorien, at kroppen bliver mere økonomisk hvis man dyrker meget cardio-træning. Jeg er godt klar over at ens generelle forbrænding stiger i en periode efter cardiotræningen.

Jeg synes på mange måder tit cardiotræningen er lidt overvurderet mht. vægttab - det ER da meget meget næmmere at droppe den lille bitte ekstra smule mad, som den skide time på cardiomaskinen forbrænder.

Jeg tror tit folk komplet misforstår det med cardio og tror de kan æde igennem fordi de har stået på en crosstrainer 20 min.

Selvfølgelig vil man tabe sig endnu hurtigere hvis man holder sig på samme kalorieindtag og sørger for at holde det. Men - det er sgu virkelig ikke meget i virkelighedens verden. Det er nemmere bare at skære mere ned på sit indtag.

Link to comment
Share on other sites

Nu kunne det jo være at der var nogle der syntes at det var sjovt at dyrke cardio :wink:

Dertil nogle sundhedsmæssige gevinster som også kunne lokke :smile:

Men enig i at man ikke kan bruge lidt stepmaskine som undskyldning for at fråde igennem.

Jeg ved da naturligvis godt, at der er mange ANDRE gode "bivirkninger" ved at dyrke cardio. Men -jeg HADER cardio, og går KUN efter at tabe fedtet. Haha..

Jeg synes bare det er så åndsvagt når man ser folk, der tror de virkelig giver den en skalle og vil tabe sig æde totalt igennem fordi "de jo skal bruge meget når de har dyrket cardio". Det er sgu så synd. Jeg tror de fleste vægttabere slet ikke er klar over hvor lidt carioen betyder for vægttabet - sammenlignet med bare at spise mindre mad.

Link to comment
Share on other sites

Dybt uenig.

Styrketræning øger muskelmasse og dit basalstofskifte og du forbrænder kalorier når du styrketræner.

Hvor meget man forbrænder er umuligt at sætte specifikke tal på, det kommer an på genetik, arbejdsintensitet, vægt, vægtpå øvelserne etc. Om det er fitness styrketræning på 60 minutter med pauser eller om det er 20 minutters crossfit med høj kontinuerlig intensitet.

Men en ting er sikkert. Du taber dig hvis du indtager mindre kalorier end du forbruger. Så simpelt er det. Det du forbruger er dit basalstofskifte + din normale fysiske aktivitet gennem dagen + din træning.

Jeg er helt enig i at mange lever i den illusion at de kan æde hvad de vil når de træner. Men et sundt vægttab skal i min verden indeholde forbedring i kost og træning. Udebliver den ene vil det man have et usundt vægttab.

Men synes du skal overveje din cardio-teori endnu engang ;) under enhver form for træning vil man have en forøgelse af muskelmasse. Udøvere af langdistance træning ser godt nok små ud for det meste, men hovedsageligt er det fordi deres muskler ikke binder så meget væske som ved styrketræning.

Kalorieforbrændingen falder hvis du taber vægt, fordi kroppen skal flytte på mindre. Men kroppen kalorieforbruget vil i sig selv ikke ændre sig hvis du ikke ændrer vægt? Har du set hvor mange kalorier udholdenhedsudøvere indtager på deres løbeture for at kunne følge med, og bestemt hvor mange kalorier de skal indtage uden for træningerne for at kunne følge op på det massive kalorieforbrug.

60 minutters styrketræning ligger med et rundt tal på 300 kalorier

60 minutters 10 kilometer løb ligger omkring de 1000 kalorier

Så løb, cykel, gå eller stå på inliner og spis sundt, prøv at kostplanlægge i et par uger så du får en ide om hvor meget mad og hvilken slags du skal spise og tab dig med stil. Konditionen der følger med er jo "kun" sund og sygdomsforebyggende.

Link to comment
Share on other sites

Dybt uenig.

Styrketræning øger muskelmasse og dit basalstofskifte og du forbrænder kalorier når du styrketræner.

Hvor meget man forbrænder er umuligt at sætte specifikke tal på, det kommer an på genetik, arbejdsintensitet, vægt, vægtpå øvelserne etc. Om det er fitness styrketræning på 60 minutter med pauser eller om det er 20 minutters crossfit med høj kontinuerlig intensitet.

Men en ting er sikkert. Du taber dig hvis du indtager mindre kalorier end du forbruger. Så simpelt er det. Det du forbruger er dit basalstofskifte + din normale fysiske aktivitet gennem dagen + din træning.

Jeg er helt enig i at mange lever i den illusion at de kan æde hvad de vil når de træner. Men et sundt vægttab skal i min verden indeholde forbedring i kost og træning. Udebliver den ene vil det man have et usundt vægttab.

Men synes du skal overveje din cardio-teori endnu engang ;) under enhver form for træning vil man have en forøgelse af muskelmasse. Udøvere af langdistance træning ser godt nok små ud for det meste, men hovedsageligt er det fordi deres muskler ikke binder så meget væske som ved styrketræning.

Kalorieforbrændingen falder hvis du taber vægt, fordi kroppen skal flytte på mindre. Men kroppen kalorieforbruget vil i sig selv ikke ændre sig hvis du ikke ændrer vægt? Har du set hvor mange kalorier udholdenhedsudøvere indtager på deres løbeture for at kunne følge med, og bestemt hvor mange kalorier de skal indtage uden for træningerne for at kunne følge op på det massive kalorieforbrug.

60 minutters styrketræning ligger med et rundt tal på 300 kalorier

60 minutters 10 kilometer løb ligger omkring de 1000 kalorier

Så løb, cykel, gå eller stå på inliner og spis sundt, prøv at kostplanlægge i et par uger så du får en ide om hvor meget mad og hvilken slags du skal spise og tab dig med stil. Konditionen der følger med er jo "kun" sund og sygdomsforebyggende.

Svømmer alt du siger er jeg helt enig i. Der er intet nyt i det du siger - det er vel almen viden?

Man taber sig dog ikke hvis man træner samtidigt - styrketræning. Selvfølgelig vil en størremuskelmasse give større forbrænding. Og selvfølgelig vil cardio også give lidt større muskler - det er klart.

Jeg tror bare det - for de fleste - ville give meeget større effekt blot at spise mindre, end at dyrke cardio cardio cardio. De fleste undervurderer kosten ekstremt - og den har meeget mere at sige ved et ønsket vægttab end det cardio dér. Hehe..

Dyrker da selv cardio - men ikke overdrevent. Gider det ikke - og det tager alt for lang tid. Så hellere droppe aftenkagen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. så har jeg bestemt misforstået dit mål med denne tråd ? :)

Googler lige. Jeg tror at Cardio kan gøre at man er mere tilbøjelig til at gemme energien i lagrene i kroppen indtal man skal bruge den til cardio. Men det er totalt longshot - jeg synes det ville virke logisk.

Må lige undersøge sagen lidt -ellers må vi lige få ét eller andet universitet til at undersøge sagen. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share