Den kedelige gamle mands ultra løbe log.


Arcus
 Share

Recommended Posts

Kunne godt tænke mig at løbe et helt maraton i det tempo jeg optimalt har formen til pt. dvs omkring de 3.18

Det er ikke en helt urealistisk tid set ift. ruten og at min VDOT egentligt ligger op til at det er den tid jeg kan løbe på.

Men som jeg oplevede sidst skal tingene også lige spille.

Det ville være helt vildt hvis jeg kunne løbe sub 3.18.. Nu må jeg se hvordan grundtræningen forløber.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag 28. November

Opturs løbetur...

11 km

1 km opvarmning.

9 km Steady state (HHR%: 75)

1 km nedvarmning.

+

3x100 meter bakkesprint.

Rigtigt fin tur. Roligt udlæg den første kilometer og dernæst blev tempoet langsomt presset op, for at få en puls omkring den 75%HHR. Valgte en godt varieret rute, med gode op og nedstigninger, for også at træne teknikken. Snittet siger 77%HHR så det er meget godt. Afsluttede med lidt bakkesprint, også for lige at se om min maxpuls som jeg har estimeret til 184 er helt galt på den. Peakede på 180, uden at have udført en rigtigt maxpuls test, så det er ikke helt urealistisk at der lige ligger 4-6 slag og gemmer sig. Satser på at jeg laver en Max test i næste uge. Skal lige finde en bakke der er lang nok til at lave 2 minutters spurt på. Men alt i alt en super god tur, hvor kroppen bare fungerede som den skulle... Win :)

Link to comment
Share on other sites

Fin beretning fra Skovmaren. Det er sgu' gået godt og stabilt fremad. Mon ikke, du kan få en maraton i bogen på 3:15-3:20 næste år uden de store problemer?

Tak. Det er faktisk rigtigt godt lige at tage en mental gennemgang af forberedelserne og løbet for mig. Så bliver jeg obs. på den gode oplevelse det sjovt nok er at løbe 42.2 kilometer, og jeg drager nogle flere erfaringer.

Mit optimistiske mål for 2014 er en sub 3.15 Maraton. Men jeg har ikke travlt med at nå det. Jeg skal være forsigtig med at øge for hurtigt og skal være opmærksom på roligt at øge tempoet. Tror nogle af mine problemer op til dette maraton, var de lange ture ved Maraton pace, som jeg ikke helt var vant til.

Strategien for grundtræningen er derfor at få styrketrænet mindst 2 gange om ugen, og mindst 1 ugentligt tur i Steady state omkring de 75%HHR, gerne 2 og så løbe de rolige ture en smule hurtigere en træningsprogrammet. Dvs i en puls omkring de 65%HHR.

Jeg smider snart mit grundtræningsprogram her op til kritik og indspark...

Link to comment
Share on other sites

Søndag 1. December.

14 km @ 5.13 min/km HHR%:70

Ugens "langtur"

Kroppen er ved at være rimeligt klar igen. Kunne dog godt mærke at læg og fødder fik en omgang styrketræning i fredags. Valgt at tage turen i den høje ende af roligt løb. Det blæste en smule visse steder, men havde valgt den små bakkede rute mod bjergby og retur i dag. Valgte at holde dampen oppe på de sidste bakker, og det var overraskende nemt. En rigtig god tur i dag.

Link to comment
Share on other sites

mandag. 2 dec

Morgen træning.

1.70 km opvarmning på løbebånd @ 10 min

Safty squat bar
5x5 a 60
Bænk
4x5 a 60
1x4 a 60
Det var 5 i den sidste med med hiv og cheat så den tæller ikke.
Good mornings
3x10 a 30
Hanging Leg raises
3x10 a Kropsvægt
Overhead Press
3x5 a 30
Jeg løb tør for tid.
Akilles stretch
3x10 a 80
Hurtig kompakt træning før jeg skulle afsted mod lufthavnen og et møde på sjælland.
Aften
5 km recovery @ 5.41
Oven på en små lang dag og en flyvetur fra København, var det godt lige at få banket den værste rust af.
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 3. dec

Valgt at lave en Maffeton test idag. Princippet er at man skal forsøge at træne i 180-alder puls. Man trækker eller addere så puls slag efter om man har været syg, eller er vel trænet.

Det skulle være en måde at træne sin fedt forbrænding. Jeg ved ikke om det har en effekt, men da puls 135 alligevel er der hvor mit rolige løb er, skader det nok ikke det store at prøve her i grundtræningen.

Testen blev på løbebånd, hvilket jeg hader at bruge. Samtidigt er min puls altid højere på bånd en udendørs. Anyways

15 min opvarmning. Løbebånd 1%

3 km

8 km test. Løbebånd 1%

Målet er at holde puls 135 og så justere hastigheden. Det burde vise sig om maffetone træningen virker da jeg skulle blive bedre til at holde tempo oppe uden at pulsen stiger. Den vil selvfølgeligt altid stige undervejs men det skulle udjævne sig.

Tiderne var:
1:5.49
2: 5.58
3:6.05
4:6.10
5:6.15
6:6:15
7:6.30
8:6.35
jeg har løbet 8-10 km pas udendørs i puls 123 i tempo 5.23, så ved ikke om det er fordi det er indendørs og jeg er en klovn til løbebånd. Det giver under alle omstændigheder en reference ramme der er nem at genskabe.
Løb i Vivo sko. Dejligt
Ialt 11 km.
Onsdag 4. December
opvarmning
C2-roning
2000 m @ 9.23
Dødløft.
5x5 a 90 kg
Efter første sæt var det faktisk rigtigt nemt. Kunne godt have skudt flere reps af i sidste sæt. Tænker at hæve vægten lidt progressivt i de 3 sidste sæt næste gang, så jeg starter med 90 og ender på 95.
---
Calf Raises
4x10 a 150
Fokus på nedadgående fase
----
barbell Rows
5x5 a 40
Lidt laver vægt en sidst for at køre dem helt strict
--
Lateral pulldowns
5x5 a 50
Min højre albue drillede lidt, så det blev ikke til reverse grip pull ups.
Min ryg er også svag og anæmisk, så der var ikke til mere en 50 kg hvis de skulle køres ordenligt. hader gamle mænd i Lat stativet der køre øvelserne med kropsvægten...
---
Dips
5x5 a Kropsvægt
Nemt
----
Situps
4x10 a Kropsvægt
Hamstrings Højre og venstre
2 ben op 1 ben ned
5x5 a 1 plade + 2.5 kg
--
Leg extensions
5x5 a 150
--
Træningen blev kørt på fastende mave. Indtog 6 g BCAA før træning med en smule saft. Fin energi hele træningen igennem. Da jeg skal arbejde fra 14 til 23 blev træningen tidligt i dag.
Edited by Arcus
Link to comment
Share on other sites

17 km @ 5.46

HHR%: 65 / 134 bpm

Langturen skulle tages i dag, da jeg skal til noget barnedåb i weekenden. Valgte at løbe det i min Maffetone puls på 135. Det lykkedes faktisk rigtigt godt. De sidste kilometer var dog ikke helt så stabile som de første. Både pga at det regnede og var rigtigt kold for mine hænder, selvom jeg havende en løbe hånske på, og også fordi jeg i den grad skulle på tønden. Derfor blev det heller ikke til de 18 km der ellers var planlagt. Det skal også siges at de sidste km var noget mere bakkede en de første. Men jeg er godt tilfreds med turen, og det var egentligt nemt nok at styre efter pulsen.
Som jeg mistænkte efter løbebånds testen er mit tempo udenfor noget hurtigere en det er indenfor på bånd. Selv når jeg skal korrigerer for vind og bakker. Men det er jo kun positivt. Det rolige tempo er nu okay når det først bliver mørkt, da jeg løb uden lampe i dag, og man ikke kan påstå at det er gadelys Hjørring kommune bruger mange penge på.

Link to comment
Share on other sites

Løb

7 km @ 5.33

Mit puls bælte flejnede helt ud, så det blev en tur efter tempo.

Okay tur efter en lang køre tur fra sjælland, og en weekend med masser af hygge og mad...

41 km løb i denne uge og 1 times Cross trainer.

Næste uge skulle der være lidt mere tid til at træne, så skulle genre nå de 50 km løb, som minimum, og en langtur omkring de 22 km.

Edited by Arcus
Link to comment
Share on other sites

Mandag 9. Dec

Styrke træning

Opvarmning

C2-Roning

2000 m @ 8,48

Safty Squat bar.
1x5 a 50
1x5 a 55
3x5 a 60
Helt nede med røven. Det sidste sæt kunne godt mærket i fronten. Safty baren er ret tæt på front squat uden bøvlet med at holde den ordenligt.
--
Bænk
1x5 a 55
3x5 a 60
1x5 a 55
--
i Pausene blev der kørt
--
Over hoved press
5x5 a 25
---
Lidt for optimistisk at kære OH press i pausen. Den går også ret godt i pattøjet, så det sidste sæt i bænk blev med minde vægt.
--
Calf Raises
4x10 a 150
---
Situps
4x10 a Kropsvægt
---
Udfalds skridt
2x10 til hvert ben. a Kropsvægt
Rigtigt godt øvelse, som jeg skal blive bedre til.
-
Done
Efter styrke træning, skulle der lige klares lidt ærinder og så løbes en lille tur. 8 km i puls 135, hvilket lykkedes som det skulle. Ser ud til at batteriskiftet og ordenligt fugtning af Softstrap løste de mystiske puls målinger. Det er ikke helt nemt at holde tempo så lavt, men egentligt en meget sjov udfordring. Da jeg alligevel er dårlig til at løbe tempo løb i mørke er vinteren jo perfekt til den slags test. Vejret var ret fugtigt og tåget, men faktisk rigtigt fint at løbe i på trods.
8 km @ 5,43 /HHR%:65
136 BMP
Link to comment
Share on other sites

Var vist for tidligt jeg roste min softstrap. Puls målingen gik helt at helvede til på dagens løbetur.

Op af Tornby bakken, der trods alt er 88 meter over havets overflade, viste min puls 110. Så god form er jeg ikke i.

Jeg løb derfor primært efter tempo idag, selvom jeg gerne ville have løbet efter puls 135.

Men ellers en ganske fin tur før solen gik ned. Løb ud på landet og fik lidt varieret bakker og indtryk med mig.

25 km @ 5.35 min/km

Blev det til...

Edited by Arcus
Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 11 Dec

Styrke-Core træning

Dødløft

1x5 a 90

4x5 a 110

Sidste sæt var småtungt.

--

Kørte

Akilles stretch

5x5 a 80

i pausen mellem sæt

---

DB Rows

5x5 a 22

---

Lateral Pulldown

5x5 a 55

Valgte igen den sikre vej og tog pulldowns istedet for pullups.

---

Situps

3x10 a Kropsvægt

--

Udfalds skridt

2x10 a Kropsvægt (hvert ben)

--

Leg extensions

3x5 a 150

---

Close grip pull ups

4x5 a kropsvægt

---

Lidt skulder pjat...

Fin træning..

Edited by Arcus
Link to comment
Share on other sites

Fredag 13. Dec

C2 Roning

5000m @ 22.30 min

Puls: 125

Cross Trainer

30 minutter @ 135

Har valgt den lidt mere konservative vej omkring Cardio pt. Har haft lidt pangel med min svangsene, så valgte en low impact træning idag.

Efter Cardio blev der styrketrænet lidt.

Skrå Bænk

1x5 a 50

4x5 a 52.5

Fokus på kontrol. Ret nemt sæt idag

---

Front Squat - Dybe

1x5 a 50

4x5 a 55

Det var godt og rimeligt nemt i dag. Fokus på kontrol og stil.

----

Situps

3x10 a Kropsvægt +2.5

---

I pausen lavede jeg

Udfaldsskridt.

2x15 til hvert ben af kropsvægt

---

Close grip pull ups

1x10 a Kropsvægt

1x6 a Kropsvægt

1x5 a Kropsvægt

---

Dips

5x5 a Kropsvægt

--

Front Raises (Skulder gejl)

3x10 a 6 kg

--

Færdig.

maven var ikke helt i ro, men det var godt at få sig rørt på trods af det. Weekenden bruges på Sjælland, så må jeg se om der bliver tid til en løbe tur en af dagene.

Link to comment
Share on other sites

Var vist for tidligt jeg roste min softstrap. Puls målingen gik helt at helvede til på dagens løbetur.

Op af Tornby bakken, der trods alt er 88 meter over havets overflade, viste min puls 110. Så god form er jeg ikke i.

Jeg løb derfor primært efter tempo idag, selvom jeg gerne ville have løbet efter puls 135.

Men ellers en ganske fin tur før solen gik ned. Løb ud på landet og fik lidt varieret bakker og indtryk med mig.

25 km @ 5.35 min/km

Blev det til...

Det er da egentlig relativt hurtigt, du er oppe på langture igen efter skovmaraton. Men altså, hvis kadaveret kan holde til det, så er det jo fint nok. :wootdance:

Link to comment
Share on other sites

Det er da egentlig relativt hurtigt, du er oppe på langture igen efter skovmaraton. Men altså, hvis kadaveret kan holde til det, så er det jo fint nok. :wootdance:

Jeg har lidt svært ved at vurdere hvornår jeg kan skrue op for langturene efter en maraton. jeg har det sådan at kan jeg løbe 10-15 uden problemer dagen efter, kan jeg godt skrue op for længen igen.

jeg skal dog huske at holde tempoet nede.

Taktikken er egentligt at få nogle timers træning i benene. Både løb, men også alternativer som Roning og cross trainer, og så se hvordan det går. Jeg er trods alt kun oppe på 45 km løb om ugen i øjeblikket, så der bliver ikke skruet så hurtigt..

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 14. December

Lørdag stod på jule ting i sverige, hos familie til Kæresten. Det er altid hyggeligt, og da herren i huset er jæger, står menuen altid på vildt, og dertil hørende god rødvin, cognac osv.

Derfor skulle løbeturen gennemføres før turen gik over sundet.

Det blev til

11 km @ 5.33

Puls: 134 /HHR%;64

Pulsen og tempoet sad lige som det skulle, og det var utroligt lunt for en decemeber.

Søndag var jeg en smule træt må jeg indrømme. Det var rigtigt god rødvin og cognac.

Ugen kom til at bestå af:

mandag: Styrke træning + 8 km løb (Roligt)

Tirsdag: 25 km @ 5.35

Onsdag: Styrke træning

Torsdag: Fri

Fredag. 5 km c2 Roning @ 22.30 min / 30 min Cross træning @ HHR%:65 / Styrke træning

Lørdag: 11 km @ 5.33

Søndag: Fri

Det er samlet 44 km løb.

7 km Roning og 30 minutters cross trainer.

Samtidigt blev alle 3 core styrketrænings pas fyret af. Det er ganske tilfreds stillende.

Link to comment
Share on other sites

Mandag 16. December

C2 Roning

7583 meter @ 36.30 min

10 min Cross training @ HHR%: 65

Styrke-Core træning

Safty Squat bar.
5x5 a 60
Dejligt dybt. De første 2 sæt er altid hårde til jeg bliver ordenligt varm.
Burde nok huske nogle opvarmnings sæt med lav vægt.
---
Bænk
5x5 a 60
Rimeligt nemt. Der skal nok 62.5 på næste gang. Pausen blev dog lidt lang da jeg skulle spotte en.
---
Udfalds skridt
3x10 til hvert ben a kropsvægt.
jeg træner stadigt teknik i udfalds skridt. jeg har fucket mit knæ op engang ved at prøve med sandsæk og ikke have stabile knæ.
---
Overhead Press
5x5 a 25
ikke tungt, men jeg syre lidt efter bænk, men mon ikke jeg skal smide 27.5 på næste gang.
---
Situps
3x10 a kropsvægt
--
1 hånds kettelbell swings
3x17 til hver side
--
Færdig...
Det tog lidt længer tid i dag fordi der kig snak i den. Men det var til gengæld skide hyggeligt. Jeg plejer ikke at træne ved 16 tiden, og der er lidt flere i klubben på det tidspunkt
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 17. December

11 km @ 5.33

Puls: 134

maffetone puls løb.

Ca 1/2 var i mørke og kun med pandelampe.. Det fungerede rigtigt godt.

Eneste minus er at jeg døjer en del med maven i øjeblikket, så de sidste 2 km blev løbet med godt sammen pressede baller...

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 18 Dec

Opvarmning

2 km Løbebånd a 10 km/t

Dagens
Core-Styrke
Dødløft-Semisumo
1x5 a 100
3x5 a 110
1x5 a 112.5
De sidste 3 sæt var med bælte. Det var tungt men tror egentligt godt jeg kunne have taget en 115 i sidste sæt. Valgte dog at køre god teknik.
DB Rows
5x5 a 22
Lat. Pulldowns
5x5 a 55
Ret nemt. jeg smider 60 på næste gang. Køre tårn da min albue ikke er glad for at komme ud i yderpositionen ved revers grip pullups.
Situps
1x10 a Kropsvægt
2x10 a Kropsvægt+4 kg
1 Hånds Kettelbell swings
3x15 a 16 - Hver side
Sidste sæt sad godt i lænden. Køre en my laver vægt en jeg kan da jeg skal have styr på teknikken 100%. Men det er en kanon øvelse, med stor overførbarhed til løb.
Close grip Pullups
5x5 a Kropsvægt
For lige at få lidt til biceps. Sidste rep i 5 sæt var med massere af råben. Men den sad som den skulle. Tilfreds med at mine løbe arme kan hive mine 82 kilo op så mange gange.
udfalds skridt
2x10 a Kropsvægt - Hver side
Side Bøj
3x5 a 32 kg - Hver side
Min venstre hånd havde ikke mere greb styrke så måtte skippe de sidste sæt, da jeg ikke havde mine straps med.
Færdig...
Fin træning hvor jeg lod mig gribe lidt af ekstra øvelser. De fleste pauser var mellem 1-2 minutter. I dødløft var pausen mellem 4 og 5 sæt dog 3 minutter.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag 18. Dec

Aften.

5 km @ 5.40/HHR%:65 -
Lille maffetone/recovery tur. Fugtigt vejr, men det holdt tørt. Pulsen sad lige hvor den skulle
Torsdag 19. Dec
12 km @ 5.25 (1:05:00) Puls 132/ HHR%:63
Rimeligt mystisk tur. Pace/Puls er faktisk rigtigt god, men jeg havde følesen af at gå "kold" efter 4 kilometer, hvor det føltes som der ikke var nogle Carbs at løbe på. Derfor var det lidt svært at presse tempoet helt op ift. pulsen, men tempoet var alligevel ret godt. Maffetone er også mellem 125-135 bmp for mit vedkommende, men ville dog godt have den på 135 rent. Løb modsat tur af sidst, men stadigt med pandelampe, som eneste lys i omkring 6 kilometer. Det er fedt at have en god lampe, men det er lidt som at løbe i sin egen verden.
Jeg er begyndt at tage Beta Alanin, 4 gram fordelt over 3 serveringe med 1-2 timer imellem, det kan også være det der har resulteret i den laver puls. Hvis det er tilfældet er det jo en god virkning umiddelbart. Tvivler dog på det, hvis det er placebo er det lige så godt :beer:
Som en side note kan jeg se at jeg er ved at nærme mig 2800 km løbet i år.
Et forsigtigt mål for året var 2200 så det er jo rigtigt fint, specielt når det ikke dækker over diverse styrke træninger, cross training og roning.
Har desuden tilmeldt mig et Maraton løb den 12. januar. En af de lokale løbere runder sit 100 maraton løb, og det vil jeg være med til at fejre sammen med andre løbe tosser.
Det bliver med stor sansynlighed i den helt lave ende at pulsen, og hvis det bliver over 4 timer gør det mig ikke noget. Tænker det som et langt grundtræningspas. Der skal også være plads til lidt hygge og sjov jo. Hvis man lan tale om at det er hyggeligt at løbe 42 km.
Edited by Arcus
Link to comment
Share on other sites

Fredag 20. Dec

C2 Roning

2000 meter @ 8.50

Styrke træning

Front Squat

1x5 a 50

1x5 a 55

5x5 a 57.5

1x5 a 60

De første sæt var opvarmnings sæt. Fik den rigtige dybde i 5x5 sættet. jeg var lidt i tvivl om dagsformen så startede roligt ud. Men 60 kg i front skulle være okay med opvarmning

--

Skrå Bænk

5x5 a 60

1x5 a 62.5

Testede lige lidt højere vægt, tror jeg starter der næste gang

--

Dips

5x5 a Kropsvægt

Udfaldsskridt

2x10 a Kropsvægt (Hver side)

Preacher Curlz

3x10 a 20

Situps

3x10 a Kropsvægt

Sidebøj

2x10 a 28 -hver side

Link to comment
Share on other sites

Der bliver stadigt trænet.

Jeg har dog ikke lige fået opdateret loggen.

Lørdag den 21

5.40 km roligt

Søndag den 22

16 km roligt.

Mandag den 23

Styrke træning

5 km løb

Tirsdag den 24

7.3 km roligt

Onsdag den 25

Styrke træning+C2 roning

Torsdag den 26

17 km roligt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share