Decline presses - nødvendigt?


ibroken
 Share

Recommended Posts

Har undret mig lidt over - efter at have set en masse træningsvideoer fra the "pro's" - om decline øvelser er nødvendige for at opbygge solid og godt markeret brystkasse. Er godt bekendt med, at man ikke kan træne den nedre del af brystmusklen alene, men at man kan ligge mere pres på den ved at køre decline.

Mit spørgsmål er så om I mener det er nødvendigt at sætte en decline bevægelse ind i sit program? Videoerne jeg har set, ser man som regel kun at der bliver kørt flad og incline. En enkelt video så jeg dog, at Phil Heath kørte en Hammer Strength øvelser, hvor bevægelsen var som en alm chest press, men han hænder nåede mere den nedre del af brystmusklen.

Er bare nysgerrig om, hvad I mener om dette.

Link to comment
Share on other sites

Nødvendigt og nødvendigt. Isoleret set er den vel ikke nødvendig. Variation er for det meste godt, så på den måde er det en fin variant. På samme måde som dips også er en god øvelse, der lægger stresset nederst på brystmusklen. Men igen, brystmusklen er én muskel, så decideret træning af den nederste del er ikke muligt.

Link to comment
Share on other sites

Nødvendigt og nødvendigt. Isoleret set er den vel ikke nødvendig. Variation er for det meste godt, så på den måde er det en fin variant. På samme måde som dips også er en god øvelse, der lægger stresset nederst på brystmusklen. Men igen, brystmusklen er én muskel, så decideret træning af den nederste del er ikke muligt.

Enig med Iglo.

Hvis man er nybegynder (læs under et par års dedikeret træning) står decline chest øvelser lavt på min prioriteringsliste, men for varians og især finpudsning af individuel muskelskulptur er den en fin øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Complete wrong er da lige at stramme den. Enig i at det fuldstændig afhænger af hvilket skulderproblem man måtte ha', men når det er sagt så er det en kendsgerning at Decline sætter mindre stresse på front delt og mere på chest end alm. bænkpres.

Desuden er min praktiske erfaring at mange der får ondt i skulderne af alm. bænkpres godt kan kører decline bænkpres. Men dette skyldes nok mest af alt en dårlig bænkpres teknik.

Link to comment
Share on other sites

Måske dårligt formuleret, men tænkte bare på om man skulle holde sig, når man var 1-2 reps fra udmattelse i dét sæt.

Har som regelt altid kørt den helt ud i hvert sæt.

Neurale stress, der bliver nævnt.. Skader det hypertrofi respons eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Hmm... sure?

Uddyb gerne

Det er pga bevægebanen som kommer til at ligge forholdsvis lavt i forhold til alm press hvor bevægebanen tit ses relativt langt oppe mod hals/hoved.

Jo højere bevægebanen bevæger sig op jo mere rom og i skulderen og dermed mulighed for mere intern rotation.

Link to comment
Share on other sites

Måske dårligt formuleret, men tænkte bare på om man skulle holde sig, når man var 1-2 reps fra udmattelse i dét sæt.

Har som regelt altid kørt den helt ud i hvert sæt.

Neurale stress, der bliver nævnt.. Skader det hypertrofi respons eller hva?

Der har været en del snak omkring neural fatigue inde på t-nation, specielt waterbury er tilhænger af det og umiddelbart synes jeg ikke det lyder dumt, derfor jeg også selv er tilhænger af dét.

Interessant læsning hvis ikke andet. Chad waterbury + neural fatigue / depletion.

Edit: for at svare på dit spørgsmål : Sikkert ikke.

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Det er pga bevægebanen som kommer til at ligge forholdsvis lavt i forhold til alm press hvor bevægebanen tit ses relativt langt oppe mod hals/hoved.

Jo højere bevægebanen bevæger sig op jo mere rom og i skulderen og dermed mulighed for mere intern rotation.

Det første er jeg med på og helt enig I :smile:

Men kan stadig ikke helt se hvorfor det skulle give støre indadrotation i skulderen.

Med mindre man selvfølgelig laver suicide bænkpres hvor man kører helt op til kravebenet, og må nød til at lave en indadrotation det sidste stykke for at ramme brystet som et udslag af dette.

Men her er der jo snakke om superdårlig bænkpres teknik samt stramhed i skulderen på samme tid.

Men tror jeg ved hvad du mener nu :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nødvendigt i forhold til hvad?

Hvis man udelukkende fokuserer på hypertrofi er øvelser som incline og især DB press og flyes enormt gode øvelser.

For en del år tilbage efterhånden kørte jeg stort set kun almindelig bænkpres, da jeg havde læst en masse af b.la. TJ's gamle indlæg, hvor incline varianter og flyes blev negligeret til fordel for almindelig bænk.

Resultatet var, at jeg havde det mest flade bryst. Især den claviculære del var underudviklet. Det var først efter jeg gik over til DB press og flyes og begyndte at køre en del incline at mit bryst for alvor begyndte at vokse.

Den dag i dag har jeg aldrig DOMS i brystet efter jeg har kørt bænkpres, uanset hvilken variant jeg kører. Jeg har til gengæld altid DOMS i brystet efter DB press eller flyes.

Men hvis man er styrkeløfter og ikke primært træner for hypertrofi skal man selvfølgelig holde sig til bænkpres :smile:

Edited by Excess
Link to comment
Share on other sites

Nødvendigt i forhold til hvad?

Hvis man udelukkende fokuserer på hypertrofi er øvelser som incline og især DB press og flyes enormt gode øvelser.

For en del år tilbage efterhånden kørte jeg stort set kun almindelig bænkpres, da jeg havde læst en masse af b.la. TJ's gamle indlæg, hvor incline varianter og flyes blev negligeret til fordel for almindelig bænk.

Resultatet var, at jeg havde det mest flade bryst. Især den claviculære del var underudviklet. Det var først efter jeg gik over til DB press og flyes og begyndte at køre en del incline at mit bryst for alvor begyndte at vokse.

Den dag i dag har jeg aldrig DOMS i brystet efter jeg har kørt bænkpres, uanset hvilken variant jeg kører. Jeg har til gengæld altid DOMS i brystet efter DB press eller flyes.

Men hvis man er styrkeløfter og ikke primært træner for hypertrofi skal man selvfølgelig holde sig til bænkpres :smile:

Jeg mener nødvendig i forhold til styrke, men hvis man kører efter pæne muskler og symmetri er alle de andre øvelser naturligvis velkomne :-)

Men ellers får man pres i alle retninger af de 3 øvelser jeg nævnte.

Link to comment
Share on other sites

Det første er jeg med på og helt enig I :smile:

Men kan stadig ikke helt se hvorfor det skulle give støre indadrotation i skulderen.

Med mindre man selvfølgelig laver suicide bænkpres hvor man kører helt op til kravebenet, og må nød til at lave en indadrotation det sidste stykke for at ramme brystet som et udslag af dette.

Men her er der jo snakke om superdårlig bænkpres teknik samt stramhed i skulderen på samme tid.

Men tror jeg ved hvad du mener nu :smile:

De fleste oplever eller har oplevet inden de har fået styr på teknikken at albuerne kan have en tendens til at flyve ved de begyndene sidste tunge reps i et sæt og hurtigt bevæge sig op mod hals regionen, det er ganske svært at opnå samme på trods af svævende albuer i Decline. I alm vil skulderene også tit kunne ses løfte sig, så opspænd forsvinder hvilket i sig selv ikke er en risiko faktor, men dét at skulderen løfter sig øger også indadrotationen eller ihvertfald muligheden for det.

For brugeren der har styr på teknikken er der nok ikke noget at bekymre sig om, men der er jo ingen som starter ud med den viden og for det meste er det noget som først kommer efter mange års træning med hovedet under armen og med en del år på bagen som træner er min personlige erfaring at største delen af alle og her snakker vi drenge, uanset alder og mål ender med at få smerter i skulderen pga uhensigtsmæssig træning og det er på trods af at de er blevet instrueret i rigtig udførelse af bevægelserne. Så som udgangs punkt synes jeg decline press burde være standarden da jeg endnu ikke har oplevet noget få smerter heraf.

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share