Afdanket IRONMAN Podium Finisher


Juan Pelota
 Share

Recommended Posts

Torsdag

Hjemmetræner: 65 min

10 min Zn2

10 min: 1 min hårdt, 1 min let

2 min let

(Zn2 + Zn3-4)

8 min + 2 min

6 min + 4 min

4 min + 6 min

2 min + 8 min

5 min nedvarm

Fin omgang på hjemmetræneren. Programmet gjorde det let mentalt at komme igennem dagens træning. Jeg skal have mig en wattmåler længere kan den ikke være. Nu er vi grej snakken er der en Dash Stages.9 saddel på vej til undertegnede - det er lir er jeg sikker på

Edited by Juan Pelota
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal have mig en wattmåler længere kan den ikke være. Nu er vi grej snakken er der en Dash Stages.9 saddel på vej til undertegnede - det er lir er jeg sikker på

Ja, det skal du! Det kan slet ikke diskuteres :wink:

Dash 9 - uhhhhh, den glæder jeg mig til at høre mere om! Jeg har luret en del på den og synes at den er pisse cool, så smid lige en anmeldelse når den er testet :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk en saddel der er "sponsoreret" til test på TRILAB.dk - så der kommer en test.

Jeg er stadig studerende ;-) Jeg sad og regnede på det i dag, med en pris på 500$ inkl forsendelse og dertil stor risiko for told + moms + diverse gebyrer er vi over 4k (firetusinde kroner) for en saddel, hvis altså man selv skal betale. Det er vildt! Så jeg forventer mig meget af den :-)

Link to comment
Share on other sites

Fredag:

Svømning: 2200M

500M opvarm

400M teknik

4x25M ben

5x200M let aerob

200M nedvarm pullbouy

Hurtigt omgang. Der var fint flow, og det vigtigste var, at komme i vandet.

Lørdag:

Løb - løbebånd: 13 km løbes som:

4x (2 km let aerob + 1 km hård aerob) + 1 km let aerob

Vejret gjorde, at jeg røg en tur på løbebånd - røvsygt, men pt er jeg ret motiveret og glæder mig hele tiden til at skulle træne, hvilket hjælper meget på sagerne. Løbebånd er en mærkelig måde at bevæge sig på, når det bruges til andet end speedwork IMO. I morgen står den på svømning med triklubben også en tur på hjemmetræneren inden jeg skal forberede mig til eksamen mandag. Efter eksamen mandag venter der 14 dages ferie, hvilket jeg bestemt ikke klager over :-)

Derudover er jeg begyndt at bruge TrainingPeaks, hvilket jeg mest af alt er fan af. Jeg er lidt utrilfreds over, at måden man kan lave sin års-periodisering på bære så meget præg af Joe Friel's Triathletes Training Bible - det er lidt ærgeligt, da det gør at jeg forbliver i excel lige på denne front.

Link to comment
Share on other sites

dash2.jpegdash-e1390388151781.jpg

Nå, jeg blev ligeså dårlig til at holde gang i mit logning, som jeg havde frygtet. Dog skal I ikke snydes for denne herlighed, der kom ind af døren igår. Jeg er meget spændt på at komme op og sidde på den, hvilket bliver første gang i morgen. Jeg selv synes det er en fryd for øjet - det vil der formentlig være delte meninger om.

Link to comment
Share on other sites

Sammenlignet med hvad der ellers findes af TT specifikke sadler på markedet, så er jeg enig - den er langt pænere end ISM Adamo, Copp og hvad der ellers findes derude.
Jeg har bestilt en Specialized Sitero pro til min nye TT´ere. Den er ikke ligeså pæn som Dash sadlen (koster også kun det halve), men IMO trods alt pænere end de andre førnævnte.

Som sagt tidligere, så glæder jeg mig til at læse om dine oplevelser med sadlen:-)

Når du sådan tester på vegne af Trilab, får du så lov til at beholde nogle af de produkter du tester?

Link to comment
Share on other sites

Den er minimalistisk, men umiddelbart uden at miste sin funktion (er min opfattelse). Det minimalistiske look og ikke mindst rails'ene der er i Carbon med kevlar (i valgfri farve) viklet omkring. Sammenligner man med Adamo, sitero osv, så er der så meget bullshit på de sadler som ingen nytte har udover vægt - måske materialerne på disse sadler gør, at det kræver mere materiale før sadlen bliver stiv nok?

Kravet for, at jeg gider teste et produkt er, at jeg får lov at beholde det efter - for mig er det min betaling for den tid jeg ligger i det :-) Nogle af producenterne mener at det kan få tingene til at virke utroværdigt, men sådan fungere det nu ikke - jeg kan berette om at jeg pt også tester de S-works trivent sko, som sidder på cyklen. På papiret virker det hele genialt, men i virkeligheden er jeg virkelig ikke begejstret for lukkemekanismen og ej heller materialerne af overdelen på en så dyr sko. Her er shimano's tri sko til gengæld noget at skrive hjem om.

Nå, nok om det ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Juan

Går og leger lidt med at optimere kosten og vil høre om du har nogle holdninger til at supplere kosten med kosttilskud (fx. fiskeolie, proteinpulver, magnesium piller)? Eller mener du, at man kan klare det med en varieret kost hvor der er fokus på protein rige madvarer?

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk svært at svare på, da det kommer an på den øvrige kost.

Proteinpulver og fiskeolie er et fine supplementer. Jeg bruger selv proteinpulver en gang i mellem - specielt efter de sene aften svømninger, hvor jeg ikke gider til at lave mad når man kommer hjem. Nogle vil snakke om "window of opportunity" ift at optage næring, og de kan der nok være noget om ift også at mindske restitutionen/øge dens hastighed.

Fiskeolie er en god idé og kan ikke skade + koster ikke alverden.

Hvad er dine egne overvejelser ift de kosttilskud du omtaler?

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart er jeg nok af den holdning at jeg kommer langt med en varieret kost.

Har prøvet at logge mit mad-indtag de seneste 3 dage og fordelingen på kulhydrater, protein og fedt svinger mellem følgende værdier:

Kylhydrater: 372g - 487g

Protein: 150 g - 216 g

Fedt: 106 gram - 157 g

Ud fra dette får jeg ihvertfald mit proteinbehov dækket igennem normal kost

(ifølge Team Danmark har udholdenhedsatleter et dagligt behov på 1,2-1,7 g protein pr. kg kropsvægt @ 112-158g. for mig). Så ud fra dette ser det ikke ud til at jeg har behov for at tage proteinpulver dagligt. Men overvejer at bruge det på dage med særlig hård træning og hvor jeg ikke har mulighed for at spise så proteinrige måltider.

Enig med fiskeolien

Har overvejet at tage magnesium fordi jeg sveder helt ekstremt når jeg er til spinning og derfor taber en masse salt. Men tror først jeg vil forsøge mig med at blande elektrolytter i det vand jeg indtager under spinningtimen, og se om det ikke er nok.

Ellers skal jeg os til at være bedre til at indtage mad lige efter en hård træningssession. Vil helst undgå syntetiske ting så regner med en banan+500ml. kakaoskummetmælk.

http://www.teamdanmark.dk/Eksperter/Sportsernaering/Kend_dit_energibehov.aspx

Edited by crawk
Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart er jeg nok af den holdning at jeg kommer langt med en varieret kost.

Har prøvet at logge mit mad-indtag de seneste 3 dage og fordelingen på kulhydrater, protein og fedt svinger mellem følgende værdier:

Kylhydrater: 372g - 487g

Protein: 150 g - 216 g

Fedt: 106 gram - 157 g

Ud fra dette får jeg ihvertfald mit proteinbehov dækket igennem normal kost

(ifølge Team Danmark har udholdenhedsatleter et dagligt behov på 1,2-1,7 g protein pr. kg kropsvægt @ 112-158g. for mig). Så ud fra dette ser det ikke ud til at jeg har behov for at tage proteinpulver dagligt. Men overvejer at bruge det på dage med særlig hård træning og hvor jeg ikke har mulighed for at spise så proteinrige måltider.

Enig med fiskeolien

Har overvejet at tage magnesium fordi jeg sveder helt ekstremt når jeg er til spinning og derfor taber en masse salt. Men tror først jeg vil forsøge mig med at blande elektrolytter i det vand jeg indtager under spinningtimen, og se om det ikke er nok.

Ellers skal jeg os til at være bedre til at indtage mad lige efter en hård træningssession. Vil helst undgå syntetiske ting så regner med en banan+500ml. kakaoskummetmælk.

http://www.teamdanmark.dk/Eksperter/Sportsernaering/Kend_dit_energibehov.aspx

Egentlig har du jo selv nogle ganske fine betragtninger.

De dage, hvor du har lange og/eller meget intense træningspas kan du passende indtage en proteindrik indeholdende kulhydrat efterfølgende. Kakaomælk vil være en fin løsning, omend proteinpulver vil være billigere for dig i længden.

I forhold til snakken omkring magnesium, så ville jeg bruge noget ala High5 Zero tabs i dit vand under spinning. Evt. en dunk med rent vand og en med High5 Zero tabs eller lignende fra anden producent.

Overordnet set, så tror jeg ikke der kommer noget godt ud af at være hysterisk med sin kost i forhold til triathlon - spiser du fornuftigt varieret, får dine grøntsager, magre proteinkilder og gode fedtkilder, så skal du snarre stille dig spørgsmålet: har du nok energi til at gennemføre den træning du har planlagt? Hvis ikke, så tilbage og analyser på hvad der kan være årsagen. Får du nok kulhydrater op til et træningspas osv?

Vi lever i et land, hvor kulhydratforskrækkelse snart bliver en folkesygdom, men nok om det.

Regner med at prøve nogle af dine hometrainer sessions, og vil lige høre hvilken metode bruger du til at udregne dine træningszoner?

Der findes næsten ligeså mange måder at finde sine zoner på, som der findes atleter efterhånden.

Jeg har skrevet noget i denne artikel: http://trilab.dk/find-dine-pulszoner/

Jeg selv er gået helt væk fra, at bruge puls som indikator for noget som helst, da det i flere tilfælde (læs: indenfor samt i korte invaller) ikke giver mening. Brug i stedet Borgskala'en og dens RPE-værdi i forhold til, hvor hårdt du føler det er - dette er beskrevet nærmere i artiklen.

Klø på!

Link to comment
Share on other sites

Vejret gjorde, at jeg røg en tur på løbebånd - røvsygt, men pt er jeg ret motiveret og glæder mig hele tiden til at skulle træne, hvilket hjælper meget på sagerne. Løbebånd er en mærkelig måde at bevæge sig på, når det bruges til andet end speedwork IMO. I morgen står den på svømning med triklubben også en tur på hjemmetræneren inden jeg skal forberede mig til eksamen mandag. Efter eksamen mandag venter der 14 dages ferie, hvilket jeg bestemt ikke klager over :-)

Derudover er jeg begyndt at bruge TrainingPeaks, hvilket jeg mest af alt er fan af. Jeg er lidt utrilfreds over, at måden man kan lave sin års-periodisering på bære så meget præg af Joe Friel's Triathletes Training Bible - det er lidt ærgeligt, da det gør at jeg forbliver i excel lige på denne front.

Har du købt premium adgangen til Trainingpeaks eller nøjes du med gratisversionen?

Kan du løfte lidt at sløret for din års-periodisering ? Er det evt. muligt at se dit excel ark ? Kunne godt bruge lidt inspiration ift. min egen planlægning

Edited by crawk
Link to comment
Share on other sites

Har du købt premium adgangen til Trainingpeaks eller nøjes du med gratisversionen?

Kan du løfte lidt at sløret for din års-periodisering ? Er det evt. muligt at se dit excel ark ? Kunne godt bruge lidt inspiration ift. min egen planlægning

Send mig din mail i PB.

Premiumaccount, 1 mdr gratis med rabatkoden POWERMETER30.

Link to comment
Share on other sites

Mit livs indtil nu længste svømmepas blev svømmet her til morgen, det samme gjorde sig gældende sidste søndag.

Svømning: 5200M (90min)

Opvarm: 700M blandet

Teknik: 700M

- 3x50M søm i pande

- 3x50M brilleglas

- 3x50M 6ben + 3 arm

- 2x50M ben

- 3x50M hypoxi (3.-5.-7.)

Hovedserie: 3800M

- 10x100M, p: 15s CR på ulige IM på lige

- 5x200M ulige PB, lige SS, p: 15s

- 2x400M negativ split (200/200), p: 15s

- 2x100M løs

- 10x50M hypoxi (3-5-7.), p: 10s

- 200M MF

100M nedvarm PB

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En status herfra:

Træningen går planmæssigt og dog, så har jeg haft lidt med skulderen – ikke noget nyt, mærkede det samme sidste sæson, og der gik det i sig selv. Det har dog betydet, at jeg ikke har ville tage chancer, hvorfor der i denne uge er sprunget 2x svømmepas over. Det er egentlig ikke noget der passer mig skide godt, men omvendt er det bedre at tage det i opløbet end at forcere. Samtidig er det en reminder om, at selvom træningen kører på skinner og kroppen absorbere mængden, så er det vigtigt at lytte til kroppen og agere herpå med det samme. “Hvile skal så vidt muligt IKKE planlægges, men holdes, når der er behov for det.” der skal være plads til akut hvile, hvis behovet opstår. Egentlig er det nok noget at det sværeste at indse, når man er inde i en god rytme.

Jeg har fået en ny saddel, hvilket har gjort at cyklen skal fin-tunes lidt. Her lidt video af positionen:

Der er efterhånden mange, der har spugt ind til, hvad målet er i København i år – indtil nu har det kun været de nærmest, der har kendt til mit mål. Målsætningerne er sat, og i år virker de mere ambitiøse end sidste år, hvilket dog også gerne skulle være tilfældet. Jeg er sikker på, at jeg i år kommer til at skulle arbejdere endnu hårdere for at nå målene end sidste år. Når det så er sagt, så er ruten i København væsentlig hurtigere end i Roth, og havde jeg kørt i København sidste år, er jeg overbevist om, at jeg havde kørt en sub 9:30t tid – alene på cykelruten havde jeg med stor sansynlighed hentet 9 min. Nok om det, der skal køres stærkt i både Aalborg og København i år.

MÅLSÆTNINGERNE FOR MINE TO A-RÆS BLIVER SÅLEDES:

Aalborg Triathlon 1/2 Jernmand:
sub 4:30t
IRONMAN Copenhagen:
sub 9:15t

/Lund

Link to comment
Share on other sites

Fedt at du endelig smider din målsætning op :smile: Jeg glæder mig virkelig til at følge din vej frem mod målstregen!

Vedr. din position, var det så ikke en idé at prøve at arbejde den lidt længere ned? Jeg kunne godt tænke mig at se en noget fladere ryg, og måske endda også en position lidt længere fremme på cyklen. Jeg ved godt, at det kan være tricky at rette på positionen, da det i sidste ende handler om de watt man er i stand til at pumpe i pedalerne i den givne position, men for sådan en ung fyr som dig burde der næsten være den nødvendige smidighed til det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk allerede arbejdet positionen nedad, dog er jeg lidt betænkelig med at fikse noget der virker. Ift at komme længere frem, så kan Dash sadlen komme meget længere frem, men jeg kan ikke helt blive enig med mig selv om, om Dash sadlen er noget for mig eller om jeg skal tilbage på min adamo - hvis sidste nævnte er tilfældet så kan sadlen ikke komme længere frem end den er nu, hvorfor jeg er lidt betænkelig med at ændre for meget.

Nå, watt-måleren kom igår, og efter flere timers forsøg på at få spideren af mit Rotor kranksæt opgav jeg faktisk at få den af. Dog gav et sidste forsøg pote, og jeg fik den af, med flere ridser på mine hænder, til stor glæde. Jeg stod derfor tidligt op for at køre en 60 min på hjemmetræneren - mest af alt for at få en idé om, hvor jeg skal ligge ud når der skal køres 20 min FTP i den kommende uge. Det hele blev kørt på tom mave og en masse andre IKKE-optimale ting, som der naturligvis er ændret på når denne test skal køres.

Programmet var som følger:

Opvarm:

2x (5 min i TT + 5 min siddende)

5x 30 sek hårdt + 30 sek let

5 min let i TT

Herefter:

4x (5 min hårdt i TT + 2 min let siddende)

5 min rul

Gennemsnits-watt: 205 watt

For at gøre det hele så specifikt som muligt, så kører jeg hele FTP-testen i TT-position. På 5 min intervallerne lå jeg mellem 250-260 watt, så planen er at starte ud en smule højere i næste uge, så må vi se hvad det ender med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share