Sign in to follow this  
SVB

Foam rolling - godt eller skidt?

Recommended Posts

Over den seneste tid har jeg set flere og flere der gør brug af denne nye trend før de skal træne. Personligt ved jeg ikke helt hvad jeg skal synes om det, jeg ser både positive og negative ting. Jeg har ikke selv nogen dybere viden omkring den praktiske brug af foam roller og skriver derfor dette indlæg ud fra hvordan jeg ser folk bruge dem og brug af dem før træning.

Først og fremmest kommer jeg selv mest i crossfit-kredse hvor foam rolling bliver mere og mere udbredt. Jeg ser folk foam rolle før træning, på forskellige muskelgrupper, i en rullende, rytmisk, frem og tilbage bevægelse.

Lidt om foam rolling (SMR) fra http://sundere.org/

Intro

Self-Myofascial Release (Herefter SMR) er et hurtig voksende fænomen på verdensplan, men ikke mindst i Danmark. Metoden kan bruges af alt fra sportsudøvere på alle niveauer til Hr. og Fru Danmark hjemme i stuerne. Men hvad er SMR? Hvordan virker det? Og hvorfor er det blevet så populært?

Baggrund

I tidligere artikler her på bloggen har der været længere referencelister, men ikke denne. Dette skyldes at SMR ikke er et særlig videnskabelig veldokumenteret område. Derfor vil denne artikel tage udgangspunkt i teori inden for SMR og ikke videnskabelig studier.

Den positive effekten skabt ved SMR fra f.eks. foam rolling, skyldes formentlig den antimyotatiske refleks skabt af Golgi-seneorganet (Senetenen). I overgangen fra sene til muskel finder vi Golgi-seneorganet, som er en mekanoreceptor der følsom over for udspænding. Organet har til opgave at fortælle kroppen hvor meget spænding, der er i den påvirkede muskel/sene. Når spændingen på musklen bliver så høj at der er en risiko for at musklen kan tage skade, stimulerer Golgi-seneorganet muskel spindlerne til at slappe af og sænke tonus i muskulaturen. Denne nedsættelse af tonus er den antimyotatiske refleks, og er med til at skabe nedenstående fordele.

Fordelene ved SMR teknikker

- Reducerer og nedbryder arvævsdannelser

- Reducerer spænding i overaktive muskler

- Reducerer smerte

- Reducerer stress på ledstruktur

- Forbedre kvaliteten af bevægelse

- Forbedre mobilitet og range of motion

- Øget velvære

- Billig i forhold til dybdegående manuel behandling hos fysioterapeut eller ART-behandler

Som der står skrevet i uddraget ovenover er der begrænset/ingen forskning omkring emnet, altså har vi at gøre med teorier. Nu skal jeg gladeligt indrømme at jeg ikke er helt skarp omkring den myotatiske refleks! Når jeg husker tilbage på den undervisning jeg har fået i det, husker jeg det som om at refleksen havde til opgave at kontrahere antagonisten ved stort stræk af en given muskel, for at undgå overrivning i forbindelse med kontraktion. Ret mig gerne hvis det er helt forkert... Ud fra denne betragtning forestiller jeg mig at der skal involveres større stræk-krafter end en foam roller kan præstere, for at kunne påvirke den antimyotatiske refleks?

Som jeg har forstået det, gør mange brug af foam rolling som opvarmning for at foredre mobilitet og ROM. Til dette tænker jeg at dynamisk udstrækning og andre mere traditionelle opvarmning/forberedelses metoder gør arbejdet bedre hvis ikke mindst lige så godt?

Imod:

- Veneklapperne: Jeg er kun stødt på folk der foam roller "frem og tilbage". Går det fx. ud over m. quadriceps bliver der både rullet mod hjertet og væk fra hjertet. Hvis man foam roller religiøst hver gang inden man skal træne på denne måde, forestiller jeg mig at dette må have en ødelæggende effekt på veneklapperne.

- Rytmisk massage: Rytmisk massage vil give afslapning af den pågældende muskulatur og et lavt arousel niv., men er dette optimalt forud for fysisk aktivitet? I forhold til arousel niv. tænker jeg at det er mere hensigtsmæssigt at gøre brug af arytmiske rul for at få arousel niv.'et op?

Hvad er din holdning til foam rolling?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvad er din holdning til foam rolling?

Jeg ved ikke hvordan det virker og jeg er også ligeglad. Til gengæld ved jeg det virker - det kan jeg jo mærke hver gang jeg ruller lidt rundt og straks får det bedre.

Jeg bruger det ikke til "mobility" men som massage af ømme muskler.

Foam roller og baseball er fast inventar i min træningstaske.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ved ikke hvordan det virker og jeg er også ligeglad. Til gengæld ved jeg det virker - det kan jeg jo mærke hver gang jeg ruller lidt rundt og straks får det bedre.

Jeg bruger det ikke til "mobility" men som massage af ømme muskler.

Foam roller og baseball er fast inventar i min træningstaske.

Set i Z-health øjemed fjerner det trussel niveauset hvilket giver større neuralt potentiale.. just my 5 cents.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Set i Z-health øjemed fjerner det trussel niveauset hvilket giver større neuralt potentiale.. just my 5 cents.

Hmm, jeg har ofte set Dr. Cobb (manden bag Z-Health) advare mod brugen af foam rolling? Ikke overraskende fordi han mener at Z-Health er langt bedre end foam rolling :laugh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, jeg har ofte set Dr. Cobb (manden bag Z-Health) advare mod brugen af foam rolling? Ikke overraskende fordi han mener at Z-Health er langt bedre end foam rolling :laugh:

Det vil jeg hverken af eller bekræfte. Jeg gav bare mit besyv til lidt eftertanke, men hvorvidt han rent faktisk er modstander af det har jeg ingen ide om

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg ved ikke hvordan det virker og jeg er også ligeglad. Til gengæld ved jeg det virker - det kan jeg jo mærke hver gang jeg ruller lidt rundt og straks får det bedre.

Jeg bruger det ikke til "mobility" men som massage af ømme muskler.

Er helt enig i at foam rolling sagtens kan bruges som et billigt (dog også væsentligt dårligere...) alternativ til en massør. Ville for alt i verden heller ikke undvære min lacrosse bold.

Set i Z-health øjemed fjerner det trussel niveauset hvilket giver større neuralt potentiale.. just my 5 cents.

Vil du ikke forklare hvad du mener med trussel niveau, og for så vidt også hvad du specifikt tænker på når du skriver neuralt potentiale?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvad er din holdning til foam rolling?

I min vægtløfter klub er der blevet indkøbt en sådan rulle.

Det er ynkeligt at se voksne mænd ligge på gulvet og gnubbe sig på en foamrulle, i steden for at løfte jern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I min vægtløfter klub er der blevet indkøbt en sådan rulle.

Det er ynkeligt at se voksne mænd ligge på gulvet og gnubbe sig på en foamrulle, i steden for at løfte jern.

Wow.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I min vægtløfter klub er der blevet indkøbt en sådan rulle.

Det er ynkeligt at se voksne mænd ligge på gulvet og gnubbe sig på en foamrulle, i steden for at løfte jern.

Enig. Man ligner jo en abe der knepper en fodbold.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I min vægtløfter klub er der blevet indkøbt en sådan rulle.

Det er ynkeligt at se voksne mænd ligge på gulvet og gnubbe sig på en foamrulle, i steden for at løfte jern.

Det er sørgeligt at se voksne mænd der kan træne pga. skader, fordi de ikke foamroller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this