Sign in to follow this  
Followers 0
bimmer2

Skal i form!

9 posts in this topic

Jeg er i elendig form lige pt. Jeg har ikke lavet noget i lang tid, men vil rigtig gerne i god form.

Jeg har tænkt mig at løbe, og så har jeg læst at interval træning skulle forbedre ens kondition hurtigst muligt.

Det skal gerne være sådan, at jeg kan mærke forbedringer angående min form, altså at jeg kan se, jeg kan klare mere og mere.

Mit spørgsmål er, om det er fint nok at træne f.eks. tabata, selvom jeg sådan set lige er startet.

Jeg styrketræner også ved siden af, men det er jeg stort set også lige gået i gang med, efter en meget lang pause.

Jeg er 20 år, ca. 180 høj og vejer omtrent 90kg.

Havde overvejet at gøre sådan her:

Dag 1: Løb

Dag 2: Styrke

Dag 3: Løb

Dag 4: Styrke

Dag 5: Løb

Dag 6: Styrke

Dag 7: Fri

Håber nogle kan give lidt råd omkring det :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er helt sikkert at interval træning er med til at forbedre formen markant. Dog skal du nok være opmærksom på at grundformen skal være i orden før du kaster dig ud i Tabata træning og lignende. Løb kræver en forholdsvis lang tilvænning for muskler, sener og led, og hvis du kaster dig ud i hård intervaltræning før denne tilvænning vil resultatet højst sandsynligt blive en skade. Derfor: læg stille og roligt ud med løb og følg evt. et begynderprogram.

Hvis du gerne vil træne intervaller hvor pulsen kommer op og ringe, kan du jo evt. dyrke andre motionsformer for løb. Spinning kunne været et godt alternativ, der er ikke den samme belastning på kroppen som ved løb og det forbedrer konditionen med en ret lav skadesrisiko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så hvis man har en meget dårlig grundform, og man gerne vil have en bedre form hurtigt. Er det bedre at gøre brug af alternativer til løb, som f.eks. spinning, da løb kræver en længere tilvænningsprocces?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så hvis man har en meget dårlig grundform, og man gerne vil have en bedre form hurtigt. Er det bedre at gøre brug af alternativer til løb, som f.eks. spinning, da løb kræver en længere tilvænningsprocces?

Hmmm ja hvis man stiller det sådan op. Dermed ikke sagt at du ikke får en god form af at løbe, selv i moderat tempo. Mit bud er, at hvis du starter op med et begynderprogram på omkring 3 måneder vil du derefter bedre være i stand til at eksperimentere med tempo og intervaller. Det tager ikke flere år at opbygge en grundform, pointen er bare at passe på mht. skader.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan sagtens køre interval træning.

Prøv at lav nogle intervaller hvor du løber stærkt, og derefter bare slapper helt af, eller går.

Det ALLER vigtigste er bare, at du mærker GODT efter i din krop (fødder, ankel, knæ, hofte etc.)

Skaber fx dine knæ sig en dag, så VENT med at løbe til du føler dig FULDSTÆNDIG(!) klar igen, det kan være 1 dag, 10 dage alt derimellem eller længere tid, ingen ved det, kun dig :-)

Og læs den her artikel:

http://www.simplyshredded.com/fit-with-hiit-science-is-dropping-the-hammer-on-endless-bouts-of-steady-state-cardio.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Skadesrisikoen er væsentlig forøget hvis du løber stærkt, også hvis det er del af et løbe program. For begyndere drejer det sig om at få vænnet kroppen til at løbe, ikke om tempo. Så find et begynderprogram, fx her på siden, og følg det. De veksler som reglen mellem løb og gang. Løb er som reglen i moderat tempo (snakketempo) og gang er rask gang. Så den eneste form for interval træning der kan anbefales, er roligt løb afløst af rolig gang. Personligt mener jeg ikke du skal begynde med "rigtig" intervaltrænning før du kan løbe 10 km uden pause.

Men der er jo som nævnt også spinning, crosstrainer eller romaskiner, men det kræver jo adgang til disse maskiner,enten ved køb eller medlemskab af fitnesscenter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Træn tungt fullbody styrketræning. Squat og dødløft blandt andet. Det styrker musklerne i hele kroppen, og også knæ osv. Så du burde bedre forebygge løbeknæ osv.

Der er sikkert mange kloge undersøgelser der understøtter dette. Mit råd er dog basert på personlig erfaring.

Jeg begyndte med løb efter 3 måneders fullbody program, og var pænt overrasket over hvor klar ens krop er på løb, da dine ben allerede er van til belastning.

Selvfølgelig bør du følge de råd der er givet ift. begynder program. Alt for mange starter for hård ud, og bliver skaded elelr mister modet.

At komme i form og bevare formen er ikke et 3 måneders projekt, men burde gerne blive en del af dit liv.

Husk at det godt må være sjovt også :laugh:

Mr. Power likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Træn tungt fullbody styrketræning. Squat og dødløft blandt andet. Det styrker musklerne i hele kroppen, og også knæ osv. Så du burde bedre forebygge løbeknæ osv.

Husk at det godt må være sjovt også :laugh:

Jamen det lyder da netop ikke sjovt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0