Hvad indtager i under træning?


devito
 Share

Recommended Posts

Superdrink JS - men hallo hvis du har et normalt arbejde og træner sent eftermiddag, så har man jo ikke lige en blender + div. goodies og kan proppe i, ved hånden. Men bare det var så vel.

Jeg napper en grovbolle med honning + 35 gr. whey i 4 dl. mælk 2 timer før træning og lige efter napper jeg en omgang N-Large + min creatin. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hehe nej det har jeg lagt mærke til ;) Men seriøst, så er pointen at din krop ikke skal bruge alt det "sukkerstads, som JS ville sige, til noget. 600kcal fra simpelt sukker er en del. Hvis du spiser omkring de 3000kcal om dagen, så får du 20% af dine kcal fra simpelt sukker. Der er intet andet i dextrose end energi. Ingen vitaminer, mineraler eller sporstoffer, hvorfor jeg ydmygt mener, at du ville være bedre tjent med at nedsætte dit intag af sukkerstads, og istedet enten indtage en blanding af fx dextrose og noget mere komplekst kulhydrat, eller indtage en mindre mængde dextrose før, under og efter træning, og istedet indtage en større mængde komplekse kulhydrater, fra en naturlig kilde efter træning.

Inden du kommer med referencer til Pubmed, om at undersøgelser viser at bla bla bla gr dextrose er optimalt og bla bla bla  ;) , så lad mig lige påpege at undersøgelserne IKKE tester forskellige måder at angribe posttræningsernæring på, men typisk undersøger om fx sukrose er bedre end dextrose, eller om x antal gram er bedre end x+n gram. Det er endnu et område hvor undersøgelserne halter langt efter "sund fornuft" B)

Jeg vil så fortsætte argumentationen ud fra logisk tænkning (og lidt løs reference). Det har vist sig, at indtagelse af 0,8 gram kulhydrat (let optagelige) og 0,4 gram protein før, under og efter træning gav et optimalt miljø for muskelvækst, hvilket er grunden til jeg gør det.

At mine kulhydrater sagtens kunne have været mere velvalgte ud fra et næringsmæssigt synspunkt, er jeg ganske enig i. Men omvendt så ser jeg ikke behovet for yderligere næringsstoffer i min 3500kcal diæt (eksl. de 600 fra pre- og postworkout), der er sat fornuftigt sammen med grøntsager, kartofler, ris etc. etc. (med en vægt på 40% af energiindtaget i form af kulhydrater). Det er selvfølgelig glimrende med næringsstoffer, men på et kalorieoverskud opnås der massere af næringsstoffer gennem den almindelige diæt, hvorfor der sagtens kan gås direkte til makronerne pre- og post workout.

Link to comment
Share on other sites

Cilius--> De energilagre du bruge til træning skulle gerne være opbygget via god kost dagen i forvejen. At begynde og fylde på ½ time før vil bare - selvom det er hurtige kulh. lige tildels i mave/lever med diverse forstyrrelser tilfølge. Derimod efter træning er det fordelagtigt, at indtage ca. 1 g hurtigt kulh pr. 1 kg kropsvægt. Men ved kun vægttræning på max en 1.5 time burde vand kunne gøre det under træning og dine glykogenlagre, ja de skulle jo som sagt allerede være bygget op.

Så Craw er vist inde på noget rigtigt - for selv efter træning ville jeg ikke bare hælde sukker indenbords når man kan få nærigrige fødevarer istedet såsom bananer eller tørret frugt :)

Link to comment
Share on other sites

Det var ellers ikke så lidt JS. Du må have et stort månedligt budget på kosttilskud.

Ja, JS - det er sku en ordentlig mundfuld du indtager. Hvor mange penge tror du, at det i gennemsnit løber op i pr. md., hvis man skulle gøre det mest optimale, hvilket jeg antager at du gør? Bliver det cirka 800-1000 kr. om måneden? Føler du aldrig at det er for mange penge, du bruger på det, eller ser du det blot som ren og skær god investering i din sundhed - dit liv? ;)

Edited by The Tiger
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger nu også min 1000,- i måned på tilskud - men så sparer jeg jo også til gengæld lidt på kosten, da jeg er fri for at tænke på proteinkilder fra kosten. Så alt ialt er det (nok) ikke så slemt. B)

Men ok, så bruger jeg jo heller ikke penge på smøger - som andre gør - så igen, det er jo et valg hvad man vil bruge sine penge til!!

Edited by DSB Harry
Link to comment
Share on other sites

Baardi bilder:

Det er en billig pris at betale for en flot, muskuløs og sund krop!

Glæder mig til den dag jeg er færdiguddannet, jeg vil med glæde betale den pris og mere til!

Hej... Ja, jeg synes også et eller andet sted , at pengene er lagt godt ud, når man ser det som en investering i en sund krop mv... Omvendt er pengene jo ikke lagt godt ud, hvis man ikke har det godt med at bruge så mange penge på det - du kan jo omvendt sagtens være sund og rask uden alt det kosttilskud.

For mit vedkommende er det nok lidt med blandede følelser, da jeg er på en SU+studielån, og ikke helt føler pengene slår til.

Hey! Er det helt normalt her på MOL at bruge cirka 1000 kr. om måneden på kosttilskud? Kunne være interessant at høre andre. Incl. abonnent i centeret løber det altså op. Jeg giver 399 kr. om måneden, der hvor der træner, så jeg kunne jo sagtens bruge 1500 kr. om måneden alt i alt.. Det er altså meget af en SU. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share