Multi-vitamin/mineral-piller 2012


Jan Projekt Smørhul
 Share

Recommended Posts

Hej.:wink:

Her i starten af året har jeg igen kigget rundt på de forskellige multi-vitamin/mineral-piller på det danske marked. Fremover forkorter jeg disse til MULTI-piller.

Jeg synes, at alle dem, som jeg har set, er dårlige. Ingen af dem lever op til de "krav" eller forventninger, som jeg har til disse. Og det har de aldrig gjort. I de sidste 25 år har der - efter min mening - ikke været meget at råbe hurra for m.h.t. MULTI-pillerne. Jeg synes, at de fleste af produkterne på det danske marked altid har været dårlige. Enten indeholder de for meget af et eller flere stoffer, som jo er vitaminer og mineraler. Eller også indeholder de for lidt eller ingenting af bestemte stoffer.

Jeg vil i dette indlæg skrive om de "krav", som jeg har til en MULTI-pille. Og så vil jeg i næste indlæg komme ind på, hvilke produkter, som man kan bruge, hvis man vil følge mine ideer. Mit første indlæg er en genopfriskning og opsummering af mine tidligere ideer. Her, kan man så se, hvad jeg mener i 2012.

Jeg håber, at andre debat-deltagere vil komme med deres bud på, hvd de synes er de bedste MULTI. Hvad bruger I selv? Har I et godt forslag til mig?

Jeg har igennem tiden brugt 2 begreber; nemlig "Light" og "Den Gyldne Middelvej".

"Light" betyder kort og godt, at tilskuddet skal indeholde mindre end 100 % ADT af visse vitaminer og/eller mineraler. Man får jo i forvejen en mængde af stofferne gennem føden. (ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel). Denne "Light"-tankegang er indført i min "Den Gyldne Middelvej", som jeg kommer ind på i det følgende.

Min vej er ikke en direkte anbefaling, men kun et bud på, hvad man kan gøre. Jeg gør kun læseren opmærksom på, hvad man kan gøre. Det er disse retningslinier, som jeg selv går efter.

Mine retningslinier hviler IKKE på direkte videnskab, men på 25 års interesse for emnet. Det er værd at understrege kraftigt.

Det, som jeg som privatperson går efter, når jeg skal sammensætte mit tilskud, er følgende:

Det første og største krav er, at jeg højst vil have 7 mg jern (ca. 50 % ADT) som mand. Kvinder i den fødedygtige alder kan vælge et tilskud med mere jern, dersom de ved, at de har brug for det.

Mit næststørste krav er, at jeg vil have mindst 12 stoffer fra vitamin-gruppen og mindst 9 mineraler i tilskuddet.

De 12 stoffer fra vitamin-gruppen er vitamin A, B1, B2, B6, B12, folin, niacin, pantothensyre, biotin, vitamin C, D og E. Allerhelst vil jeg også have tilskud af vitamin K, men ifølge varedeklarationerne er det sjældent i produkterne. Øv.

De 9 mineraler er calcium, magnesium, kobber, iod, mangan, krom, selen, molybdæn og zink. Kvinder i den fødedygtige alder skal også tænke på det mineralet jern. Jeg vil råde læserne til at lade være med at købe produkterne, dersom de ikke har alle disse stoffer i sig.

Jeg bruger følgende MÆNGDER m.h.t. tilskud.

Vitamin : 50 % ADT

Vitamin B1, B2, B6, B12, folin, niacin, pantothensyre, biotin: 50-100 % ADT

Vitamin C: 120-150 mg svarende til 200-250 % af en tidligere ADT.

Vitamin D: 10-15 m-g svarende til 200-300 % af en tidligere eller nuværende ADT. Året rundt ønsker jeg dette.

Vitamin E: 20-30 mg svarende til 200-300 % af en tidligere eller nuværende ADT. Her skal man være opmærksom på, at 20-30 mg gælder for HELE ens tilskudspulje. Hvis man f.eks får 7,5 mg E-vitamin fra 5 små FISKEOLIE-kapsler af mærket Eskimo 3, behøver man mindre af vitaminet fra Multi-pillerne.

Vitamin K: 50 %

Mineraler:

Calcium: ca. 250 mg

Magnesium, kobber, iod, mangan, krom, molybdæn, zink: 50 % ADT

Selen: ca. 100 m-g svarende til 80 % af en daværende ADT-værdi på 125 m-g. Dette svarer til 200 % eller 250 % af den nuværende ADT-værdi, som vist er på 40 eller 50 m-g.

Jern: Højst 7 mg svarende til 50 % af den nuværende ADT for mænd. ADT-værdien er vist sat ned fra 18 mg til 14 mg. Kvinder kan tage mere.

MULTI-pillen bør højst indeholder 3 plante-, tang- eller algetyper. Stoffer kan nemlig modarbejde hinanden. Og hvis man har alt for mange stoffer i en MULTI, kan der ske det, at stoffer modarbejder hinanden. Og det kan producenterne på ingen måde overskue.

Vitamin C, vitamin E og selen fra MULTI indgår i antioxidant-forsvaret. Disse er i en højere mængde end 100 % ADT. Der er nemlig ikke enighed om, hvor meget man bør indtage. For at få et mere bredtdækkende forsvar, hvor stofferne samarbejder, kan de suppleres med en eller flere antioxidanter. Her kan nævnes Q 10, grøn the eller kakao-pillen.

SKADELIG OVERDOSERING:

I fagbøger kan man uden al tvivl finde maksimale grænser for, hvor meget man må få af et stof. Hvis man får mere, er der risiko for skadelig overdosering. MEN jeg tror ikke på disse grænser. Jeg tror ikke, at det er undersøgt ordentligt. Jeg mener nemlig bl.a. , at man skal undersøge det i 60 år ved hver person. Man kan jo være 15 år, når man starter på en MULTI - og så først stoppe, når man er 75 år. Det er 60 år.

P.g.a. frygt for skadelig overdosering vil jeg helst kun have 50 % ADT af et eller flere af de overstående stoffer.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Og det kan producenterne på ingen måde overskue.

Nej selvfølgelig kan de ikke det - virksomheder med millioner og atter millioner i omsætning og stribevis af dygtige forskere at trække på. Hvordan skulle de dog nogensinde kunne overskue det? Godt at vi har Jan Projekt Smørhul.

Link to comment
Share on other sites

Fra kompetent hold får man altid at vide, at spiser man en sund varieret kost har man ikke brug for vitaminpiller.

Men hvor mange spiser en varieret nok kost, dagligt/ugentlig, til at kunne sige at man er dækket fuldstændigt ind? Og at man ikke behøver en vitaminpille?

Det kender jeg ikke rigtig nogen der gør, så ved at spise en vitaminpille, er man dækket godt ind.

Edited by IbZor
Link to comment
Share on other sites

Hej Jan.

Nu har jeg selv sat mig utrolig meget ind i netop vitamin tilskud, og forstår ikke HELT din problemstilling.

Personligt spiser jeg blot de billigste multivitaminer, da det ikke som sådan er DER jeg går efter at dække mit behov, udover det basale. Alle bør spise en multivitamin, uanset hvor god ens kost er.

Hvorfor supplerer du ikke bare op? Personligt tager jeg udover en multi, D-vitamin, B-vitamin komplex, C-vitamin og fiskeolie. Indimellem Zink.

ADT er så latterlig langt under den grænse man burde få for langt de fleste vitaminer.

Hvilke er det, at du er bange for at få for meget af? vil gerne give et bud, og en forklaring på, hvor meget du bør tage.

Men glem alt om at en multivitamin dækker hele dit behov :) Men god er den!

Hvis det er, så har jeg på min blog netop lavet et par lange indlæg om nogle vitaminer, laver nok flere. Se min signatur.

Edited by SebastianPetersen.dk
Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

BFT og Sebastian Petersen. Jeg svarer jer i næste indlæg.

Jeg så en trykfejl i mit første indlæg. Der skulle stå, at vitamin A i tilskud bør ligge på ca. 50 % ADT, dersom man vil følge mine retningslinier.

VALG AF MULTI-VITAMIN/MINERAL-PILLER:

Da alle MULTI-piller på det danske marked - efter min mening - er dårlige, er det svært at vælge et tilskud. Hvad gør man så?

Man kan vælge 2 dårlige MULTI-piller og få en kombination, der er tæt på "rimelig". Det er jeg selv begyndt på.

Man kan nemlig tage "LIVOL MULTI TOTAL 50 +" og "OSFORTE +". Mineralerne i OSFORTE + er organisk bundne.

Man kan halvvere dagsdosis af LIVOL MULTI TOTAL 50+, der jo er på 2 tabletter. Så man kan nøjes med den ene.

Og så kan man supplere med 1 OSFORTE +. Her er dagsdosis 2-4 tabletter. Nøjs med 1.

Det giver en fornuftig kombination.

Selvom producenten mener, at LIVOL MULTI TOTAL 50 + er beregnet for folk over 50 år, kan den udmærket bruges af folk mellem 20 og 60 år, hvis man supplerer den med "OSFORTE +".

I den "grydefuld" af Osforte+, som er i butikkerne nu, er der ikke E-vitamin. Producenten har nemlig meddelt mig, at den ikke kunne finde E-vitamin i en GMO-fri udgave denne gang. Så hvis du i forvejen tager fiskeolie-, GLA- eller CLA-tilskud, som kan være tilsat E-vitamin, kan du komme op på en passende mængde. 1 LIVOL PLUS + 1 OSFORTE uden E-vitamin giver 15 mg E-vitamin.

De 15 mg E-vitamin svarer til 150 % af en tidligere eller nuvværende ADT-værdi. (ADT er Anbefalet Daglig Tilfførsel). Den mængde er for lille, synes jeg. For at få lidt mere E-vitamin, kan man derfor supplere med fiskeolie-, GLA- eller CLA-tilskud, som kan være tilsat E-vitamin. Feks giver 5 små kapsler "Eskimo 3"-fiskeolie-kapsler 7,5 mg E-vitamin. 1 LIVOL MULTI TOTAL 50 PLUS + 1 OSFORTE + 5 kapsler "ESKIMO 3" giver 22,5 mg E-vitamin. Det er en ganske fornuftig mængde, synes jeg. Disse 3 ting tager jeg selv.

Hvis du ikke tager fiskeolie-, GLA- eller CLA-tilskud, findes der - måske - en anden mulighed for at få en passende mængde E-vitamin . Man kan tage 1 kapsel "CARDI-E-PLUS". Dagsdosis er 2 kapsler, men nøjs med en. Det giver dig cirka 3 stoffer af de ialt 8 stoffer, som findes i E-vitamin-gruppen. Jeg skriver "måske". Jeg har nemlig ikke viden nok til at vurdere, om "CARDI E PLUS" er et godt produkt. I bladet "Sund-forskning.dk" vinter 2012, som den alternative fagperson Marianne Palm er en af hovedkræfterne bag, står der lidt positive ting om produktet. Men jeg har svært ved at finde ud af, om det er en slags reklame eller om bladet er afhængig af producenternes penge.

Hvis der er E-vitamin i den "grydefuld" Osforte+, som du køber i en butik, kan du selv bestemme, om du vil undvære fiskeolie-, GLA- eller CLA-tilskud. Så får du nemlig 25 mg E-vitamin i forvejen.

Lad os prøve og se lidt nærmere på kombinationen af 1 LIVOL + 1 OSFORTE.

Kombinationen giver dig 62-63 mg C-vitamin. Det svarer til ca. 100 % af en tidligere eller nuværende ADT-værdi. Det synes jeg er for lidt. Man kan derfor supplere overstående med en billig C-vitamin-pille på 60-75 mg. Det gør jeg selv. Så kommer du op på 123 eller 138 mg C-vitamin. Det synes jeg er godt.

Man får hele 15 m-g svarende til 300 % ADT af D-vitamin, dersom man vælger den forhenværende ADT-værdi. Det synes jeg er fint at tage året rundt.

Tilskuddet giver 50 % ADT af K-vitamin. Det ses kun sjældent i MULTI-piller, hvis man læser varedeklarationerne. Jeg synes, at det er godt med dette tilskud af K-vitamin.

Man får 260 mg kalk., som jeg synes er en passende mængde.

Kombinationen giver 3,5 mg svarende til 25 % af den nuværende ADT-værdi af JERN. Det er en fordel for mænd, at der er under 50 % ADT af JERN i tilskuddet. Men kvinder i den fødedygtige alder kan supplere med tilskud af JERN, dersom de ved, at de har brug for det.

Tilskuddet giver 85 m-g selen. Jeg foretrækker som tidligere nævnt 100 m-g. Men man kan jo ikke få alt i verden. Og de 85 er jo rimelig tæt på de 100 m-g. I bladet Sund-Forskning.dk står der også, at det nok ikke er nødvendigt med et tilskud på 100 m-g.

Man får noget selen fra Osforte, der er organisk bundet. Dette er muligvis en fordel. Man får noget selen fra LIVOL, der vist ikke er organsik bundet. Nogle folk ønsker organisk bundet selen eller selen-gær.

Man får hele 175 % ADT af biotin, 100 % ADT af mineralet kobber, 128 % ADT af krom, 150 % ADT af molybdæn og 168 % ADT af zink. Om dette kan medføre skadelig overdosering, tør jeg ikke sige. Men jeg havde foretrukket 50 % ADT af disse stoffer. Så er man på den sikre side.

I fagbogen NNR fra 2004 mener den etablerede videnskab vist, at man får mere end sundt er af zink i dette overnævnte tilskud. ( "NNR - Nordic Nutrition Recommendations" årgang 2004 ). Det er 8 år siden, bogen udkom.

For at få et bredere antioxidant-forsvar kan overnævnte suppleres med en eller flere antioxidanter. Det kan være en "rødvins-pille", lyccopen/lycopene (tomat), pille med SOD eller betacaroten. Men da stoffer kan modarbejde hinanden, vil jeg foreslå, at man tager disse på et andet tidspunkt end OSFORTE +. Pillen OSFORTE + indeholder nemlig i forvejen for mange plantedele. Nemlig op til 5 styk.

I fagbladet "Dansk kemi" nr 1-2, 2012 med vedhæng kan man se 2 artikler om antioxidanter. De er skrevet af Lars Porskjær Christensen fra Syddansk Universitet. I disse kan man læse følgende. Kroppen skulle have svært ved at udnytte en betydelig del af antioxidant-effekten af flere stoffer i føden og kosttilskud. Hvis dette passer, kan det være, at kroppen har svært ved at udnytte antioxidant-effekten i overstående brede antioxidant-forsvar.

Men jeg synes - indtil at man ved mere - at det er en god ide med dette forsvar. Så er man på den sikre side. Ligeledes kunne jeg godt tænke mig at høre Vitalrådets mening om dette. ( www.vitalraadet.dk ).

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du går for meget op i, om du får lidt for meget af noget :)

ADT er altså virkelig lavt sat! Det er sat ud fra nogle minimums grænser.

Google lidt rundt omkring de enkelte vitaminer, og du vil hurtigt finde ud af at det folk der sætter sig lidt ind i det, egentlig tager, er noget højere end det anbefalet. ADT er simpelthen alt alt for lavt for meget af det.

Personligt får jeg +500mg C-vitamin, +80mg D-vitamin, en ekstra zink tabelet, og så multivitamin (livol, almindelig), og fiskeolie.

Link to comment
Share on other sites

Personligt får jeg +500mg C-vitamin, +80mg D-vitamin, en ekstra zink tabelet, og så multivitamin (livol, almindelig), og fiskeolie.

Hvorfor +500mg C-vitamin? Er der for lidt i de der Livol multi piller? Bruger dem nemlig også selv som den eneste vitamin pille pt...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor +500mg C-vitamin? Er der for lidt i de der Livol multi piller? Bruger dem nemlig også selv som den eneste vitamin pille pt...

Har egentlgi lige skrevet en lang blogpost om det :)

Hvorfor jeg tager 500mg C-vitamin

Basically, så ophober man ikke C-vitamin. Faktisk skal en meget stor del af befolkningen, have måske 2000-2500mg om dagen for at få det optimale indtag.

C-vitamin er stærkt undervurderet :)

Jeg føler 500mg er ok til mig, med lidt ekstra tilskud i multi osv. ved siden af, men det er nu omkring minimum alligevel vil jeg sige.

Jeg tæller ikke rigtig multivitamin med i "det jeg gerne vil have" da det er meget små mængder af det meste, men den er god at tage, for at få lidt all-round vitaminer og mineraler.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. :wink:

1. ADT-VÆRDIER:

Hej Sebastian Petersen. Tillykke med din flotte hjemmeside. Jeg har læst dine spændende artikler om C- og D-vitamin på denne side samt dine indlæg i denne tråd.

Du skriver: "ADT er så latterlig langt under den grænse man burde få for langt de fleste vitaminer". ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel.

Jeg er ikke enig. Det er også sort/hvidt, hvis man mener, at ADT blot er minimums-værdier, der kun lige kan holde mangelsygdomme væk. I en eller flere ADT-værdier er der jo indbygget en "sikkerheds-zone", som gør, at ADT nogle gange udgør en større mængde end den, som skal til for at holde mangelsygdomme væk. Dog er det mere nuanceret end her beskrevet.

Jeg tror heller ikke på, at alle, der har sat sig ind i emnet, tager relativ store mængder af vitaminer eller mineraler. F.eks er jeg ikke sikker på, at læge Jerk W. Langer, professor og læge Arne Astrup eller lektor Susanne Bugel fra Forskningsinstitut for Human ernæring tager mega-store mængder.

Det er endnu ikke bevist, at de mega-doser, som du tager af C- og D-vitamin, er de optimale. Det er der ikke enighed om. Myndighedernes 100 % ADT af disse kan være lige så tæt på det optimale som dine værdier.

Det er heller ikke bevist, når du skriver ordret: "Faktisk skal en meget stor del af befolkningen, have måske 2000-2500mg om dagen for at få det optimale indtag". Citat slut. Prøv at uddyb og dokumenter denne påstand. Læserne bør tænke på, at ADT-værdien for C-vitamin er et sted mellem 60-90 mg, så der er et meget stort spring op til de mængder, som du nævner.

Du tager mindst 80 m-gram D-vitamin om dagen. De over 80 m-g D-vitamin svarer til over 16 gange den mængde, som tidligere blev anbefalet. ADT-værdien for D-vitamin har nemlig været ca. 5 mg. Det er en høj mængde. Man har endnu ikke kunne dokumentere, at denne mega-dosis er bedre end det, som myndighederne anbefaler. Der er idag stadig stor uenighed om, hvad den optimale og rette mængde af D-vitamin skal være.

2. SKADELIG OVERDOSERING:

Når man snakker om skadelig overdosering, skelner man som du ved mellem de vandopløselige og de fedtopløselige vitaminer. B- og C-vitaminer er vandopløselige, mens A-, D-, E og K-vitaminer er fedtopløselige. De vandopløselige er sværere at overdosere end de fedtopløselige.

Derfor skriver man da også i fagbogen NNR - Nordic Nutrition Recommendations, årgang 2004, at der ikke er beviser for, at over 1000 mg C-vitamin er skadeligt. Denne bog er dog snart forældet.

I det nye nyhedsbrev fra "Naturli" skriver læge og radiodoktoren Carsten Vagn Hansen ordret: "Samtidig er C-vitamin helt ufarligt. Man kan give f.eks. 50 gram direkte ind i blodet uden problemer". Jeg er dybt uenig med ham. Der er ikke garanti for, at C-vitamin er helt ufarligt, dersom det tages i store mængder.

Jeg kan godt forestille mig, at C-vitamin er skadeligt i langt, langt mindre mængder.

D-vitamin er fedtopløselig og derfor - i teorien - nemmere at overdosere end de vandopløselige B- og C-vitaminer.

Multi-vitamin/mineral-pillen Omnimin indeholder store mængder af visse vitaminer/mineraler ssom f.eks C- og E-vitaminer. Mængden af D-vitamin er dog ikke særlig stor. Den er blevet godkendt som sikker at bruge. Så Lægemiddelstyrelsen - er det vist - vurderer, at der ikke er risiko for bivirkninger ved indtag af Omnimin. Men det kan jo ændres, dersom der kommer ny viden frem.

For nogle år siden spurgte jeg fagfolk, råd og styrelse og deres vurdering af multi-vitamin/mineral-pillen Omnimin. Disse mente ikke, at der var risiko for skadelig overdosering ved brug af Omnimin. Og dette selvom Omnimin indeholder store mængder af bl.a. C- og E-vitamin. Så vidt jeg husker, indeholder 2 Omnimin-piller 400 eller 500 mg C-vitamin. Men det er nogle år siden, at jeg spurgte, så måske er det forældet idag.

Sebastian, du kan uden al tvivl henvise til værdier for skadelig overdosering af bl.a. C- og E-vitamin. Men jeg tror ikke på de værdier, som du kan finde og som man kan finde i bl.a. NNR-bogen 2004 og mere opdaterede steder. Jeg tror nemlig, at værdierne kan være langt mindre. Jeg er skeptisk af bl.a. en grund. Undersøgelserne har næppe været lange nok til at undersøge risikoen for bivirkninger. Undersøgelserne skal nemlig vare mindst et halvt århundrede, da bivirkninger kan have brug for lang tid for at vise sig. En person kan have taget tilskud fra han var 15 til han er over 75 år. Det er mere end et halvt århundrede. Biivirkninger kan udvikle sig meget LANGSOMT over årene.

Man hører da også af og til snak om, at der kan være risiko for bivirkninger ved ret så lave små mængder af visse vitaminer eller mineraler. Læge Steen Stender, lektor Susanne Bugel, Kræftens bekæmpelse og Hjerteforeningen samt en fagperson fra en eller anden statslig styrelse har vist alle udvist skepsis m.h.t. visse former for tilskud af vitaminer og mineraler. Flere af disse har udtalt sig om bivirkninger ved visse tilskud af vitaminer/mineraler.

Senest har jeg været i kontakt med Susanne Bugel, der har arbejdet - og måske stadig gør - på Forskningsinstitut for Human Ernæring på KVL-Landbohøjskolen. Jeg er ikke altid enig med hende, men jeg betragter hende som en rimelig pålidelig kilde. Hun svarede mig idag, at folk, der arbejder med vitaminer og mineraler, er generelt blevet forsigtige med at anbefale tilskud, fordi der er kommet en del undersøgelser, der antyder, at det kan være uhensigtmæssigt at få selv lidt for meget. Hun og andre siger nu, at man for en sikkerheds skyld kan lade være med at tage tilsdkud.

Jeg er ikke enig med Susanne i, at man skal lade være med at tage tilskud. Men jeg er enig i, at man bør passe på med selv relativ små mængder af vitaminer og mineraler. Jeg har selv været påpasselig m.h.t. dette i de sidste 5-10 års tid.

Jeg er først og fremmest bange for skadelig overdosering af de fedtopløselige A-, D-, E- og K-vitaminer. Men også de vandopløselige B- og C-vitaminer er jeg varsom med. Ligeledes er jeg skeptisk m.h.t. mængder af mineraler som f.eks zink og kobber, dersom de tages i mængder, der overskrider 100 % ADT, i årevis. Og som mand tager jeg kun lig eller under 50 % ADT af jern. Jeg kan kun sige: Pas på.

Der har iøvrigt været snak om, at folk, der dyrker meget motion, skal passe på med at få for mange antioxidanter. Det har der været debat om herinde. Men det er udenfor min målgruppe, så jeg ved ikke, hvor meget der er om snakken. Til dem, som dyrker meget motion, vil jeg sige: Undersøg eventuelt, om du har brug for tilskud af antioxidanter. Måske har du ikke brug for store mængder af disse.

3. ARTIKEL PÅ VIDENSKAB.DK:

Linket er til en artikel, der er kommet på www.vvidenskab.dk i marts 2012. Så den er helt ny. Den handler om myter m.h.t. vitaminpiller.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/10-myter-om-vitaminpiller

I linket er der bl.a. indlæg af Susanne Bugel.

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

3. ARTIKEL PÅ VIDENSKAB.DK:

Linket er til en artikel, der er kommet på www.vvidenskab.dk i marts 2012. Så den er helt ny. Den handler om myter m.h.t. vitaminpiller.

http://videnskab.dk/...m-vitaminpiller

I linket er der bl.a. indlæg af Susanne Bugel

Den artikel bekræfter min opfattelse, nemlig at vitaminpiller mest gavner vitaminpilleproducenters indtjening. Men man må jo selv om, hvad man bruger sine penge til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen.

1. MEGET VIGTIG NY UNDERSØGELSE:

På Videnskab.dk har der lige været en utrolig spændende artikel om antioxxidanterne A- og E-vitamin samt betacaroten. Det har medført debat, som er hægtet på denne artikel. Linket er:

http://videnskab.dk/krop-sundhed/vitaminpiller-kan-sla-dig-ihjel

I denne er der en Christian Gluud, der er forskningsleder på Rigshospitalet. Han har været med til at lave en meget stor meta-anelyse eller review. Han udtaler sig bl.a. om beta-caroten, A- og E-vitaimn, der indgår i antioxidant-forsvaret. Han udtaler, at selv almindelige mængder af nogle af disse stoffer, der findes i almindelige vitamin-piller, kan måske være skyld i skadelig overdosering.

På overstående link kan man finde frem til den store undersøgelse, som jeg er ved at læse. Den er på flere hundrede sider.

På vores debat-forum er der en tråd, som handler om den nye undersøgelse. Den har linket: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=59212 . Den hedder "EKSPERT: Vitaminer på recept. Hvad nu?". På denne tråd vil jeg lægge Vitalrådets reaktion på undersøgelsen.

Man kan også gå ind på Vitalrådets hjemmeside og finde reaktionen. ( www.vitalraadet.dk ). Jeg vil opfordre alle interesserede til at læse rådets indvendinger.

Endnu engang kan jeg kun sige, at man skal passe på med ikke at få for store mængder vitaminer, mineraler og antioxidanter. Jeg er igen blevet bekræftiget i, at man skal passe på store doser.

Selv jeg, der har været MEGET skeptisk m.h.t. at tage for store mængder, har måske taget for meget E-vitamin. Jeg har stræbt efter 20-30 mg svarende til 200-300 % af en tidligere eller nuværende ADT-værdi. (ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel). Det var denne mængde jeg gik ind for i mit første indlæg i denne tråd.. Og dette viser sig nu, at dette er - MÅSKE - for meget. Det viser den nye undersøgelse MÅSKE.

Men jeg mener dog, at vi skal slå koldt vand i blodet.

Indtil man ved noget mere, mener jeg, at man skal tage den lidt med ro. Hvis man har et tilskud med 100 % ADT af E-vitamin, skal man ikke smide det ud. Det vil efter min mening være en panikhandling.

Indtil jeg får undersøgt emnet nærmere, synes jeg, at man i denne tid kan nøjes med højst 20 % ADT af E-vitamin. Så der er ingen grund til at tage "Cardi E Plus" for et få noget mere E-vitamin. 15 mg E-vitamin (150 % ADT) er nok i øjeblikket.

Jeg vil selvfølgelig undersøge det nærmere m.h.t betacaroten, A- og E-vitamin. Jeg har kontaktet Radiodoktoren og læge Carsten Vagn Hansen samt alternativ kostvejleder Anette Harbech Olesen for at høre deres syn på den ny viden. Anette vil komme ind på emnet på hendes hjemmeside i den kommende tid. Linket er www.madforlivet.com

2. PILLER MED MANGE PLANTE-, ALGE- ELLER TAANGTYPER:

Jeg tror, at man har alt for store tanker om firmaernes forskere og andre fagfolk, hvis man tror, at de kan overskue multi-vitamin/mineral-piller med MANGE plante-, tang-, eller algetyper i. Og producenterne har for store tanker om dem selv i den situation.

Jeg ved ikke, om du kender multi-vitamin/mineral-pillerne "Super+Total", Vitamun, Maximum, Midtvejspillen og Spektro. De er fyldt og proppet med plante-, tang- eller algetyper. "Super+Total" indeholder 7 af disse ting. Vitamum indeholder også 7 af denne slags. Maximum indeholder 8. Midtvejspillen 16-17. Og Spektro 14.

Ved Spektro står der, at den indeholder over 100 stoffer. Og det er måske Maximum eller Midtvejspillen ,som reklamerer med at indeholde ca. 200 stoffer.

Ingen forskere kan have overblik over alle de stoffer. Hvordan de kan modarbejde hinanden ved ingen. Derfor vil jeg advare læserne om at tage den type piller.

Som sagt synes jeg, at højst 3 plante-, tang- eller algetyper bør være det, som man skal stræbe efter som forbruger. Men "OSFORTE +" indeholder desværre op til 5 af disse. Det synes jeg er i overkanten. Lenes piller indeholder vist kun 4 af disse.

3. LENE HANSSONS MULTIVITAMINER +:

OSFORTE + og "LENE HANSSONS MULTIVITAMINER +" er stort set identiske. De bliver da også lavet af samme producent. Der er lidt forskel mellem disse 2 m.h.t. antallet af planter i produkterne. Men den væsentligste forskel er, at LENES indeholder mere E-vitamin end OSFORTE.

Til de personer, der ikke får ekstra E-vitamin fra fiskeolie-, GLA- eller CLA-tilskud, vil jeg nævne, at 1 LIVOL MULTI TOTAL 50 PLUS + 1 LENE HANSSONS MULTIVITAMINER giver 37, 5 mg E-vitamin svarende til 375 % af en tidligere eller nuværende ADT-værdi. Jeg synes, at dette er alt for meget E-vitamin på nuværende tidspunkt. Men den enkelte læser kan selv vurdere, hvad de mener om dette. Set i lyset af den nye undersøgelse med Christian Gluud (se tidligere i indlægget) bør man passe på med denne mængde.

Jeg fandt en trykfejl på varedeklarationen af LENE HANSSONS MULTIVITAMINER +. Producenten svarede mig så, at det rigtige er, at 4 piller giver 900 mg E-vitamin svarende til 900 % ADT. Det skal man lige være opmærksom på. Nøjs med 1 pille.

Mineralerne i Lenes piller er organisk bundne.

Så hvis man nøjes med 1 pille LIVOL MULTI TOTAL 50 PLUS samt 1 LENE HANSSONS MULTIVITAMINER har man - måske - en udmærket løsning. Det må man selv vurdere. Som privatperson tør jeg nu ikke tage dette p.g.a. mængden af vitamin E.

God påske. Og det med eller uden vitaminpiller :-)

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hej igen. :bigsmile:

I starten af denne tråd "anbefalede" jeg at få 200-300 % af ADT af E-vitamin via tilskud i min såkaldte "Den Gyldne Middelvej".. (ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel).

Men siden da kom Christian Gluud med flere med deres undersøgelse. (Se debat-tråden om emnet på MOL. Tråden hedder: "EXPERT. Vitaminpiller skal på recept - Hvad nu?". Linket er http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=59212 ). Derfor en min "anbefaling" nu at man nøjes med 100-200 % ADT af E-vitamin í tilskud. Hvis man vil være endnu mere tryg, kan man nøjes med max. 150 % ADT i sit tilskud.

Derfor har jeg droppet at tage "Livol Multi Total 50+", da denne indeholder meget E-vitamin. Jeg har istedet for fundet en anden Livol-pille; nemlig "Livol Multi Total Voksen".

Man kan så tage ½ "Livol Multi Total Voksen" den ene dag og 1 "Osforte+ Multivitamin" den anden dag. Dette giver kun lave mængder af mange stoffer. Man kan derfor supplere med nogle andre piller, dersom man ønsker større mængder af visse vitaminer og/eller mineraler. Det har jeg selv tænkt mig at gøre.

Jeg vil nu fortælle lidt om nogle mineraler eller stoffer, som man ifølge varedeklarationerne sjældent har set i multi-vitamin/mineral-piller.

1. KALIUM:

Igennem årene har det været sjældent, at man er stødt på kalium i varedeklarationerne. For mange år siden havde pillen Maximum kalium i sig. Men det var så lidt, at det efter min mening var uden betydning. Idag indeholder Maximum en del mere kalium.

Grunden til, at det sjældent ses i disse piller, kan være, at der muligvis skal MEGETstore mængder i pillen, førend at det har betydning. Og det kan være svært, da det så kan knibe med pladsen.

2. VANADIUM / GERMANIUM:

Disse 2 stoffer ses sjældent i multi-vitamin/mineral-piller, hvis man nærlæser varedeklarationerne.

Begge disse har været i multi-pillen Omnimin. Men nu er der vist kun et af disse stoffer i denne (?). Hvorfor der - ifølge varedeklarationen - ikke længere er begge stoffer i Omnimin, ved jeg ikke.

Om det er godt med disse 2 stoffer i vores Multi-piller, har jeg ikke viden nok til at vurdere.

3. BOR:

Ifølge varedeklarationerne er det sjældent i pillerne. Så vidt jeg husker, er det stort set kun Omnimin, som indeholder dette.

Men måske indeholder et eller flere vitaminer bor. Det er jeg ikke klar over.

God jul til os alle - når vi når så vidt. :bigsmile:

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share