Sign in to follow this  
Followers 0
Jumbalaya89

Tager på på slankekur

15 posts in this topic

Hejsa alle sammen :)

Jeg har ikke lige været inde på denne tråd før, men har et spørgsmål, jeg simpelthen ikke kan forstå.

Jeg er netop startet på kue/livstilsændring for 4 dage siden, dvs, jeg startede mandag. Min plan var at lægge hårdt ud, ligesom kickstarte (det er ikke sundt, det ved jeg), og så langsomt øge mit kalorieindtag. Mandaf spiste jeg 850 kcal og forbrændte 500, tirsdag spiste jeg 900 og forbrændte 600 kcal, i går gik det lidt galt, og jeg spiste 1300 kcal, men forbrændte til gengæld 800-900 kcal. Samlet set har jeg "sparet" ca. 4850 kcal, hvilket jo er lidt over et halvt kilo. Men i dag da jeg gik på vægten havde jeg taget 1 kilo på! Blev ærlig talt noget modløs. Har overvejet om der er noget galt med mit stofskifte, for jeg har heller ikke følt mig specielt træt og udkørt på trods af det lave kalorieindtag og den øgede træning. Fik lyst til at smide det hele på gulvet, da jeg så på vægten.

Det skal siges, jeg ikke er overvægtig, men normalvægtig. Jeg er klar over, at ens krop går i "hungersnøds-mode", når man ikke spiser nok, men så vidt jeg har forstået, tager det mere end 3 dage før den registrerer at den sulter. Er der nogen, der har en forklaring herpå? Har jeg virkelig taget 1 kg fedt på på 3 dage, selvom jeg konstant har været sulten og trænet dobbelt så meget som jeg plejer?

Jeg er meget frustreret, da jeg egentlig ikke er en stor fan af motion, og det tilsyneladende ikke gør nogen forskel på min krop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

For at tabe dig skal du spise mindre end du forbrænder. Så simpelt er det for langt de fleste for det meste. Der er ingen store mysterier eller vægttabshemmeligheder. Når du så havner et sted under 12-15% i kropsfedt kan du begynde at lege med specielle måder at spise på, for at få et mere skrællet look. Før det, så glem alt om alt andet end, at du skal spise mindre end du forbrænder.

Find ud af hvor meget du forbrænder med denne beregner.

Tæl dine kalorier som afhang dit liv af det.

Træn. Det er pisse lige meget at du ikke bryder dig om det. Træning betaler sig. Dels fordi du forlænger dit liv og dels fordi du kommer til at se bedre ud som slank. Hvis du træner smart og fornuftigt så er der ingen ulemper ved det.

Der er mange gode forklaringer på at du i perioder af din diæt kan tage på selvom at du spiser mindre end dit ligevægtsindtag (BMR).

Du behøver IKKE at kickstarte din kur eller sulte dig selv for at tabe dig. Sandsnyligvis vil det bare gøre det sværere for dig selv i det lange løb.

Mængden af salt i din kost kan gøre at du tilbageholder mere vand og derfor vejer mere end du ville forvente efter at have været på kur i en tid. Det sukker der er lagret i dine muskler binder også vand (ca. 3-4g vand /1g sukker). Hvis du faster i 16+ timer og tager dig en rolig løbetur (cykeltur) på 30 minutter og så vejer dig, evt. efter at du har tisset, så får du et ret præcist mål for din "tørvægt".

Sørg iøvrigt for at veje dig på det samme tidspunkt af dagen hver gang du gør det. Optimalt umiddelbart efter at du har tisset om morgenen, hvis ikke du som jeg skrev ovenfor har mulighed for at veje dig efter at du har lavet motion på fastende mave.

Det var bare lige mine tanker her og nu... Håber det kan bruges.

Share this post


Link to post
Share on other sites

For at tabe dig skal du spise mindre end du forbrænder. Så simpelt er det for langt de fleste for det meste. Der er ingen store mysterier eller vægttabshemmeligheder. Når du så havner et sted under 12-15% i kropsfedt kan du begynde at lege med specielle måder at spise på, for at få et mere skrællet look. Før det, så glem alt om alt andet end, at du skal spise mindre end du forbrænder.

Find ud af hvor meget du forbrænder med denne beregner.

Tæl dine kalorier som afhang dit liv af det.

Træn. Det er pisse lige meget at du ikke bryder dig om det. Træning betaler sig. Dels fordi du forlænger dit liv og dels fordi du kommer til at se bedre ud som slank. Hvis du træner smart og fornuftigt så er der ingen ulemper ved det.

Der er mange gode forklaringer på at du i perioder af din diæt kan tage på selvom at du spiser mindre end dit ligevægtsindtag (BMR).

Du behøver IKKE at kickstarte din kur eller sulte dig selv for at tabe dig. Sandsnyligvis vil det bare gøre det sværere for dig selv i det lange løb.

Mængden af salt i din kost kan gøre at du tilbageholder mere vand og derfor vejer mere end du ville forvente efter at have været på kur i en tid. Det sukker der er lagret i dine muskler binder også vand (ca. 3-4g vand /1g sukker). Hvis du faster i 16+ timer og tager dig en rolig løbetur (cykeltur) på 30 minutter og så vejer dig, evt. efter at du har tisset, så får du et ret præcist mål for din "tørvægt".

Sørg iøvrigt for at veje dig på det samme tidspunkt af dagen hver gang du gør det. Optimalt umiddelbart efter at du har tisset om morgenen, hvis ikke du som jeg skrev ovenfor har mulighed for at veje dig efter at du har lavet motion på fastende mave.

Det var bare lige mine tanker her og nu... Håber det kan bruges.

Det kunne det helt bestemt, tak for svar ;) Jeg fortsætter med træningen og ser om der ikke sker noget på længere sigt.. Er dog glad for at høre, det umuligt kan være fedt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kunne det helt bestemt, tak for svar ;) Jeg fortsætter med træningen og ser om der ikke sker noget på længere sigt.. Er dog glad for at høre, det umuligt kan være fedt :)

Uden at skulle kunne sige noget konkret om din situation, så lider vi kulturelt, særligt ungdommen, under en noget zapper-præget tankegang... Vi vil gerne have et hurtigt fix til vores problemer. Det er mit indtryk at den strømning i medierne og i kulturen bredt gør at de fleste helt instinktivt tror at der er en nem løsning lige om hjørnet, at man bare skal gøre dit eller dat og så ligner man fucking Tyler Durden fra Fightclub.

Der er ingen quick fix på noget som helst problem.

Man skal altid planlægge med og forberede på forandringer på lang sigt. Kort sigt er lort. Den utålmodighed og derpåfølgende opgivenhed du oplever når du træder op på vægten og finder ud af at du har taget et kilo på selvom du har levet som en munk på pilgrimsfærd, pisket dig selv med brændenælder og drukket dit eget tis, den skal du bare vende ryggen og ikke give en tøddel af din energi eller opmærksomhed. Det er kan-ikke-dæmonerne der fucker med din hjerne. Giv dem fingeren!

Find en god plan. Følg den. Justér gradvist og kun stykkevis undervejs, men ikke oftere end en gang ca. hver 14. dag. Der er ingen af de forandringer du søger i dit liv (hvad angår kost, træning og din krop), som du kan eller for den sags skyld bør, se en reel frugt af over et kortere interval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syntes det virker om du spiser rigtigt, men samtid bevæger dig UHYGGELIG lidt. En ting er sikkert du taber dig kun hvis du bruger mere energi en du indtager.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvor høj er du, hvor meget vejer du, hvor gammel er du, hvad køn er du og hvad vil du gerne veje?

Det ville gøre det nemmere at give konkrete råd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvor høj er du, hvor meget vejer du, hvor gammel er du, hvad køn er du og hvad vil du gerne veje?

Det ville gøre det nemmere at give konkrete råd.

Undskyld mit sene svar, det har været en travl weekend! Jeg er 177 og vejer 65 kg. men vil gerne smide 5 kg, så jeg kommer ned på 60. Jeg er 23 og kvinde :)

Jeg har tabt 10 kg på den usunde måde, med hokus-pokus slankekure og ingen motion - det virkede, men kan godt se, det ikke dur i længden, så de sidste 5 kg vil jeg gerne smide på en ordentlig måde.. også selvom det måske tager længere tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syntes det virker om du spiser rigtigt, men samtid bevæger dig UHYGGELIG lidt. En ting er sikkert du taber dig kun hvis du bruger mere energi en du indtager.

Jeg motionerer så meget, som jeg har tid til, og hvis du kigger på startindlægget, kan du også se, jeg bruger langt mere energi end jeg indtager - derfor min frustration over den øgede vægt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg startede i januar med seriøs træning, efter at have lallet rundt alt for længe i noget on/off træning og kost.

Siden januar har jeg hver uge noteret vægt og mål. Ikke så meget som et eneste kg. har jeg smidt endnu.. Men til gengæld har jeg tabt mig i cm. Jeg kan se tydelige forandringer på mine hofter, min nummer og taljen er også mindsket. Tøjet er begyndt at sidde løsere, pelikan halsen og mormor armene er også mindsket.

Men Biiiiib hvor er det dog demotiverende at vægten overhovedet ikke flytter sig andet end +/- 1 til 1½ kg. hver uge. Har virkelig været rasende og tudet... For så næste morgen at stå op kl. 5 for at være til spinning kl. 6.30.. Jeg holder ud.. :superman: For en dag, så er alt fedt spist og blevet til muskler.. OG så skal I se løjer og en halvgammel dame spankulere rundt i bikini.. :4thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vægten kan sagtens svinge med et par kilo fra dag til det afhængigt af hvad man har spist dagen før. Hvis du fx har spist meget pasta, ris eller salt kan det binde væsken og så tager du på.

Vægten kan også svinge hvis du er ved at skulle have din menstruation eller du har den, så får du også ekstra væske i kroppen.

Du siger at du gerne vil tabe dig på en sund måde men så skal du ikke sulte sig som du gør nu. Men den højde og vægt du har nu så er du normalvægtig (i den lave ende) og det vil derfor være meget svært for dig at ryge ned på de 60 på en fornuftig måde.

Kroppen har det med at finde en vægt den har det godt med og det lyder ikke unormalt at din ligger på omrking de 65kg.

Hvis du vil tabe dig så skal du til at spise mere så du er i max 500 kcal underskud om dagen, så burde der begynde at ske noget langsomt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vægten kan sagtens svinge med et par kilo fra dag til det afhængigt af hvad man har spist dagen før. Hvis du fx har spist meget pasta, ris eller salt kan det binde væsken og så tager du på.

Vægten kan også svinge hvis du er ved at skulle have din menstruation eller du har den, så får du også ekstra væske i kroppen.

Du siger at du gerne vil tabe dig på en sund måde men så skal du ikke sulte sig som du gør nu. Men den højde og vægt du har nu så er du normalvægtig (i den lave ende) og det vil derfor være meget svært for dig at ryge ned på de 60 på en fornuftig måde.

Kroppen har det med at finde en vægt den har det godt med og det lyder ikke unormalt at din ligger på omrking de 65kg.

Hvis du vil tabe dig så skal du til at spise mere så du er i max 500 kcal underskud om dagen, så burde der begynde at ske noget langsomt

Tak for dit svar :) Jeg har også skruet kalorieindtaget op på 1200 og træner hver dag, så må jeg se, om der sker noget. Det går bare virkelig langsomt, men jeg kan godt se det logiske i, at jeg er normalvægtig og min krop ikke vil af med fedtet. Men så må det tage den tid, det tager :-/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kunne også lidt lyde som om du har tabt en god portion muskelmasse hvis du har tabt 10 kilo på den Usunde måde.

Hvis det betyder slankekur, der ligger endnu laver end de 1200 Kcal du mu indtager er der ikk emeget muskel masse at forbrande noget som helst med.

Du bliver ikke sund af at sulte dig, og det er ikke et varigt resultat.

Som det er foreslået.

Lave en plan for motion. Find noget du syntes er sjovt. Hvis man kun løber som en pligt, er det min erfaring at man stopper med det, så snart man når sit mål. At bevæge sig eller dyrke sport må gerne være sjovt. Og bidrage til ens psykiske ve og vel også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsa alle sammen :)

Jeg har ikke lige været inde på denne tråd før, men har et spørgsmål, jeg simpelthen ikke kan forstå.

Jeg er netop startet på kue/livstilsændring for 4 dage siden, dvs, jeg startede mandag. Min plan var at lægge hårdt ud, ligesom kickstarte (det er ikke sundt, det ved jeg), og så langsomt øge mit kalorieindtag. Mandaf spiste jeg 850 kcal og forbrændte 500, tirsdag spiste jeg 900 og forbrændte 600 kcal, i går gik det lidt galt, og jeg spiste 1300 kcal, men forbrændte til gengæld 800-900 kcal. Samlet set har jeg "sparet" ca. 4850 kcal, hvilket jo er lidt over et halvt kilo. Men i dag da jeg gik på vægten havde jeg taget 1 kilo på! Blev ærlig talt noget modløs. Har overvejet om der er noget galt med mit stofskifte, for jeg har heller ikke følt mig specielt træt og udkørt på trods af det lave kalorieindtag og den øgede træning. Fik lyst til at smide det hele på gulvet, da jeg så på vægten.

Det skal siges, jeg ikke er overvægtig, men normalvægtig. Jeg er klar over, at ens krop går i "hungersnøds-mode", når man ikke spiser nok, men så vidt jeg har forstået, tager det mere end 3 dage før den registrerer at den sulter. Er der nogen, der har en forklaring herpå? Har jeg virkelig taget 1 kg fedt på på 3 dage, selvom jeg konstant har været sulten og trænet dobbelt så meget som jeg plejer?

Jeg er meget frustreret, da jeg egentlig ikke er en stor fan af motion, og det tilsyneladende ikke gør nogen forskel på min krop.

Hej Jumbalaya89.

Hvilken form for motion dyrker du? Er det styrketræning eller konditions træning?

Det har nemligt meget at sige om man taber sig eller ej.

Muskler vejer mere end fedt. Så det kan være du har omdannet fedt til muskler.

Hvad er det for en kur du er på? Hvad må du spise?

Det kan være du træner for meget.

Hvis du har brug for yderligere hjælp så tjek min hjemmeside:

www.123hjemmeside.dk/din-nye-livsstil

Venlig hilsen

Din-nye-livsstil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg vil mene at 4 dage og 1 kg ikke er noget at basere et resultat på. Du kan nemt veje 1 kg mere eller mindre, bare på grund af hvornår du sidst har spist, drukket, besørget, etc.

Personligt kan min egen vægt kan sagtens svinge med 2-2½ kg på en dag. Der kan ryge 1 kg af efter en cykeltur, og der kan ryge 2 kg på efter et godt måltid. Det kræver længere tid at se en klar tendens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0