Coopertest


Mili girl
 Share

Recommended Posts

Jeg er startet på at træne min kondi(eller hvad jeg skal kalde det)...

Jeg har lige opnået mit mål under en coopertest(staves) og det var 2,4!

Jeg kan løbe 2,46 på 12 minutter....

Hvad kan i løbe på de 12 minutter??? :D

ps. jeg har kun løbetrænet 2 gange for at opnå målet... :)!

Link to comment
Share on other sites

Hej Mili girl.

Jeg er ikke sikker på, hvor du vil hen med det spørgsmål?

Men i alfald, tillykke med målet :smile:

Jeg syntes at det er ganske udemærket at løbe 2460m på en 12 minutters test, når man tænker på at du er "utrænet" løber og pige :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej Mili girl.

Jeg er ikke sikker på, hvor du vil hen med det spørgsmål?

Men i alfald, tillykke med målet :smile:

Jeg syntes at det er ganske udemærket at løbe 2460m på en 12 minutters test, når man tænker på at du er "utrænet" løber og pige :wink:

Se lige besked ovenfor er ny til det her :P

Og Så vil jeg også bede om råd til at opnå målene, altså den bedst mulige fremgangsmåde :)! skal jeg sætte små mål fremad, eller skal jeg bare sige nu skal jeg op på den her distance?? Hvad er den bedste måde at opnå målene på?? :D

ps. tak for rosen

Link to comment
Share on other sites

En coopertest er en metode til at teste hvilken form man er i, men selvfølgelig kan man godt træne specifikt frem imod ens mål.

- Hvorfor vil du være hurtig på en coopertest?

- hvor ofte vil du løbe?

- hvor langt kan du løbe uden stop?

- hvor lang tid har du til projektet?

Link to comment
Share on other sites

En coopertest er en metode til at teste hvilken form man er i, men selvfølgelig kan man godt træne specifikt frem imod ens mål.

- Hvorfor vil du være hurtig på en coopertest?

- hvor ofte vil du løbe?

- hvor langt kan du løbe uden stop?

- hvor lang tid har du til projektet?

Jeg ved godt den er til egentlig at teste ens form, men vil hellere træne specifikt på den :)!

Jeg har sat som mål at løbe 2-3 gange om ugen

jeg kan løbe de 2,4km når der er fart på, men handler det om længde er det 5-6km :)

Jeg har så lang tid som jeg har lyst til, det er for at holde min motivation oppe, at jeg vil have mål :)!

Edited by Mili girl
Link to comment
Share on other sites

Til at starte med er det at snørre skoene og komme ud på vejene et skridt i den rigtige retning.

Når du ikke har løbe trænet mere end du har (du nævnte at du havde løbe trænet 2 gange).

Hvis jeg var dig ville jeg stille og roligt blive bedre/hurtigere. Der er ingen grund til at fare frem og risikere en skade, nu hvor man er kommet igang. Jeg ville gøre således...

Uge 1-3

Dag 1.

- Distance løb. 5-6km. (stille og roligt derudaf).

Dag 2.

- 1km opvarmning, 3-6 stignings løb. 1km stille og roligt (stigningsløb er, når du fra et roligt tempo stiger til lige under max løbe hastighed og så stille og roligt igen).

Uge 3-6.

Dag 1.

- Distance løb 5-6km (eventuelt længere, hvis muligt).

Dag 2.

- 1km opvarmning, 4-8 stignings løb, 1km jogging.

Dag 3.

- Jogging 3-4km.

Uge 7.

- Cooper test.

Efter coopertesten kan man jo så vurdere hvordan træningsmængden og intensiteten har virket og så redigere træningen efter det.

Der er mange veje til Rom, dette kan være en af dem.

Der er et par ting du skal være opmærksom på:

- muskel ømhed er "ok" oven på træning, ondt i led og sener er IKKE ok.

- sørg for at have 1 dag imellem hvert løbe pas.

- hvis du selv skal lægge et program skal du ikke løbe mere end 10% længere for hver uge.

Link to comment
Share on other sites

Til at starte med er det at snørre skoene og komme ud på vejene et skridt i den rigtige retning.

Når du ikke har løbe trænet mere end du har (du nævnte at du havde løbe trænet 2 gange).

Hvis jeg var dig ville jeg stille og roligt blive bedre/hurtigere. Der er ingen grund til at fare frem og risikere en skade, nu hvor man er kommet igang. Jeg ville gøre således...

Uge 1-3

Dag 1.

- Distance løb. 5-6km. (stille og roligt derudaf).

Dag 2.

- 1km opvarmning, 3-6 stignings løb. 1km stille og roligt (stigningsløb er, når du fra et roligt tempo stiger til lige under max løbe hastighed og så stille og roligt igen).

Uge 3-6.

Dag 1.

- Distance løb 5-6km (eventuelt længere, hvis muligt).

Dag 2.

- 1km opvarmning, 4-8 stignings løb, 1km jogging.

Dag 3.

- Jogging 3-4km.

Uge 7.

- Cooper test.

Efter coopertesten kan man jo så vurdere hvordan træningsmængden og intensiteten har virket og så redigere træningen efter det.

Der er mange veje til Rom, dette kan være en af dem.

Der er et par ting du skal være opmærksom på:

- muskel ømhed er "ok" oven på træning, ondt i led og sener er IKKE ok.

- sørg for at have 1 dag imellem hvert løbe pas.

- hvis du selv skal lægge et program skal du ikke løbe mere end 10% længere for hver uge.

Ok mange tak :)! men hvilken hastighed Ca. er stille og roligt løb?? :) og hvad er hastigheden Ca. for jogging??

Så vil jeg prøve den fremgangsmåde :)!

Link to comment
Share on other sites

Man plejer vidst at sige et roligt tempo (roligt, langdistance) er hvor, du kan snakke relativt "kontrolleret" og i sætninger uden at blive helt paf. Men tempoet skal du selv styre. Du kommer til at lære din krop meget bedre at kende jo mere du bruger den, og på et tidspunkt kan du helt sikkert estimere en god hastighed, når du løber. Det bedste er at starte langsomt ud. Det gjorde jeg ikke. Langsomt fik jeg skader, der stadig gør mig ude af stand til at løbe.

Jeg var til en 2400-meter test her i sidste uge, hvor en pige havde løbet den på lidt over 9 minutter, men det er så også en rigtig flot præstation, og hun har løbet lidt mere end to gange op til prøven ;-)

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

Man plejer vidst at sige et roligt tempo (roligt, langdistance) er hvor, du kan snakke relativt "kontrolleret" og i sætninger uden at blive helt paf. Men tempoet skal du selv styre. Du kommer til at lære din krop meget bedre at kende jo mere du bruger den, og på et tidspunkt kan du helt sikkert estimere en god hastighed, når du løber. Det bedste er at starte langsomt ud. Det gjorde jeg ikke. Langsomt fik jeg skader, der stadig gør mig ude af stand til at løbe.

Jeg var til en 2400-meter test her i sidste uge, hvor en pige havde løbet den på lidt over 9 minutter, men det er så også en rigtig flot præstation, og hun har løbet lidt mere end to gange op til prøven ;-)

Det synes jeg skuda er rigtig flot af hende!! ;D

Men mange tak for svarene :)!

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg skuda er rigtig flot af hende!! ;D

Men mange tak for svarene :)!

En vigtig del af løbetræning er din løbeteknik - nok den vigtigste. Lyt ikke til folk der siger, at du skal lande på hælen og rulle foden frem, for så at sætte af fra forfoden. De kommer til skade.

Den korrekte metode er svær at vende sig til for nye, og for min vedkommende kom jeg op i en overraskende hurtig tempo i forhold til da jeg landende på hælen. Men jo hurtigere du får den rigtige teknik, des bedre vil det gå og så vil du ret hurtigt kunne klare 3k på 12 minutter, forudsat du træner konsekvent.

Løebtræning mindst 3 gange om ugen, og andet konditionstræning de andre dage, eksempelvis roning. Start ud med løb 2 gange om ugen, og 1 gange noget andet (crossfit, roning, osv) og hver anden uge kom en ekstra dag på. Stræk rigeligt ud, og til sidste burde du kunne klare en hård omgang træning 5-6 gange om ugen.

Edited by Paideia
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share