Indoor Cycling - Automatisk styring af belastning - god/dårlig idé?


Runesommer
 Share

Recommended Posts

Hej,

jeg er i gang med mit master projekt på Aalborg Universitet og kunne godt tænke mig lidt feedback på et indoor cycling koncept, som jeg ligger og roder med.

Konceptet er følgende:

Belastningen på din egen cykel styre automatisk fra instruktørens cykel. Dvs. når instruktøren lægger mere belastning på øges også din belastning. Dog filtreres belastningen gennem et handikapsystem, som sikrer at alle træner med optimal belasting ift. deres individuelle niveau og alle niveuaer af deltagere kan trænes i samme session. Du får mulighed for at påvirke belastningsgraden med +/-5%, så du har mulighed for at give dig selv endnu mere, eller nedjustere belastningen hvis du kan mærke at du ikke kan holde timen ud. Denne individuelle justering ingår hermed i justeringen af dit handickap til næste spinningtime.

Formålet med konceptet er at simplificere den 'blinde træning' som spinning er, og sørge for at udøveren træner med den korrekte belastning. Mange steder er det eneste at relatere belastningsgraden til en uhåndgribelig 5-trins intensitetsskala, som beskriver de forskellige intensitetsniveauer ved f.eks.

"Trin 3 - Middelhårdt arbejde, varighed max. 1 time - Fysiologiske tegn: Samtale i enkelte korte sætninger"

Samtidig ønskes det også at bibeholde en progressiv træning som hele tiden justerer dit handikap til dit nuværende niveau, og gøre din ydelse og præstationsforbedring aflæselig.

Spørgsmålet er så:

Ser du et potentiale i dette træningskoncept?

Hvordan ville du have det med at du kun har begrænset mulighed for at styre belastningen på cyklen?

Ville det motivere dig til at yde en ekstra indsats, hvis instruktøren dikterer belastningen (inden for rimelighedens grænser. Vi skal jo også undgå at udøveren får et nederlag)?

Jeg håber du vil hjælpe mig med lidt kommentarer. Skriv gerne din titel/tilgang til problemstillingen: spinningudøver, spinninginstruktør, motivationspsykolog, idrætsstuderende etc.

Venlig hilsen

Rune Sommer

MSc.4 student

Institut for Industrielt Design

Aalborg Universitet.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

jeg er i gang med mit master projekt på Aalborg Universitet og kunne godt tænke mig lidt feedback på et indoor cycling koncept, som jeg ligger og roder med.

Konceptet er følgende:

Belastningen på din egen cykel styre automatisk fra instruktørens cykel. Dvs. når instruktøren lægger mere belastning på øges også din belastning. Dog filtreres belastningen gennem et handikapsystem, som sikrer at alle træner med optimal belasting ift. deres individuelle niveau og alle niveuaer af deltagere kan trænes i samme session. Du får mulighed for at påvirke belastningsgraden med +/-5%, så du har mulighed for at give dig selv endnu mere, eller nedjustere belastningen hvis du kan mærke at du ikke kan holde timen ud. Denne individuelle justering ingår hermed i justeringen af dit handickap til næste spinningtime.

Formålet med konceptet er at simplificere den 'blinde træning' som spinning er, og sørge for at udøveren træner med den korrekte belastning. Mange steder er det eneste at relatere belastningsgraden til en uhåndgribelig 5-trins intensitetsskala, som beskriver de forskellige intensitetsniveauer ved f.eks.

"Trin 3 - Middelhårdt arbejde, varighed max. 1 time - Fysiologiske tegn: Samtale i enkelte korte sætninger"

Samtidig ønskes det også at bibeholde en progressiv træning som hele tiden justerer dit handikap til dit nuværende niveau, og gøre din ydelse og præstationsforbedring aflæselig.

Spørgsmålet er så:

Ser du et potentiale i dette træningskoncept?

Hvordan ville du have det med at du kun har begrænset mulighed for at styre belastningen på cyklen?

Ville det motivere dig til at yde en ekstra indsats, hvis instruktøren dikterer belastningen (inden for rimelighedens grænser. Vi skal jo også undgå at udøveren får et nederlag)?

Jeg håber du vil hjælpe mig med lidt kommentarer. Skriv gerne din titel/tilgang til problemstillingen: spinningudøver, spinninginstruktør, motivationspsykolog, idrætsstuderende etc.

Venlig hilsen

Rune Sommer

MSc.4 student

Institut for Industrielt Design

Aalborg Universitet.

Hej

Jeg syntes det lyder som en spændende og god ide. Jeg er uddannet/aktiv instruktør og hilser nye tiltag velkommen. Syntes at jo flere "koncepter" til at motivere jo bedre.

Pøj pøj med projektet.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hvordan vil du definere den "korrekte" belastning??

Jeg ville bestemt ikke bryde mig om at nogen skulle bestemme hvor meget belastning jeg skal have på min cykel. Den slags timer ville jeg ikke komme til.

Den 'korrekte' belastning vil i dette tilfælde være instruktørens belastning som translateres til dit niveau gennem dit handikap, som defineres af en konditest.

Link to comment
Share on other sites

Grundideen er god.

Om plus/minus 5 procent er nok til at gøre forskellen for at dag hvor man går all-in og dagen hvor man skal trille af efter hård dag, ved jeg ikke. Men systemet bør kunne håndtere at man gerne vil spinne uden at køre sig ud.

Desuden er der relativ forskel på hvordan stående og sidddende opleves - om der er rytterens vægt eller relative benstyrke ift. kondition skal jeg igen være usagt. Men måske bør der ligge en ekstra individuel fordelingsnøgle på stående og siddende kørsel. Tror jeg. Selv da jeg var i god form, måtte jeg skrue på når vi kørte stående også når konceptet var konstant belastning for ellers var det "tomgangskørsel" i forhold til det siddende.

Igen: spændende ide, men jeg tror at mennesker er så forskellige at det bliver svært at få til at virke i praksis. Personligt ville gerne køre med systemet med de forbehold jeg har listet op.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share