Ondt i lænden ved spinning


Toranaga
 Share

Recommended Posts

Jeg eskallerede for et par måneder siden min spinningstræning til 3-4 gange om ugen. Men jeg har døjet med ondt i lænden lige siden. Jeg har prøvet at hæve styret lidt så det er lidt over sædehøjde, men syntes ikke det har hjulpet.

MEN... mit venstre ben er ca. 1,5cm kortere end det højre og det er mest i højre side jeg får ondt. Kan det tænkes at det er dette der er årsagen? Jeg lejer pt. sko i centret, men vil købe mine egne. Jeg går med hælindlæg i alle mine sko, men tror ikke det er nok i cykelsko fordi de ikke er hælen man belaster på samme måde som gå eller løb. Nogen der ved noget om dette problem?

Edited by Toranaga
Link to comment
Share on other sites

Køb dine egne sko og klamper. Problemet er nu at du skal have den ene klampe gjort højere med en form for mellem lægs plade. Den tror jeg umiddelbart du kommer til at lave selv ..... Jeg vil tro man kunne bruge sådan et plastic spækbrædt og så eller gå igang med hobby kniven.

God fornøjelse.

Link to comment
Share on other sites

Mellemstykker til at lægge mellem klamper og sko, kan SAGTENS bruges som løsning. Benet er da for kort uanset om pedalen er i bundstilling eller ej! OK - med pedalen i topstilling er der noget vinkel på, som reducerer forskellen lidt men der er vi ude i flueknep. Hvor højt man får benet op betyder ikke så meget; det er ikke det som gør at du vil sidde skævt men at dit korte ben ikke kan nå ned.

Der kan dog være "en ting" når pedalerne er vandret, da udligning kun er i højden og ikke på den anden led, så knæets position over krankboksen bliver forskellig. I praksis betyder det nu ikke alverden og kan reduceres ved at sætte den ene klampe lidt for langt frem og den anden lidt for langt tilbage hvis det betyder meget. Men skaber så en ubalance i hvordan læggen aktiveres i trådet, så det ville jeg ikke rode mig ud i. Jeg har prøvet og vænnede mig aldrig til følelsen.

Det er i hvert fald markant billigere at forsøge med et sæt wedges end at skifte padalarm på spinningscyklerne henne i centeret.

Personligt fik jeg et helt nyt tråd på cyklen da jeg begyndte at køre med kiler (modsatrettede så de virker som klodser) og ved mange andre får samme resultat.

Ondt i ryggen havde jeg også men det var dog ikke af at cykle men af at gå rundt. Har du indlæg i dine almindelige sko - altså under det korte ben?

10-15 års ondt i ryggen forsvandt efter 2-3 måneder med indlæg i alle mine sko. Og det selvom jeg synder og ikke har sko på når jeg går rundt herhjemme.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg faldt lige over denne artikel. Her nævnes at indlæg ikke er optimalt fordi benet så kommer højere op en det andet. http://www.bikecycli...th_Problem.html

Det er vel i det hele taget ikke optimalt med ben der ikke er lige lange.

Løsningen de foreslår er jeg ret sikker på at du vil have svært ved at gennemføre på fittness centrets spinning cykler medmindre du lige kan få ½ time før og efter til at skifte pedalarm i den ene side.

Gregers: kan kilerne købes eller skal man ud i noget hjemmesløjd?

Link to comment
Share on other sites

Mellemstykker til at lægge mellem klamper og sko, kan SAGTENS bruges som løsning. Benet er da for kort uanset om pedalen er i bundstilling eller ej! OK - med pedalen i topstilling er der noget vinkel på, som reducerer forskellen lidt men der er vi ude i flueknep. Hvor højt man får benet op betyder ikke så meget; det er ikke det som gør at du vil sidde skævt men at dit korte ben ikke kan nå ned.

Der kan dog være "en ting" når pedalerne er vandret, da udligning kun er i højden og ikke på den anden led, så knæets position over krankboksen bliver forskellig. I praksis betyder det nu ikke alverden og kan reduceres ved at sætte den ene klampe lidt for langt frem og den anden lidt for langt tilbage hvis det betyder meget. Men skaber så en ubalance i hvordan læggen aktiveres i trådet, så det ville jeg ikke rode mig ud i. Jeg har prøvet og vænnede mig aldrig til følelsen.

Det er i hvert fald markant billigere at forsøge med et sæt wedges end at skifte padalarm på spinningscyklerne henne i centeret.

Personligt fik jeg et helt nyt tråd på cyklen da jeg begyndte at køre med kiler (modsatrettede så de virker som klodser) og ved mange andre får samme resultat.

Ondt i ryggen havde jeg også men det var dog ikke af at cykle men af at gå rundt. Har du indlæg i dine almindelige sko - altså under det korte ben?

10-15 års ondt i ryggen forsvandt efter 2-3 måneder med indlæg i alle mine sko. Og det selvom jeg synder og ikke har sko på når jeg går rundt herhjemme.

Ja, jeg har et 0,5cm hælindlæg i mine almindelige sko, men det vil vel ikke hjælpe i spinningssko?

Jeg er ikke helt med på hvad det er for nogle kiler du mener. Kan du uddybe lidt? Er det nogen man kan købe og hvor skal de side tak?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved heller om det er det, men det er da værd at prøve :smile:

Hælindlægget gør ingen forskel i cykelsko da du træder med helt ensidigt med det stykke at foden hvor tæerne er hæftet - ved ikke lige hvad det hedder.

Kiler/wedges sætter du ind mellem sko og klampe. For at kompensere for benlængde, lægger du kilerne to og to modsatrettet, så de danner en lille klods. 2,4,6 eller hvor mange der nu skal til. Jeg har 4 kiler mellem sko og klamper på den sko hvor mit ene ben er for kort.

Denne forhandler har så det dækker de fleste typer klamper:

nuex

de fås sikkert billige i udlandet men sidst jeg skulle bruge kan jeg kun finde i USA og så kommer der told på og så ville de alligevel ikke være billige.

Her er kilerne blot sat ind som kiler for at justere skoen til fodens naturlige hældning men blot for at vise princippet i monteringen.

IMG_0174.jpg

Link to comment
Share on other sites

Der er 8 af de gule i den jeg pakke har liggende - formoder at der også er 8 i de andre men ved det reelt ikke.

Det svarer til ca ½ cm.

Det er ikke det mest skarpe billede jeg har taget men man kan da se at kilerne ligger modsat.

post-1580-092091700 1333010911_thumb.jpg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share