styrketræning uden vægte ?


blackie
 Share

Recommended Posts

jeg diskuteret med en ven som jeg træner med, om man kunne blive stor(pumpet) uden vægte.. ved at lave sådanne nogle øvelser: http://aktivtraening.dk/traening/styrketraening/dynamisk-push-up

http://aktivtraening.dk/traening/styrketraening/reptile-push-ups

osv. øvelser hvor man bruger sin krops vægt, til at træne med(Der er mange flere øvelser på aktivtraening.dk uden vægte)..

Kan man ikke blive rimelige stor, ved at lave sådanne nogen type øvelser, eller tager jeg helt fejl ??

Link to comment
Share on other sites

jeg diskuteret med en ven som jeg træner med, om man kunne blive stor(pumpet) uden vægte.. ved at lave sådanne nogle øvelser: http://aktivtraening...ynamisk-push-up

http://aktivtraening...eptile-push-ups

osv. øvelser hvor man bruger sin krops vægt, til at træne med(Der er mange flere øvelser på aktivtraening.dk uden vægte)..

Kan man ikke blive rimelige stor, ved at lave sådanne nogen type øvelser, eller tager jeg helt fejl ??

Det er absolut muligt at få et meget veltrænet udseende og opnå betydelig muskelmasse alene ved hjælp af kropsvægtsøvelser.

Men du kommer aldrig til at opleve en bodybuilder stå sceneklar alene ved hjælp af kropsvægtsøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Det er absolut muligt at få et meget veltrænet udseende og opnå betydelig muskelmasse alene ved hjælp af kropsvægtsøvelser.

Men du kommer aldrig til at opleve en bodybuilder stå sceneklar alene ved hjælp af kropsvægtsøvelser.

Tager det længere tid, i forhold til hvis man træner med vægte ?? eller tager det samme tid... eller handler det om hvilket kroptype man har ? :)

Link to comment
Share on other sites

Tager det længere tid, i forhold til hvis man træner med vægte ?? eller tager det samme tid... eller handler det om hvilket kroptype man har ? :)

Kropstypen har ikke meget at sige. Forstået på den måde, at nogle personer har genetiske fordele i forhold til hypertrofi (opbygning af muskelmasse). Men de fordele vil være der uanset om personen træner med vægte eller med kropsvægt.

Om det tager længere tid at træne sig til en fornuftig muskelmasse med kropsvægtsøvelser i forhold til styrketræning med vægte?

Ja!

Men rigtig mange bruger kropsvægtsøvelser som en del af styrketræningsprogrammer, hvor der også indgår øvelser med vægte. Dips, pull-ups, chin-ups mv. er klasseøvelser, der både kan køres som rene kropsvægtsøvelser eller med ekstra vægt.

Link to comment
Share on other sites

jeg gerne have en atletiske krop.

Så er min vurdering at mix and match er den absolut bedste metode.

Konditionstræning

Crossfit / cirkeltræning / kropvægtsstyrkestræning (en af de bedste eksempler er forsvarets bronzecirkel, super øvelse!)

men jeg bruger også ofte et standard hjemmestrikket gulvprogram (100 strækkere på tid, 100 pull ups på tid, 100 atomic situps på tid, 100 rygbøjninger på tid, 100 lunges på tid, 100 handstand pushups på tid.. Der er også god mulighed for at søge på Crossfit WOD's (workout of the day) på nettet og finde nogle super lækre træninger. Der findes et ark med kvindenavne som er klasse!

De to typer træning her mikser du i 4 - 6 måneder, hvor der hele tiden skal være en fremgang i hvor hurtigt du tager dine 100 strækkere, eller hvor mange strækkere du tager ad gangen for at komme op på 100, eller du sætter simpelthen bare antallet op. Men efter vil jeg påstå at du begynder at møde en periode hvor din progression er dalene.

Din krop bliver simpelthen for vandt til denne tolerance træning.

Så nu begynder du at arbejde med vægte, om det er i fitness eller hvor du kan finde det er sgu ligemeget, men det er rart at have et center at gøre det i.

Her skal du køre tung full body styrketræning. Din krop har nu vænnet sig til at blive belastet og mange kropsøvelser bruger også rigeligt med vægt i sig selv. Dips / pullups etc. Så nu er "opstartsperioden" overstået. Denne opstartsperiode er til for dine led og sener, for som hovedregel er dine led og sener 3-4 gange så lang tid om at vænne sig til den samme belastning som musklerne kan køre.. Og det er her mange fejler, og det resulterer i skader eller deformationer.

Fullbody er når man træner hele kroppen på et styrketræningspas, og du skal som hovedregel kun bruge flerledsøvelser. Princippet med denne styrketræning er nemlig ikke at få dine muskler til at vokse, men at øge dit nervesammenspil. Du vil uden tvivl se en muskeltilvækst, men det er bare en lækker bivirkning jo hehe, men flerledsøvelser, tungt med få repetitioner vil ramme dit neuromuskulære sammenspil. Det vil sige et opvarmningssæt på 60% og 3 x 4-6 repetitioner. Disse skal selvfølgelig være 4-6 RM, du skal altså køre meget tungt allerede fra starten.

Der hvor du nu ikke må fejle og det her er super super vigtigt. Det her tunge styrkesupplement er kun ca. 1 gang om ugen, hvor resten af dagene kører du stadig tolerance-kropsvægtstræning. Og hvis vi nu antager at du på dit styrkesupplement kan køre 80kg i bænk 3x5 gange. Så betyder det ikke at du næste gang skal gå op og køre 85 kg 3x5 gange, bare fordi du kan... no no no no for det er dine muskler som taler her, og dine muskler er djævlen selv i dette spil, for dine sener kan ikke følge med! og som vi sagde før, 3-4 gange langsommere, så som hovedregel skal der faktisk gå 3-4 styrketræningspas med den samme belastning, før du vælger at stige i belastning.

Fullbody eksempel:

Pull ups (stadig kropsvægt, du kan lige så godt træne det her også)

Dumbbell incline press

Dødløft

Skulder press med dumbbells

Seated Rows

Dips

Og så kongen af alle atletiske kroppe. Din kost. Men den kan du tage et andet sted. Det er umuligt at få en atletisk, markeret superkrop hvis man ikke kan få sin fedtprocent ned under 8%.

Nåh det var sgu en ordentlig omgang, håber du kan bruge den til noget.

Mit sidste råd vil være at finde en masse kropsstyrke baserede aktiviteter at lege med som supplement. Lær at stå på hænder? Lær at lave flikflak eller stående baglænder. Lær at stemme op til håndstand. Begynd at kravle i reb.

Det aller aller bedste ville også være hvis du fandt dig en type konditionstræning som interesserede dig. Orienteringsløb, mountainbike eller hop med på adventure racing bølgen som vi andre gør ;)

God vind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share