EKSPERT: Vitaminpiller skal på recept - hvad nu?


Aesthetic
 Share

Recommended Posts

Flere af jer er nok faldet over den nye diskussion om, hvorvidt vitaminpiller skal på recept. Ideen er bragt op af flere eksperter, efter at en gennemgang af en række undersøgelser har vist, at vitaminpiller medfører en overdødelighed på 4 procent.

Eks: http://www.dr.dk/P1/P1Morgen/Udsendelser/2012/03/26/092015.htm

Det ser især ud til, at det er vitaminerne A, E og betacaroten, som er synderne.

Jeg har altid taget 1-2 vitaminpiller om dagen, da jeg har været af den overbevisning, at ADT var for lavt, og at der alligevel var langt op til forgiftningsdoser, så man i bund og grund ikke kunne få for meget. Dette bliver imidlertid anfægtet nu.

Så spørgsmålet er vel så: Skal man droppe den daglige multivitamin-pille og i stedet købe separate doser af særlige nyttige vitaminer/mineraler - fx vitamin C og Zink - eller er nogen, som har anfægtet den nye forskning endnu?

Medierne er jo ofte temmelig ensidige, men jeg synes, at det er en spændende konklusion, man er nået frem til. Det vender jo op og ned på lang tids 'viden'.

Kort og godt er mit spørgsmål: Hvad nu?

Link to comment
Share on other sites

Flere af jer er nok faldet over den nye diskussion om, hvorvidt vitaminpiller skal på recept. Ideen er bragt op af flere eksperter, efter at en gennemgang af en række undersøgelser har vist, at vitaminpiller medfører en overdødelighed på 4 procent.

Eks: http://www.dr.dk/P1.../26/092015.htm

Det ser især ud til, at det er vitaminerne A, E og betacaroten, som er synderne.

Jeg har altid taget 1-2 vitaminpiller om dagen, da jeg har været af den overbevisning, at ADT var for lavt, og at der alligevel var langt op til forgiftningsdoser, så man i bund og grund ikke kunne få for meget. Dette bliver imidlertid anfægtet nu.

Så spørgsmålet er vel så: Skal man droppe den daglige multivitamin-pille og i stedet købe separate doser af særlige nyttige vitaminer/mineraler - fx vitamin C og Zink - eller er nogen, som har anfægtet den nye forskning endnu?

Medierne er jo ofte temmelig ensidige, men jeg synes, at det er en spændende konklusion, man er nået frem til. Det vender jo op og ned på lang tids 'viden'.

Kort og godt er mit spørgsmål: Hvad nu?

Tror egentlig at problematikken i den nys opståede debat drejer sig om særlige tilskud af de enkelte antioxidanter - og altså IKKE den almindelige multivitamin-tablet. Så der burde ikke være så mange problemer med at spise en enkelt multivitamin om dagen. Men, har ikke fulgt debatten så nøje, så det kan muligvis være, at jeg tager fejl.

I øvrigt er det de færreste, som behøver at tage tilskud (hvis de vel og mærke spiser en sund og varieret kost, motionerer og undgår de værste synder som tobak). Undtaget er gamle, gravide, elitesportudøvere og syge... Så medmindre du er ryger eller top-trænet burde du kunne klare dig via kosten.

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Spændende tråd.

Jeg har deltaget i nogle debatter om den nye undersøgelse, som Christian Gluud har været med til at lave. Der er tale om en stor meta-anelyse eller review.

Hvad er egentlig forskel på en meta-anelyse og en review? Min gamle lærer forsøgte at forklare mig det, men jeg forstod det ikke.

Jeg har læst Vitalrådets reaktion på denne. (Hvis man bruger følgende link, kommer man frem til rådets reaktion). www.vitalraadet.dk . Jeg vil opffordre alle til at læse rådets indvendinger. Rådet har været en del af industrien. Og - måske - er det lidt afhængig m.h.t. økonomien af industrien. Det skal man lige vide. Men det er efter min mening det bedste talerør for den alternative branche.

Jeg er ved at læse den store undersøgelse. Den er på flere hundrede sider.

Undersøgelsen er fantastisk spændende. Det er den, fordi der - ifølge Christian Gluud - måske ses bivirkninger ved meget lave mængder af betacaroten, A- og E-vitamin. Så lave mængder, at de måske findes i multi-vitamin/mineral-piller. En anden, der har læst undersøgelsen samt Vitalrådet siger dog, at der er tale om større mængder i undersøgelsen.

Man kan læse debatterne på Videnskab.dk.

De 2 link til disse er:

http://videnskab.dk/krop-sundhed/vitaminpiller-kan-sla-dig-ihjel

http://videnskab.dk/krop-sundhed/vitamin-undersogelse-vaekker-rore-i-danmark

I tråden "Multi-vitamin/mineral-piller 2012" vil jeg snart tage emnet op. Linket er: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=59040

Stine Lykke skriver: "Iøvrigt er det de færreste, som behøver at tage tilskud (hvis de vel og mærke spiser en sund og varieret kost, motionerer og undgår de værste synder som tobak). Undtaget er gamle, gravide, elitesportudøvere og syge... Så medmindre du er ryger eller top-trænet burde du kunne klare dig via kosten".

Der er - i den grad - ikke er enighed om, om man bør tage multi-vitamin/mineral-piller eller ej. Og det selvom man lever sundt. Det er min overbevisning, at man ikke ved idag, om man bør tage disse piller eller ej. Derfopr tror jeg heller ikke på, at du kan dokumentere din påstand.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er ufatteligt at Gluud kan slippe igennem med hvad han siger til medierne.

Det hele bunder i den gamle beta-caroten og A-vitamin undersøgelse, hvor store mængder øgede risikoen for at dø tidligere hvis man røg over 19 cigaretter om dagen (samt aspestarbejdere), der var ikke højere dødelighed hos andre. Herudover har der også været en gennemgang af E-vitamin, hvor man fandt at store mængder E-vitamin (linjen gik så vidt jeg husker lige under 400 mg) også øgede risikoen for død eller hjertesygdom. Der er mere end 25 gange højere end anbefalingerne. Det har tidligere været præsenteret og blev bl.a. kommenteret af vitalrådet. Det vi ser nu er gamle boller i ny suppe.Og at man kan slippe igennem med sådan en omgang volapyk som præsenteres i medierne er ufatteligt, men som altid køber journalisterne bare hele historien.

Jeg har i sin tid gennemgået deres artikel da jeg arbejdede i et lægemiddel/kosttilskudsfirma på det tidspunkt og i 2004 skrev Vitalrådet også en kommentar og den rammer stadig ikke helt ved siden af. En søgning viser at Vitalrådet netop har skrevet en ny kommentar, kan læses her:

http://www.vitalraadet.dk/304+M5f8267133d4.0.html

Her er den gamle fra 2004 http://www.vitalraadet.dk/304+M5e6d89bb450.0.html?&tx_ttnews%5Bmonth%5D=10&tx_ttnews%5Byear%5D=2004

Link to comment
Share on other sites

Jan, review er et meget vidt begreb og er en sammenkog af en masse artikler. Ofte vælger forfatterne kun nogle studier ud og de kan dække meget bredt. De kan være af meget varierende kvalitet. Skal man have noget godt så skal det være systematisk review, hvilket jeg ofte foretrækker frem for meta-analyser da det hele ikke bare drejer sig om at komme alt i en kasse og herved kan misse en masse.

Meta-analyse, her sætter man et kriterie op for kvalitet, finder alle studier og sorterer så alle studier fra der ikke opfylder kriteriet. Der kigges endvidere typisk på kun en ting. Således kan man få et samlet overblik over fx E-vitamin og hjertesygdom. Det hele kommes i EN kasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej.

Antaeus. Tak for dit svar. Det var spændende at læse om metaanelyse og review.

Jeg har skrevet - eller vil skrive - til 11 råd, styrelser eller fagfolk i forbindelse med Christian Gluuds store undersøgelse.. Det gælder både alternative, "tilskuds-venlige" og etablerede, "tilskuds-skeptiske" steder. Med "tilskuds-venlige" mener jeg, at de er rimelig positive m.h.t. kosttilskud.

Grunden til, at jeg er så aktiv m.h.t. den store undersøgelse, er fordi den er uhyre interessant. For det første har den samlet en meget stor mængde forsøg, som omhandler antioxidanter. For det andet har Christian Gluud sagt noget i retnig af, at lave mængder i tilskud af betacaroten, A-vitamin eller E-vitamin kan have bivirkninger.

1. RADIODOKTOREN CARSTEN VAGN HANSEN OG "NATURLI":

Radiodoktoren og læge Carsten Vagn Hansen har skrevet en reaktion på bl.a. Naturlis hjemmeside, som han selv skriver indlæg på. Naturli udgiver bl.a. et blad.

Linket til hans indlæg er: http://www.naturli.dk/helsenyt/9740-vitamintilskud-ufarlige-og-nodvendige

Han har svaret mig, at han synes, at undersøgelsen er junk forskning samt fordrejet tolkning.

2. KOSTVEJLEDER ANETTE HARBECH OLESEN:

Anette har en hjemmeside, der hedder Mad For Livet. PÅ denne har hun skrevet 3 indlæg, som er reaktioner på Christian Gluuds undersøgelse. Hendes artikler hedder "En kommentar til den verserende vitamindebat", "Vitamindebatten - Fakta om E-vitamin" og "Vitamindebatten - Fakta om A-vitamin".

Man kan læse disse 3 reaktioner på hendes hjemmside/blog http://www.madforlivet.com/

Ligesom Carsten tager Anette kraftigt afstand fra Christian Gluud.

Anette har svaret mig, at hvis jeg tager 17-18 mg alfa-tokoferol via tilskud, kan jeg spise hvedekimsolie eller hvedegræsjuice, da det indeholder nogle af de andre typer af E-vitamin. Hun siger nemlig, at det kunne se ud som om, alpha-tokoferol - taget alene - muligvis kan have en blokerende effekt for optagelsen af de øvrige typer af E-vitamin.. Dette kommer jeg meget mere ind på i mit næste indlæg i den næste tråd. (Alpha-tokoferol er en af de 8 typer af E-vitamin. Og 17-18 mg svarer til 170-180 % af en ADT - Tidligere Anbefalet Daglig Tilførsel).

3. SUND-FORSKNING:

Den alternative fagperson Marianne Palm er en af hovedkræfterne bag Sund-Forskning. Disse har en hjemmeside og udgiver et blad, som man kan få eller købe i visse helsekostbutikker.

På deres hjemmeside har de haft Vitalrådets reaktion på Christian Gluuds undersøgelse. Så de tager kraftigt afstand fra Gluud.

Linket til deres hjemmeside er www.sund-forskning.dk

Marianne Palm gav mig et svar, hvor hun igen tog afstand fra Gluud.

Hun sagde, at en gruppe lægestuderende på et tidspunkt var rimelig positive overfor antioxidanter. Jeg fik i den forbindelse en lille rapport fra hende. Den var intetsigende. Jeg synes, at det er MEGET mærkeligt at blande lægestuderende ind i dettte emne.

4. FØDEVARESTYRELSEN OG DTU:

Fødevarestyrelsen har nu fået oplysninger fra DTU. Styrelsen har derfor reageret på Gluuds undersøgelse.

Styrelsens reaktion kan læses på følgende link:

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/Arkiv%202012/Sider/Tag-trygt-en-multivitaminpille.aspx

Artiklen hedder "Tag trygt en multivitaminpille". Jeg vil opfordre alle intereserede i at læse styrelsens artikel.

Efter rådgivning med DTU mener Fødevarestyrelsen, at man roligt kan tage en multi-vitanmin/mineral-pille.

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Vi har EFSA til at tage sig af sikkerheden for vitaminer og mineraler i EU og de har udgivet en publikation over hvilke mængder der er sikre (UL). Denne kan findes gratis på nettet. Amerikanerne har en tilsvarende udgivelse (DRI).

Samlede meta-analyser osv. er dog altid interessante, men ikke når man tilsyneladende har sat målet på forhånd. Og Gluud går jo helt i selvsving og overfortolker sine egne resultater når han kommer i medierne, hvor han får det til at lyde som om det gælder alle kosttilskud i alle mængder og glemmer endvidere at oplyse om at de resultater han når frem til kun gælder storrygere.

Gør man som Gluud så burde vand og salt også forbydes. Både vand og salt er dødelige hvis de indtages i de forkerte mængder.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

På baggrund af Christian Gluuds omtalte undersøgelse kommer her et meget detaljeret indlæg om E-vitamin.

Som tidligere nævnt består E-vitamin-gruppen af 8 stoffer, der er delt i 2 undergrupper. Den ene hedder tocopheroler og indeholder 4 stoffer. Den anden hedder tocotrienoler og indeholder ligeledes 4 stoffer.

I Christians metaanelyse er der omtalt et forsøg. I dette er der 2 grupper, som får E-vitamin.

GRUPPE A:

10 mg E-vitamin. Dette svarer til 100 % ADT af en tidligere eller nuværende ADT-værdi. Derfor er det nogle gange den mængde, som man finder - eller har kunnet finde - i en almindelig multi-vitamin/mineral-pille. Der står ikke, hvilken slags E-vitamin. ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel.

GRUPPE B:

200 mg E-vitamin. Det er alpha-tokoferol. Og hvis jeg har forstået det ret, er det den kunstige type.

I begge grupper steg mængden af alfa-tokoferol, mens mængden af gamma-tokoferol faldt. Så selv ved et lavt indtag på 10 mg af alfa-tokeferol via tilskud, faldt gamma-tokoferol.

Spørgsmålet er jo så, om faldet i gamma-tocopherol er dårligt?. Jeg ved det ikke.

Kostvejleder Anette Harbech Olesen har svaret mig, at et tilskud af alpha-tokeferol måske har en blokerende effekt på optagelsen af de andre. Det er måske det, som vi ser her.

Hvad kan man så gøre ved faldet i gamma-tocopherol?

Umiddelbart kan man få sit E-vitamin fra tilskud, der indeholder flere typer end alpha-tocopherol. Men her ender du måske med at få for meget gamma-tocopherol.

Jeg har nemlig været i kontakt med den producent, der fremstiller "Berthelsen E-vitaminer". I dette produkt er der de 4 tokoferoler. Ingen tocotrienoler. Her udgør gamma-tokoferol nemlig en langt større mængde end de 3 andre tokoferoler.

Ved produktet "Cardi-E-Plus", som indeholder tocopheroler, er der vist også en langt større mængde gamma-tocopherol i forhold til de 3 andre tokoferoler.

Det bør bemærkes, at Berthelsen og "Cardi-E-Plus" højst sandsynlig regner mængderne af E-vitamin ud på 2 forskellige måder. Så man kan ikke sammenligne mængderne særlig nemt.

Hvis man tager et tilskud, hvor E-vitaminet er ren alpha-tocopherol, kan det - MÅSKE - være en mulighed at tage en LILLE mængde af produkter med de 4 tocopheroler. Det er bl.a. det, som kostvejleder Anette Harbech Olesen er inde på. En læser tager nemlig 30 mg E-vitamin via en multi-vitamin/mineral-pille. Anette foreslår hende så, at hun kan supplere med produkter, der indeholder flere typer af E-vitamin.

Anette fortæller, at sådan et produkt kan bestå af hvede-græs-juice eller hvedekimsolie.

Jeg har snakket om multi-vitamin/mineral-pillen "OSFORTE +" i tråden "Multi-vitamin/mineral-piller 2012" på dette debatforum. ( http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=59040 ). Producenten har oplyst mig, at en OSFORTE + pille indeholder 10 mg naturlig alpha-tokoferol. I den omtalte tråd skrev jeg, at man nok burde lade være med at supplere med "Cardi-E-Plus", hvis man kombinerede Osforte + med en Livolpille. Man ville nemlig komme op på en større mængde E-vitamin.

Men på den anden side er en LILLE mængde "Cardi-E-Plus" eller "Berthelsens E-vitaminer" måske godt nok alligevel, da den giver en langt større mængde gamma-tocopherol end alfa-tochopherol. Og det kan give lidt balance mellem de 2 tocopheroler. Jeg må indrømme, at jeg er forvirret på dette punkt. Jeg har ikke nok viden til at vurdere dette punkt.

Hvis man IKKE tager noget tilskud med ren alfa-tokoferol, skal man måske passe på med ikke at få for meget af "Cardi-E-Plus" eller "Berthelsens E-vitaminer". Fordi så risikerer man måske at få for meget gamma-tokoferol i forhold til alfa-tocopherol. Det samme gælder måske, hvis du tager hvedekimsolie eller hvedegræsjuice-pulver.

I fiskeolien Eskimo 3, som jeg tager, er der brugt en blanding af forskellige typer af E-vitamin. Men importøren/producenten vil ikke oplyse mig, hvad mængderne af disse er.

For at gøre det endnu mere forvirrende, kan det tænkes, at dersom man kun tager tilskud af de 4 typer tocopheroler, ja så kommer man i underskud med tocotrienoler. En producent havde tænkt på at sende et produkt på markedet med tocotrienoler, men det er foreløbig for dyrt. Det var også svært at skaffe.

Og for at gøre det en tak mere forvirrende, kan det tænkes, at flere af de 8 typer af E-vitamin modvirker hinanden, hvis man giver dem i tilskud med alle 8.

Jeg har været i kontakt med 3 producenter af hvedekimsolie eller hvedegræsjuice-pulver. Disse har desværre ikke kunnet oplyse mig om mængderne af de forskellige typer E-vitamin.

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen.

A. GRUNDE TIL NEGATIVE RESULTATER:

Som sagt er jeg ved at læse den meget store metaanelyse, som Christian Gluud har været med til at lave. Den handler bl.a. om betacaroten, A- og E-vvitamin, som kan indgå i ANTIOXIDANT-FORSVARET.

I denne er jeg stødt på følgende i undersøgelsen:

I en eller flere af de små undersøgelser er der brugt syntetisk E-vitamin.

Ligeledes er betacaroten, A-vitamin eller E-vitamin ikke altid blevet suppleret med en understøttende multi-vitamin/mineral-pille.

Og nogle gange er det ikke alle antioxidanterne, der bruges i tilskuddet.

Disse ting kan måske være med til at give et negativt resultat af de nævnte stoffer.

B. MISINFORMATION FRA NUTRACEUTISK INDUSTRI:

Marie Hammer skriver på vegne af Nutraceutisk Industri, DI Fødevarer. Hun har lavet en reaktion på den føromtalte metaanelyse. Denne reaktion kan ses på en eller flere producenters hjemmesider.

Hun skriver ordret: "Rigshospitalets undersøgelse har desuden intet med kosttilskud at gøre. De testede doser er så høje, at produkterne klassificeres som lægemidler".

Dette passer ikke. Det er forkert. I nogle af undersøgelserne er mængderne ganske rigtigt høje. Men ikke i alle. Marie og jeg har derfor diskuteret dette.

C. ARTIKEL FRA HELSE:

Jeg er blevet kraftigt kritiseret af 2-3 deltageere på et andet debatforum for at tage følgende artikel med. Og jeg har da også selv nogle indvendinger mod nogle af de ting, som står i denne.

Men jeg har alligevel valgt at tage den med. Her er linket:

http://www.helse.dk/helsedebatten/fortsaet-trygt-med-din-vitaminpille/

Det er Helse, som henviser til denne artikel på Helsedebatten. Helse er et blad og en hjemmeside. Førhen var den ikke kendt for at være speciel positiv overfor kosttilskud.

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej.

Mit overstående indlæg blev skrevet med småt. Her er bogstaverne i den rigtigt størrelse.

Jeg har været i kontakt med alle de personer, der skrives om herunder.

1. LÆGE JERK W. LANGER:

Jeg har været i kontakt med læge Jerk .W. Langer. Han skriver, at en almindelig multi-vitamin/mineral-pille er uskadelig. Det må jo så kunne oversættes til, at han mener, at 100 % ADT af A-vitamin og E-vitamin er uskadeligt.

Hans hjemmeside er www.jerk.dk

2. PER BRÆNDGAARD MIKKELSEN:

Per Brændgård Mikkelsen er cand. scient. i human ernæring. Jeg kender ham fra, da jeg var i praktik på Forskningsinstitut For Human Ernæring på KVL-Landbohøjskolen. Der var jeg i praktik under ham.

Jeg skrev også til ham. Men han har ikke svaret mig endnu. Men han har skrevet om emnet på hans hjemmeside. Han har nemlig skrevet en klumme under overskriften "De tre farlige vitaminer i kosttilskud: A-vitamin, E-vitamin og beta-karoten". Denne kan man let finde på hans hjemmeside. Man må bære over med, at man kommer til hjemmesiden for ugebladet Femina. Det er der, at han skriver den.

Hans hjemmeside er www. perbraendgaard.com eller http://perbraendgaard.com/

Hvis man vil direkte frem til Pers klumme i Femina, skal man bruge følgende link: http://www.femina.dk...-vitaminer.aspx

3. CHRISTIAN GLUUD:

Christian Gluud er en af personerne bag den store undersøgelse, som tråden handler om. Han har givet mig nogle spændende svar.

Han siger, at man endnu ikke ved, om 100 % ADT af betacaroten, A- og E-vitamin er skadleigt eller ej. Men noget tyder på, at det er. ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel.

Han er meget skeptisk m.h.t. et tilskud på 100 % ADT af E-vitamin. Derfor er han selvfølgelig også meget skeptisk m.h.t. et tilskud på 200 % ADT af E-vitamin. Denne mængde er ellers realistisk via 100 % ADT fra en multi-vitamin/mineral-pille og op til 100 % ADT fra tilskud af fiskeolie.

Han siger, at man endnu ikke ved, om 100 % ADT af C- vitamin og selen er uskadeligt.

Vebnlig hilsen

Jan Projekt S og T

Edited by Jan Projekt Smørhul
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Længe siden jeg har været på forum, men er glad for at Antaeus stadig er der til holde debatten på sporet :)

Nu har jeg gennem snart 30 år fulgt ernæringsdebatten i DK (og i udlandet, dog ikke så intensivt) og jeg har lært en vigtig ting: Jævnligt dukker der "vilde" overskrifter op i medierne, som modsiger al nuværende viden om sund kost.

ALLE gange indtil nu, har det været journalister som ser mulighed for at undergrave gældende råd om sundhed og fremme holdningen: "Det er lige meget alt sammen, for du dør af det alligevel, så fortsæt med at være overvægtig, inaktiv, ryge 40 smøger om dagen og vælt dig rundt i flødeboller og medisterpølse og grin af alle helsefanatikerne."

Ligeledes findes der læger som gerne vil skabe overskrifter for sig selv og som gerne går i medierne og udtaler sig om ting, de ikke helt er eksperter i (men borgeren som ser ham på TV eller i en avis, ved lige så lidt om emnet og tager derfor vedkommendes ord for gode varer, simpelthen fordi han har en læge titel).

Vi skal som borgere være opmærksomme på, at en lægetitel ikke er ensbetydende med at man så automatisk er ekspert i alting. Du kan sagtens være en dygtig kirurg uden at vide en dyt om ernæring og vise-versa.

Så mit råd er: Brug din sunde fornuft næste gang der kommer en "vild" overskrift om at det sundhedsskadeligt at spise økologiske grøntsager. Hvis overskriften modsiger konsensus, så undersøg det grundigt inden du hopper med på vognen.

Angående Carsten Vagn Hansen og andre alternative med lægetitler eller ej, så træd varsomt. De har deres religion og de gange jeg har spurgt ind til, hvor de har deres påstande fra, så kan de ikke svare, men er blot overbeviste om at sådan er det. Det duer ikke for mig. Hvis du vil tages alvorligt, så kom med henvisninger til hvor du har dine påstande fra (studier etc.)

Til Jan Projekt Smørhul: "Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger."

Ovenstående udtalelse forvirrer mig lidt. Skal det forstås sådan at du fravælger de videnskabelig studier når du udtaler dig om ernæring???

Nu vil jeg nappe en proteinshake og en vitaminpille :)

Edited by Ivan Hansen
Link to comment
Share on other sites

Hej Ivan Hansen.

Jeg har læst dit spændende indlæg.

Det er ikke altid, at jeg fravælger videnskabelige fagartikler. F.eks er jeg ved at læse den store undersøgelse, som Christian Gluud har været med til at lave. Den er på tæt ved 200 sider.

Men ofte fravælger jeg sådanne artikler.

Det gør jeg af en grund; nemlig, at jeg må prioritere min tid.

Jeg tror, at man kan få "skaffet" sig lige så meget god og brugbar viden ved at bennytte sig af "mine# metoder, som ved at benytte sig af Medline/Pubmed og Cochrane.

Mine metoder er f.eks NNR-bogen, som dog er forældet nu, samt at kontakte fagfolk, råd, instituutter og styrelser. I forbindelse med denne tråds emne har jeg været i kontakt med vistnok 11 af disse.

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

@ Jan

OK giver jo god mening om end at jeg personligt nok har lidt svært ved at se det tidsbesparende i at ringe og fange en masse mennesker i stedet for at bruge søgemaskiner :). Men hver sin metode.

Men det er jo med "fagfolk" som med artikler, de er ikke alle lige valide, men det er du jo klar over :)

Mh

Ivan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen.

Læge Jerk W. Langer har klaget til mig over, at jeg skriver, at jeg har været i kontakt med ham.

Nu han skriver det, kan jeg godt se, at jeg har formuleret mig forkert. Det, som jeg mente, var, at jeg har haft skrevet til ham. Og så har jeg set ham skrive om emnet andetsteds. Men det, som han skrev, var jo ikke et direkte svar til mig.

Jeg skulle derfor have formuleret mig anderledes. Undskyld.

Jeg vil prøve at rette det de steder, hvor det er muligt.

venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share