Et realitycheck omkring mit vægttab


CloudHands
 Share

Recommended Posts

Hej Molsters

Jeg har siden den 6. oktober tabt mig i alt 16kg YAY! De seneste 6 uger har mit vægttab stort set været stoppet. Jeg svæver lige over 80kg hele tiden. Jeg har med Madlog.dk logget alt hvad jeg har spist, så præcist som jeg kunne.

Min statistik viser at jeg i gennemsnit dagligt har spist 9100kJ og at jeg laver motion for ca. 1750kJ.

Jeg har tabt mig ca. 5 kilo siden den 8. januar, (selvom det meste tydeligvis er tabt i starten) hvilket betyder at jeg må have forbrændt ca. 2000kJ mere om dagen end jeg har indtaget i gennemsnit.

Det må altså betyde at jeg har et BMR+aktivitet på omkring 11100kJ. Jeg vejer som sagt 80kg, er 184cm høj og er 33 år gammel. Virker 11100kJ som meget eller lidt for en mand som mig? Jeg synes at det virker lidt lavt, men hvad tænker du?

Nogen har anbefalet mig at tage en "skeje ud uge" hvor jeg æder det jeg vil, fordi jeg har ligget i kaloriedeficit så længe (snart 6mdr.). Er der nogen der har erfaringer med det og evt. gode råd?

Jeg mangler stadig efter min egen vurdering at smide omkring 5kg fedt.

Hvis jeg ikke tager en "skeje ud uge" så siger mit skema mig, at jeg vil ramme 75kg i slutningen af juni, hvis jeg spiser omkring 6500kJ på hviledage og 8500kJ på træningsdage. Har I nogle gode bud på hvad jeg kan gøre for at ramme de 75kg mens jeg bevarer så meget af min muskelmasse som muligt. Jeg forsøger at carbcycle a la leangains.com, og hvis jeg følger protokollen til punkt og prikke siger de kloge hoveder at jeg burde være sikret resultater, men jeg vil gerne høre andres mening også.

Jeg vurderer at min nuværende fedtprocent ligger omkring 17% og jeg ville gerne ned mellem 10-12% gerne inden sommeren slutter.

post-18376-0-35897400-1333195398.jpg

post-18376-0-63391500-1333195413.jpg

På forhånd tak for hjælpen og kommentarerne. Vil bare gerne have nogle flere inputs end bare mig selv og hvad jeg kan finde på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Først er fremmest er det pænt vægtab du har opnået allerede. Din BMR burde ikke kunne falde så drastisk, så enten er der lidt unøjagtigheder i dine madberegninger eller også er du begyndt at holde på mere vand.

At spise mere i en kortere periode kunne måske hjælpe, men synes en uge er alt for meget. En spise dag om ugen er nok bedre. Dog skal du altid gøre dig klart at din forbrænding mindskes med vægttab også selvom dit vægttab er rent fedt.

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal fortsætte din nuværende plan overprdnet. Og så måske bare tweake lidt på den og dine mål. Man bliver jo kloger nu mere erfaren man bliver.

Du løber og træner jo rimeligt konsekvent som din log beskriver.

Jeg tror det er ret normalt at ramme et platau på et eller andet tidspungt. Selv ligger jeg og roder mellem 80-82 kilo, og en fedt procent der afhængigt af målings metoden er enten 17% eller 10% (Impedans vægt vs. fedt tang)

Hvis du nu begynder at bruge din log lidt mere herinde :) , kan vi jo også hjælpe dig med at se om dine styrke mål, vs dine vægt mål er realistiske.

Noget du kan overveje er at smide en spurt/interval dag ind iforhold til dine løb. Et skift i trænings frekvent vil måske skabe det nødvendige stress for din krop til at få gang i noget mere forbrænding.

Nu er det jo sådan at kroppen på den ene eller anden måde vender sig til en belastning og et energi indtag. Så der skal nogle gange ander boller på suppen.

Jeg tror en Spise dag er okay. Men jeg husker at have læst en artikel et sted der egentligt siger at det er noget vrøvl, at det giver en anderledes forbrænding. Men jeg ville lade egen erfaring afgøre om det nytter. Så prøv det, og se hvad det giver.

Husk også hvor langt du er kommet, det er sgu meget naturligt at man nogle gange kommer til at tvivle på om man gør det rigtige, hvis man kun fokuser på vægten og fedt procenten.

Det kan være dine mulle vokser.

Link to comment
Share on other sites

Tak begge to for jeres kommentarer.

Tror jeg vil forsøge at få liv i min log herinde igen og så vil jeg fortsætte som planlagt med vægttabet, dvs. cutter de sidste 5 kilo og så må musklerne følge med bagefter, hvis de overhovedet kommer til at lide overlast når jeg spiser efter leangains/IF modellen.

Holder dog en mindre pause fra både diæt og træning lige nu, da jeg er blevet syg. Genoptager showet om en uges tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share