Ømt i skinneben under løb


bimmer2
 Share

Recommended Posts

Hey alle

Jeg er begyndt på et løbeprogram for begynder, da jeg gerne vil i gang med at løbe.

Men når jeg løber, får jeg ondt i skinneben/læg/anklen. Men ømheden er der kun under løbet. Der er intet når jeg er færdig med at løbe.

Vil bare høre, om det primært er fordi mine muskler dernede omkring nok ikke er vant til at løbe at de bliver ømme, eller om der kan være andre ting som er galt?

Mvh

Kennie

Link to comment
Share on other sites

Min sidste løbetur bestod af

1 min. gang

4 min. løb

1 min. gang

6 min. løb

1 min. gang

4 min. løb

Og der kunne jeg ikke fuldføre de sidste 4 minutter, da mit skinneben/læg/ankel begyndte at gøre for ondt, men følte stadig at det tog længere tid, før det begyndte at gøre ondt.

Jeg løb med fokus på at lande midt på foden, istedet for at lande på hælen, men tænkte ikke over det med at løfte foden hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Prøv at løb efter de råd, som han giver i videoen med ovenstående program.

Hvis du får ondt igen på den sidste del, så drop den sidste del på dine kommende løbeture. Derved vil du ikke overbelaste dig selv, og dine muskler vil langsomt, men sikkert blive stærkere til at håndtere programmet i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har til stadighed skinnebensbetændelse da jeg ignorerede lignende smerter. Hvis de bliver ved og forværres ved tryk ville jeg med det samme skrue ned for træningen! Prøv at tryk efter under løb på den nederste del af skinnebenet på indersiden samt den forreste del af skinnebenet midt på ca. Hvis der er yderligere smerter, og hvis der evt. kan føles små "bobler" så få det tjekket ASAP inden det når at blive til en grim omgang skinnebensbetændelse.

Jeg håber ikke det tog al løbeglæden fra dig, men hold øje med det. Har ikke kunnet løbe i omkring 5-6 måneder nu, da jeg er i gang med genoptræning. Da du nævner, at du er ny løber, kan det vel meget vel være, at dine benmuskulatur skal opbygges. Derfor så ville jeg det første stykke tid desuden starte stille ud og evt. løbe på noget blødt underlag (græsarealer eller grusstier mm.) og undgå asfalt.

Mvh

Christoffer

Link to comment
Share on other sites

Jeg må give Chrstoffer ret. Jeg selv spiller en masse håndbold, og hvis jeg løber for meget ved siden af min træning kan jeg hurtigt mærke det i skinnebenene, og har flere gange haft skinnebensbetændelse, og jeg må sige at det lyder meget til at det kan være det du også mærker til.

Da jeg også hurtigt kan få ondt i mine skinneben, holder jeg mig til at løbe på mit løbebånd derhjemme, da jeg så hurtigt kan stoppe når benene siger fra. Det var også en mulighed for dig i opstartsfasen. Du kan også se her hvor jeg har fundet mit løbebånd, og det kan godt anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Der har ingen problemer været med knæet, grunden til jeg ikke har løbet grundet styrketræningen har bare været ren og skær ømhed i benene :) Er også nogenlunde lige begyndt på styrke nemlig, så der er også en tilvæningsproces. Regner stærkt med at komme ud og løbe igen snart :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Bimmer

Jeg har fulgt lidt med her og må komme med mit råd.

Jeg er selv en løber og løber 10 kilometer 3 gange i ugen. med samme problem som dig.

Der er en diagnose på det og det hedder overpronation.

Jeg har vedlagt et par links til dig så du kan læse lidt om det og så få købt et par løbesko der modvirker problemet. De sko jeg selv løber i er Asics Kayano 18.

Det er vigtigt du ikke løber videre på de sko du har nu da de ikke modvirker overpronation.

https://sites.google.com/site/teammichelsen/pronation

http://www.loebeshop.dk/lob/kvinder/lobesko/asics-dame-gel-kayano-29.html

Håber det kunne bruges.

Hvis du har yderligere spørgsmål må du gerne maile til mig direkte : [email protected]

Held og lykke fra

Lotte

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har selv døjet meget med skinnebensbetændelse. Det bedste jeg overhovedet har gjort for mig selv, har været at begynde at bruge kompressionsstrømper. ALT andet har aldrig virket for mig. Dog skal jeg bruge dem HELE tiden. Altid 12 timer efter jeg har løbet som minimum.

Fedt Pablo, jeg vil helt klart prøve at købe mig nogle kompressionsstrømper også. tak for tippet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så, efter lang tid, er jeg kommet igang med at løbe igen.

Jeg føler ikke ømhed i skinneben eller deromkring mere, så det er blevet meget mere behageligt at løbe!

Ting jeg har ændret siden jeg fik ondt:

- Nye løbesko. De andre var et par år gamle, og havde brugt dem til andre ting også. Lotte anbefalede mig en sko, hvilket jeg så afprøvede i SportsMaster, og ifølge testen passede skoen til min løbestil.

- Nye løbestrømper. Da jeg købte løbesko, bestilte jeg også et par løbestrømper med, som så ud til at passe til skoen.

- Opvarmining. Nu går jeg ca. 5 minutter inden hver løbetur. Før var det kun 1. min.

- Nedkøling. Ligeledes går jeg ca. 5 minutter efter hver løbetur. Før gjorde jeg det ikke.

- Strækker ud. Før strakte jeg evt. kun læggen ud. Nu forsøger jeg også at strække mit skinneben.

- Nyt løbeprogram. Jeg benytter nu det løbeprogram, som er at finde her på motion-online. Før bruge jeg et andet begynder program, hvor jeg også startede hvor jeg "regnede med" at jeg kunne starte fra.

Det skulle vidst være det hele. Jeg styrketræner også 4gange om ugen. Mandag, tirsdag, torsdag og fredag. Og så har jeg planlagt at løbe mandag, torsdag og lørdag.

Så alt i alt, tak for hjælpen alle sammen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share