En mulig rygskade


Guest Slettet_020112
 Share

Recommended Posts

Jeg tror jeg endnu engang har pådraget mig en skade af en art. Denne gang i ryggen. Jeg havde for ca 4 måneder siden samme problem. Det er utroligt svært at lokalisere. Det er som om smerten starter nede i højre side af lænden, og går ind mod rygsøjlen.

Denne gang mærkede jeg første gang noget til det i lørdags. Efter jeg havde squattet, skulle jeg lave tunge B-O-Rows og her mærkede jeg en ubehageligt smerte i ryggen da jeg bukkede mig frem for at lave sidste sæt.

Jeg stoppede selvfølgelig med det samme, og mærkede faktisk ikke mere til det. Søndag dyrkede jeg hård sport, men mærkede faktisk ikke noget til det. Mandag under opvarmningen gik der så et "jag" gennem ryggen på mig. Det var meget smertefuldt, og jeg måtte holder 15 min pause. Derefter forsøge jeg så at varme op igen, og træne videre (ikke vægttræning) uden de store problemer.

I dag føles min ryg bare øm?!

Jeg har MEGET svært at finde ud af hvad det er, som er galt! Her i dag tænker jeg det nok bare var/er nogle muskler, men når jeg får det "jag" virker det altså som mere end blot muskelsmerte.

Denne gang er det heldigvis ikke så slemt som sidst (der havde jeg faktisk en enkelt aften så stærke smerte, at det var svært at gå hjem efter en baskettræning) Næste dag var jeg også bare øm!

Men jeg er sgu lidt nervøs for hvordan jeg skal gribe det an. Jeg vil gerne ha et langt liv med træning, og har ikke lyst til at ødelægge min ryg som 22 årige.

Sidst gik jeg til min egen læge sagde han at der ikke var nogle galt - ingen synlig skævhed eller noget!

Han spurgte så om jeg så lavede de her tunge vægttræningsøvelser med 20-30 kg på nakken (sguat)

Jeg måtte selvfølgelig sige at det gjorde jeg, og med noget mere vægt. Det sagde han så jeg skulle stoppe med og begynde at svømme :(

Jeg har dog før haft uheldige oplevelser med sunhedsvæsnet og sportsskader, og overvejer derfor at opsøge en ekspert af en art. Men hvilken ? Fysioterapeut, kiopraktor eller idrætsklinikken - hvad har i erfaringer med??

Jeg kan vel godt vægttræne, hvis jeg holder mig fra øvelser hvor jeg bukker frem i ryggen med stor belastning? (DL & B-O-R)

DBM :(

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ofte har plæderet for: Ekstender.. Jeg siger ikke at det er discus der brokker sig, men ofte virker det faktisk alligevel..

Så når du er færdig med træning, så lægger du dig ned på maven på gulvet og strækker armene, så du bøjer bagover i lænden..

Gentag 10 gange, og herefter så hyppigt som muligt i løbet af dagen :)

Link to comment
Share on other sites

Tror du jeg burde få taget et x-ray?

NIX!!

Min holdning er at der generelt bliver taget for mange røntgen billeder af rygge, som alligevel ikke kan bruges til en s...

Jeg ved ikke om det hedder Back extensions - er du i tvivl om udførelsen??

Stop kun med træning, hvis denne forværrer symptomerne..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror godt jeg ved hvilken øvelse du tænker på - er det ikke den man også lave når man ligger på maven, skiftevis hæver højre arm/venstre ben og omvendt??

Back Extensions kan du se her

Sidste gang det skete synes jeg faktisk LET dødløft havde en positiv effekt på det! Problemet er bare at jeg ikke kan finde ud af hvad det helt præcist er som gør at det går galt!? Jeg har faktisk mistænkt squat for det, men er ikke sikker!!

NIX!!

Min holdning er at der generelt bliver taget for mange røntgen billeder af rygge, som alligevel ikke kan bruges til en s...

Du har måske ret, men var det her ikke en situation hvor man kunne sige "better safe than sorry" ?

Link to comment
Share on other sites

Nu er det sådan, at der årligt dør en del danskere som følge af røntgen billeder..

Det er sådan, at eet røntgen billede godt kan være den udløsende faktor for cancer...

Nu vil jeg ikke starte en diskussion om hvorvidt man skal tage røntgen billeder eller ej, men hvis billedet alligevel sandsynligvis ikke viser noget (kan en læge eller fys afgøre om det vil) er der ingen grund til at udsætte sig selv for det..

Hyperextension, ad modum McKenzie: Du ligger fladt på maven, med hænderne under skuldrene..

Stræk begge arme samtidigt, så du løfter din overkrop fra underlaget.. Hold bækkenet i gulvet, og pust ud.. Gentages 10 gange..

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det lyder lidt henad samme ubehag som jeg har haft i nu flere måneder; jeg fik det selv af et hoftetilt i bunden af en forkert udført squat - efter ønske fra instruktør - hrrmpf.

Anyway, for et par uger siden sneg jeg mig ind til vores firmamassører. Og den ene af dem er et sandt geni. Min ryg er på rette vej omend det går langsomt, men det går. Så det med at få f. eks. en fys til at vride muskulaturen igennem er sikkert en brandgod ide. Og hvis ikke, så vil han/hun forhåbentlig sige hvem du så skal gå til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share