Fedtsyrer


ibroken
 Share

Recommended Posts

Hvilket kosttilskud bruger I, når det kommer til indtagelse af omega 3-6-9 fedtsyrer?

Grunden til jeg spørger er, at jeg selv bruger Biosym EPA-GLA+ og ville høre, hvad andre bruger og hvorfor. Hvad skal man gå efter - indholdsmæssigt - hvis man er ude efter de sunde fedtsyrer gennem tilskud?

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kosttilskud bruger I, når det kommer til indtagelse af omega 3-6-9 fedtsyrer?

Grunden til jeg spørger er, at jeg selv bruger Biosym EPA-GLA+ og ville høre, hvad andre bruger og hvorfor. Hvad skal man gå efter - indholdsmæssigt - hvis man er ude efter de sunde fedtsyrer gennem tilskud?

Hvorfor vil du indtage extra omega 6 fedtsyre??

Jeg indtager bare ganske alm fiskeolie købt i det lokale supermarked.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

A. N-3-FEDTSYRER:

Jeg tager fiskeolien Eskimo 3. ( Vi må godt nævne navne på disse produkter).

Jeg tager 5 kapsler om dagen. Det giver mig n-3-fedtsyrerne EPA og DHA samt 7,5 mg E-vitamin. Producenten har fortalt mig, at der her er brugt blandede tokoferoler som kilde til E-vitamin.

Anette Harbech Olesen har før udtalt sig positivt om dette produkt.

Jeg har fra producenten fået 3 stabilitets-værdier på produktet. Jeg viste dem til Anette. På baggrund af dette har jeg valgt at bruge Eskimo 3 som min fiskeolie.

Måske er der langt mere n-3-fedtsyrer af typen EPA og DHA i Eskimo 3 end i "Biosym EPA-GLA+". Det kan jeg ikke huske. Det kan man jo selv undersøge. Så vidt jeg husker, er der langt mindre EPA og DHA fra fiskeolie i "Biosym EPA-GLA+" og lignende blandingsprodukter end i rene fiskeolie-produkter.

Jeg ville egenlig gerne have et gram hørfrøolie via en kapsel, da det giver mig n-3-fedtsyren ALA. (Bemærk at denne forkortelse også bruges om et andet stof). Men jeg har ikke råd. Og det er måske ikke nødvendigt, da jeg får "plante-n-3" fra produkt indeholdende rapsolie.

B. N-6-FEDTSYRER:

Jeg ville også gerne tage n-6-fedtsyren GLA.(Det må ikke forveksles med CLA). Men jeg tager så mange kostilskud i forvejen,så jeg ikke har råd til mere. Man kan også spørge sig selv, om man egenlig har brug for GLA i tilskud. Det har der ikke været enighed om.

C. N-9-FEDTSYRER:

Jeg tror, at n-9 er den mono/enkelt-umættede fedtsyrer oliesyre. Hvis det er rigtigt, vil jeg mene, at det højst sandsynligt at unødvendigt at tage tilskud af denne.

D. PRODUKTET BIOSYM EPA-GLA+:

Jeg har været i kontakt med producenten bag produktet 3 gange gennem årene. Og jeg har meldt dem til Lægemiddelstyrelsen 2 gange i forbindelse med en umoralsk og vildledende reklame for dens produkt Omnimin.

Derfor har jeg ikke meget tiltro til, hvad den skriver om dens produkter på dens hjemmeside og i reklamer.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg valgte umiddelbart bare det første fedtsyrer produkt som de fleste jeg kender anbefalede. Har dog aldrig rigtigt undersøgt, hvad der er bedst af produkter indtil nu.

Det der EyeQ ser faktisk interessant ud. Dog kunne jeg ikke rigtigt konkludere så meget ud fra Jan's indlæg udover at Biosym måske vildleder med deres reklamer..?

Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg valgte umiddelbart bare det første fedtsyrer produkt som de fleste jeg kender anbefalede. Har dog aldrig rigtigt undersøgt, hvad der er bedst af produkter indtil nu.

Det der EyeQ ser faktisk interessant ud. Dog kunne jeg ikke rigtigt konkludere så meget ud fra Jan's indlæg udover at Biosym måske vildleder med deres reklamer..?

Som jeg har forstået får man mere end rigeligt af omega 6 og da det er balancen mellem omga 3 og 6 der er vigtig, mener jeg det er dumt at vælge et produkt der indeholder omega 6 fedtsyrer.

Indholdet i EyeQ er fornuftigt, men temmelig dyrt syntes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Biosym tager cirka 300kr for 220 kapsler, hvoraf dosseringen ligger på 4 kapsler om dagen. EyeQ indeholder 360 kapsler til næsten samme pris, hvoraf dosseringen er på 2 kapsler om dagen. På det punkt er det nok billigere. Gider hellere ikke betale mere for essentielle fedtsyrer.

Burde jeg bare satse på EyeQ i stedet?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

1. BLANDINGSOLIER VERSUS RENE FISKEOLIER.

EPA og DHA er som sagt n-3-fedtsyrer, der stammer fra fisk. Dette er de vigtigste n-3-fedtsyrer.

Når man vælger produkt, kan det være en god ide at finde ud af mængderne af disse 2 fedtsyrer i produktet. Man kan gøre sig selv den tjeneste at regne prisen ud pr. 500 mg eller 1 gram EPA/DHA. På den måde vil man finde ud af, at der er stor forskel på priserne for disse 2 fedtsyrer.

Lad os tage et eksempel med Biosyms "EPA, GLA +". Ifølge producenten indeholder fire kapsler 440 mg EPA og 300 mg DHA.

Hvis man tager 1 kapsler PIKasol, indeholder 1 kapsel 600 mg n-3 flerumættede fedtsyrer, heraf ca. 50% EPA og ca. 35% DHA .

Så kan man selv begynde at regne på mængderne i de 2 forskellige produkter - samt prisen på 500-1000 mg EPA/DHA.

"EPA, GLA +" er et blandingsprodukt, hvor fiskeolie kun udgør en af delene. Pikasol er derimod ren fiskeolie. Så i 1 gram af blandingsproduktet "Epa, GLA+" er der ikke plads til nær så meget fiskeolie, som i Pikasols rene fiiskeolie. Det siger sig selv. Med andre ord kan indholdet af EPA/DHA være større i 1 kapsel PIkasol end i en kapsel "Epa, GLA+". Det bør man tænke på.

Om dens produkt skriver producenten, at "EPA;GLA +" er meget mere end fiskeolie. Og det har de jo ret i. Det synes jeg er god og moraalsk reklame. Det er fint nok. Og jeg må da indrømme, at jeg af og til har haft lyst til at tage dette eller lignende blandings-produkter permanent.

Men på den anden side kan man så tilføje, at "EPA, GLA +" er meget MINDRE fiskeolie end et rent fiskeolieprodukt som Pikasol.

Med andre ord er "EPA,GLA +" mere bredtdækkende end de rene fiskeolieprodukter. Men dette er sket på bekostning af mængden af ren fiskeolie/EPA/DHA.

Måske formulerer jeg mig dårligt i dette indlæg. Men det, som jeg mener, er, at man skal sammenligne mængden af EPA og DHA i de forskellige produkter. Og så skal man finde prisen pr. 500-1000 mg EPA/DHA.. Jeg ved, at der er lavet en eller flere undersøgelser, som viser denne problemstilling. På den måde vil man finde ud af at EyeQ er et ddyrt produkt.

"GLA, DHA +" er blot et eksempel på de blandingsprodukter, hvor fiskeolie kun udgør en del af produktet. Og Pikkasol er blot et eksempel på ren fiskeolie. Eksemplerne kan overføres til andre mærker.

2. FLERE SLAGS N-6-FEDTSYRER:

Jeg må indrømme, at jeg ikke kan huske de mere præcise tal nu. Men måske er det udnødvendigt man n-6-fedtsyren linolsyre i tilskud. Det tror jeg. Men derfor kan det jo godt være godt med en vis mængde af n-6-fedtsyren GLA. Det er der jo som en årelang diskussion om.

3. MÆLKEPRODUKTER:

Mælk indeholder jo som bekendt kalk. Så vidt jeg husker, tager en del af denne kalk noget af fedtet med ud af kroppen igen. Professor Arne Astrup har skrevet, hvor meget kalk og hvor meget fedt, der var tale om. På den baggrund har jeg regnet lidt på det for et stykke tid siden. Min daværende konklusion var, at mælk i almindelige mængder kunne tage en betydelig del af de føromtalte fedtsyrer med ud. Derfor undgår jeg - så godt jeg nu kan - at indtage mælk sammen med min "Eskimo 3".

God weekend. Og det med eller uden fiskeolie. ;-)

Venlig hilsen

Jan, Produkt S og T

Link to comment
Share on other sites

Køb du bare EyeQ hvis du vil betale overpris for produktet. Det kan gøres LANGT billigere og her taler jeg ikke om produktet fra det lokale supermarked. Men da vi ikke må henvise til forhandlere, kan jeg jo ikke komme det nærmere.

Send en privat besked så med linket? Og tak for svaret, Jan. Vil lige se hvilket produkt teddy snakker om..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share