Ømme muskler dagen efter?! Nødvendigt?


Pumpertp
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Har besluttet mig at prøve at tage en masse muskler masse på de næste 2 måneder.

Efter hvad jeg har læst mig frem til så skal jeg selvfølgelig ligge med et kalorieoverskud på ca. 500 dagligt,

og sørge for at få nok proteiner. Det har jeg alt sammen forstået.

Kører Bryst, triceps, Mave, skuldre Mandag + Torsdag, og biceps, ryg, mave Tirsdag og Fredag.

Jeg har trænet i et halvt år, men har altid været i tvivl om, om jeg træner hårdt nok?!

Nogle muskler grupper får jeg næsten altid ondt i dagen efter. Men andre muskel grupper som Fx Biceps får jeg

sjældent ondt i dagen efter?!

Jeg kører altid 6-8 reps på alle øvelser med 3-4 sæt, og yder mit maximale.

Mit spørgsmål går i bund og grund ud på at finde ud af om det er nødvendigt at træne så hård at man har ondt

dagen efter og om jeg skulle ændre mit antal Reps og sæt for at bliver mere "Død" efter træning og "måske" på

den måde få ømme muskler dagen efter? For er i tvilv om man opbygger muskel masse uden ømme muskler.

Alle har jo hørt udtrykket: No Pain = No Gain.

Tak på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Er slet ikke ekspert på området, men nogle mener at ben bør trænes i rep range 10-12 og overkrop i særdeleshed arme, bryst og skuldre skal trænes i rep range 5-8 for at give de bedste resultater. Jeg ved ikke om lige præcis den fordeling er optimal for dig eller vil give dig andre resultater, men det er da værd at overveje om du ved at ændre på antal reps alt efter muskelgruppe kunne få nogle bedre resultater.

Link to comment
Share on other sites

Det med pain no gain er vidst lidt af en gammel myte. Det er jo heller ikke decideret ondt man får af ømhed. Jeg ville forbinde smerte med led, og så er det helt klart et no-go, hvis du får det. Ømhed forekommer oftest hos mig, når jeg har inaktivt i omkring en uge. Eller, sådan er det i hvert fald for mig. Jeg vægttræner ikke i de højere gentagelser, men omkring 1-5 gentagelser, og jeg oplever nærmere en træthed, hvis overhovedet noget som helst, dagene efter - ved ikke om højere gentagelser giver større risiko for ømhed. Men kort sagt, ømhed er ikke lig muskler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share