Spinning og maks puls


Kaspertg
 Share

Recommended Posts

Hej folkens

Jeg har efterhånden gået til spinning i et længere stykke, men har først for nyligt fået erhvervet mig et pulsur.

Før jeg fik mit pulsur synes jeg, at jeg havde en rimelig god fornemmelse af, hvornår jeg ramte mit maksimale potentiale. Efter jeg har fået mit pulsur, er der åbenbart plads til forbedring - eller hvad?

Sagen er.. Jeg har 'kun' fået få presset den op på 186, og står ikke mål med, hvad jeg har læst om maks. (220 minus alder (23)). Dog synes jeg ofte, at enten kan mine lunger ikke mere, eller også er det mine ben der giver op. Er det mig der pylrer, og skal jeg bare presse mig endnu mere? - eller passer tallene meget godt?

Link to comment
Share on other sites

220 - alder er en tommelfingerregel, og kan altså variere lidt begge veje. Efterhånden som du kommer i bedre form, vil din makspuls også falde en smule, da dit hjerte bliver bedre til at pumpe ilt ud i blodet.

Jeg er ikke selv en erfaren spinner, men jeg har også ladet mig fortælle at det kan være svært at presse pulsen helt op på max, kun med spinning.

Link to comment
Share on other sites

Der kan nu være ret store afvigelser i 220-alder; 10-15 slag er slet ikke helt sjældent. Maxpulsen falder i øvrigt væsentlig mindre end det som effekt af træning. Nå, det var et sidespring.

Maxpuls er også afhængig af hvilken sport du dyrker - hvor mange muskler er i spil og om aktiviteten er vægtbærende eller ej. Cykling/spinning kommer pænt deropad men frit efter hukommelsen kan der presses højere puls ud af løb, langrend og roning.

Hvis du vil op på din maxpuls skal du op i høj kadance. "Alt efter", skal du sikkert op på 110-120 rpm. Kører du for langsomt vil benene syre til inden kredsløbet er maksimalt belastet og for hurtigt vil du ikke kunne lægge moment nok i pedalerne til at presse muskulaturen. Det afhænger af om du er typen der yder bedst med at mosle igennem eller spole stængerne rundt.

Om du pylrer??? Altså, HVIS du kan presse dig mere, som du antyder, så er svaret ja. Du får ikke en maxpuls på bordet uden du kæmper (svinsk hårdt) for den. Du kan google dig til teknikker som gør det lidt lettere at komme derop for det er ikke bare at stampe i pedalerne.

I øvrigt: god fornøjelse 3.gif

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Kasper

Bid mærke i det Gregers siger med svinsk hårdt.

Jeg tror det er få ( jeg kan i hvert fald ikke) der har vilje og kampgejst nok til at finde deres reelle maks på egen hånd. Det der virker bedst for mig på en spinning cykel er noget super dum dum og så en hjælper der står og pacer (råber opmuntring og presser) evt også justerer bremsen de sidste 5 minutter hvor det allerede i starten er så hårdt at man ikke tror man kan mere.

Man kan efter at have prøvet at køre maks et par gange presse sig til en noget højere puls bare ved at vide hvad det er man står foran og er klar på smerten ;=)

( de fleste standard spinning timer er intervallerne for korte til rigtig og ramme maks - i hvert fald efter min mening)

V.H

NTM

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kaspertg -> Læste et sted at ens "puls" generelt er en ~10 slag/min mindre på f.eks. en spinning cykel end du kan opnå på løb. Her tænker jeg ikke på en max-puls test, men ved hårdt arbejde. Så det virker ikke usandsynligt at du ikke kan komme så meget højere op end 186 slag/min på spinning.

Men som der også er nævnt tidligere - hvis dine ben sætter ud er det mælkesyren, og det sker som regel fordi din belastning er meget hård - og ikke fordi din puls er høj. Du kan på relativt kort tid opnå syre i benene ved at øge belastningen meget, selvom din puls måske ligger på et stabilt niveau.

Max puls opnåes som regel ved hjælp af intervaller - men det er ikke noget der sker til en normal spinning-time, heller ikke selvom de siger: "vi skal op og ramme 5-tallet i 30 sek" eller hvad de nu kalder det. Max-puls er (igen som tidligere nævnt) svinsk hårdt, og de færreste har viljestyrken til at ramme den alene. Ved max-puls føler du at du ikke kan trække vejret og du er på nippet til at brække dig, hvis ikke du gør det.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg tog max-puls-test i mit lokale træningscenter fik vi blandt andet følgende at vide:

  • Max-puls kan ikke "trænes højere" - den er hvad den er, og den vil falde med alderen. Det vi kan træne, er hvor tæt på max-pulsen vi kan holde til at arbejde i et givent tidsrum.
  • Er man i god form holder "220-alder"-reglen ikke. Så skal man istedet beregne 210 - halv alder. Altså er man 40 år er max-pulsen 210 - 20 = 190.
  • Man skal ikke blive slave af sit pulsur i spinninglokalet, men køre efter sin krop. Den høje varme i et spinning lokale giver tit ekstra på pulsen, så kør efter fornemmelsen i benene.

Derudover er jeg enig i de tidligere indlæg med hensyn til at det er svært at komme helt op på max på cyklen fordi syren er en meget mere markant medspiller end ved f.eks. løb eller roning.

Så Kasper - hvis du ved endt spinning time føler at du har givet alt du havde, og har den dér kriblen i kroppen man får efter superhård træning - så synes jeg at du skal glædes ved det og ikke hænge dig for meget i hvad puls du nåede eller ikke nåede op på!

Link to comment
Share on other sites

  • Max-puls kan ikke "trænes højere" - den er hvad den er, og den vil falde med alderen. Det vi kan træne, er hvor tæt på max-pulsen vi kan holde til at arbejde i et givent tidsrum.
  • Er man i god form holder "220-alder"-reglen ikke. Så skal man istedet beregne 210 - halv alder. Altså er man 40 år er max-pulsen 210 - 20 = 190.

Jeg kan godt lide sætning, "du kan ikke ændre din maxpuls, men hvis du er i god form skal du bruge en anden formel". :wink:

Maxpuls falder lidt i takt med du kommer i bedre form, i og med hjertets slagvolumen bliver højere, og behøver dermed ikke at pumpe ligeså mange gange i minuttet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Om man er i god eller dårlig form har ingen indflydelse på hvor høj din max puls er, ikke før du når op i den alder hvor den begynder at falde lige så stille (ca. 1 slag pr. år omkring de 35-40 år). Nogen siger at du ved at være i god form kan bremse den naturlige nedgang i din max puls så den f.eks kun falder 1 slag hvert andet år.

Max pulsen er genetisk bestemt og kan både være meget lav og meget høj. Kender en gut på 26 år hvis max er omkring 180 og kender tilsvarende en gut på 46 som har en max puls på omkring 210.

Det er rigtigt at man ved at forbedre sin kondition kan komme op og ligge tættere på sin max puls i længere tid. Hvis dine ben giver op så er det fordi du har lagt for lang tid over din syregrænse. Min erfaring er at jeg kommer længere op i puls og kan holde den højt i længere tid hvis jeg arbejder mig langsomt op i puls. Hvis man kører pulsen hurtigt op i interval træning vil du hurtigere gå død. Begge måder har relevans for træningen og kan med fordel benyttes.

Link to comment
Share on other sites

Den mest korrekte formel PT lyder følgende: MP=208 - 0,7 x alder, for en 23 år gammel svarer det til 192. Usikkerheden er sådan at 95% af alle vil have en MP der ligger inden 20 pulsslag. Kun de mest trænede cykelryttere og triatleter kan opnå en MP på en cykel, de fleste almindelige mennesker har en smule lavere puls på cykel i forhold til løb.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du siger 220 - alder tror jeg også man ville ramme de flestes max puls indenfor en margen på 20 slag.

At bruge 208 - (0,7 x alder) vil være mere upræcist. Med den formel vil man aldrig kunne have en max puls over 208 og det kender jeg mange i 20'erne som har.

Edited by Kim Dahl
Link to comment
Share on other sites

first things first:

1. du kan godt ramme din maks puls på en spinning cykel, du kan sgu sågar gøre det ved at have sex, bare du arbejder hårdt nok for sagen :)

2. vil du gerne finde din maks puls kræver det en jern vilje og evnen til psykisk at fortsætte selv om det gør meget ondt, du skal simpelthen spurte til du får tunnelsyn = hjernen får ikke nok ilt -> hjertet pumper ikke hurtigt nok og pulsen kan ikke stige mere= maks puls husk at holde en god pause efter den slags forsøg, og hav en læge i nærheden for en sikkerheds skyld (det var måden vi gjorde det på i usa for 6 år siden da vi i forbindelse med svømning skulle finde maks puls)

3. at sige 220-alder +-20 slag er jo bare absurd... 20 slag er jo en verden til forskel... lad os antage en ung mand på 20 år der vil 20 slag til forskel være ca 10% svarende til forskellen på tærksel træning og vo2 max træning

4. du kan stimulere dig selv til nemmere at finde din maks puls (anbefales ikke uden der er en læge eller anden sundhedspersonale tilstede OG NEJ FITNESS INSTRUKTØRER TÆLLER IKKE) drik et par kopper espresso på tom mave og begi dig ud på en vo2 max spurt efterfølgende, koffeinen vil skubbe pulsen ekstra opad= det bliver nemmere for dig at ramme maks

5. det punkt du syntes du rammer hvor det føles hårdt er nok fordi du er vant til at det er hårdt der, som så er omkring 180 stykker, men hvis du vender dig til at arbejde i den zone i længere tid, vil det ikke føles så hårdt og du vil kunne presse pulsen højere, så i spinne skoene og igang med de lange hårde træk ved fuld 100+% ftp

Link to comment
Share on other sites

Kim nu er det ikke noget at bruge energi på at diskutere, men den nye formel er baseret på et lidt større antal mennesker. Ved en usikkerhed på +- 20 så vil en på 20år med 95% sandsynlighed have en makspuls mellem 174 og 214. De resterende 5 & vil ligge over/under dette.

Med den gamle formel vil tallene være 180 og 220. Ikke den store forskel i min verden. Formlen er vidst, primært revideret fordi den gamle havde en tendens til at overvurdere alderens indflydelse på ens makspuls.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share