Kolesterol, hvor hurtigt justeres?


q74
 Share

Recommended Posts

Hej,

jeg har et par spørgsmål til hvor hurtigt ændrede kostvaner vil kunne påvirke kolesteroltallet:

Kan man, hvis man lever fedt og generelt usundt, ændre sine kostvaner og med det samme påvirke kolesteroltallet i positiv retning? Taler vi dage, uger eller måneder?

Hvad hvis man lever sundt og har et fornuftigt kolesteroltal. Hvor meget skal der så til for at påvirke i negativ retning. En uges ferie med fed usund kost? En december måned hvor man spiser usundt?

Med andre ord, kan udskejelser i den ene eller den anden retning måles, og i hvilken grad?

Jeg er klar over at mine spørgsmål er meget generelle.

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Med motion og kostomlægning vil du nok kunne ændrer dit "kolesteroltal" på et par uger. Hvis du spiser meget mere/mindre fedt, vil du også kunne se det på sammensætning af dine blodlipider.

Så ja, en uges fed feriemad vil nok kunne ses med en blodprøve før og efter ferien, men hvis du tog en blodprøve før ferien, og så en måned efter, så vil de nok være ens. Et "kolesteroltal" kan kun bruges som en sundhedsparameter, hvis det er et niveau man holder over længere tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share