Forbedre TKD spark gennem styrketræning.


rhodos
 Share

Recommended Posts

Hey Mol.

Da dette er det mest kompetente forum jeg har fulgt gennem årene har jeg valgt at lægge følgende spørgsmål hos jer:

Jeg har efterhånden dyrket Taekwondo i en del år og har godt styr på teknikken og har opbygget det muskelmasse man nu engang gør af mange repetitioner. Nu vil jeg have flyttet mit fokus en smule indenfor Taekwondo og udvikle mine spark i en anden retning og jeg vil derfor igang med styrketræning igen.

Men hvordan skal jeg styrketræne i forhold til at få løftet mine spark op på næste niveau? Det jeg gerne vil opnå er en styrke og "lethed" i mine spark således at jeg kan lave lir ligesom han gør i nedenstående video fra 37 sec. til omkring 55 sec. Anvendeligt? Nej, men det er fodbold heller ikke :) Og nej svaret til spørgsmålet er heller ikke "Spark noget mere og spørg ellers din træner" da jeg allerede træner meget og har en fin teknik. Jeg er sikker på der skal styrketræning til for at løfte niveauet/baren eller at styrketræning i hvert fald kan være med til at skyde genvej imod målet.

Videoen herunde viser en del TKD spark i superslow så de/i kloge hoveder herinde kan se hvilke muskler der bliver aktiveret og hvordan jeg bør træne i forhold til at forbedre sparkene.

På forhånd mange tak.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg lavede speciale for en del år siden handlede det om styrketrænings effekt på sparkehastighed og muskulatur. Den korte historie er, at der ikke er nogen tydelig sammenhæng mellem hvad du laver af styrketræning og din performance ved høje spark. Det er simpelthen så specifikke aktiveringsmønstre at den rå power kommer i baggrunden.

Når det er sagt, så vil jeg stadig anbefale at man supplerer sin sparketræning med styrketræning. På længere sigt vil det gøre at du kan sparke hårdere og formodentlig kan du også få en bedre stabilitet omkring leddene som gør at du får færre skader.

Hvis du vil sparke ligesom ham på den øverste video, så er smidigheden ekstrem vigtig. Du skal ikke bare kunne få dine ben op i de højder, men du skal også kunne gøre det uden at der skal arbejdes imod ret meget passiv spænding i yderpositionerne.

Derudover er det nogle meget specifikke muskler omkring hofterne der skal være stærke. Det er svært at målrette almindelig styrketræning mod disse, så derfor er svaret at du skal lave en masse specifik træning, hvor du arbejder med benene i disse positioner. Ekstra belastning kan eventuelt opnås ved at du arbejder mod en makkers hånd eller har ankelvægte på (men kun langsomme bevægelse med ankelvægte - ALDRIG sparke med disse på).

Link to comment
Share on other sites

Da jeg lavede speciale for en del år siden handlede det om styrketrænings effekt på sparkehastighed og muskulatur. Den korte historie er, at der ikke er nogen tydelig sammenhæng mellem hvad du laver af styrketræning og din performance ved høje spark. Det er simpelthen så specifikke aktiveringsmønstre at den rå power kommer i baggrunden.

Når det er sagt, så vil jeg stadig anbefale at man supplerer sin sparketræning med styrketræning. På længere sigt vil det gøre at du kan sparke hårdere og formodentlig kan du også få en bedre stabilitet omkring leddene som gør at du får færre skader.

Hvis du vil sparke ligesom ham på den øverste video, så er smidigheden ekstrem vigtig. Du skal ikke bare kunne få dine ben op i de højder, men du skal også kunne gøre det uden at der skal arbejdes imod ret meget passiv spænding i yderpositionerne.

Derudover er det nogle meget specifikke muskler omkring hofterne der skal være stærke. Det er svært at målrette almindelig styrketræning mod disse, så derfor er svaret at du skal lave en masse specifik træning, hvor du arbejder med benene i disse positioner. Ekstra belastning kan eventuelt opnås ved at du arbejder mod en makkers hånd eller har ankelvægte på (men kun langsomme bevægelse med ankelvægte - ALDRIG sparke med disse på).

Hey Morten.

Mange tak for svar.

Jeg har allerede ankelvægte jeg træner med så det vil jeg så fortsætte med kombineret med styrketræning og noget dynamisk udstrækning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share