Smerte i skinneben


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jaaa nok det mest stillede spørgsmål af alle vedr løb, men desværre nu også aktuelt for mig.

I forbindelse med mit vægttab er jeg begyndt på fast basis at løbe træne. Nærmere bestemt tre gange om ugen.

Som landet ligger nu har jeg en 3km dag, en 5km dag og en interval dag. All in all rimelig forsigtigt

For et par år siden fik jeg lavet en løbetest og købte i den forbindelse nogle Addidas løbesko til en lille formue, så det burde være i orden.

Men de senere ganges løbning har været med et noget ømt skinneben til følge (især det venstre)

Det føles som det er selve knoglen (jeg kan "masere smerten" ved at trykke på det med feks min hæk).

Jeg har ikke løbet ret mange gange endnu (tror måske more or less vi taler om 20 gange or so pt) så jeg er noget bekymret over at benet allerede værker.

Hvordan bør jeg agere på det?

Link to comment
Share on other sites

post-89-0-39506000-1338160053.jpg

Nu er det godt nok venstre ben det drejer sig om, men smerten sidder vel 5-7 cm over selve ankel ledet, på inder siden af benet, og er på selve knoglen.

Nu har jeg ikke løbet siden torsdag, og jeg mærker ømheden/smerten hver dag. Især i forbindelse med at jeg går på trapper, på stige, sætter mig ned i hug osv.

Link to comment
Share on other sites

uhh du er kommet til rette sted :)

velkommen til skinnebensbetændelse... indbyggere mange, smerterne fler :P

først et par spørgsmål:

1. hvordan er smerten når du løber (lokal som et lille punkt eller diffus=ud over hele benet)

2. hvor mange kilometer har dine gamle sko været igennem?

3. hvor meget varmer du op inden du løber dine 3-5km?

4. strækker du ud før efter?

5. laver du noget styrketræning af læg/skinneben

6. bruger du vippebræt/balance øvelser?

7. er smerten tilstede efter løb/træning (også 5 timer efter)

8. er der inflammation/bule der vokser ud?

9. kommer smertren også tilfældt? eksempelvis om natten

grunden til alle disse spørgsmål, er at de ifølge brukner &kahn "clinical sports medicin" er anamnese udredningen for hvorvidt det er skinnebensbetændelse, begyndende compartment syndrom eller træthedsbrud

jeg selv har døjet meget med compartment syndrom lateralt i begge skinneben, dette fik jeg løst i en samling af stræk af peroner muskler, styrkeøvelser, meget langsom opvarmning/nedkøling samt is og massage af bulen, hvilket har gjort at jeg er tilbage på ruten mod ½ im den 17 juni :)

evt gå til lægen, men pas på, mange læger vil direkte bare sige ud fra din anamnese om løb 3 gange i ugen, at det er skinnebensbetændelse og at du skal æde ibuprofen i 30 dage og slappe af og starte forfra DONT DO IT det er et gammelt råd der i sportsmedicinsk råd, anses som mere skadende end gavnligt... i stedet må du ved inflammation max tage ibuprofen i 5 dage, for at undgå bivirkninger

nå. efter denne smøre er bolden hos dig, så lad os få klaret dit problem :)

Link to comment
Share on other sites

uhh du er kommet til rette sted :)

velkommen til skinnebensbetændelse... indbyggere mange, smerterne fler :P

først et par spørgsmål:

1. hvordan er smerten når du løber (lokal som et lille punkt eller diffus=ud over hele benet)

Jeg vil sige den er lokal, og forsvinder efter den første km

2. hvor mange kilometer har dine gamle sko været igennem?

Svært at sige, men ikke specielt mange, jeg har aldrig løbet særlig reglmæssigt

3. hvor meget varmer du op inden du løber dine 3-5km?

Jeg varmer ikke op

4. strækker du ud før efter?

Normalt ikke

5. laver du noget styrketræning af læg/skinneben

Kun det den får i forbindelse med squat, dødløft og benpres

6. bruger du vippebræt/balance øvelser?

Nej

7. er smerten tilstede efter løb/træning (også 5 timer efter)

Ikke så vidt jeg husker

8. er der inflammation/bule der vokser ud?

Faktsik er der kommet en lille bule i dag (har ikke løbet siden Torsdag), nede på siden af læggen, der hvor jeg har tegnet bilen. Det til trods for at jeg igår kun har klippet hæk , været lige på stige osv.

9. kommer smertren også tilfældt? eksempelvis om natten

Nej det synes jeg ikke

grunden til alle disse spørgsmål, er at de ifølge brukner &kahn "clinical sports medicin" er anamnese udredningen for hvorvidt det er skinnebensbetændelse, begyndende compartment syndrom eller træthedsbrud

jeg selv har døjet meget med compartment syndrom lateralt i begge skinneben, dette fik jeg løst i en samling af stræk af peroner muskler, styrkeøvelser, meget langsom opvarmning/nedkøling samt is og massage af bulen, hvilket har gjort at jeg er tilbage på ruten mod ½ im den 17 juni :)

evt gå til lægen, men pas på, mange læger vil direkte bare sige ud fra din anamnese om løb 3 gange i ugen, at det er skinnebensbetændelse og at du skal æde ibuprofen i 30 dage og slappe af og starte forfra DONT DO IT det er et gammelt råd der i sportsmedicinsk råd, anses som mere skadende end gavnligt... i stedet må du ved inflammation max tage ibuprofen i 5 dage, for at undgå bivirkninger

nå. efter denne smøre er bolden hos dig, så lad os få klaret dit problem :)

Svar indbygget. Men dog er jeg selv kommet frem til konklusionen i dag, at det nok ikke er knoglen, men nærmere læggen , eller der hvor noget af den hæfter, der er problemet. Det hævede punkt er jo ret afslørende.

Link to comment
Share on other sites

Så snart man høre skinnebenssmerter i forbindelse med løb, er det 9/10 tilfælde en afart af skinnebensbetændelse. Hvis du har inflamation under skinnebenet så at sige, og betændelsen sidder i fascien mellem knogle og muskel, kan det sikkert godt føles som om det sidder i lægen. men det er lidt noget gætværk. Men ligemeget hvad, er det jo aldrig en dårlig idé lige at smutte forbi lægen. Jeg tror ikke på du bliver smidt direkte på en Ipren-kur, det burde langt de fleste læger være for kloge til.

Personligt ville jeg gøre følgende:

1. Tage 7-14 dages total pause fra løb.

2. Muligvis købe nye sko, da de gamle for det første kan miste deres stødabsorbering over årene, og din løbestil kan ændre sig, hvis du evt. har taget flere kilo på siden sidst.

3. Start STILLE op, hvilket vil sige 2-3km max.3 gange om ugen, altid roligt tempo, og absolut ingen interval i starten.

4. Øg max 10% i form af enten intensitet eller distance hver uge, men ikke begge dele i samme uge.

5. Kommer problemet stille tilbage, kigge forbi lægen, og få en henvisning til en fys.

En lille historie fra det virkelig liv: Jeg havde selv en art af skinnebensbetændelse, jeg døjede med i laaang tid, da jeg startede ud som løber for flere år siden. Jeg havde de rigtige sko, løb stille og roligt osv. men det kom altid tilbage igen. Jeg var forbi en idrætslæge først, som sendte mig til en kompetent fys. Jeg fik nogle excentriske øvelser til skinnebenet, simpelthen forbi mine sener og generelt stabilitetsmusklerne i underbenet ikke var stærke nok til at klare 20-30 kilo, jeg have taget på efter ca. 6 års styrketræning. Selv om du styrketræner de store basisøvelser, træner du ikke nødvendigvis de små stabilitetsmuskler i forbindelse med løb. jeg fik ordre på at starte meget stille op igen, uden intervaltræning, tempoløb eller lign. Det gjorde tricket, og jeg er netop hjemvendt efter et succesfuldt extrem maraton uden de mindste gener.

Link to comment
Share on other sites

Tak for input.

Desværre har du/i nok ret i, at på trods af at jeg selv føler det er en relativt beskeden opstart jeg har haft, har det være for aggresivt i forhold til min form.

Det er ganske enkelt møg irriterende. Nå , men jeg må hjem og pumpe cyklen, så jeg kan få noget cardio på anden vis.

Vil lange gå ture kunne gå an i pause perioden?

Link to comment
Share on other sites

Ikke for at starte en "hellig krig", men der kunne måske være noget at hente ved at arbejde med løbestilen.

http://posemand.dk/artikler/skinneben

Det er ikke for at gøre din tråd til et diskussionsforum for og imod mere utraditionelle måder at løbe på. Blot for at komme med et relevant indspark, som du måske kan blive inspirereret af.

Link to comment
Share on other sites

Du har givetvis ret. Jeg har dog snakket lidt med en rutineret atletik gut, og træner i klubben i dag, og har fået en masse gode staldtips som jeg vil lege lidt med.

Dog er løbestilen bestemt noget jeg overvejer. Har nogle rutinerede løbere i vennekredsen, så vil forsøge der først

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det kan være ændring af løbestilen, forfod, pose, midtfod mm, kan hjælpe, men hvis tilgangen til denne ændring er den samme som da du i sin tid startede med at løbe, får du nok bare problemer et andet sted.

Du skal huske på at din kondition øges markant hurtigere end dine led og seners tilvænning til løb. Jeg startede min "løbekarriere" på stort set samme måde som dig, jeg fik dog ikke skinnebensbetændelse, men en betændt slimsæk ved lårmusklernes vedhæftning på skinneben.

Som du nævner er cykling en god måde at få noget cardio træning på, men romaskinen i fitness centret er nok endnu bedre. Her får du trænet, ben mave ryg og arme.

Link to comment
Share on other sites

Du skal huske på at din kondition øges markant hurtigere end dine led og seners tilvænning til løb.

Det er også en vigtig pointe. Der er ingen tvivl om, at de fleste kan have godt af at finpudse deres løbestil og -teknik, men led og sener er noget sløve i opfattelsen i forhold til musklerne. De skal altså have noget tid (= flere måneder), før det går op for dem, at der skal løbes. Så det er også et spørgsmål om god, gammeldags tålmodighed :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var forbi en idrætslæge først, som sendte mig til en kompetent fys. Jeg fik nogle excentriske øvelser til skinnebenet, simpelthen forbi mine sener og generelt stabilitetsmusklerne i underbenet ikke var stærke nok til at klare 20-30 kilo, jeg have taget på efter ca. 6 års styrketræning.

Jeg er meget interesseret i en beskrivelse af disse øvelser. Vil du evt. også fortælle, hvilken fys der er tale om?

På forhånd mange tak :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget interesseret i en beskrivelse af disse øvelser. Vil du evt. også fortælle, hvilken fys der er tale om?

På forhånd mange tak :)

Den eneste øvelse jeg lavede, var nærmest så simpel, man tror det er løgn.

16 sek inde, jeg lavede den bare fladt på gulvet. Om de andre øvelser er gode, tør jeg ikke sige.

Fyssen hedder Morten Bach fra Sundhedshuset i Horsens: http://www.horsenssu...=49&menu_nbr=13

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share