Smerter i knæhasen og ydersiden af knæet! :(


JimmiT
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har som sagt smerter i knæhasen og ydersiden af knæet.

Smerten startede småt i knæhasen et par dage efter jeg havde været på en 8 km løbetur. Efterfølgende kom smerten på ydersiden af knæet, og smerten opstår gradvist jo mere jeg går op af trapper og løber. Men efter flere forsøg med hvile og så evt opstart igen har smerten kommet og gået, nu er det tilbage igen og jeg er simpelthen tvivl om hvad det kunne være, som sagt så starter smerten svagt i ydersiden af knæhasen, nærmest som en irritation frem for smerte, efterfølgende opstår der så direkte smerte på ydersiden af knæet og jo mere benet bliver brugt jo større bliver smerten.

Jeg håber nogle kan hjælpe med råd og/eller evt har haft lignende symptomer, jeg er meget aktiv person og mangler at kunne løbe. På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Svært at udtale sig om når jeg ikke har set dig, men kunne lyde som løberknæ, altså stram tractus iliotibialis (it) syndrom , det bånd på ydersiden af låret som hæfter under/ ydersiden af knæet som kan give betændte slimsække i det område du beskriver. Haserne og it-senen går over knæet og hvis it senen er for stramt kan den slide på ydersiden af knæet og irriterer de nærliggende slimsække. Hvis det er løberknæ skal det aflastet med is først og begynde at udstrække tractus it-senen med denne udstrækning

eller en anden ligende der er mange og evt. med en foamroller som er effektivt og giver hurtig smerte lindring (og gør nas....) For at ledbånd skal forlænges varrigt skal man lave udtrækning 3-4 gange dagligt ca. hver 4. time af 20-30 sek af 3 gange i hvert sæt i en månedstid. Man kan som regel mærke at man kan løbe uden problemer og så behøver man ikke gøre det så intensivt mere evt. kun efter løb. Hvis der er en betændelsestilstand i en slimsæk, kan der suppleres med ipren, som kan købes i håndkøb og tage en 7 dages kur 1-2 piller 3 gange dagligt, men dette er kun symptom behandling og løser ikke problemet, men man får bugt med betændelsestilstanden omkring knæet. opsøg en læge eller en fysioterapeut som kan kigge på det nærmere .

Mvh. Mamito

Edited by mamito
Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for svaret og den effektive udstrækning, den kan helt sikkert mærkes i knæet og hoften, samt har jeg fået min kæreste til at massere senen så jeg håber på forbedring ellers er næste stop fys. Jeg vil vende tilbage når jeg ved mere eller er smertefri. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man passe på med at diagnosticere over nettet, men i tilfælde af, at det er løberknæ.

Hvad er din træningshistorik?

- Hvor længe har du løbet?

- Hvordan har optrapningen set ud?

- Hvilke underlag løber du på?

Det kan skyldes mange andre ting end en stram tractus iliotibialis, fx kinetiske og/eller kinematiske problematikker, og alt afhængigt af dine svar på ovenstående også for hurtig optrapning.

Se evt. her: http://www.ncbi.nlm....pubmed/17728030

- Øget adduktion, indadrotation af femur => indadrotation af tibia, hvilket øger skadesrisikoen for løberknæ, da spændingen på tractus iliotibialis øges.

En benlængde forskel, kan ligeledes være synderen, da strategien i landingsfasen oftest er øget adduktion.

Desuden kan øget pronation også være et problem, da det medfører indadrotation af tibia, også er vi i samme situation, som ovenfor.

http://www.dubinchir...ibial_band.pdf:

Abnormal pronation of the ankle joint may cause greater than normal internal rotation of the tibia, accompanied by increased tension on the ITT at its insertion point on Gerdy ’s tubercle during each foot strike, predisposing to injury

Her er også brugbar viden: http://www.sportnetdoc.dk/kna/loberkna

Hvis det ikke løser sig ved at sænke intensiteten og volumen af dit løb, så få en fysioterapeut til at se på dig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share