Førstehjælp til hjertestop


RunningNaz
 Share

Recommended Posts

Halløj - jeg ved godt at mit emne som sådan ikke er træningsrelateret, men grunden til at jeg også poster spørgeskemaet her, er også for at få alle jer der træner til at overveje hvorvidt i vil kunne hjælpe en person med hjertestop. Til større events er der gerne samaritter og ambulancer til stede, men hvad med alle de dage før hvor der kæmpes med cardio og tunge vægte?

Jeg spørger fordi jeg er i gang med et projekt som en del af min uddannelse til Katastrofe- og risikomanager ved Professionshøjskolen Metropol. Projektet forsøger at klarlægge danskernes viden omkring de mange hjertestartere der er hængt op de seneste år.

I den forbindelse har jeg brug for at indsamle så mange svar som muligt og det er her jeg håber på lidt hjælp fra jer. Skemaet retter sig både til personer med og uden kursus i førstehjælp, ung som gammel.

Klik her for at starte spørgeskemaet:

http://www.surveymonkey.com/s/7W6WTS9

Spørgeskemaet indeholder 10 spørgsmål og burde ikke tage mere end 2 minutter. Det er 100% anonymt og svarene vil ikke blive publiceret. Det er dog mit håb at jeg i fremtiden vil kunne bringe statistikkerne videre til Trygfonden*, således at de kan være med til at farve fremtidige kampagner.

På forhånd tak for den store hjælp

*Trygfonden var med til at starte ordningen omkring hjertestarterne op, og har desuden finansieret mange af dem der hænger i det offentlige rum. De varetager desuden siden hjertestarter.dk, hvor man kan finde placeringerne af alle de registrerede hjertestartere. Kig evt. om dit træningscenter har en hjertestarter ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dog at man burde skrive sit rigtige navn, når man er ude i den slags.

Det kan du have ret i :)

og jeg har faktisk en desværre ret gammel profil herinde... At huske mailadresse og kode slog bare fejl, og så blev det via twitter...

Mvh. Mai Larsen

Og endnu engang tak for svarene :)

Link to comment
Share on other sites

Har netop lukket spørgeskemaundersøgelsen, og vil takke alle der deltog, for de afgivne svar. Jeres svar er lagt i en pulje, bestående af samlet 350 besvarede spørgeskemaer.

Til de 80%, som ikke kender placeringen af den nærmeste hjertestarter ved deres hjem, vil jeg henlede opmærksomheden på http://hjertestarter.dk. Her kan man søge på sit lokalområde, så man er klar til at også at hjælpe i supermarkedet, på legepladsen og i træninscenteret. Til oplysning kan jeg nævne at ca. 48% ikke kender placeringen i forhold til deres arbejdsplads eller studie.

Hjemmesiden har desuden vejledningsvideoer, hvis man ønsker at lære hvordan en hjertestarter fungerer, og hvordan den benyttes.

De danske hjertestartere er ufarlige at bruge, både for førstehjælper og den tilskadekomne. De er udstyret med en vejledning, både i tale og illustration, og må bruges af personer uden forudgående kendskab. Der skal dog til stadighed udøves hjertemassage og gives kunstigt åndedræt - dette kan maskinen ikke gøre for dig.

Et kendskab til den nærmeste placering af en hjertestarter er afgørende, da chancen for genoplivning falder med ca. 7-10% for hvert minut. Til gengæld har sundhedsstyrelsen påvist at overlevelsesprocenten kan komme helt op på 70% hvis en hjertestarter anvendes indenfor 3 minutter. I Danmark er overlevelsesraten i øjeblikket på omkring 7% for personer der får hjertestop udenfor hospitalerne. Dette svarer til 255 personer ud af 3500 (kilde - ssi.dk, "Hjertestartere (AED) placeret uden for sygehus" fra 2011)

Så find de nærmeste hjertestartere i dit lokalområde, og også gerne omkring dine forældre og venner. Så kan det være det er dig der for alvor gør en forskel!

Endnu engang tak for din deltagelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share