Problem med vægten


RPetersen
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har et problem med min (bade-)vægt. Håber at I kan hjælpe mig til at forstå hvad der sker.

Baggrunden er, at jeg er 30 år, 172 cm høj og i mange år har jeg levet mere eller mindre som den stereotype computernørd. Jeg har tidligere været på en rimelig hård kost+motion kur, men mistede motivationen og tog alle kiloene på igen efter 5 måneder med den kur. Første august sidste år begyndte jeg så igen, men denne gang med fokus på livsstilen og de psykologiske aspekter af det, for denne gang skal det holde. Det er gået rigtig fint og jeg har slet ingen problemer eller afsavn ved min nye livsstil. Jeg spiser sundt, ikke fanatisk, men er nok oppe på de 600g grøntsager 80% af tiden. Derudover går jeg i fitness-center 3-5 gange om ugen i 3 kvarter, og træner hjemme i en halv time 0-2 dage om ugen (5 dage i alt hver uge - afhænger af hvor meget rejsetid der er på arbejdet). Det er stort set kun cardio jeg laver, med lav-moderat belastning (løbebånd 6-6,5 kmt m. ca. 1% stigning og motionscykel m. belastningstrin 6 ud af 16 og rpm >80). Ved godt at styrketræning samtidig er meget mere effektivt, men jeg er glad for det program jeg har, og det virker meget fint, jeg har nemlig tabt mig en del siden jeg startede.

Da jeg startede i august vejede jeg ca. 105. Der gik et par måneder inden jeg turde stå op på vægten, men jeg tror det passer ret godt. Lige efter jul vejede jeg knap 90 kilo. Problemet, og årsagen til at jeg skriver her, er at min vægt er begyndt at blive vanskelig. Efter jul har jeg tabt mig meeeeget langsomt. Den var i maj nede på 85 kilo, men er siden steget igen til nu 87 kilo. Det mærkelige er, at i sidste uge gik min gamle vægt i stykker, så jeg har siden været ude og købe en ny. Efter at jeg havde installeret den, vejede jeg mig, og dér sagde vægten lige pludselig 81,2. Det blev jeg selvfølgelig super glad for, og vejede mig 2 gange til, bare for at være sikker på at det ikke var en fejl. Næste dag, samme tid, samme påklædning osv. var den lige pludselig oppe på de 87 kilo igen. Den nye vægt står på (tyndt) gulvtæppe og jeg flytter den lidt hver gang. Kan det virkelig have sådan en stor effekt? Samtidig kan jeg ikke forstå hvis jeg kun har tabt mig 3 kilo siden jul, da jeg kan mærke/se en lille, men tydelig forskel alene inden for de sidste par uger, og rigtig meget siden jul.

Jeg ved at øget muskelmasse, blodmængde og glukosedepoter kan gøre at vægter stiger/holder sig i ro selv om fedtprocenten falder, men jeg har motioneret 5 dage om ugen i over 10 måneder uden at øge belastningen særlig meget over den periode, så burde de fysiologiske ændringer ikke allerede være der? Jeg prøver at fokusere på at det er spejlet der er det vigtige, men det er ret demotiverede når vægten laver rutsjebaneture på den måde. Håber at der er nogen der har en forklaring/forslag!

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jo, hvilket underlag vægten står på har stor betydning for udsving. Dog kan du ikke sammenligne den nye vægt med den gamle, da de ikke vil veje ens.

Derfor noter din vægt på din nye badevægt og så gå ud fra det.

Du nævner at du spiser 600 gram grøntsager osv osv, men det er ikke DET som gør at du taber dig. Du taber dig hvis du er i kalorieunderskud. Dvs. at du kan spise nok så mange grøntsager, men hvis du udover dette spiser mad nok til at bringe dig i kalorieoverskud så taber du dig ikke.

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar.

OK, jeg har sat vægten ud i mit badeværelser, der er klinker. Så må jeg se. Men det der undrer mig, og fik mig til at skrive her, er A) at vægten den ene dag vejer 81.2 og næste dag, under nøjagtig de samme forhold, vejer 87,4. Det er da et temmelig stort spring vil jeg mene. Og B) At hvis min vægt så er de 87,4 nu, hvordan hænger det sammen med at jeg i den periode hvor jeg så har tabt mig 2,6 kilo samtidig er gået i hvert fald halvanden tøjstørrelse ned?

Faktisk er jeg ret godt tilfreds med mit vægttab når jeg ser på spejlet og tøjet. Det er kun når jeg kigger på vægten at jeg synes det ikke hænger sammen.

Jeg ved godt det med kalorieunderskud. Som nævnt så går jeg mere efter at spise sundt og så tabe mig langsomt, så det er ikke sådan at jeg forventer at tabe 20 kilo inden næste jul. Det er yderst sjældent at jeg spiser slik, chips og cola osv. Så jeg tror det hænger godtnok sammen der, men det er fint at du nævner det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv i gang med et stort vægttab og er næsten i mål nu.

Jeg kender godt det med at vægten ikke ændrer sig markant, men man kan se det på tøjet.

Det første år jeg var i gang tabte jeg mig 6 kg indenfor de første 3-4 måneder, men de efterfølgende 8-9 måneder tabte jeg mig max omkring 2 kg yderligere,

men jeg gik til gengæld 2 buksestørrelser ned i samme periode! Så det kan sagtens være rigtigt at vægten ikke har rykket sig markant for dig...

Men du skal bare blive ved, så kommer det igen! Og så juster på maden løbende, så når du ikke taber dig, så prøv at skrue ned på mængderne i et enkelt måltid, så skal vægten nok falde igen.

Held og lykke med det!

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar.

OK, jeg har sat vægten ud i mit badeværelser, der er klinker. Så må jeg se. Men det der undrer mig, og fik mig til at skrive her, er A) at vægten den ene dag vejer 81.2 og næste dag, under nøjagtig de samme forhold, vejer 87,4. Det er da et temmelig stort spring vil jeg mene. Og B) At hvis min vægt så er de 87,4 nu, hvordan hænger det sammen med at jeg i den periode hvor jeg så har tabt mig 2,6 kilo samtidig er gået i hvert fald halvanden tøjstørrelse ned?

Faktisk er jeg ret godt tilfreds med mit vægttab når jeg ser på spejlet og tøjet. Det er kun når jeg kigger på vægten at jeg synes det ikke hænger sammen.

Jeg ved godt det med kalorieunderskud. Som nævnt så går jeg mere efter at spise sundt og så tabe mig langsomt, så det er ikke sådan at jeg forventer at tabe 20 kilo inden næste jul. Det er yderst sjældent at jeg spiser slik, chips og cola osv. Så jeg tror det hænger godtnok sammen der, men det er fint at du nævner det.

Ja, det virker meget mærkeligt at din vægt skulle give et SÅ stort udsving. Men lad være med at bekymre dig mere om det. Lad vægten stå det samme sted fra nu af og så arbejd derfra!:)

Link to comment
Share on other sites

Vægten kan fra dag til dag nemt give forskelle på 1-2 kg. Dette skyldes primært faktorer såsom, mængde af mad indtaget og hvilken mad man spiser (mad i tarmen), forskelligt væskeindtag i løbet af dagen, temperatur og fugtighed over dagen (og dermed væsketab), hvor lang tid man sover under hvilken temperatur og fugtighed (og dermed væsketab), samt hvor meget man har motioneret og hvor hårdt (væsketab og fedt-/kulhydrat-tab).

Men udsving på 6 kg lyder helt urealistisk.

En af vejningerne har medført en fejllæsning.

Vej dig en 4-5 gange indenfor kort tid (ikke spise eller drikke eller motioner) og hvis disse aflæsninger er nogenlunde enslydende, så er det formentlig din korrekte vægt pt, på den vægt du bruger i øjeblikket.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share