Sign in to follow this  
mrx

hjælp til bedre udholdelse når man spiller fodbold

Recommended Posts

hej allesammen

jeg vil gerne spørge om i har nogle gode interval træninger hvis man spiler fodbold

jeg spiler på græs

det er en 11 mands bane

jeg har fået af vide at ved almindelig løb får man ikke bedre udenholdhed men det får man ved interval løb fx du lunter 100 meter og spurter 100 meter men hvad passer bedst til en 11 mand bane altså fx lunt 200 meter spurt 100 meter eller fx lunt 800 meter og spurt 400 meter

tak på forhånd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lunt 800 spurt, lunt 500m. 4 gange. 1 gang per uge.

6 * 50m med 3 min pause imellem hvert løb, 1 gang per uge. DU SKAL HOLD PAUSEN

6x50m med 3 min pause er vel speed training, mens trådstarter spørger efter udholdenhedstræning?

Jeg ville sætte distancen op til 200m. 30-20-10 princippet kunne også benyttes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rama.. Jeg forstår din ræsonnering men den er bare ikke nuanceret nok. Kort sagt så er pointen med denne træning at forbedre udholdenhed i fodbold, hvilket oversat betyder: Repeat Sprint ability (RSA) på dansk; evne til gentagne gang at levere høj intensiv spurter af kort distance. I den ligning er der 2 parameter, sprint hastigheden og evnen til at holde sprint hastigheden. Start han kun på den lange interval træning så falder evnen til at holde en høj sprint hastighed. Dette gør at den gennemsnitlig hastighed han levere under kampen falder og udholdenheds træning har formentligt ikke haft nogen effekt.

Mrx du skal ikke sæt distance op til 200m. Jeg var nok ikke præcis nok i min formulering. De 50m jeg forslår skal være maks spurt.

Her er et par referencer der understøtter min post:

http://complementarytraining.blogspot.dk/2011/09/troubles-with-rsa.html

http://www.elitetrack.com/blogs/details/6301/

distancen 50m er desuden forslået pågrund af der er en god sjat top farts træning, hvilket vil forebygge baglårs skader. 50m er dog mindre specifikt til fodbold.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Udover det - så hjælper korte intervaller også med løbetekniken = bedre løbeøkonomi = bedre "udholdenhed"! :wink:

Edited by KRF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this