Svaghed ved start, men styrke efter 20-30-40min.. Hvorfor mon ?


Niho03ab
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har noget som jeg undrer mig over i forbindelse med den sport/løbetræning jeg dyrker.

Kort info:

Jeg er nu 28 og har gennem hele mit liv været aktiv med fodbold og i en kort periode atletik(800m m. en dm medalje). Jeg blev målt i forbindelse med fodbold til meget højt kondital (lige under langrend) og målt hæmatokritværdi til ~49, i en periode med mild sygdom (over et par måneder).

Jeg vil mene jeg har en relativ stor fordel over gennemsnittet på dette område, og derfor undrer jeg mig også over et problem jeg på nuværende tidspunkt synes at opleve.

Jeg oplever at når jeg spiller fodbold for øjeblikket har svært ved at være aktiv med specifikt let/mild løbetræning fra kold... lidt som om mine ben syrer ekstremt hurtigt og jeg bliver lidt "forpustet" selv ved lav aktivitet.

Hvis jeg så bliver ved med at presse på.. måske 20minutter ekstrem aktivitet, så når kroppen et punkt, hvor jeg lige pludselig kan være ekstremt aktiv næsten uden "grænser" for løbeaktiviteten.. når der ikke er mere at give af, så 10 sekunders lav aktivitet og så er jeg klar til fuld hammer igen, osv..

Jeg træner for øjeblikket ikke regelmæssigt, men variere mellem korte hurtige ture på 3-4km (nogne gange med 60m spurt intervaller) og længere ture på +10km ture.. Da jeg er aktiv med andre ting, så kommer træningen når jeg har lyst.

Det minder om den måde jeg har trænet, dog med markant hyppigere aktivitet tidligere. Jeg træner også lidt styrke for overkroppen og laver 40 <-> +50 i hurtig, alt efter hvad min tanker synes er nok.. Det virker som om det har hjulpet en smule på problemet.

Men er der nogen der kan komme med en forklaring på hvordan jeg kan have problemer med den kortvarige aktivitet, men efter et bestemt punkt kan tåle ekstremt hård aktivitet..

Jeg undrer mig ihvertfald over hvad det kan skyldes, og hvad man kan gøre for at komme det til livs ?

MVH

Niels

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil kalde det opvarmning. Jeg oplever tit, at mine ben føles tunge men at de efter 5-6km føles ganske fine og jeg sagtens kan løbe.

Jeg synes også, at som jeg er kommet i bedre og bedre form tager det længere og længere tid at blive rigtig varm. Jeg ved ikke om der er noget videnskabeligt belæg for dette eller det bare er indbildning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lige en update på mit indlæg.

Efter at have optrappet træningen markant, så der nu står motion på skemaet de fleste dage i ugen(vekslende), så er der overhovedet ingen vanskeligheder ved start...

I forlængelse af at have fået større glæde af træningen, så er målet nu en ironman i 2013 :smilerock: .. Sigt efter stjernerne, så gør det ikke noget at ramme lidt ved siden af :laugh:

Edited by Niho03ab
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share